Gå til innhold

Kernel 2.6 test er lagt ut :D

Anbefalte innlegg

Det er dog en ting som plager meg litt (nå som jeg har testet den litt): Opera er litt voldsom av seg, den får i hvert fall lyden min til å hakke noen ganger når den loader mye (når Opera "små henger" seg i en brøkdel av et sekund). Dette skjedde ikke med den gamle kjernen.

"Ikke bruk Opera, bruk bedre alternativ x istedenfor." Joa, men hvis Opera kan gjøre det kan sikkert andre programmer gjøre det i andre sammenhenger også. Dessuten liker jeg Opera for mye til å kunne skifte den ut ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er dog en ting som plager meg litt (nå som jeg har testet den litt): Opera er litt voldsom av seg, den får i hvert fall lyden min til å hakke noen ganger når den loader mye (når Opera "små henger" seg i en brøkdel av et sekund). Dette skjedde ikke med den gamle kjernen.

"Ikke bruk Opera, bruk bedre alternativ x istedenfor." Joa, men hvis Opera kan gjøre det kan sikkert andre programmer gjøre det i andre sammenhenger også. Dessuten liker jeg Opera for mye til å kunne skifte den ut ;)

Er vel pga. preemptive vel.

Lenke til kommentar
hvorfor blir den bra for desktop?

det er lagt til funksjonalitet slik at kjernen skal være mer "responsiv". dvs under stor load feks komilering av programmer vil man unngå at ting og tang "hakker" som det kan ha en tendens til i eldre kjerner. dette skal (ifølge reklamen) gjøre desktopfølelsen enda bedre.

preemtible implementasjonen er en av grunnene til dette. det er også gjort mye jobb på I/O siden slik at disk aksess skal være bedre enn tidligere. en veldig god forklaring på hovedforandringene i 2.6 kjernen finner man her:http://www.kniggit.net/wwol26.html

Lenke til kommentar
Kjører nå linux-2.6.0-test2-mm1 med supermount patch. Denne virker som en drøm. Ingen hopping i lyden mer pga mm-patchen.

Husk å laste ned patch til nvidia driveren fra minion.de, med mindre du kjører gentoo, da er det bare å oppdatere /usr/src/linux lenken og emerge nvidia-kernel. Jeg kjører for så vidt også nptl uten noen problemer.

hva er supermount og hva er det godt for?

Lenke til kommentar
Det skal visst komme en egen GNU kernel en gang i framtiden også har jeg hørt . . .

Den eksisterer, og heter GNU/Hurd.

hmm, jeg som ikke følger med da :oops:

Ikke ta det så tungt. Den eksisterer, men ikke i en særlig brukbar versjon. De har kommet til versjon 0.2 tror jeg og utviklingen går VELDIG sakte. Spesiellt siden HURD prosjektet faktisk er eldre enn Linux.

Er det egentlig noen vits i å forsette utvikling av GNU/Hurd når Linux er blitt så bra som den er? :o

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...