Gjest mafister Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Jeg har planer om å kjøpe digital kamera og fundert litt på om Canon Digital Ixus V og Fujifilm FinePix 40i kan være kamera for meg. Mitt bruk vil være til personlige websider, familie- og venne bilder, naturbilder, dyr i fart bilder, nordlys osv. Jeg kunne også tenke meg å ha et kamera der det var mulig å få ut bildene i god kvalitet på A4 og A3 ark. Er 2,1 piksel for lite? Hvor stort kan jeg printe ut med 2,1 piksel? Jeg har også litt problemer med å finne ut om Fujifilm finepix 40i har 4,3 mega piksel eller 2,4 mega piksel, noen som vet? Det viktigste med kamera er at det gir god bilde kvaliteten, og at det er lett å bruke + at prisen ikke er alt for høy for en fattig student (rundt kr. 4000-6000.) Tar gjerne imot råd om andre kamera som kan være like gode og passelig til mitt bruk. Lenke til kommentar
viut Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Fuji Pixelene interpolerer - og tar ett bilde med 2.1 Pixels CCD, og interpolerer til det dobbelte. Det samme gjør en rekke scannere. Kort fortalt - om det er ett grønt og ett rødt punkt ved siden av hverandre lager denn ett nytt punkt som er halvparten av hver. - så at dette markedsføres som 4.2 Pixel - er nesten lureri - Scannerprodusentene ble for noen år siden tvunget til å oppgi reell oppløsning og ikke interpolert - så det burde vel gjelde for digitalverdenen også. 2.1 Pixel kan du teoretisk skrive ut i A3 avhengig av hvor god skriver du har - dess tettere punkter (høyere kvalitet) skriveren skriver ut med - jo mindre må bildet være, så med en god fotoskriver - så er du nærmere A4 oppløsning. Tenk også på at du ofte ønsker å beskjære bildet noe. Amatørfotografer vet sjeldent hva man skal bruke bildet til før det er tatt - så for allroundbruk, og dersom man har råd bør man i dag kjøpe 3-4 pixler - da har man ett bra kamera i flere år. Vedrørende kameravalgene - så ville jeg ikke kjøpt ny Ixus V, det finens mange på bruktsidene rundt omkring - som du kan få ned til under halvpris - og kameraet er faktisk ganske gammeldags (Ixus med en delvis ubrukelig videofunksjon). Både Pentax og Olympus har like små kameraer med langt bedre spesifikasjoner, og dersom du liker Canon er Powershot S30 eller S40 mye mere kamera for pengene. Fujikameraet er litt stort med dårlige tekniske egenskaper - såsant du ikke liker interpolering da. [ Denne Melding var redigert av: viut på 2002-02-05 23:50 ] Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Jeg er ikke ekspert på området , men etter det jeg har erfart er ingen ting under 3Mpixels godt nok til A4 format. Lenke til kommentar
Razul Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 2 Megapixler holder fint til en A4-side. Sjøl har jeg Olympus C-2100 med 2 megapixler (1600x1200). Har tatt mange svært skarpe og gode bilder med dette kameraet, for så å skrive det ut i A4. Hvis du skal henge det på veggen, er det iallfall ikke noe problem. Det er jo ikke mange som går helt innpå det og stirrer. På en halvmeters hold, ser det helt skarpt og fint ut. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Enig med Razul. Mange er opptatt av å skrive ut bilder i A3-format, men hvor ofte har man behov for det? Jeg har holdt på med digitalfoto i ca 4 år og har skrevet ut et - 1 bilde i et format som er større enn A3, og det var bare for å se om det gikk an med et brukbart resultat. Det gjorde det. Bildet ble tatt med et Nikon CP950 på 2MPix. _________________ skarsk -PIII 933MHz -Abit VT6X4 -384MB PC133 RAM -IBM 40GB -CanoScan 2700F -Minolta Color Page Pro L -Nikon CP995 [ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-02-06 18:54 ] Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 For vanlige dødelige som av og til skal forstørre svigermor for å henge henne på veggen i et normalt format og ikke en "poster" holder det lenge med 2Mpixler... bare tull å kjøpe noe med fler pixler.. kvaliteten blir mer en god nok. Fujifilm 2800 Zoom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå