Gå til innhold

Kernel 2.6 test er lagt ut :D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*laster ned*

Jeg har forresten prøvd endel betakjerner, og kan bare si at dette blir bra :yes:

Har prøvd noen av disse selv. :-)

Har faktisk 2.5.75 inne selv på egen maskin, selv om jeg bruker 2.4.21 mest.

I 2.5 står det enda at NTFS kan fåes med write support men at den enda er under "dangeorus" kategorien. Som vil si at man må gjennom så mye fjas (som checkdisk...) og alt det der for å ha en "trygg" gjennkomst til Win. Er ikke sikker, men er temmelig sikker på at jeg en gang leste (kan desverre ikke fastslå kilde, da jeg ikke husker konkret) at 2.6 ville ha skikkelig skrivetilgang til NTFS.

Dette lover meget bra, viss det blir det når den endelige v. 2.6 kommer. *nam* :woot::yes:

Lenke til kommentar
hva er kernel? :shrug:

Hei du.

Kernelen er kjernen i Linux Operativ Systemet. Selve kernelen er et komplisert program? - Som sørger for at øvrige funksjoner i resten av distribusjonen fungerer som det skal. Vha. kernelen er det lett å legge til nye ting, forbedringer, ulikt kommersielle OS som Mac OS og Windows, er det også OpenSource som betyr at hvem som helst kan se /redigere koden.

Nåværede stabile kjerne er : v. 2.4.x

Betakjernene er i oddetal og for tiden er dette: 2.5.x

2.6 blir neste store lansering av Linux Kernelen, og vil bli som en ferdig versjon av 2.5.x. Linken jeg postet i begynnelsen av denne tråden linker til første lanserte TestVersjon av 2.6.0 Kernelen. Den endelige versjonen er jeg usikker på når kommer, men har hørt spekulasjoner rundt en gang i September.

:woot:

V. 1.0 Av kernelen ble vel lansert i 1994 viss jeg husker rett, eller var det kanskje slutten av 1993. Da hadde Linus Thorvalds (Linux Grunnlegger) jobbet sammen med hackere verden rundt med kjernen siden 1991.

Egentlig er det feil å kalle hele operativ systemet for Linux, da det bare er kjernen som heter dette. Det var vel GNU OS som brukte Linux kernelen, da dette var det eneste de manglet i sitt OS. Eller noe slikt, har ikke satt meg fullt så godt i akkuratt det enda.

En distribusjoner som for eksempel RedHat, SuSe, Mandrake, Slackware o.l. er ikke Linux, men er basert på Linux Kernelen.

Lenke til kommentar
Fra http://linux-ntfs.sourceforge.net/status.html

NTFS - Original Driver Status

Read support is fairly complete.

Write support had been started, but being incomplete it is extremely dangerous.

Some problems have been reported when using SMP machines.

N.B. This driver has now been abandoned in favour of the new one.

NTFS - New Driver Status

Read support has been completed and tested and the driver is in the 2.5.x kernel series since 2.5.11.

The driver is much faster and cleaner than the old one, hence a better platform for new development.

A backport to the 2.4 kernel series is available from our downloads page.

ToDo

Add support for writing.

Veldig bra...

Blir fint med write support som ikke herjer i stykker ting og tank :yes:

Lenke til kommentar
Det skal visst komme en egen GNU kernel en gang i framtiden også har jeg hørt . . .

Den eksisterer, og heter GNU/Hurd.

hmm, jeg som ikke følger med da :oops:

Ikke ta det så tungt. Den eksisterer, men ikke i en særlig brukbar versjon. De har kommet til versjon 0.2 tror jeg og utviklingen går VELDIG sakte. Spesiellt siden HURD prosjektet faktisk er eldre enn Linux.
Lenke til kommentar

Veit ikke med dere, men jeg må si at dette er en merkbart bedre kjerne! Altså, jeg kan faktisk se at OS'et er blitt raskere med det blotte øyet! Dvs. i hvert fall sånne ting som gkrellm, måtte skifte en del frem og tilbake fra den gamle kjernen fordi jeg ikke fikk mus/console-fb til å fungere out-of-the-box.

Er vel fordi den er preemptive antar jeg :) Eventuelt er default kjernen til SuSE rett og slett bare litt treg ;) (Gammel kjerne: 2.4.21-4 (suse 8.2 "default" ftp-install))

I hvert fall kan jeg anbefale folk å prøve den :woot:

Lenke til kommentar
Er det andre grunner til å oppdatere kjernen... bortsett da fra å vise at jeg er MANN!

... jeg er nemlig redd for å vise meg som en MANN... med et oppsett som ikke lenger virker.... :lol:

Øvrige gode grunner til å opdatere kjernen :

1. Bugs du gjerne har vært plaget med i en tidligere kjerne er kanskje fikset i den nye.

2. Driverne er oppdatert, har du slitt med dårlig hardware støtte tidligere er det alltid stor sjanse for at den er bedre støttet i en ny kjerne enn tidligere.

3. Går vel under punkt 1, men viss det tidligere er vært sikkerhets risikoer i en tidligere kjerne, blir dette fort fikset i en ny.

4. Prøvde 2.6 testen i går selv, syns den virket bra jeg. Men så har jeg vært litt borti 2.5n også. :-) Og det er som andre sier, den føles endel raskere ut. Dette lover bra.

5. I enkelte tilfeller kan det være at det kreves en nyere kjerne for å få noen programmer til å funke som de skal.

6. Med en ny kjerne er du godt oppdatert, og du kan også være stolt av deg selv som har den inne :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...