LMH1 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Hvorfor skal man ønske å se video som har 3840 x 2400 oppløsning, på skjermer som bare klarer 1366x768, som er standardoppløsningen på 13.3"? Har apple så dårlig oppløsning? Jaja, trodde vertfall apple hadde 1400x900 oppløsning som er greit på en slik skjerm Man vil jo aldri få høyere oppløsning enn det skjermen tillater. Så hva er hensikten, mener du? Ekstern skjerm på displayport? Tror ikke apple har HDMI men sikkert ikke umulig å få tak i på mac pro. swanky: CD/DVD spilleren funger, riktignok med en del begrensinger. Utløsknappen funger ikke, men er jo bare å bytte CD/DVD også reboote. Angående hackintosh, er dette rett og slett fordi, jeg syns det er utrolig gøy å bygge, kombinert med å få erfaringer på hvordan jeg får ting å fungere. Men du syns kanskje det er gøy å få Apple maskin rett i fanget uten å gjøre noe? Men du har vel da ingen ting å være stolt over? Annet å bruke mellom 10 000 - 20 000 kr på en apple maskin? Kanskje du kan selge den for 8000 kr om den senere er verdt det spørs. Nå har jeg ikke testet alle oppdateringer, (Kan være Mac OSX Snowleopard oppdateringen på 1 gigabyte er den som ikke funger) resten funger. Altså i prinsippet har jeg bare hatt Mac snowleopard i 2 dager, slik at det er mulig jeg får det meste å fungere alikevell. Hva får deg til å tro at du skal klare å legge inn Lion på en PC, når du ikke klarer å legge inn et operativsystem som har vært ute i nesten to år? Tror jeg klarer det på virtualbox i så fall bedre en apple maskin. Tror du Apple kommer til å sørge for at Lion blir enklere å installere på en Hackintosh enn Snow Leopard? Det må jo være det du mener, for av det røret du har kommet med her og på Mac1 de siste ukene, så har jeg ikke sett et snev av kompetanseheving. Tror ikke det nei, men håper på det. Hvis apple begynner med produktaktivering eller velger å dele opp (DVD) platen slik at man får bare oppgradert mac osx teller det bare negativ for brukerne. snev av kompetanseheving? Jeg blir litt erfaring rikere for dag som går. Men desverre har jeg sett på mac1.no at det er en del "tullete" brukere desverre. Altså Mac fans deluxe slik at disse brukerne prøver å slette innlegg som omhandler hackintosh bare fordi dette forumet er redd på konsekvenser fra Apple sin del. Så at en sa "Bare kjøp en mac server lisens til 4500 kr men kom ikke til oss hvis du sliter å få dette installert på en PC! Denne tråden er stengt hilsen moderator!" Nei vel, finnes mange andre forum. diskusjon er langt bedre. Men på en annen sine ser jeg også en del gode Mac brukere, som forsøker å hjelpe så godt de kan. Så mac miljøet kunne blitt bedre. Hvis jeg noen gang hadde jobbet som musikker eller filmskaper hadde jeg ikke giddet å si at mediet kan kun spilles av på DVD spillere i bilen og hvis man gjør det risikerer platen å ikke fungere. Og ansette selgere som spør kjøpere om de skal bare bruke Mac OSX til Apple maskiner. Riktignok er greit nok å informere at det funger best til apple maskinvare. Men blir jo å selge en vare uten muligheter. Kan noen si meg hva Apple kjøp handler om? Ærlighet, hensyn til opphavsrett, troverdighet, utsende? Noen punkter jeg glemmer? Kan vi si "kompaktibiliteten til Mac OSX" generieltsett øker? Siden nå Apple først kom med intel prosessorer/hovedkort isteden for IBM Power Mac G5 prosessor (siden Tiger) serien, har det vært mulig å oppgradere OSX helt til lion? Eneste opplevelsen er forskjellig? Altså betyr det "Kompaktibiliteten" øker, altså større sansynlighet for maskinvaren til PC vil fungere? Nå tror jeg det vil bli mulig å finne et hovedkort lik? http://firingsquad.com/hardware/intel_skulltrail_preview/images/04.jpg Desverre er ikke dette ATX men tror det ikke er umulig å finne noe som klarer å kjøre Mac OSX lion også. Selv med oppdateringer. Endret 18. april 2011 av LMH1 1 Lenke til kommentar
swanky Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Men du syns kanskje det er gøy å få Apple maskin rett i fanget uten å gjøre noe? Men du har vel da ingen ting å være stolt over? Annet å bruke mellom 10 000 - 20 000 kr på en apple maskin? Kanskje du kan selge den for 8000 kr om den senere er verdt det spørs. Stolt? Gud, dette høres stusselig ut. Men helt riktig, jeg finner ingen personlig glede i å bruke tid på å installere et operativsystem. Jeg selger ikke mine Macmaskiner, jeg bruker de til de ikke lenger er brukendes, så tas de ut av tjeneste. Kan noen si meg hva Apple kjøp handler om?Ærlighet, hensyn til opphavsrett, troverdighet, utsende? Noen punkter jeg glemmer? Hva det handler om? Å få en datamaskin. For noen av oss gir det ingen mening i å spare noen kroner, mot at vi skal slite hver gang den skal oppgraderes, eller risikere at noe ikke fungerer. Kan vi si "kompaktibiliteten til Mac OSX" generieltsett øker? Her skjønner jeg rett og slett ikke setningen. Endret 18. april 2011 av swanky 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Kompaktiblitet? Altså "Maskinvare-støtte" I en mac (Suite) altså alt f.eks: Imac kombinert med mus og tastatur, canon skriver etc. Alt funger sammen ikke sant? Det er snakk om kompaktibilitet støtte. Angående dårlig markedføring og negativ omtale hva er meningen med disse? http://www.youtube.com/watch?v=aYhVkcXTZBo http://www.youtube.com/watch?v=jI83T-WII_E&feature=related Hvorfor velger apple denne markedføringen? Det gjør meg mere skeptisk til apple. Men filmen er mere en underholdning nok på fredager hvis man ikke har bedre å gjøre. Sikkert brukt iMovie '11 å laget disse i også. Men syns ikke noe om å sammenligne med konkurenten. Da er det bedre å si hva man er gode på. Som en annen måte. Endret 18. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
swanky Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Kompaktiblitet? Altså "Maskinvare-støtte" I en mac (Suite) altså alt f.eks: Imac kombinert med mus og tastatur, canon skriver etc. Alt funger sammen ikke sant? Det er snakk om kompaktibilitet støtte. Å, kompatibilitet. Du finner helt sikkert ting som ikke passer sammen med Mac. Personlig har jeg til gode å: a) koble til noe som ikke fungerte, og b) installere en driver 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Selv er jeg litt fristet å spørre. Hvem kjøper macbook? Er disse kundegruppene? Pene blondine damer Nybegynnere Mobilitetbeviste Eldre gjerne de som har god råd? Nå kan det være helt tilfeldig hva folk kjøper. Men ja ser ikke for meg at en 20 år gammel mann kjøper det som sin første pc. Hvis han hadde hatt erfaringer å bygge en pc. Er det riktig at macbook ofte ses på som dame laptoper? Spesielt rosa modellen. Eller er det feil sammenling? Og ofte menn kjøper Mac pro, eller imac? Og en del nybegynnere velger mac mini? Mest på grunn av pris? Endret 18. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
swanky Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Selv er jeg litt fristet å spørre. Hvem kjøper macbook? Er disse kundegruppene? Pene blondine damer Nybegynnere Mobilitetbeviste Eldre gjerne de som har god råd? Nå kan det være helt tilfeldig hva folk kjøper. Eller er det feil sammenling? Og ofte menn kjøper Mac pro, eller imac? Og en del nybegynnere velger mac mini? Mest på grunn av pris? Spør Apple. Jeg vil tro de har undersøkelser på dette, men trolig går de neppe ut med slik markedsinformasjon. Men ja ser ikke for meg at en 20 år gammel mann kjøper det som sin første pc.Hvis han hadde hatt erfaringer å bygge en pc. Igjen, denne setningen skjønner jeg ikke. Snakker vi om en person som kjøper sin første datamaskin, eller personer som har bygget sine egne datamaskiner før? Dersom du mener det siste, så er jeg i denne gruppen. Jeg bygget mine egne maskiner før jeg gikk over til Mac. Er det riktig at macbook ofte ses på som dame laptoper? Spesielt rosa modellen. Finnes det en rosa MacBook? Etter at MacBook Pro 13" kom, så har det vært svært få grunner for å velge MacBook. Den eneste er om du faktisk er i beit for de siste tusenlappene, og det vil være umulig å spare den ekstra tiden det vil ta å kjøpe en MacBook Pro. Jeg anser MacBook for å være skrot. Endret 18. april 2011 av swanky Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Selv er jeg litt fristet å spørre. Hvem kjøper macbook? Er disse kundegruppene? Pene blondine damer Nybegynnere Mobilitetbeviste Eldre gjerne de som har god råd? Nå kan det være helt tilfeldig hva folk kjøper. Men ja ser ikke for meg at en 20 år gammel mann kjøper det som sin første pc. Hvis han hadde hatt erfaringer å bygge en pc. Er det riktig at macbook ofte ses på som dame laptoper? Spesielt rosa modellen. Eller er det feil sammenling? Og ofte menn kjøper Mac pro, eller imac? Og en del nybegynnere velger mac mini? Mest på grunn av pris? Jeg kommer til å bli en Apple-kunde iløpet av kort tid. Kommer til å kjøpe meg en 13.3" Macbook Pro. Og gjett hva, jeg er faktisk den 20 år gamle mannen du beskriver. Jeg har drevet med PC hele livet, til og med gått data og elektronikk på videregående, likevel velger jeg å gå for en mac. Grunnen til at jeg nå velger å gå for mac er at mitt inntrykk er at mac-maskiner rett og slett gir en bedre brukeropplevelse totalt sett og passer mitt bruk perfekt. Jeg spiller ikke spill og bruker maskinen hovedsakelig til å skrive på og surfe på nettet, og det er dette bruket majoriteten faktisk bruker datamaskinen sin til. Jeg driter strengt tatt i gigahertz og grafikkort siden det ikke gjør noen forskjell fra eller til for mitt bruk. Det jeg bryr meg om er at jeg slipper å knote med alt slags drivertjafs, får en maskin som er behagelig å bruke, har god batteritid og som ser bra ut. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Finnes det en rosa MacBook? Vet ikke men i følge dette bildet: Må det være spesielt god bildebehandler siden dette ser veldig troverdig ut. Den må vel være rettet mot damer? Invisible_Elf: Ja du var vist den jeg spurte etter. Tenke seg til å gå fra PC til mac. Selv om jeg kunne tenke meg Mac OSX, tror det vil ta lang tid før jeg går for Mac som arbeidstasjon, måtte i så fall ipad 3 komme, med OSX Lion støtte. Er du sikker på du heller ikke bør gå for en linux maskin? Tror det heller ikke skal være så vanskelig Gnome 3 ser stilig ut. Endret 18. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
swanky Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Finnes det en rosa MacBook? Vet ikke men i følge dette bildet: Må det være spesielt god bildebehandler siden dette ser veldig troverdig ut. Den må vel være rettet mot damer? Bare sånn at jeg vet om du troller, hva tenkte du når du hentet disse bildene fra: http://apple-pics.co.cc/ http://www.shinyshiny.tv For å vise at flere behersker Google sitt billedsøk, så legger jeg ut et par andre damemaskiner: Endret 18. april 2011 av swanky 1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Finnes det en rosa MacBook? Vet ikke men i følge dette bildet: Må det være spesielt god bildebehandler siden dette ser veldig troverdig ut. Den må vel være rettet mot damer? Invisible_Elf: Ja du var vist den jeg spurte etter. Tenke seg til å gå fra PC til mac. Selv om jeg kunne tenke meg Mac OSX, tror det vil ta lang tid før jeg går for Mac som arbeidstasjon, måtte i så fall ipad 3 komme, med OSX Lion støtte. Er du sikker på du heller ikke bør gå for en linux maskin? Tror det heller ikke skal være så vanskelig Gnome 3 ser stilig ut. At du foreslår Linux til meg selv etter at jeg har forklart hvorfor jeg planlegger å kjøpe en mac tyder på at du har svært liten forståelse for andre folks behov og ønsker og forklarer vel gjerne hvorfor du ikke skjønner hvorfor folk kjøper mac. Linux er vel faktisk heller det motsatte av det jeg ønsker meg med maksimal mengde knoting for å få ting til å fungere, og jeg føler liksom at jeg er forbi det stadiet der jeg føler at det er verdifull bruk av tid. Prøvde det for en stund siden på laptopen min og det tok halvannen time å få trådløsnet til å fungere. Lenke til kommentar
Toska92 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Ser at den øverste rosa Macbooken er fra Colorware som tilbyr custom farger for endel ekstra penger. 1 Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 LMH1, du må huske på at Apple er et av få selskaper som produserer både hardware- og software-delen av produktene sine. Dette fører jo ganske enkelt til at de har fullstendig kontroll over hvilken opplevelse sluttbrukerne sitter igjen med når de bruker Macen sin. Når du kjøper Snow Leopard og installerer dette på en hackintosh, så vil du ikke få den brukeropplevelsen som du egentlig skulle hatt, siden du sitter med komponenter som ikke er støttet, eventuelt blir støttet i en oppgradering som du ikke har mulighet til å oppgradere til. Da hjelper det ikke at spesifikasjonene til PC-en din er aldri så gode, for du får jo ikke brukt kraften til noe uansett. Og du kan ikke argumentere med at du har kjøpt en lovlig kopi av OSX når du ikke bruker den til det den er beregnet til å gjøre. Det er en del som har poengtert akkurat de samme tingene til deg tidligere i tråden, og du har jo allerede erfart vanskene med å oppgradere selv, så du ser forhåpentligvis etterhvert at grunnen til at folk velger mac foran PC er for å slippe å bruke tid på ting som ikke fungerer. 1 Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 LMH1, du må huske på at Apple er et av få selskaper som produserer både hardware- og software-delen av produktene sine. Dette fører jo ganske enkelt til at de har fullstendig kontroll over hvilken opplevelse sluttbrukerne sitter igjen med når de bruker Macen sin. Når du kjøper Snow Leopard og installerer dette på en hackintosh, så vil du ikke få den brukeropplevelsen som du egentlig skulle hatt, siden du sitter med komponenter som ikke er støttet, eventuelt blir støttet i en oppgradering som du ikke har mulighet til å oppgradere til. Da hjelper det ikke at spesifikasjonene til PC-en din er aldri så gode, for du får jo ikke brukt kraften til noe uansett. Og du kan ikke argumentere med at du har kjøpt en lovlig kopi av OSX når du ikke bruker den til det den er beregnet til å gjøre. Det er en del som har poengtert akkurat de samme tingene til deg tidligere i tråden, og du har jo allerede erfart vanskene med å oppgradere selv, så du ser forhåpentligvis etterhvert at grunnen til at folk velger mac foran PC er for å slippe å bruke tid på ting som ikke fungerer. Apple produserer ikke hardwaren selv (noen unntak). 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Apple produserer ikke hardwaren selv (noen unntak). Det tror jeg på er nok i kina disse blir produsert. Hvis vi skal prike på prisen, ta f.eks mac mini som et eksempel: Nå vet jeg lite hva som følger med men la oss si dette: Totalpris (Salgspris = 5990 kr) Mac Box box set = 1090 kr Mac mini produktkostnader ca 2000 kr i kina Total kostnad = 3090 Altså hvis vi legger til 25% moms er vi oppi 3862,50 kr. Også trekker vi fra 5990 kr - 3862,50 kr er = 2127,5 kr Så her mistenker jeg apple tjener 2127,50 kr per mac mini som selges. Butikkene selger nok disse med minimal fortjeneste. Husk at mac mini er det billigste mac modellen så en mac pro kan det være så mye som 10 000 kr i fortjeneste. Nå vet jeg ikke om dette blir helt riktig, men det ville ikke overraske meg hvis det var slik. Nå vet jeg ikke om apple tjener på mac box set, kan være 200 kr også. Uten om jeg vet noe om det, men er nok minimalt. Mac snowleopard som selges: http://store.apple.com/no/product/MC573H/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MTM3NDgwNzM denne snowleoparden til 269,00 kr tror jeg ikke apple tjener en krone på. Og er virkelig verdt prisen til hackintosh. Hva tror dere om dette? Er jeg helt på jordet? Eller har jeg et poeng? 1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Matematikken din er på jordet. Om produktet koster 5990 etter moms blir prisen før moms 5990*0.8=4792. Du kan også vanskelig gjette deg fram til hvor mye det egentlig koster å produsere mac-maskinene. Du må nesten ta med i betraktningen utviklingskostnader for OSX, personale, leie av fabrikklokaler, butikker, ansatte, alt slikt. Uansett, hvor mye apple tjener per enhet er for meg komplett likegyldig. Jeg mener flere av mac-maskinene er verdt prisen de koster og kommer derfor til å kjøpe dem. 2 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Hva tror dere om dette? Er jeg helt på jordet? Eller har jeg et poeng? Du er på jordet. Enhver bedrift har ganske mange utgifter. Du må dekke kontorer rundt om i verden, lønn til ansatte, nødvendige forsikringer, ha penger til produktutvikling, gjerne litt overskudd for å gjøre investorer glade, og dette er bare toppen av isfjellet. Apple tjener ikke 2000 kroner på hver Mac Mini som blir solgt, den fortjenesten de sitter igjen med er en brøkdel etter at de har betalt alle utgiftene. F.eks. er det nokså normalt for klesbutikker (selvstendige, og ikke kjeder) å bruke 3-gangen på innkjøpsprisen. Det vil si at dersom en bukse koster butikken 400 kroner inn, selges den for 1200 kroner. Betyr det at butikken tjener 800 kroner på hver bukse? Nei. De skal betale moms av det beløpet, de skal dekke husleie, strøm og alt slikt, ha en ansatt eller to, vasking, ha kapital til nye produkter, reklame og markedsføring og så videre. Det du har gjort er å forenkle latterlig mye, og det blir bare feil. Og Mac Box set koster da ikke Apple noe i det hele tatt? Hvorfor du har tatt den med forstår jeg heller ikke, Mac Mini kommer jo ikke med iWorks fra før, og iLife ligger på alle maskinene fra fabrikken. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Utforingen er. Ha ting på salg, da tjener man mere, hvis man tjener minimalt per produkt, også får man langt flere kunder. Hvordan har elkjøp og lefdal klart å gjøre seg store? Lokker seg med billig produkter, og selge seg stor. Riktignok er det vært mye lureri fra den kanten. Har aldri sett et apple produkt billig. Bare en slik: http://www.dealextreme.com/p/usb-data-cable-for-iphone-4-white-100cm-length-48590 tar apple 200-300 kr for. Mens er samme kabel, enste er at kabelen er testet etter produksjon. Men normaltsett er det veldig lite sansynlig at en slik kabel skulle begynne å brenne. Er klar bediftene har utgifter også. Men jeg tror også på Apple ansatte har det bra. Tror nok de blir godt betalt, kanskje mellom 300-400 kr per time. Endret 19. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Hvis apple skulle hatt salg på sine produkter, kanskje en gang hver tredje måned eller noe sånt, tror du ikke folk flest ville ha ventet til produktet de ønsket seg kom på salg? Apple ville mest sannsynlig tapt på en slik praksis. Mest sannsynlig er prissettingen apple opererer med den mest optimale for sitt marked, kan ikke tenke meg noe annet. Dersom du virkelig ønsker et apple-produkt men ikke ønsker å betale fullpris får du kjøpe brukt eller vente til det kommer ny modell og kjøpe den nedsatte tidligere modellen. Og dette blir litt tullete synes jeg, hva får deg til å tro at apple-ansatte tjener 300-400kr per time?! Jeg håper virkelig ikke du tror selgerne i eple-butikken tjener så mye. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Hvor gammel er du egentlig? Håper for din del at du er under 15, da kan det delvis unnskyldes at du tydeligvis ikke har peiling på noe som helst økonomi og markedsføring, men er du eldre enn det synes jeg synd på deg. Jada, du har sikkert en del i middle management som tjener rundt 3-400 kroner timen, men nå er de fleste i USA, så en tilsvarende lønning der ville jo naturligvis ha vært lavere fordi de har et lavere kostnadsnivå. Uansett, det er nok en lønn som kan forventes til noen passelig høyt i systemet, men det er absolutt ikke en vanlig timelønn for den gjennomsnittlige Apple-ansatte. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Jeg har stort sett alltid brukt Windows, de siste årene, Windows 7. Kjøpte meg en MacBook Pro 13" i går, og er foreløpig veldig fornøyd. Har funnet alle programmer jeg bruker i Windows, bortsett fra VMWare vSphere. Grunnen til at valget falt på MacBook Pro 13", er at jeg ønsker en maskin med god kvalitetsfølelse, god batteritid og en god skjerm. Det er ikke så mange som greier å oppfylle det som 13,3", til den prisen jeg betalte for min MacBook Pro. Jeg fikk med ett års mobilt bredbånd fra Telenor Dag&Natt, til en totalpris på kr 9,885,-. Jeg betalte kr 7,194,- i butikken, så kommer kr 299,- i ni måneder (3mnd gratis). Jeg har aldri vært noen fan av Apple, men nå fikk jeg ett tilbud som var veldig vanskelig å motstå, og jeg angrer absolutt ikke. Jeg er dog fortsatt avhengig av Windows, så det blir ingen Apple dominanse her. EDIT: Jeg må også si at de hardbarka Apple motstanderne oppfører seg direkte kvalmt, i mine øyne en veldig umoden oppførsel. ~ Mortis Endret 19. april 2011 av Mortis 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå