Gå til innhold

Hvordan blir datokjøring?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan det blir om datokjøring innføres i den byen jeg jobber.

 

Jeg bor i en by der datokjøring ikke er aktuellt, men jeg arbeider i en større naboby der datokjøring kan bli innført i tre måneder neste vinter.

 

Jeg har funnet denne artikkelen som beskriver reglene for datokjøring i Bergen:

https://www.bergen.kommune.no/aktuelt/tema/luftkvalitet/article-79325

 

Men det finnes en del ubesvarte spørsmål:

 

* Gjelder forbudet også motorsykler og mopeder?

Jeg har en moped. Men bilen og mopeden har begge partallsskilt. Dersom forbudet gjelder MC, er jeg like langt.

Jeg har også en veteranmoped som jeg i verste fall må pusse opp. Den har oddetall.

 

* Får jeg kjøre UT av byen, hvis kjøretøyet allerede står parkert i sentrum?

 

* Vil det settes inn 24/7 kollektivtrafikk med kvartersavganger i den aktuelle perioden, eller vil folk bli hindret i å komme på jobb i det hele tatt?

 

* Vil regelverket bli håndhevet strengt, eller skal folk bruke samvittigheten? Hva er evt. straffen? Vil man kunne forklare seg ut av situasjonen hvis man MÅ på jobb, eller er kontrolløren streng?

 

 

 

 

Jeg er ikke i utgangspunktet imot miljøtiltak, og jeg er ikke ute etter å utfordre regelverket mer enn nødvendig.

Men min jobb kan starte og slutte til alle døgnets tider, og hvis jeg skal til eller fra jobb til ukurrante tider, kan jeg ikke bruke ikkeeksisterende kollektivtrafikk.

 

Jeg kjører vanligvis en normal bil.

Om jeg blir forhindret i å kjøre denne pga. dato, må jeg enten be om fri, eller rote fram noen kjøretøy som jeg låner av venner og familie.

Et familiemedlem har en identisk bil som min, men med oddetallsskilt, så sålenge vi bytter bil annenhver dag, er jeg trygg.

 

Eventuellt kan jeg bruke en skitten veteranmoped fra 1956, og støye meg gjennom boligfeltene midt på natten mens jeg brenner store mengder totaktsolje. Den har oddetallsskilt, så det er jo lovlig. Men astmatikernes hardt prøvede lunger (og ører) skulle nok ønske at jeg hadde brukt bilen.

 

 

Jeg håper noen kan forklare hvordan datokjøring blir i praksis.

Jeg er som sagt ikke ute etter å utfordre regelverket, men jeg må jo på jobb til ukurrante tider på døgnet.

Skulle alt annet slå feil, har jeg en fiskebåt til rådighet med dieselmotor, UTEN partikkelfilter.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er byrokratibøff av ypperste kvalitet. Tanketomme løsninger utarbeidet av komunale sosionomer som egentlig ikke trenger å møte opp på jobb. Samfunnets snyltere som er ansatt i liksomjobber som ikke trengs.

 

Så det så. :-) Det er faktisk sandt.

 

Kjøretøy benyttet til næringsvirksomhet ikke med i denne bestemmelsen.

Og Kjøretøy som benyttes i offentlig tjeneste.

Har du 2 biler, en med partall og en med oddetall kan du kjøre så mye du vil.

 

I praksis så er det kun aleneforeldre og pensjonister som rammes av dette.

 

Tenk deg Herr og Fru Olsen som er ganske dårlige til bens en Onsdag i Februar -20C ute, E-verket har stengt strømmen de har gått tom for ved (pinnestolene på kjøkkenet)for 4 timer siden.

Det blir bare kaldere og kaldere i den lille kalde klamme leiligheten...

De emigrerer ut i bilen og starter den opp (En 1987 mod Toyota Camry). Etter litt kan de kjenne varmen begynne å sive ut av ventilasjonen i dashbordet. Etter 10 min er bilen så varm at isen begynner å smelte på frontruten. De koser seg i varmen og husker tilbake til den tiden de var yngre og dro på chartertur til Madeira, der lå de langstrakte ut på stranden og solte seg i varmen mens bølgene skvulpet rolig inn og lagde et søvndyssende brus.

Herr Olsen skrur opp vifta på trinn 3 og lyden fra vifta som feier borti gamle blader som har sneket seg inn i ventilasjonsystemet får det gamle slitne fattige ekteparret til å våkne opp fra dagdrømmen.

Igjennom de duggete vinduene kan de skimte en , nei vent flere skikkelser nærme seg bilen fra alle hold. Å hærregud tenker Herr Olsen(Per).. og roper ut : HVILKEN DATO ER DET I DAG RUTH???

Å shit roper Fru Olsen (Ruth) det er faen meg 22.02.2012 og vi har oddetall i reg.nummeret.

 

Meg harde slag dunkes det på bildøren.

Dette er DATOPATRULJEN runger det ut av megafonen som en personene utenfor har.

Se til hælvete å slå av motoren og kom ut av bilen med hendene over hodet. (ropes det..)

Dette får Per til å tenke på hvordan fangene i konsentrasjonsleirene, de fattige barna i Afrika,

de enda fattigere barna i India, og han ene ungen som enda ikke har PS3 har det.

Per fylles av raseri og hat og ser bort på Ruth som gråter og blir fyldt med enda mere hat.

Han strekker seg bak i baksetet og tar frem smeizeren han fikk av faren sin (Hantz Gütterbütter Terboven som senere skiftet navn til Greta Olsen)

Han skrur opp volumet på stereon (nyere type med MP3 tilkobling via USB) og setter på Drowning pool med låta Let the bodies hit the floor.

I overestatisk skrekkforbannet hat åpner han ild mot skikkelsene rundt bilen.

Blod gørr og hårtuster fyker rundt og maler landskapet rundt bilen i rødt grått osv. osv.

 

Nei nei nei sluuuut slut slut roper Ruth.

Hva faen er det med deg da kjærring svarer Per irritert.

 

Se deg rundt det er barnebarna våre Lysestråle, Strålekubbe, Kubbelys og Klahs.

Det er ikke 22.02.2012 det er 01.04.2012.

 

The END

 

(forklaring : 1 april spøk gone bad)

 

Kom bare på den historien akkurat nå. Men den kan fint brukes i alle former for demonstrasjoner eller bevis for at datokjøring er farlig. :-)

 

 

Hvis man er så f... interesert i miljøet så hvorfor ikke droppe avgifter på nye biler som forurenser mindre. ??????

Nei Norske politikere innfører bare nye avgifter.

Endret av Glavalavala
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Ja det skal bli interessant å se hvordan dette ender.

 

Det ligger vedtak og lurer i kulissene for mange andre steder også, bla Drammen, Bærum, Fredrikstad, Stavanger, Tromsø, og mange fler. Oslo har ønsket å dra det enda lenger gjennom å forby diesel-biler på dato-kjøring. Samferdselsdepartementet har gitt klarsignal for at 12 byer/steder kan innføre slike tiltak, men såvidt jeg har forstått har man ventet på et endelig vedtak av en ny helselov som skal gi hjemmel for å håndheve forbudet.

 

Sist jeg reiste kollektivt til jobb brukte jeg 3 ganger så lang tid som med bil, kom frem kald og våt etter å ha sloss meg frem på umåkte fortau fyllt opp med all snøen fra veien, og hvorav den siste bussturen på ruten var en nerveprirrende sild i tønne ståplass med en sjåfør som tilsynelatende kjørte på vinterføre for første gang. Alt dette er vel forsåvidt en historie for seg selv, men jeg klarer bare ikke la vær å tenke at når dette er erfaringen fra en som bor i et område som etter norsk målestokk betraktes å ha et svært godt kollektiv-tilbud, så må et forbud mot bil ramme temmelig hardt for veldig mange andre. Jeg gleder meg ikke selv heller.

 

Men en ting jeg ikke helt har fått klarhet i; ble dato-kjøring testet ut i Bergen i fjor, eller ble det bare med trusselen da også?

Lenke til kommentar

Var jo mange som ga faen i dette og ser ikke ut som politiet kan ta alle som kjører feil. Da blir det jo ingenting annet enn politiet kan gjøre. Dete blir for dumt, først så suger kolekketivten, folk jobber turnus og kollektivet er ikke bra for alle. Så da synes jeg det er teit å lamme mange folk pga dette.

Lenke til kommentar

Det var datokjøring et par dager i fjor. Sammen med samkjøringsfelt fra nord og sør. Helt håpløst om man skulle svinge av. Man kjørte i 10 km/t i køen, bakfra kom bilene med en passasjer kjørende i 60-70km/t. Det er bare å kaste seg over mens man folder hendene... :)

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar.

 

Kjenner forsåvidt allerede litt til konseptet og behovet for follede hender når jeg skal inn/ut på E18 inn mot Oslo, selv uten samkjøring. Spesielt på sommeren er det allerede temmelig fullt i kollektivfelt av alle el-bilene, buss/taxi og motorsykler. Så tror jeg kan forestille meg problemet du nevner Sovehest.

 

Det er helt sikkert mange som vi gi pokker i forbudet, men samtidig ser jeg ikke bort fra at politiet vil anse det som god resursbruk og bare stille seg opp feks ved påkjøringer til E18 (eller tisvarende andre steder), og spy ut forelegg på Kr 4200 så raskt som de klarer å skrive. Nei, det er ikke lett å "ta alle", men det er særdeles enkelt å plukke ut de som skal tas...

 

Det blir nok på sikt først og fremst de som har mer penger enn tid som vil fortsette kjøringen, akkurat som vi ser med misbruk av kollektiv-felt i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...