>Jonas< Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Er på utkikk etter et NAS, og valget ser ut til å stå mellom Synology DS411+ og Qnap TS-419P+/439 Pro II+. Sistnevnte er egentlig ikke så aktuell da prisen begynner å bli såpass høy at den ikke kan forsvares i forhold til det å bygge en egen liten "kraftig" hjemmeserver. Det som frister med nettopp disse er enkeltheten med et kurant OS, lavt strømforbruk og støynivå. Det som er viktig for min del er at DLNA fungerer bra med min Samsung TV (UE40C6705). Jeg kommer også til blant annet å bruke CIFS/SMB, AFP, bittorrent, webserver, FTP, skriverserver, samt nettverksbackup av både Mac, Windows og Linux maskiner. Noen som har erfaringer med Synology, Qnap eller begge, som kunne hjulpet meg på vei til en avgjørelse? Angående disker tenker jeg på fire 2TB i RAID 5. Tenker på Seagate Barracuda Green, siden ytelsen på denne skal være av de beste grønne diskene. WD Green-diskene har jeg lest en del negativt om, spesielt mtp. RAID-oppsett. Den utgaven som er i salg nå har jo også litt dårligere ytelse enn forrige generasjon Barracuda Green (LP). Finnes det en bedre kandidat kanskje? Jeg tenker også å kjøpe en billig UPS som kan sørge for en normal nedstegning om strømmen skulle forsvinne. Det som er viktig her er jo at den er kompatibel med NAS'et. Denne skal vel være kompatibel, og seiler opp som en god kandidat. Innspill? Endret 23. mars 2011 av >Jonas< Lenke til kommentar
Code# Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hei, Den nye ReadyNAS Ultra-serien er også veldig god. Har selv hatt 3 ReadNAS enheter: 1 stk ReadyNAS Pro Pioneer (6 slots) 1 stk ReadyNAS Duo (2 slots) 1 stk ReadyNAS Ultra 4 (4 slots) Alle fungerer bra med DLNA, men har ikke prøvd mot TVn du nevner. PS! Komplett har tilbud på nye ReadNAS Ultra 4 nå (22% rabatt) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602464 Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Jeg har prøvd en Readynas duo med DLNA mot en Samsung LE46B656. TV-en tok i mot filmen fra NAS-en i ca. 10 minutter før signalet falt ut. Aner ikke hvorfor. Har søkt og søkt på nettet for å finne ut hvordan jeg kan fikse det, men fant absolutt ingenting. Jeg leste tester av den masse steder før jeg kjøpte den, og DLNA-streaming fungerte bra i alle testene jeg så. Lurer på om det er TV-en det er noe galt med. Jeg vurderer å kjøpe forbrukerversjonen av Synology NAS-en: Synology Disk Station DS411j som er på tilbud på Komplett nå (2390,-). Har du vurdert den? Den er testet masse steder på nettet, bla. Trusted reviews og får gode skussmål. Jeg tror jeg ville kjøpt en NAS og hatt alt klart av disker og nødvendige ting for testing. Hvis jeg ikke hadde fått det til å funke med TV-en innen 14 dager ville jeg returnert den og kjøpt en annen. Hadde jeg ikke fått neste NAS til å funke hadde jeg returnert den også. Dette er noe de reklamerer med at skal fungere, og da skal man ikke være nødt til å ha en jævla doktorgrad i mekking for å få det til å virke. Edit: her er et diskalternativ: http://www.storagere..._review_hd204ui Ang. disk så hadde jeg sjekket kompabilitetslistene til produsenten av NAS-en. Det betyr at du bør velge NAS først, eller du velger en disk som er kompatibel med flere aktuelle NAS-er. Når det gjelder Qnap vs. Synology har jeg ingen erfaring selv, men jeg har gjort en del research. Mitt inntrykk er at Synology gjennomgående får bedre skussmål i tester. Men det kan være lurt å sjekke hva som blir sagt om f.eks. DLNA i forumene. De som tester bruker tross alt NAS-en i noen uker, mens folk i forumene har hatt dem i lang tid. Endret 23. mars 2011 av Kaaz Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Hei, Den nye ReadyNAS Ultra-serien er også veldig god. Har selv hatt 3 ReadNAS enheter: 1 stk ReadyNAS Pro Pioneer (6 slots) 1 stk ReadyNAS Duo (2 slots) 1 stk ReadyNAS Ultra 4 (4 slots) Alle fungerer bra med DLNA, men har ikke prøvd mot TVn du nevner. PS! Komplett har tilbud på nye ReadNAS Ultra 4 nå (22% rabatt) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602464 Sikkert fin denne også, men ifølge en del tester og omtaler jeg har lest virker Qnap og Synology å være foran på programvaren, både med tanke på brukervennlighet og funksjonalitet. De to nevnte NAS'ene har også noe høyere ytelse enn denne. Jeg vurderer å kjøpe forbrukerversjonen av Synology NAS-en: Synology Disk Station DS411j som er på tilbud på Komplett nå (2390,-). Har du vurdert den? Den er testet masse steder på nettet, bla. Trusted reviews og får gode skussmål. Joda, har vurdert den. Men jeg er litt skeptisk til ytelsen. Flere anbefaler også å kjøpe en med litt høyere ytelse for å takle fremtid programvare og funksjoner. Denne skal jo tusle å gå i noen år, så da er det jo greit at den takler tyngre programvare om det skulle komme ut i fremtiden. Ellers er det jo ikke noe å si på prisen på denne. Jeg tror jeg ville kjøpt en NAS og hatt alt klart av disker og nødvendige ting for testing. Hvis jeg ikke hadde fått det til å funke med TV-en innen 14 dager ville jeg returnert den og kjøpt en annen. Hadde jeg ikke fått neste NAS til å funke hadde jeg returnert den også. Dette er noe de reklamerer med at skal fungere, og da skal man ikke være nødt til å ha en jævla doktorgrad i mekking for å få det til å virke. Synologien er jeg ganske sikker på skal fungere så godt som mulig i forhold til en Samsung TV. Har lest en del på forumet til Synology der de har etterkommet brukernes problemer i henhold til dette med DLNA. Tror det samme om Qnap, selv om jeg ikke har lest like mye her. Edit: her er et diskalternativ: http://www.storagere..._review_hd204ui Ang. disk så hadde jeg sjekket kompabilitetslistene til produsenten av NAS-en. Det betyr at du bør velge NAS først, eller du velger en disk som er kompatibel med flere aktuelle NAS-er. Barracudaen er listet opp under kompabilitetslista rapportert fra brukere, og skal fungere fint. Seagate selv ansbefaler jo denne disken til nettopp slike aplikasjoner, i motsetning til WD som ikke anbefaler Caviar Green til det. Skal ta en nærmere titt på Spinpointen å se hva som anbefales der. Når det gjelder Qnap vs. Synology har jeg ingen erfaring selv, men jeg har gjort en del research. Mitt inntrykk er at Synology gjennomgående får bedre skussmål i tester. Men det kan være lurt å sjekke hva som blir sagt om f.eks. DLNA i forumene. De som tester bruker tross alt NAS-en i noen uker, mens folk i forumene har hatt dem i lang tid. Samme inntrykk har jeg. Det virker som om Synology og Qnap ligger et lite skritt foran konkurrentene når det gjelder programvaren, noe som er viktig for meg i og med at det strengt tatt ikke er noe dyrere å bygge en kraftigere løsning selv. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Synology er ikke et bomkjøp uansett hvilken modell du kjøper. Jeg har enda ikke kommet over en dårlig Synology review. Selv har jeg Synology DS710+ som leverer ekstrem ytelse. Kanskje litt killer til det jeg bruker den til. Anbefaler deg å sjekke ut interfacen til Synology, den er meget imponerende. Her. I tillegg så bruker jeg Synology sin android applikasjon for å streame musikk til mobilen. Genialt. Jeg har tilgang til hele musikksamlinga i lomma (og den er ikke liten). De har også såklart for iPhone. Kan også legge til at dem også oppdaterer firmwaren ganske jevnlig. I tillegg så er supportforumet deres meget bra. Der får du input fra dem som faktisk utvikler programvaren,. Endret 24. mars 2011 av Teac Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Har du lest testen av Synology DS211+ hos Anandtech? Synology gir et veldig godt inntrykk. Men det som gjorde meg litt usikker er den første kommentaren under testen. Jeg pleier ofte å lese alle kommentarene til slike tester fordi det ofte kommer mye interessant info fra folk med brukererfaring. Men en svale gir ingen sommer, jeg tar ikke kommentar nr. 1 som annet en én persons erfaring - det blir ikke noen dealbreaker for meg, men jeg venter heller ikke at alt skal fungere av seg selv. http://www.anandtech.com/show/4195/synology-ds211-smb-nas-review Ellers kan du jo høre med Kakeshoma, han har akkurat kjøpt en Synology DS211j som han bruker som mediastreamer. Jf. følgende tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1305456 Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Har ikke tid til å lese igjennom hele denne tråden nå, men jeg har Synology DS211j og er VELDIG fornøyd. Veldig intuitivt og fleksibelt oppsett, fungerer rett ut av boksen og har aldri hatt problem av noe slag. Jeg får heller komme tilbake til tråden senere dersom du skulle ha noen spørsmål. DS411+ har jeg dessverre ikke erfaring med, men vil vel tro at kvaliteten/funksjonaliteten ikke er så veldig ulik. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Har du lest testen av Synology DS211+ hos Anandtech? Synology gir et veldig godt inntrykk. Men det som gjorde meg litt usikker er den første kommentaren under testen. Jeg pleier ofte å lese alle kommentarene til slike tester fordi det ofte kommer mye interessant info fra folk med brukererfaring. Men en svale gir ingen sommer, jeg tar ikke kommentar nr. 1 som annet en én persons erfaring - det blir ikke noen dealbreaker for meg, men jeg venter heller ikke at alt skal fungere av seg selv. Omtrent akkurat det som Rainman200 lister opp der, mener jeg å ha sett noen skrive om Qnap også, så det er vel kanskje noe man må regne med. Jeg leste en tråd (fra 2009 tror jeg det var) på Synology sitt forum som omhandlet DLNA og Samsung TV'er. Der virka kommunikasjonen god mellom Synology-ansatte og brukere, og det virka som om de etterstreba å få løst problemene brukerne møtte på. Som sagt så har jeg ikke lest så mye angående Qnap, men det virker å være omtrent det samme der. Så da tror jeg det egentlig koker ned til brukergrensesnittet, og der foretrekker jeg nok Synology. Qnap har riktignok støtte for hotswap og to nettverksporter, men det er ikke noe jeg helt ser behovet for hos meg. Så da ser det ut til å bli følgende jeg ender opp med, om ikke noen kommer med et bedre forslag. Synology DS411+ 4 x Seagate Barracuda Green 2TB EPC Back-UPS ES 400 Lenke til kommentar
Teac Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Du kommer absolutt ikke til å angre på det kjøpet. DS411+ er en kraftig sak. Personlig ville jeg valgt Samsung sine F4 disker. Har veldig god erfaring med dem. Har 2 av de i Synologyen min nå og et par i hovedpcen. De er veldig stille og ikke minst kjølige. Seagate er også bra disker. Dette med DLNA kan jeg ikke svare på ettersom jeg ikke har prøvd det. Selv streamer jeg alt av film, tvserier, musikk osv direkte fra Synologyen til pc. Endret 24. mars 2011 av Teac Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 @Teac: Kan du fortelle meg hvilken klientprogramvare du bruker når du streamer til PC? Jeg prøvde å få VLC til å åpne en "network stream" fra min Ready NAS Duo, men fikk det ikke til og skjønte ikke en dritt. Jeg trenger litt tips om hvordan jeg enklest mulig kan streame film til PC-er og andre dingser. (iTunesstreamingen fikk jeg til med en gang. ) Lenke til kommentar
Teac Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Jeg får opp disken som en vanlig pc i windows. Der logger jeg meg inn med bruker og passord. Får da opp alle mappene som har ganske lik struktur som hovedpc. Derfra trykker jeg bare på de filene jeg vil spille av. Blir akkurat som en vanlig pc. Ellers så bruker jeg Xmbc eller Boxee og legger til hele NASen som en kilde. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Kanskje jeg ikke har skjønt hva streaming er. Jeg trodde at streaming innebar at videofilen ble omkodet til en billedstrøm/film som så ble overført over nettverket til en streamingmottaker. I motsetning til at hele datafilen blir overført først og omkodet til billedstrøm hos mottakeren. Har jeg misforstått? I VLC har man valget mellom å åpne en videofil fra en disk/server i nettverket eller å åpne en "network stream". Jeg trodde at den siste metoden reduserte behovet for hvor mye data som måtte overføres slik at man får bedre visning av filmen uten hakking selv om det er et tregt trådløst nettverk? Jeg har trodd at når du bruker Boxee/xmbc og legger til NAS-en som kilde så er det streaming, mens når du åpner filen via en mappe/utforsker i nettverket så er det vanlig (og treg) filoverføring. Edit: Her fant jeg en artikkel som beskriver hva jeg mener. Sakser det vesentligste fra den. Avspilling med filoverføring: "File transfer, in most cases, does not supply the instant gratification. There are some file transfer protocols that are fast-start transfers — where the file is played back prior to the whole thing being downloaded. But this has its problems too. If the network is unable to deliver enough bits, playback stops as soon as it reaches the current downloaded bits." Streaming: "Streaming is relatively safe. The files are played back in real time from the server to the user's device. The content is substantially stored remotely and has a very short time to live. It is hard for a user to capture this information as a digital file." Kilde: Streaming vs. file download Endret 24. mars 2011 av Kaaz Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) EDIT: For mange vinduer oppe Endret 24. mars 2011 av oslo72 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Personlig ville jeg valgt Samsung sine F4 disker. Har veldig god erfaring med dem. Har 2 av de i Synologyen min nå og et par i hovedpcen. De er veldig stille og ikke minst kjølige. Seagate er også bra disker. Hvor glad er disse EG-diskene i RAID og å stå på 24x7? Seagate går jo offentlig ut med at sine disker egner seg godt for dette, mens WD går ut og sier at sine grønne disker ikke gjør det. Jeg leste litt om problemer rundt dette med RAID 5, selv etter firmware oppdatering, på Qnap-forumet. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 Et lite spørsmål angående DLNA-serveren til Synology. Er det mulig å sette egen tilgang her på enheter/IP-adresse slik at ikke alle på nettverket får tilgang? Hvis ikke så trenger jeg en billig og brukbar gigabit router med mulighet for OpenWRT... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 1. april 2011 Forfatter Del Skrevet 1. april 2011 Et lite spørsmål angående DLNA-serveren til Synology. Er det mulig å sette egen tilgang her på enheter/IP-adresse slik at ikke alle på nettverket får tilgang? Hvis ikke så trenger jeg en billig og brukbar gigabit router med mulighet for OpenWRT... Ingen som kan svare meg på dette? Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Jeg gikk for Qnap 459Pro+, en meget rask liten sak som dessverre koster litt. Kunne lett bygd en egen serverboks for samme pris, men ønsket noe kompakt, stillegående og enkelt, som bare fungerer uten å mase med potensielle problemstillinger. Har foreløpig brukt 2 x 2TB WD Caviar Black disker (ble valgt pga. av at Green serien ikke er på kompatibilitetslista til Qnap). Har nå planer om å sette inn 2 disker til, og så kjøre alt RAID5. Mange anbefaler å bruke ulike disker i RAID (samme størrelse men ulik modell eller fabrikat). Vil tro da det blir Samsung F4 eller Hitachi for min del, ettersom disse får jevnt over gode skussmål. GUI'et til Qnap er Ajax-basert og fungerer fint. Masse funksjonalitet og muligheter for plugin's. F.eks. Squeezebox Server. Er vel omtrent på samme nivå som Synology her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå