Gå til innhold

[Løst] MSI Big Bang-Marshal vs. ASUS Maximus IV Extreme

MSI Big Bang-Marshal vs. ASUS Maximus IV Extreme  

4 stemmer

1. 1. Hvilket av hovedkortene burde jeg velge?

• MSI Big Bang-Marshal
    • ASUS Maximus IV Extreme

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal bygge en skikkelig kraftig PC nå og lurer på hvilket hovedkort av ASUS Maximus IV Extreme og MSI Big Bang-Marshal jeg burde velge? Hvilket vet/tror dere er best? (Ikke tenk på prisen.) Har bestemt meg for å gå med 1155. Ellers vil nok PC'en trolig ha i7-2600k, Nvidia gtx 580 i SLI og 12 gb ram mest sannsynlig Vengance. Jeg tenker å overclocke CPU'en til 5GHz.

Håper på bra svar!:) Jeg er veldig usikker...

Endret av frull2808
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASUS eller Gigabyte for overklokking

Hvorfor sier du det? MSI kort klokker ikke noe dårligere en Asus og Gigabyte, spesielt ikke på sokkel 1155. For sokkel 1155 er det som regel prosessoren som er avgjørende faktor. Hvor enkelt det er å nå max for hver prosessor kan variere fra de enkelte produsentene.

Marshal har fått god omtale i de tester jeg har sett. Det har forøvrig ME4 også.

Link til tester for Marshall:

Guru3d

T-Break

5.6 oc på marshall:

Coolaler.com

Gjør oppmerksom på at Marshall ikke benytter en nf200 chip i motsetning til ME4, men en krets fra Luzid. Hvis du kun skal benytte 2 kort i SLI har ikke dette noen betydning uansett.

Lenke til kommentar

Hvorfor sier du det? MSI kort klokker ikke noe dårligere en Asus og Gigabyte, spesielt ikke på sokkel 1155. For sokkel 1155 er det som regel prosessoren som er avgjørende faktor. Hvor enkelt det er å nå max for hver prosessor kan variere fra de enkelte produsentene.

Marshal har fått god omtale i de tester jeg har sett. Det har forøvrig ME4 også.

Guru3d

T-Break

5.6 oc på marshall:

Coolaler.com

Gjør oppmerksom på at Marshall ikke benytter en nf200 chip i motsetning til ME4, men en krets fra Luzid. Hvis du kun skal benytte 2 kort i SLI har ikke dette noen betydning uansett.

MSI er kjent for å være billige på VRM-området i hovedkortene sine. Ikke noe særlig om du skal overklokke, dette er selvfølgelig ikke like stort problem med Big Bang Marshall som er et XL-ATX-kort (du må ha HAF X eller tilsvarende størrelse på kabinettet og 18 PWMs. Lucid Hydra tillater forøvrig ikke SLI, men N-mode. N-mode er forøvrig en god del svakere enn SLI og har ikke like bred støtte. Du kan selvfølgelig bruke SLI-hack, men det er en hack.

Les her om kraftlevering og overklokking: Why VRMs are a big issue & why to choose a "better" board

En alarmerende gruppe av disse hovedkortene er MSI-lagde. ASUS og Gigabytes bidrag er med budsjettorienterte hovedkort. Med MSI skjer dette på 790FX og lignende "high-end".

Maximus IV Extreme er vanlig ATX-størrelse E-ATX, har NF200 og støtte for SLI uten en hack. Her trenger du ikke et ekstras stort kabinett for å få plass til hovedkortet ditt.

Jeg hadde valgt Maximus IV Extreme av disse to fordi det er ASUS, det har en NF200 mot Lucid Hydra og ASUS har bedre kvalitet for overklokking.

GA-P67-UD7 fra Gigabyte er også noe du bør se på. Det er det største og beste innen P67-hovedkort så vidt jeg har sett av spesifikasjoner.

EDIT: fant ut at ME IV var E-ATX

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Guru3d

T-Break

5.6 oc på marshall:

Coolaler.com

MSI er kjent for å være billige på VRM-området i hovedkortene sine. Ikke noe særlig om du skal overklokke, dette er selvfølgelig ikke like stort problem med Big Bang Marshall som er et XL-ATX-kort (du må ha HAF X eller tilsvarende størrelse på kabinettet og 18 PWMs. Lucid Hydra tillater forøvrig ikke SLI, men N-mode. N-mode er forøvrig en god del svakere enn SLI og har ikke like bred støtte. Du kan selvfølgelig bruke SLI-hack, men det er en hack.

Les her om kraftlevering og overklokking: Why VRMs are a big issue & why to choose a "better" board

En alarmerende gruppe av disse hovedkortene er MSI-lagde. ASUS og Gigabytes bidrag er med budsjettorienterte hovedkort. Med MSI skjer dette på 790FX og lignende "high-end".

Maximus IV Extreme er vanlig ATX-størrelse E-ATX, har NF200 og støtte for SLI uten en hack. Her trenger du ikke et ekstras stort kabinett for å få plass til hovedkortet ditt.

Jeg hadde valgt Maximus IV Extreme av disse to fordi det er ASUS, det har en NF200 mot Lucid Hydra og ASUS har bedre kvalitet for overklokking.

GA-P67-UD7 fra Gigabyte er også noe du bør se på. Det er det største og beste innen P67-hovedkort så vidt jeg har sett av spesifikasjoner.

EDIT: fant ut at ME IV var E-ATX

Det er korrekt at MSI har hatt noe problemer med sine AMD kort og 4+1 pwm, men hva det har med denne sammeligningen å gjøre skjønner jeg ikke. Marshall har en DrMOS pwm på 24 faser og er mer en nok for å dekke de 1155 cpu'ene som er på markedet i dag og som eventuelt kommer i fremtiden.

Her er en test av de regjerende toppkortene med P67 på hardwarezone.com

Her er en test av Big Bang Marshall på Overclock3D

Lenke til kommentar

Det er korrekt at MSI har hatt noe problemer med sine AMD kort og 4+1 pwm, men hva det har med denne sammeligningen å gjøre skjønner jeg ikke. Marshall har en DrMOS pwm på 24 faser og er mer en nok for å dekke de 1155 cpu'ene som er på markedet i dag og som eventuelt kommer i fremtiden.

Her er en test av de regjerende toppkortene med P67 på hardwarezone.com

Her er en test av Big Bang Marshall på Overclock3D

Det kommer jo frem der at ASUS er bedre enn MSI både på overklokking og autooverklokking.

Gigabyten kommer best ut i spenningsbruk med 1.35V på 4.7 GHz. Uansett:

580 GTX SLI betyr ASUS med x16 x16, fordi MSI støtter kun Lucid Hydra N-mode og ikke SLI etter det jeg har forstått. ASUS er best på overklokking, uansett hva du sier kan man ikke endre dette.

MSIs kort er bra, men det er litt mer rettet mot brukere som trenger alt mulig av utvidelsespor slik jeg ser det. Overklokkingsmessig er det nesten like bra som ASUS, mens ASUS har fordelen av å ha et mindre kort, bedre merkehistorie, og er tydeligvis best til å overklokke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...