Gå til innhold

Hvilket kamera bør jeg velge til USA-tur?

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Vet at det sikkert er 100++ emner om lignende forespørsler (har sikkert lest halvparten).

Jeg har fra før av et Nikon D60, som jeg egentlig er ganske fornøyd med. Det jeg savner mest er høyere MP for utsnitt eller bedre redigering. Savner også litt sprekere utvalg av ISO verdier etc. Jeg har også tatt endel HDR bilder, men dette har jeg måttet bruke lang tid på å redigere da D60 er vel fra den tiden da HDR var i startfasen(?).

Derfor er jeg idag på utkikk etter nytt kamera. Grunnen er at jeg skal på en USA-tur til sommeren. Hovedfokuset kommer nok til å være Grand Canyon og bybilder.

Jeg har siklet litt på Canon 600D, som egentligt er 550D men har en vippbar skjerm i tillegg. Jeg har også kikket på 60D og 7D, men disse blir for dyre.

Er det andre kameraer jeg bør kikke på, hvilket objektiv bør jeg satse på? Bør jeg erstatte 18-55 (f.eks 18-200) eller er det noe jeg kan ha i tillegg?

(må ha filmmulighet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har Nikon og ønsker å fortsette å bruke objektivene dine, så skal du kjøpe nytt Nikon-hus - objektivene passer ikke (for alle praktiske formål) på Canon-hus.

Ville kikket på D7000 hvis du kan klare prisen, eventuelt D90 eller D5100, når den forventes å komme til sommeren.

Lenke til kommentar

Har selv et canon 550D. Liker du å leke deg med kameraet og bruke mange forskjelle funksjoner anbefaler jeg deg Canon 550D. I tilleg filmer kameraet i full HD. Objektivet du bør satse på viss du skal ta gode portrett bilder er kanskje 85 mm. Men både 18-200mm og 18-55mm funker utrolig bra til USA turen. Har du lyst til å ta bybilder anbefaler jeg deg 18-55mm.

Jeg skal selv til USA i sommer og vurderer om å ta med meg kameraet på rundturen. Men jeg var i spania i fjor der en som prøvde å ta fra meg kameraet :p Så ta godt vare på et speilrefleks kamera :)

God tur og håper jeg gav en god hjelp =)

Lenke til kommentar

Svar til #2

Tenkte også på å fortsette med Nikon, men jeg har kun standard 18-55mm. Har derfor frie tøyler når det gjelder produsent. Men jeg har lagt merke til at objektivene er billigere til Canon? Likte også den vippbare skjermen til filming til 600D (men spørsmålet er vel om jeg kommer til å filme så mye).

Svar til #3

Ville nok valgt 550D for 2 mnd siden, men nå er jo 600D lansert. Prisen er ca 1500,- dyrere en 550D (men er dette verdt for den vippbare skjermen er vel det store spørsmålet).

Jeg kommer nok ikke til å ta så mye portrett bilder men heller landskapsbilder og bybilder. Ville da likt å hatt muligheten til å få store bilder (trenger kanskje ikke 200mm når en har høy megapixel?)

Endret av RunarL
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er bundet til Nikon og gjerne vil ha Canon, kjøper du det huset du trives med, men prøv kameraene først "også andre fabrikater" så du trives med greppet.

Når det gjelder objektiver ville jeg nok ha kjøpt en normalzoom med litt større brennvidde-spekter, Canon 15-85 IS* eller 17-85 IS, Nikon 16-85 VR og så en telezoom, Canon 55-250 IS, Nikon 55-200 VR.

Hvis du liker og utforske/leke litt angående fotografering kan du også ta med deg en fast 30/50mm for litt kreativ fotografering :)

*15-85 IS er og foretrekke, nyeste normalzoom-objektivet fra Canon og veldig skarpt.

Men det du kan gjøre er og kjøpe et kamera-kit i Norge og kjøpe de relativ dyre objektivene i USA, du gir såpass lite for et kit-objektiv i et sett at du kan selge det etterpå uten tap.Men huset ville jeg nok ha kjøpt i Norge av to grunner, 5 års forbrukerrettigheter og muligheten til å lære seg kameraet før turen.

Edit: kanskje du også burde vurdere en retttegnende vidvinkel, da det gir fine natur/landskapbilder og bybilder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for svar Nautica.

Canon 55-250 IS var ikke så galen pris på. Hvis jeg hadde kjøpt Canon 600D (bra kamera?) med standard 18-55 + 55-250 IS hadde jeg vel hatt en start. 18-85 IS hadde vel erstattet 18-55 på alle måter? Ser den er litt stiv i prisen for meg, mulig denne kunne blitt kjøpt i USA på Taxfree eller noe.

Hvilken vidvinkel objektiv er å foretrekke?

Er det verdt å bruke 1500,- ekstra for 600D i forhold til 550D?

Lenke til kommentar

Takk for svar Nautica.

Canon 55-250 IS var ikke så galen pris på. Hvis jeg hadde kjøpt Canon 600D (bra kamera?) med standard 18-55 + 55-250 IS hadde jeg vel hatt en start. 18-85 IS hadde vel erstattet 18-55 på alle måter? Ser den er litt stiv i prisen for meg, mulig denne kunne blitt kjøpt i USA på Taxfree eller noe.

Hvilken vidvinkel objektiv er å foretrekke?

Er det verdt å bruke 1500,- ekstra for 600D i forhold til 550D?

sigma sin 10-20 mm er bra, bruker den selv til 7D .

Lenke til kommentar

15-85 IS er relativ dyr ja, men skarpheten og zoom-området reddferdiggjør prisen, spesielt hvis man liker og fotografere :)

Når det gjelder vidvinkel finnes det mange gode objektiver og like mange dårlige samt endel som gir et "buede" bilde såkalte fisheye. Jeg har en Tokina 11-16, men den er relativ dyr og kan være vanskelig og få tak på.Men venter du litt så kommer det noen forslag.

Du kan også kjøpe 600D/550D med 18-135 IS objektivet og vente med 55-250 IS, ikke fullt så godt som 55-250IS men skal ha omtrent samme bildekvalitet som standard kit-objektivet 18-55 IS. Men vill ikke anbefale og kjøpe et objektiv med større zoom-område en 18-135 da disse objektivene ikke yter like bra grunnet mange kompromisser pga. det store brennvidde-omfanget. Et av disse objektivene som har fått relativ grei omtale og er anbefalt som reiseobjektiv er den nye Tamron 18-270 VC II.Hva du en bestemmer deg for og handle så ikke kjøp tredjeparts billigobjektiver, mange av de yter såpass miserabelt at du får mer igjen av og kjøpe deg et kompaktkamera til 1000.-

Hvis du vurderer og kjøpe objektiver i USA ville jeg nok ha kjøpt relative dyre original-objektiver, pga. av at de er godt bygget og man får sjeldent tull med disse.

Men et stort men, alt detter og faller på deg. Hvor mye penger du skal legge i fotoutstyr og hvor opptatt er du er av bildekvaliteten kontra objektivprisen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...