Gå til innhold

motivasjonen bak et apple kjøp

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke fyren er i stand til å forstå at man kan gjøre akkurat de samme tingene med en mac, som man gjør med en windows maskin..

Hva med programmer tilsvarende: Kartprogrammer og økonomi finnes det på mac?

F.eks noe som Autoruter, Encarta for windows?

Eller støtte for HD avspilling utenom itunes?

Programmer som 3dmark, virtual basic c++, Microsoft XNA Game Studio 4.0 her tror jeg mac sliter.

Finnes slike programmer for mac også så;) selfølgelig har man HD avspilling utenfor itunes.... hvor har du levd dette århundret? finnes mange gode kart og økonomiprogrammer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også en av dem som så meg lei av alle problemene med windows & linux. Ustabilt og svikter stadig vekk. Etter at jeg emigrerte fra windows til OSX for ett år siden har jeg faktisk ikke opplevd ett eneste problem på datamaskinen. Det er virkelig deilig. De som sier at windows er så mye bedre enn OSX, sier i de aller fleste tilfeller noe de ikke har forutsetning til å uttale seg om. :)

Lenke til kommentar

Jeg er også en av dem som så meg lei av alle problemene med windows & linux. Ustabilt og svikter stadig vekk. Etter at jeg emigrerte fra windows til OSX for ett år siden har jeg faktisk ikke opplevd ett eneste problem på datamaskinen. Det er virkelig deilig. De som sier at windows er så mye bedre enn OSX, sier i de aller fleste tilfeller noe de ikke har forutsetning til å uttale seg om. :)

Dette er jo tull. Bruker du en Mac på samme måte som en Windows-maskin, opplever du normalt ikke problemer med noen av de. Men så kommer poenget; friheten. Windows har som prinsipp at du skal få gjøre hva du vil med det. Du skal få installere hvilken maskinvare du enn vil, og du skal få installere hvilken programvare du enn vil. I motsetning til Apple. Windows er i utgangspunktet også svært stabile operativsystem. Hadde OSX hatt samme åpenhet og muligheter som Windows, er jeg temmelig sikker på at din oppfatning ikke akkurat ville vært som den er.

Lenke til kommentar

Alle problemene? Windows 7 fungerer knirkefritt for meg, i likhet med alle tidligere windows OS (unntatt ME, grøss og gru). Problemene jeg har hatt har vært relatert til hardware eller drivere. Jeg er åpen for det meste, men det som foreløpig hindrer meg i å kjøpe en Mac er følgende:

1. pris vs specs.

2. Viktige programmer for meg, som ikke finnes til mac eller har dårlige alternativer.

3. Mangel på spill, og med kjipe skjermkort blir det heller ikke så gøy.

4. Få valg når det kommer til hardware.

For meg er mac helt uaktuelt for øyeblikket. Jeg kan forstå de som har enkle behov, eller har veldig spesifikke behov, velger en mac.

Jeg liker friheten til å tilpasse min pc til å utfylle mine behov uten kompromisser, noe jeg ikke kan gjøre på en mac.

Det er en ting Mr. Jobs har god styring på, det er markedsføring. Han har gjort Apple produktene til moteobjekter. Mange av Apple sine kunder kjøper produktene deres for status og estetikk. Ikke for funksjon. Og at produktene er dyre, gjør dem bare mer eksklusive og attraktive. Liten kundebase er enda en ting som gjør de eksklusive og bidrar til å skape en følelse av at du tilhører en kul/viktig/spennende/kreativ gruppe.

Det er en genial markedsstrategi i grunn. Det er derfor de ikke satser bredt, de vil opprettholde sin eksklusivitet. Dette gjelder da spesielt deres mac maskiner, da de har en bredere satsning på de iOS baserte produktene.

Just my two cents :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

At Windows 7 er ustabilt er ren og sann bullshit. Problemet sitter i stolen, ikke i operativsystemet, og jeg regner med at Patience ikke vil kalle seg en idiot som klarer å tulle til de gangene han faktisk prøver Windows 7... Om han i det hele tatt har det.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en ting Mr. Jobs har god styring på, det er markedsføring. Han har gjort Apple produktene til moteobjekter. Mange av Apple sine kunder kjøper produktene deres for status og estetikk. Ikke for funksjon. Og at produktene er dyre, gjør dem bare mer eksklusive og attraktive. Liten kundebase er enda en ting som gjør de eksklusive og bidrar til å skape en følelse av at du tilhører en kul/viktig/spennende/kreativ gruppe.

Det er en genial markedsstrategi i grunn. Det er derfor de ikke satser bredt, de vil opprettholde sin eksklusivitet. Dette gjelder da spesielt deres mac maskiner, da de har en bredere satsning på de iOS baserte produktene.

Er helt enig med deg.

Men moten er jo som en bane.

Den forandrer seg.

Men det jeg ikke klarer helt å forstå hvorfor MAC heletiden skal gå for liten kundegruppe?

La oss si fordelingen ville vært slik:

Windows bruker = 70%

Linux bruker = 4 %

PC Hackintosh brukere: 20 %

Apple Mac brukere: 6%

Ville det ikke vært stort nedelagt for Apple?

Flere som velger å betale OSX Leopard til vanligere bygget windows pcer.

Det dobbelte av hva både linux og mac brukere ville vært til sammen?

Nå tar jeg ikke med kategorien for folk som velger å ha flere operativsystemer, men de er i kategorien.

Hvis man kjøper Mac OSX leopard til 300 kr tror jeg neppe apple tjener på det.

Hvis jeg skulle være helt ærlig, tror jeg vi kunne sagt,

om alle Mac brukere, hadde kunne bygget sin egen Mac basert på Hackingtosh, hvor mangle ville betalt en ca 10 000 kr for en apple maskin da?

Hvis Phystar hadde blitt gjenopplivet?

Eneste grunn for Phystar gikk konkurs var at Apple viste at over 50% av brukerne ville valgt Phystar maskiner isteden, siden det gir bedre priser.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller fleste ville nok kjøpt de fortsatt da byggekvaliteten er ganske bra med mange funksjoner de fleste pcer mangler.

Magsafe kontakt, STOR glass miltitouch trackpad blandt annet

Helt enig. Magsafe og SPESIELT touchpaden hadde jeg ikke byttet bort for noe som helst.

Lenke til kommentar

Kunne man ikke bare handlet: http://www.apple.com/no/magictrackpad/ tror disse hadde fungert til windows også, selv om jeg ikke har prøvd. Er enig at Magicpad er litt dyrt 600 kr, men ja legger man det til mac lisensen, vil kan uansett ha bedre valgfrihet en mac-maskinvare.

Hvis man har laptop så ser jeg ikke stor forskjell på magsafe.

Eneste at kabelen har en magnet, men ja, selv har jeg vært borti de, og syns disse ikke er så veldig nyttige.

Hvis man har dårlig tid, ville jeg heller foretrekket: http://en.wikipedia.org/wiki/Docking_station

Etter hva jeg vet om finnes det ikke noen minilaptop til mac, så det nærmeste blir ipad her.

Så ja, eneste for meg som har noe verdi på en MAC er programvaren.

APPLE Mac Box Set '11 Family Pack (v. 10.6.3) så resten er bare så styre unna.

En:

green_apple_logo1.jpg

logo, og en windows pc burde man være fornøyd. Så sant maskinen funger. Så kan man kalle maskinen sin for "Green Apple (The future is now)" hehe om man har intel prosessor og Nvidia skjermkort.

Har man AMD prosessor og AMD skjermkort kan maskinen kalles "The Black apple"

grey-black-apple-iphone-logo-wallpapers.jpg

Burde ikke alle bli fornøyd da?

The white apple:

whiteapple.jpg

Er bare for folk med behov alt annet en maskinvare. Der laptop markedet styrer.

Og folk med ekte Apples pc. Der magnisafe og apple touchpaden gjør mac verdt prisen.

Hvis Apple har den sammme holdingen til NiRaM & NinjaChriis og andre mac brukere.

Tror jeg det ville blitt enkelt å få et OSX Lion alternativ basert på green & black Apple.

Apple ville tjene mere uansett. Siden apple vil slippe pirater og folk som cracker.

Til informasjon:

Ja jeg kan se, hvis man ikke er pcbygger.

Så er det så mye stiligere med Apple logo, en å ha Dell, Acer, HP merket.

Men jeg syns ærligtatt jeg ville vært mere stolt av meg selv, hvis det er jeg som har gjort alt på maskinen, slik å bygge pcen, sette opp operativsystemet.

En jeg noen gang ville vært med en mac.

Hvor enkelt er det å bytte ut en ram brikke eller harddisk på en mac mini?

http://www.youtube.com/watch?v=tIiSaunTWWM&feature=related

hvor har det blitt av skruene? Er man litt uforsiktig her, kan man ødlegge mac lokket.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

fungerer knirkefritt for meg, i likhet med alle tidligere windows OS

Ok. Allerede her har jeg avskrevet dine meninger som sludder og vås.

En person som er så hardcore fanboy at han klarer å forsvare windows vista, windows 95 m.fl., har ingen troverdighet når han sier at noe fungerer knirkefritt.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

En person som er så hardcore fanboy at han klarer å forsvare windows vista, windows 95 m.fl., har ingen troverdighet når han sier at noe fungerer knirkefritt.

Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv.

*sukk* Det samme kan jeg si om deg. Du snakker om Mac os som det var en gave fra oven, feilfritt og perfekt.

De problemene jeg har hatt har vært relatert til hardware og drivere. Jeg har aldri påstått at windows er perfekt, de forskjellige OS-ene har hatt mangler og feil. Ingen tvil om det, i likhet med alle andre OS.

Jeg liker frihet til å tilpasse min pc hverdag på min måte, med min tankegang. Jeg vil tenke selv. Jeg klarer ikke å svelge Apple kamelen, sorry.

Jobs: "du trenger ikke ditt, du trenger ikke datt" :wallbash:

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Jeg kan skrive under å at Windows sine operativsystem (Her da bare XP, Vista og W7) har fungert fint for min del og har vært knall for mitt bruk.

De feilene jeg har hatt har jeg beskrevet tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Kunne man ikke bare handlet: http://www.apple.com/no/magictrackpad/ tror disse hadde fungert til windows også, selv om jeg ikke har prøvd. Er enig at Magicpad er litt dyrt 600 kr, men ja legger man det til mac lisensen, vil kan uansett ha bedre valgfrihet en mac-maskinvare.

Kan bruke den på Windows, men du får ikke multitouch i det hele tatt, så hele poenget forsvinner.

Hvis man har laptop så ser jeg ikke stor forskjell på magsafe.

Eneste at kabelen har en magnet, men ja, selv har jeg vært borti de, og syns disse ikke er så veldig nyttige.

Da har du tydeligvis ikke hatt behov for å legge en kabel gjennom et klasserom. Aner ikke hvor mange ganger det har reddet maskinen min fra å gå i bakken.

Lenke til kommentar

Da har du tydeligvis ikke hatt behov for å legge en kabel gjennom et klasserom. Aner ikke hvor mange ganger det har reddet maskinen min fra å gå i bakken.

Niks, når jeg gikk på skolen var bare stasjonære maskiner alternativ.

Snakk om eldre windows pcer ca 3-4 år gamle når jeg gikk på skolen. Hadde openoffice 1.2 og tidlig XP, så ja på den tiden var det maskinen gammelt. Selv om XP var ganske så nytt.

For all del, hadde jeg ikke noe problem å bruke en mac, men skolene i dag er ikke villige å betale det.

Har man en egen laptop, er jo det egentlig bare å kjøpe 2 batterier. Eventuelt ett dobbelt så stort slik at batteriet er lengere en maskinen, vet verfall HP og dell har slike.

Også bytte, velge maskin som holder lengst på batterilevetid.

Hvis man ikke er heldig at stikkontakten er i veggen ved siden av seg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg kan skrive under å at Windows sine operativsystem (Her da bare XP, Vista og W7) har fungert fint for min del og har vært knall for mitt bruk.

De feilene jeg har hatt har jeg beskrevet tidligere i tråden.

Jeg har vært bruker av Windows 3.1, 3.11, NT, windows95/98(plus), windows me, windows 2000, windows XP, windows vista og nå altså windows 7.

Jeg har til dags dato aldri opplevd problemer med operativsystemet. Jo det har vært en konflikt med noe drivere fra tid til annen, men dette fikses på kort tid med en ny driver. Og dette er driverfeil og ikke OS feil. Selv utskjelte ME og Vista har fungert helt tipp topp.

Jeg er dog klar over at i mylderet av pc produsenter og ulike maskinvarekonfigurasjoner opp gjennom årene er det ikke til å unngå at man møter på noen flere utfordringer enn i mac-parken som er låst. Det er helt naturlig. Og sier seg selv. Friheten pc'n gir deg til å velge mellom så mange ulike deler er ikke bombesikker kontra en mac som har deler optimalisert for kun sin maskin.

Den friheten pc gir deg til å styre dine valg selv mot ditt behov er den store ENORME forskjellen på Mac og PC. Egentlig burde det jo vært slik at man fikk betale mer for slik herlig frihet, men heldigvis har ikke det skjedd :) . Noe som bare ytterligere understreker PC's overlegenhet ovenfor Mac med lavere pris, bedre komponenter og valgfrihet rundt det meste tatt i betraktning.

Mac er intet annet enn et moteobjekt slik jeg ser det. Hvor man betaler latterlig høye priser for hva maskinen faktisk inneholder og hva man kunne fått for de samme pengene ved et PC valg. Jeg synes det faktisk nesten grenser opp til galskap.

Skal jeg kjøpe meg en 15" macbook pro idag vil den koste meg 19000,- om jeg ønsker en 500GB harddisk med 7200rpm (ingen ssd) og litt bedre skjerm. Da har jeg fremdeles kun 4gb minne. Ingen HDMI port(må kjøpe adapter :D), 2 stk usb porter som ligger klistret sammen og ei heller noen blueray spiller. Og vi skriver faktisk 2011 :D En hårreisende sinnsyk pris!

Vidt meg bekjent støtter heller ikke mac Sopcast. Men det finnes kanskje andre måter å få det til på med mye kåling.

Mac er pen og den har et fint design. Lys i tastene er også et pluss. Om prisen var litt lavere, mer valgfrihet rundt programmer og man ikke hadde vært så "låst" til apple systemet, så kunne jeg vurdert en slik maskin.

Men til mitt bruk som består av internett, spilling, streaming via sopcast, behov for frihet rundt programvalg (video, musikkavspilling, enkel tilgang til endringer i OS), HDMI, maskinvaretweaking og maskinvarevalg, så vil aldri mac bli aktuelt. Langt rimeligere PC dekker alle mine behov med frihet på en måte mac aldri vil kunne klare å matche. Skulle jeg derfor kjøpe en mac er det som å kaste penger ut av vinduet, noe jeg tror 70% av alle deres brukere gjør. Mye pga uvitenhet rundt at de får samme eller bedre produkt rundt et pc kjøp. Og svært begrensede kunnskaper om maskinvare.

Jobs selger et moteobjekt. Punktum. Det gir status i visse miljøer fordi den koster så mye penger og har et eplemerke. Dette kommer han selvsagt aldri til å endre på. Hvorfor? Fordi det fungerer og det alltid vil være nok av godtroende som kjøper produktene til de sinnsyke prisene av ovenforliggende grunner.

Er jeg fanboy? Nei. Overbevis meg gjerne om at jeg bør kjøpe en macbook pro 15 til 19000/20000,- Jeg skal nemlig har ny bærbar denne sommeren etter å ha snart vært lykkelig eier av en TimelineX 5820TG i et år. En simpelthen herlig pc til en vidunderlig pris! Jeg gav 6990,- for den i juni i fjor. Macbook pro den gang kostet rundt 20k (for mitt behov) og var langt dårligere totalt sett.

Nei det blir nok en ny pc med sandybridge tipper jeg :)

Endret av Aliventerio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mac er et dårlig valg for maskinvareentusiaster som liker å teste nye skjermkort og eksperimentere med forskjellige typer minne og gudene vet hva. Det er ikke noe nytt, for de fleste andre er det ikke viktig at man ikke har maskinvarefrihet.

Hva du mener med mer valgfrihet rundt programmer aner jeg ikke. At enkelte programmer ikke finnes til mac er helt naturlig. Enkelte programmer finnes ikke til Windows heller. Det er forskjellige platformer med forskjellig programvare.

Har ingen planer om å overbevise deg om å kjøpe mac, du trives tydeligvis med ditt valg og har en slags antipati mot Apple. Greit for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Niks, når jeg gikk på skolen var bare stasjonære maskiner alternativ.

Snakk om eldre windows pcer ca 3-4 år gamle når jeg gikk på skolen. Hadde openoffice 1.2 og tidlig XP, så ja på den tiden var det maskinen gammelt. Selv om XP var ganske så nytt.

For all del, hadde jeg ikke noe problem å bruke en mac, men skolene i dag er ikke villige å betale det.

Har man en egen laptop, er jo det egentlig bare å kjøpe 2 batterier. Eventuelt ett dobbelt så stort slik at batteriet er lengere en maskinen, vet verfall HP og dell har slike.

Også bytte, velge maskin som holder lengst på batterilevetid.

Hvis man ikke er heldig at stikkontakten er i veggen ved siden av seg.

Trenger ikke å ha ekstra batteri eller ha noe utenpå på mac da batteriet holder hel skoledag;)
Lenke til kommentar

Har laptop'en din så dårlig batteri at du må koble den til strømnettet når du er på skolen? Da jeg studerte hadde jeg en Acer-laptop. Batteriet holdt 4-5 timer (8 år siden), og det førte heldigvis til at jeg stort sett slapp å dra med meg strømadapteret når jeg dro på skolen.

Samme når jeg er hjemme. Sitter jeg på stua kjører jeg på batteri. No problem! Det har hendt et par ganger at jeg har snublet borti ledningen de ganger jeg har maskinen koblet til strøm, men aldri har laptop'ene falt ned fra bordet. De har vridd seg litt, og kabelen har blitt dratt ut. Med andre ord; ingen skade skjedd og ingen vits med magsafe. Og skulle jeg mot formodning ha ødelagt min laptop en eneste gang i løpet av de 8 årene, ville jeg likevel kunnet kjøpe meg en ny laptop, eller kanskje til og med to og tre, for de pengene jeg har spart på å kjøpe windows-laptop kontra laptop fra Apple.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...