Gå til innhold

Ateister: hvilken religion?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Odin og slikt.

Norrønsk mytologi er svært spennende som i likhet med gresk mytologi. Det er utrolig trist hvordan kristendommen ødela hele kulturen med makt og tvang, men heldigvis får vi i dag herlig musikk inspirert fra den gamle kulturen. Den er ikke helt død enda.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Odin og slikt.

Norrønsk mytologi er svært spennende som i likhet med gresk mytologi. Det er utrolig trist hvordan kristendommen ødela hele kulturen med makt og tvang, men heldigvis får vi i dag herlig musikk inspirert fra den gamle kulturen. Den er ikke helt død enda.

Nesten litt uenig... Hvem i dag praktiserer Åsatro ?

Noen skrullinger som går i svarte klær og som syns det er sååå fett å gå med oppned kors??

Det er vel noen seriøse der ute, men essensen i "religionen" er så og si like ukjent som vår kunnskap om mongolske folke eventyr.

Når jeg påpeker at Åsatro strengt tatt nesten ikke kan kalles en religion men mer en overbevisning om at man er en del av noe langt større så himler jo 99% med øynene.

Hinduisme er nesten samme greie siden det stammer fra Åsatroen.

Den greske mytologien er også samme sak forsåvidt, det nedstammer fra de samme menneskene.

Tragisk at vi ikke bevarer vår egen kulturarv, mens vi heller skal lære om jødisk kulturarv som bare har vært her i litt over 1000 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke for ingenting at jeg er ateist da jeg finner så å si alle verdensreligionene intellektuelt utilfredsstillende. Men hvis jeg får lov til å være litt løs med begrepene religion og gud, så tror jeg nesten jeg må gå for simulert virkelighet. Det følger ihvertfall ingen dogmer eller regler som følger med tro på en simulert virkelighet.

Religiøs tro er jo igrunn kun tro på noe som ikke kan bevises, og "gud" er jo bare et løst begrep om en høyere makt, så siden man ikke kan bevise en simulert virkelighet, og administratoren(e) til denne simuleringen må være en høyere makt, så kan det sies at det er en form for religion, dog ikke organisert religion.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Hinduisme er nesten samme greie siden det stammer fra Åsatroen.

Den greske mytologien er også samme sak forsåvidt, det nedstammer fra de samme menneskene.

Tragisk at vi ikke bevarer vår egen kulturarv, mens vi heller skal lære om jødisk kulturarv som bare har vært her i litt over 1000 år.

Hinduisme stammer IKKE fra Åsatro. Hinduisme er i dag den eldste religionen som fortsatt er utbredt, og den står for en ganske betydelig del av troende mennesker.

Lenke til kommentar

Åsatru er i seg selv fra 1990-tallet (kilde: wikipedia) men er relatert til en oppblomstring av den gamle germanske gudetroen som skjedde i løpet av 1800-tallet.

Hinduisme derimot er ifra et annet kontinent, og er vesentlig eldre (også eldre enn Nordisk og andre germanske religioner, faktisk med flere tusen år).

Jeg vil gjerne se wikipedia artikkelen som hevder at Hinduisme er en avart av Åsatru, for jeg kan ikke finne noen referanser på at disse to på noen måte har noen kjent relevanse for hverandre.

Lenke til kommentar

Åsatru er i seg selv fra 1990-tallet (kilde: wikipedia) men er relatert til en oppblomstring av den gamle germanske gudetroen som skjedde i løpet av 1800-tallet.

Hinduisme derimot er ifra et annet kontinent, og er vesentlig eldre (også eldre enn Nordisk og andre germanske religioner, faktisk med flere tusen år).

Jeg vil gjerne se wikipedia artikkelen som hevder at Hinduisme er en avart av Åsatru, for jeg kan ikke finne noen referanser på at disse to på noen måte har noen kjent relevanse for hverandre.

Hiv og Hoi...

Joda... du har sikkert rett i at det man refererer til som Åsatro er ganske ung, men jeg er nå av den oppfatning at den troen de hadde når vi befolket Europa er Åsatro.

Sannsynligvis i en noe annen form, men i prinsippet den samme.

Mitt utgangspunkt har nå i alle fall vært at den gudelæren om Odin, Tor osv er en del av vår kulturarv som er flere tusen år gammel, og denne læren kaller jeg da for Åsatro (Ås= gud).

Kjært barn har dog mange navn, men fra den samme folkegruppe, så springer den greske, og ikke minst romerske mytologi.

Uansett da, denne troen fulgte den kaukasoide grenen til alle verdens hjørner også til India (via Iran) hvor blonde nomadefolk kalt Ariere vandret inn ca. 1500 før vår tidsregning.

Det oppsto en mix med Indisk ur kultur og vipps der har vi den Hinduismen vi kjenner i dag.

Hva som var der før kan jo diskuteres da, og sikkert hva de kom med, men prinsippene bak mytologien og fortellingene stammer fra samme gren i alle fall...

EDIT: fant forresten ikke den siden på wikien.. kanskje jeg husker feil.. sto noe om rytterfolket som vandret inn der.. Arierne var nomader på hest.. Skal sjkekke opp i det ^^

Endret av αкαѕнα
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...