Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ung ufør

Anbefalte innlegg

Hva er ung ufør, sånn egentlig??

Er det en ytelse i seg selv, eller er det en tilleggsytelse?

Jeg har krav på ung ufør og ble tilbudt dette for en stund siden men avslo blankt på grunn av at jeg trodde at det var det samme som vanlig ufør, og jeg ønsker ikke å bare bli stuet bort og glemt av NAV. Nå som jeg søkte litt om det på nettet så ser jeg at mange får ung ufør tillegg i tillegg til en annen form for stønad som AAP.

Så, noen som kan gi meg noen klare svar?

Postet av anonym: 99bd795e50047affd73a8403dfd177c7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så jeg skal forklare hva en Ung Ufør er, slik at alle skjønner det. Ung Ufør-fordel er en tilleggsytelse personer som har mistet minst halvparten av arbeidsevnen før fylte 26 år kan få for å unngå å bli minstepensjonist. Kravet er at man må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom. Det er en logisk ordning. Personer som er født uføre eller som blir sterkt plaget av sykdom veldig tidlig vil ha minimale sjanser til å unngå minstepensjon siden de bare unntaksvis vil ha kunnet stå i en jobb før de må legge jobbingen på hylla.

Kilde: http://www.giktbloggen.no/?p=978

Lenke til kommentar

Ingen årsak, ser teksten ble litt rar etter jeg uthevet noe tekst, les kilden for å få med sammenhengen.

Nærmeste jeg kommer fornuftig svar på spørsmålet ditt er disse:

http://www.doktoronline.no/qa/forum/28/qa3787154.html?s=doc.nav2

http://www.meforum.info/viewtopic.php?f=4&t=5382

http://veilederen.stinesofiesstiftelse.no/index.php?pageID=102&page=Uf%F8reytelser (etter Ung og ufør - særregler)

Håper det hjelper. :)

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Hjemmelen er for øvrig folketrygdloven § 3-21 (ung ufør som tilleggspensjon) og § 11-16 tredje ledd (arbeidsavklaringspenger).

"Ung ufør" er en garantert minsteytelse.

Årsaken til at mange forvirrer garantitillegg med ytelse er fordi mange kaller det som før het tidsbegrenset uførestønad for "ung uføretrygd".

Lenke til kommentar

Så det er en tilleggsytelse for de som mottar attføringspenger eller rehabiliteringspenger, aka arbeidsavklaringspenger som de kaller det den dag i dag?

Ingen som vet hvor mye den er på, eller om det er slik at det kommer ann på fra situasjon til situasjon?

Lenke til kommentar

1 G er 75 641 kr?

Du får ikke funnet frem noen forskrift jeg kan vifte hos NAV med? Det står på nettsiden deres at det er en tilleggsytelse, men utifra erfaring så har NAVansatte en metode for å bøye på sannheten og tolke det ett annet sted.

Lenke til kommentar

Hvis NAV har tilbudt deg en ytelse beregnet etter ung ufør så fremgår det nok av sakspapirene dine.

"Ung ufør" instituttet er som krikkert skriver en garantert minsteytelse fordi personer i denne gruppen som regel ikke har opptjent seg nok pensjonspoeng. Det skal i den forbindelse nevnes at det ikke er alle former for uførhet som kvalifiserer for ung ufør.

Hvis du er på AAP er du da garantert et minstegrunnlag på 2.44 G på uførepensjon er det 3.5 G. Har du poeng som tilsier et høyere grunnlag for ytelsene enn 2.44 og 3.5 G, vil du ikke få disse i tillegg til de pengene du har opptjent.

Med enklere ord: Beregning av ytelse etter særreglene om ung ufør sikrer at man får uførepensjon eller AAP etter et garantert minstegrunnlag som er høyere enn om man ikke hadde fått beregnet ytelsen etter særreglene om ung ufør.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke 2,44 G hvis 1 G er 75641 kr, går på AAP nå og har aldri hatt så mye som nå. Pr i dag får jeg ca 132000 i året før skatt. Men jeg er kanskje garantert 2,44 G når jeg får ung ufør tillegg mener du?

Jeg kvalifiserer til ung ufør da jeg har en somatisk lidelse som er veldokumentert over flere år tilbake, så den biten skal ikke være noe problem.

Jeg vil legge ved at jeg ikke ønsker å robbe samfunnet eller noe lignende, da hadde jeg bare fått permament ufør med en gang, men jeg ønsker jo å kunne delta i samfunnet som normalt hvis det er mulig, men fremdeles få beløpet jeg har krav på.

Lenke til kommentar

Du mottar nok mer enn 132 000 i AAP brutto, hva du får netto avhenger av skattetrekket ditt. Derfor er alle tallene mine brutto.

Minste garantert ytelse AAP på 2G:

2*75641 = 151282 pr. år. Pr. dag er 151282/260 = 581.85 som avrundes til 582 kroner pr. dag.

2.44 G:

2,44*75641= 184564 pr. år. Pr dag 184564/260 = 709.86 pr. dag som avrundes til 710.

Du kan sammenligne disse tallene med hva som står på utbetalingsslippene du har fått tidligere. Jeg tipper du ikke får etter ung ufør siden du selv uttrykkelig har sagt at du ikke ønsker det.

Men det er ingenting i veien for å kreve det igjen på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

Hvordan er dette med etterbetaling da?

Jeg har fått satt uføretidspunkt 2001 frem til i dag. Jeg får første pensjon nå på mandagen.

2001 til 2005 hadde jeg rehabiliterings penger fra 2005 til i dag hadde jeg midlertidlig ung uføretrygd. for noen år siden kom jeg på aap..

jeg har kontaktet nav og hun som fattet vedtaket mener jeg ikke har krav på etterbetaling, noe jeg mener jeg har etter lesing på nett og hva folk forteller.

så jeg har kontaktet advokat og brukerombud.

advokatfirmaet mener jeg har krav på dette og. pluss at jeg får fri rettshjelp.

brukerombudet venter jeg svar fra.

Så lurer jeg på hvor mye jeg sånn sirka kan regne med å få om d er mulig å regne d ut.

setter pris på svar :-)

med vennlig hilsen SHJALOM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...