Gå til innhold

Ikke virus i Linux ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke mange virus til linux baserte operativsystemer nei, men det mest populære, OSX til Apple har begynt å få noen da det begynner å bli veldig utbredt slik at det å lage virus til det har begynt å lønne seg.

Anyway, med Ubuntu så er det ingen fare da det fremdeles er et lite utbredt OS. Det er forresten et veldig bra OS til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke mange virus til linux baserte operativsystemer nei, men det mest populære, OSX til Apple har begynt å få noen da det begynner å bli veldig utbredt slik at det å lage virus til det har begynt å lønne seg.

Anyway, med Ubuntu så er det ingen fare da det fremdeles er et lite utbredt OS. Det er forresten et veldig bra OS til sitt bruk.

OSX er da ikke basert på linux kjernen. Den største grunnen til at det nesten ikke finnes virus til Linux(eller unix) er at systemet har en helt annen designstruktur enn windows, det betyr selvfølgelig ikke at det er umulig å skrive virus for linux. Man skal heller ikke glemme at de fleste linux distroer er veldig flinke til å dekke igjen hull lenge før de blir brukt.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Man skal heller ikke glemme at de fleste linux distroer er veldig flinke til å dekke igjen hull lenge før de blir brukt.

Godt poeng. med Microsoft Windows o.l produkter, kan man informere Microsoft om tilogmed kritiske sikkerhetshull, og det kan gå flere månter før det kommer en fix. (og det finnes mange som ikke har automatiske oppdateringer, og ikke har vært på Windows Update på år og dag...);

med fex Debian Linux kommer det en fix helst under 24 timer :new_woot:

Endret av Hans_Henrik
Lenke til kommentar

Nå er vel den verste sikkerhetsrisikoen og være logget inn som root bruker når man surfer på internett.

Men ellers, vil nok virus neppe bite på linux, heller ikke spyware. Siden viruset ikke har fysisk tilgang til maskinen.

Selv om man har begrenset brukerkonto i windows, vil man også være utsatt for virus.

Hvis man er forsiktig å ikke installerer mye programvare man finner på internett man har lite kjennskap til, tror jeg man er veldig trygg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

OSX er da ikke basert på linux kjernen.

OS X er en UNIX variant, og Linux er vel bygget ut fra UNIX...?

Lenke til kommentar

Linux er "Unix-lignende", ikke basert direkte på Unix.

Til trådstarter, så vil jeg påstå at hvis du er mye plaget med virus på Windows, så er ikke nødvendigvis et nytt OS redningen. Det er enkle grep du kan gjøre for å slippe å være plaget av virus, som (selv om risikoen er mindre) er nødvendig å kunne uansett hvilket OS du bruker.

Jeg bruker Windows til daglig i tillegg til Linux, og er ikke noe mer plaget av virus der enn i Linux (dvs null virusproblemer på begge OS).

Lenke til kommentar

Linux er "Unix-lignende", ikke basert direkte på Unix.

Til trådstarter, så vil jeg påstå at hvis du er mye plaget med virus på Windows, så er ikke nødvendigvis et nytt OS redningen. Det er enkle grep du kan gjøre for å slippe å være plaget av virus, som (selv om risikoen er mindre) er nødvendig å kunne uansett hvilket OS du bruker.

Jeg bruker Windows til daglig i tillegg til Linux, og er ikke noe mer plaget av virus der enn i Linux (dvs null virusproblemer på begge OS).

Spørs jo om trådstarter har kontroll på hvor han klikker på de ulike nettsidene også. Det skal vel ikke mye luguber surfing til før man har fått agenter/malware på en windows-install. åh...som jeg liker ordet nettvett new_woot.gif

Lenke til kommentar

OS X er basert på BSD som er basert på Unix. Linux er i utgangspunktet, som Sokkalf nevnte, ikke basert på Unix, men en etterligning (på samme måte som ReactOS er en etterligning av Winodws)

Etter det jeg vet finnes det får, om noen aktive virus til Linux. Det er blitt laget proof of concept virus for å adressere diverse sikkerhetsproblemer igjennom tiden. Men du kan vedde hodet ditt på at det er mer enn ett rasshøl som sitter og forsøker å lage malware til Linux akkurat nå.

Så lenge Linux forblir såpass lavt utbredt blant hjemebrukere vil neppe malware bli et stort problem med det første. Husk at all malware er helt vanlige programmer for operativsystemet. Det klarer ikke i seg selv å se forskjell på en bittorrent klient og en botnet trojaner, og det skal det heller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hvordan betryggende erfarne brukere måtte mener.

Og Skeptisken til nybegynnere.

Vil jeg støtte skeptisken ved at det ikke finnes seperate "sikkerhetsfirmaer" for nybegynnere som kontrollerer pakkebehandlerne og selger "Safe" løsninger. Selv om man betaler 40 kr for å laste ned distribusjon derfra, er man litt tryggere. F.eks http://www.redpill-linpro.no/ kan være et eksempel.

Selv om det er få virus, kan man være veldig uhelig, så ja har man mulighet, kjøp et linux antivirus program før det blir problem, betale 50 kr har man råd til. Riktignok klarer man seg med 5 mb program foreløpig.

Nå finnes det Suse enterprice, Redhat enterprice som antakelig er mere betryggende.

Men ja, jeg må si jeg er litt forsiktig med bruken av linux, siden det kan jo alltid være at "Serveren" til f.eks pakkebehandleren er nede, og en annen piratserver overtar, legger inn falske keys, slik at neste gang får man mye søppel. Lite sansynlig men ikke umulig.

Dermed er man ikke 100% sikker uansett hvor mye man vrir og vende på.

Angånde hvor man laster ned linux, ville jeg vert forsiktig med linuxtracker, eller noe som kan stamme fra isohunter, piratebay og slike tjenester.

Kjenner man ikke personene, eller tjenesten fra før, kan man få problemer man ikke vet om.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske godt gjort å få virus på Linux. Om man bruker pakke-depoet som følger med Linux, og ikke noe særlig annet, så er det så idiotsikkert at du kunne sluppet en 13 år gammel jente inn på systemet.

Herregud?

Hva hvis jenten har root tilgang?

Da kan det skje.

Ikke for å gi jentene skylden, men ja selv om man er uheldig (Omtrent som å bli stoppet kl 12 om natten i en bilkontroll fordi man mangler bilbetelte). Kan det jo skje uansett.

Nå er ikke jeg veldig redd for å få virus, men skulle jeg brukt linux (Som windows ersattning) ville jeg ha prioriteret et antivirusprogram, hvis jeg skulle vært uheldig.

For å være spørrefull.

Stoler du 100% på Google Chrome OS og Chromium os? altså den har ingen spyware eller virus?

Eller noe som lager statstikk på hva du gjør på din maskin?

Jeg er skeptisk til google bortsett fra søkemonitoren, men bruker ikke google mail.

Selvsagt er jeg litt skeptisk til linux, siden gratis er jo en liten sansynlighet betingelser ved. Men er ikke direkte redd heller.

http://en.wikipedia.org/wiki/There_ain%27t_no_such_thing_as_a_free_lunch

Ser du noe spessielt ved det uttaket?

Altså:

Gratis = inneholder en liten risiko

Betaling = Mere sikkert, bedriftene kan gå konkurs

Nå prøver jeg ikke å favorisiere verken Mac OSX eller Windows.

Jeg mener at hvis man hadde betalt en liten sum som bekrefter at distribusjonen er 100% trygg, ville man vært mere trygg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva om jenta hadde en revolver? Root-tilgang er ikke reelt i et Linux-system, og om man ikke har kompetanse innenfor Linux, så vet man mest sannsynlig ikke hvordan man installerer noe utenfor en pakkebrønn.

Jeg har svært lite behov for å installere noe utenfor Debian sin pakkebrønn, og jeg har trolig et mye videre bruk enn det mitt skrekk-eksempel har.

Edit: Nei. Jeg er ikke naiv og stoler på alt. Jeg vet at feil bruk av Linux-programvare kan ødelegge systemet. Men når jeg installerer programvare i Linux, så vet jeg veldig godt hva programmet gjør, og hvor jeg finner det. Hadde bestemoren min fått lånet maskinen min, så hadde hun kunne brukt den uten å være en sudoer, og hamret så mye hun ville på systemet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Om man ikke har kompetanse innenfor Linux, så vet man mest sannsynlig ikke hvordan man installerer noe utenfor en pakkebrønn.

Derfor prøver man og feiler, jeg har gjort det mange ganger med windows platformen.

Har man ikke anelse at f.eks å bruke ftp://piratebaytracker.com/linux/ (Nå finnes denne linken ikke men bare som et eksempel.) som sin pakkebehandler nedlastingsted, ville man forstå senere at det var feil å bruke det.

Men ja for noen (Små firmaer) kan det blir dyrt.

Verstefall alle private bilene, filmene, blir delt ut på youtube og andre tjenester uten at man vet det. Eller man mister alt i \home mappen kjedelig.

Hvis vi vrir litt på det, kunne det like godt vært en 10 åring eller en 70 åring som ønsker å bruke linux for første gang.

Nå er det ikke sikkert at man trenger antivirusprogram, men kanskje det heller er lurt å ha et program som varsler brukeren på farlige nettsider eller steder hvor man bør være forsiktig å bruke. Da det ofte er det som skaper virus.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

@LMH1: Linux er ikke gratis, det er fritt. Det er en vesentlig forskjell her.

Edit: Hvis man skal få en "usikker linux" som du fremstiller det her, så må man jo gå ganske så aktivt inn for å prøve å fucke opp.

Fritt? (Nå tenker jeg distribusjoner og ikke linux kjernen)

Eller forstår jeg ikke hva du mener med fritt (Hvis du ikke tenker på frihet, fri tilgang).

Nå har jeg nok det du vil kalle "usikker linux" siden jeg prøver få det meste innenfor opensuse, nå prøver jeg ikke å ødlegge distribusjonen.

Men ønsker å tilpasse distribusjonen etter mitt behov. Da jeg legger mest vekt på å ha det aller nyeste og alle beste, for å få en windows 7 konkurerene (KDE 4.6.1) distribusjon. Det betyr jeg må manuelt legge til repos (Stier til pakkebehandleren) dermed vet jeg ikke mere en hva suseforumene råder til.

Så hvis jeg er uheldig kan jeg få problemer.

repos som f.eks opensuse.2.tracker.com kan være farlige også.

Selv om de virker veldig like ut som opensuse.tracker.com.

Hvis man ønsker å være trygg så velger man:

http://en.opensuse.org/Package_repositories

Men hvis pakkene ikke finnes der, kan det være skummelt å velge noen andre sine pakker som ikke hører til opensuse sitt nettverk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du skal bruke denne "Windows 7-konkurrerende" distroen til.

Det vil alltid være et sikkerhetsaspekt, men å laste ned fra pakkebrønnen til en distro, vil da ikke være mer usikkert enn å laste ned programvare til Windows, der man ikke har noen pakkebrønn overhodet.

Jeg mener fritt som i frihet, ja. Du har kildekoden tilgjengelig, og dersom du vet hvordan du leser den, kan du inspisere den om du mistenker noe skummelt. Det er heller ingenting som sier at linux må være gratis. Red Hat Enterprise Linux koster skjorta.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du skal bruke denne "Windows 7-konkurrerende" distroen til.

Fordi jeg ønsker meg linux etterhvert, og vil delta kampen for linux, ikke en microsoft tilhenger. Ønsker å bruke Linux på samme måte som windows, men kan ikke dekke alle behovene.

Så jeg vil prøve å finne på metoder for å gjøre linux mere populær. (OpenSUSE er fin på bånd om manglene er rettet!) :w00t:

Det vil alltid være et sikkerhetsaspekt, men å laste ned fra pakkebrønnen til en distro, vil da ikke være mer usikkert enn å laste ned programvare til Windows, der man ikke har noen pakkebrønn overhodet.

Pakkebrønner skal jo gjøre det enklere, siden som på windows, må man laste ned alt pakke for pakke, både spill programmer etc. Det finnes heller ikke noen nøkkeler som bekrefter at pakken er utgitt fra levrandørene. (Windows har jo signering på drivere) men ingen bekreftelse på at programmene er tuklet med.

Antivirusprogrammer finner virus\spyware men noen tilfelle kan det være falsk virus.

Det er heller ingenting som sier at linux må være gratis. Red Hat Enterprise Linux koster skjorta.

Redhat enterprise koster en del, det er fordi man får en 5 års support (Beregnet til bedrifter) som får en del tillegg pakker, og betaler støtte til linux distribusjonene. :thumbdown:

Alikevell er det bra bedrifter bidrar, men for privatbruk er aldri dette alternativ, folk vil neppe betale mere en 1000 kr for et operativsystem.

Fordelen at Mandriva powerpack et et mellomledd mellom en helt "Fri/Gratis" distribusjon som mandriva One\Free men som har egne tileggspakker til en distribusjon der man få support for en kort periode. Selv har jeg gått bort fra powerpack, siden den er gammel, man må gjøre mye hvis man ønsker firefox versjon 4 og Thunderbird 3.1.9 og selvfølgelig basert på KDE 4.6.1.

Derfor er opensuse bedre.

Fint alternativ hvis man er nybegynnere eller ønsker å ha ting enkelt gjort.

Kan du nevnet et annet eksempel på "Mandriva powerpack" som er bedre (Nyere)?

Suse enterprise desktop er nok bedre, men en del dyrere. Selv kjenner jeg den lite, men tror sikkerheten i den er langt bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...