empetre Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Hei Kristoffer Det må være slitsomt å ha slike søvn problemer når du er så ung. Jeg skal prøve å gi deg none råd som forhåpentligvis kan hjelpe deg. 1. Sove rutiner er viktig, legg deg samme tid hver dag og stå opp samme tid hver dag selv på helger. 22.00-06.00 er den optimale tiden for søvn. Prøv å få solys på deg de 2 første timene du er våken, dette kan lade opp melatonin produksjonen i hjernen( sove hormonet) 2. Unngå å spis sukker før du legger deg, heller ikke korn produkter fordi de raskt gjøres om til sukker og kan forstyrre søvnen ved å gi deg høyt blod sukker for så å gi deg lavt blodsukker, som kan gjøre at du våkner på natten. 3. Ungå alkohol mye av samme grunn som punktet over, alkohol kan for mange føle at det hjelper dem å sove, men det vil våkne noen timer etter uten å være fult uthvilt og heller ikke ha fått den dype søvnen som vi trenger for å reparere oss fra dagen . 4. Unngå mat som du tror du er sensetiv eller allergisk mot ( gluten og ku melk er for mange et problem selv uten at de er klar over det) 5. Ikke drikk noe 2 timer før du skal legge deg da det kan hende du blir vekket av at du må på toalettet,jeg trenger vell ikke nevne koffein som er et stimulerende middel og en halvt leve tid på 6 timer så vist du drikker en kopp kaffe kl 15.på ettermiddagen vil du fremdeles ha koffein i blodet kl 21.00 på kvelden. 6. Trening er bra, men kun tidelig på dagen og iallefall ikke etter kl 18.00 da trening øker stress hormone i kroppen, de må være lave for at vi skal kunne sove og at vekst hormonet skal kunne gå opp å hjelpe kroppen restituere seg. 7.Sov i total mørke. Du skal ikke kunne se handen din foran nesen din engang, så mørkt skal det være. Unngå klokke alamer, telefoner, pc ved siden av hodet dit da dette utgir elektomagnetiske stråler og kan forstyrre produksjonen av melatonin og seretonin i hjernen som er søvn hormonene. 8.Unngå og se på tv og bruke pc og telefon de siste timene før du legger deg. Les heller en bok, slapp av med rolig musikk og demp belysningen slik at kroppen gjør seg klar for å sove.Ta et varmt bad eller dusj kan også hjelpe 9. Bruk sengen din kun til soving, ikke noe annet. 10. Å være overvektig kan ha en invirkning på søvnen, ved å gå ned i vekt kan du forbedre søvnen. 11.Tempraturen i soverommet skal ikke være for varmt og ikke for kaldt ( 18 grader er optimalt) Det er for at ikke kroppen skal måtte varme deg opp eller kjøle deg ned når du sover= stress . Å bruke sokker når du sover kan hjelpe på søvnen vist du får kalde føtter, en undersøkelese har på vist at de som brukte sokker når de sov våknet mindre om natten. 12.Du sa du har prøvet melatonin, du har også valerian som er en plante som skal hjelpe på søvn. Eller kosttilskuddet 5-HTP skal også ha en innvirkning på tiden det tar for å sovne og ganger man våkne rom natten. 5 -HTP finnes naturlig i kosten og i kroppen så det er greit å ta som et tilskudd over en periode. Håper dette hjelper , hvis ikke så har du da sove lab som kan hjelpe deg. Lykke til:) Ja, det er utrolig slitsomt å slike søvnproblemer, spessielt med tanke på skolegangen. 1. På hverdager sover jeg som regel fra 23 eller 24 til 07:00, i helgene sover jeg som regel fra 24:00-11:00. Skal prøve å gjøre noen kutt her, men er ikke så vanskelig, da jeg ikke er trøtt når jeg våkner før jeg har sovet 11-14 timer. (er fortsatt sliten og trøtt utover dagen, men etter 11-14 timer med søvn så er det lettest å stå opp. 2. Har prøvd dette før, men skader vel ikke å prøve igjen 3. Drikker ikke alkohol veldig ofte. Nå er det derimot snart russetid, men etter russetida så er det tilbake til det vanlige igjen. Drikker kanskje alkohol hver tredje eller fjerde helg, så dette burde ikke være noe stort problem? 4. Melk drikker jeg ikke så ofte. Har hatt en gastroskopiundersøkelse, og de konstanterte med at jeg ikke hadde cøliaki (men kan kanskje være sensitiv ovenfor gluten likevel? Har iallefall ikke merket noe spesielt ved slike produkter) 5. Her skal jeg prøve å skjerpe meg, har blitt litt mye cola før sengetid de siste ukene. Har aldri merka noen forskjell på søvnen eller innsovninga om jeg har drukket koffein eller ikke rett før sengetid. Har blitt litt mye cola i det siste, skal prøve å kutte ned, og ikke drikke dette etter klokken 16:00. 6. Svømte to ganger i uken fra november til februar. Da svømte jeg på tirsdag og torsdag fra 16:00-17:00. Ikke no lettere å sove om kvelden selvom jeg hadde vært i aktivitet og var sliten. 7. Både PC, alarm og mobiltelefon er alltid over 1,5m ifra der jeg sover. Rommet mitt er alltid mørkt, har rom i kjeller med ett bittelite vindu. 8. Dette blir vanskeligere for meg, da jeg må ha en serie eller film å se på for å sovne så fort som mulig. Innsovning uten noe å se på tar for meg veldig lang tid. Belysningen dempes alltid én-to timer før jeg sover. Vet at det ikke er bra at man er avhengig av slike ting for å sovne, men har nå blitt sånn den siste tiden (hadde insomni fra starten av januar til vinterferien, da jeg fikk melatoninet). Skal prøve å gjøre meg mindre og mindre avhengig av TV-en. 9. Her skal jeg skjerpe meg, selvom jeg har testet det før. 10. Jeg er undervektig, så her er det ikke mye jeg kan gjøre. 11. Jeg er veldig lettfryst når jeg skal sove, så om vinteren pleier det å være ganske varmt på rommet. (22-23 grader kanskje?) Nå som det er vår har jeg det ikke så varmt, da har jeg heller lett for å bli fort varm, og tipper temperaturen ligger på rundt 18-19 grader stort sett døgnet rundt. 12. Valerian har jeg aldri testet, men kan godt prøve. 5-HTP kjøpte min mor til meg for noen uker siden, og har tatt dette nesten hver kveld siden hun kjøpte det. Har derimot ikke merket noen forskjell, i det hele tatt. Merket heller ingen forskjell på søvnkvaliteten når jeg brukte melatonin (eneste var at jeg faktisk sovnet mye tidligere, men dette har jeg tenkt på i ettertid, og kan være psykisk (placeboeffekt(?)) Virker nesten som om slike ting ikke blir tatt opp i kroppen. Merker uansett ikke så mye til det. Takker for svar, og skal teste ut så mye av dette som lar seg gjøre. Setter stor pris på alle som skriver og er villig til å hjelpe! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Melatonin er ikke en placebo-effekt. Det er det samme hormonet som produseres i kroppen når man er ute i sola. Jo mere bar hud i sola, jo mer melatonin produseres. Det er kroppens eget søvnhormon, som det står på Wikipedia. Og jeg så du snakket om å ta en tur til Sverige for å kjøpe Melatonin der. Det er ikke noe poeng. Det er nemlig dyrere der. Sørg heller for å få den billigste typen på apoteket. De fleste apotek harkan skaffe 2 typer. Tror det er "Nature's Own" som er dyrest. Melatonin er, som du selv har funnet ut, kun et middel for å sovne. Det hjelper ikke på søvnproblemer utover natta. Det kan hende at Melatonin med depot-effekt kan hjelpe på dette, men har ikke testet dette selv. Ang dosering, så trenger man gjerne å starte med 3 tabletter, før man kan gå ned til 2 eller 1 etter hvert. Postet av anonym: 9056228bc06d88e7d54d5492417ff1fd Lenke til kommentar
empetre Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Melatonin er ikke en placebo-effekt. Det er det samme hormonet som produseres i kroppen når man er ute i sola. Jo mere bar hud i sola, jo mer melatonin produseres. Det er kroppens eget søvnhormon, som det står på Wikipedia. Og jeg så du snakket om å ta en tur til Sverige for å kjøpe Melatonin der. Det er ikke noe poeng. Det er nemlig dyrere der. Sørg heller for å få den billigste typen på apoteket. De fleste apotek harkan skaffe 2 typer. Tror det er "Nature's Own" som er dyrest. Melatonin er, som du selv har funnet ut, kun et middel for å sovne. Det hjelper ikke på søvnproblemer utover natta. Det kan hende at Melatonin med depot-effekt kan hjelpe på dette, men har ikke testet dette selv. Ang dosering, så trenger man gjerne å starte med 3 tabletter, før man kan gå ned til 2 eller 1 etter hvert. Postet av anonym: 9056228bc06d88e7d54d5492417ff1fd På apoteket koster en pakke med 21 piller på 2mg 159,- Kameraten min kjøpte i Sverige for 140,- og fikk da 50 stykk på 6mg. Nå er dette på helsekostbutikker, og tipper det ikke er lovlig salg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Da har prisene endret seg i Sverige siden jeg sjekket sist. Jeg betaler 129,- for 2 mg x 60 tabletter, tror jeg. Postet av anonym: 9056228bc06d88e7d54d5492417ff1fd Lenke til kommentar
empetre Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Da har prisene endret seg i Sverige siden jeg sjekket sist. Jeg betaler 129,- for 2 mg x 60 tabletter, tror jeg. Postet av anonym: 9056228bc06d88e7d54d5492417ff1fd Det er jo fortsatt mye billigere enn i Norge. Jeg betalte som sagt 159,- for 2mg x 21 Lenke til kommentar
OptiYou Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Hei Kristoffer Det må være slitsomt å ha slike søvn problemer når du er så ung. Jeg skal prøve å gi deg none råd som forhåpentligvis kan hjelpe deg. 1. Sove rutiner er viktig, legg deg samme tid hver dag og stå opp samme tid hver dag selv på helger. 22.00-06.00 er den optimale tiden for søvn. Prøv å få solys på deg de 2 første timene du er våken, dette kan lade opp melatonin produksjonen i hjernen( sove hormonet) 2. Unngå å spis sukker før du legger deg, heller ikke korn produkter fordi de raskt gjøres om til sukker og kan forstyrre søvnen ved å gi deg høyt blod sukker for så å gi deg lavt blodsukker, som kan gjøre at du våkner på natten. 3. Ungå alkohol mye av samme grunn som punktet over, alkohol kan for mange føle at det hjelper dem å sove, men det vil våkne noen timer etter uten å være fult uthvilt og heller ikke ha fått den dype søvnen som vi trenger for å reparere oss fra dagen . 4. Unngå mat som du tror du er sensetiv eller allergisk mot ( gluten og ku melk er for mange et problem selv uten at de er klar over det) 5. Ikke drikk noe 2 timer før du skal legge deg da det kan hende du blir vekket av at du må på toalettet,jeg trenger vell ikke nevne koffein som er et stimulerende middel og en halvt leve tid på 6 timer så vist du drikker en kopp kaffe kl 15.på ettermiddagen vil du fremdeles ha koffein i blodet kl 21.00 på kvelden. 6. Trening er bra, men kun tidelig på dagen og iallefall ikke etter kl 18.00 da trening øker stress hormone i kroppen, de må være lave for at vi skal kunne sove og at vekst hormonet skal kunne gå opp å hjelpe kroppen restituere seg. 7.Sov i total mørke. Du skal ikke kunne se handen din foran nesen din engang, så mørkt skal det være. Unngå klokke alamer, telefoner, pc ved siden av hodet dit da dette utgir elektomagnetiske stråler og kan forstyrre produksjonen av melatonin og seretonin i hjernen som er søvn hormonene. 8.Unngå og se på tv og bruke pc og telefon de siste timene før du legger deg. Les heller en bok, slapp av med rolig musikk og demp belysningen slik at kroppen gjør seg klar for å sove.Ta et varmt bad eller dusj kan også hjelpe 9. Bruk sengen din kun til soving, ikke noe annet. 10. Å være overvektig kan ha en invirkning på søvnen, ved å gå ned i vekt kan du forbedre søvnen. 11.Tempraturen i soverommet skal ikke være for varmt og ikke for kaldt ( 18 grader er optimalt) Det er for at ikke kroppen skal måtte varme deg opp eller kjøle deg ned når du sover= stress . Å bruke sokker når du sover kan hjelpe på søvnen vist du får kalde føtter, en undersøkelese har på vist at de som brukte sokker når de sov våknet mindre om natten. 12.Du sa du har prøvet melatonin, du har også valerian som er en plante som skal hjelpe på søvn. Eller kosttilskuddet 5-HTP skal også ha en innvirkning på tiden det tar for å sovne og ganger man våkne rom natten. 5 -HTP finnes naturlig i kosten og i kroppen så det er greit å ta som et tilskudd over en periode. Håper dette hjelper , hvis ikke så har du da sove lab som kan hjelpe deg. Lykke til:) Ja, det er utrolig slitsomt å slike søvnproblemer, spessielt med tanke på skolegangen. 1. På hverdager sover jeg som regel fra 23 eller 24 til 07:00, i helgene sover jeg som regel fra 24:00-11:00. Skal prøve å gjøre noen kutt her, men er ikke så vanskelig, da jeg ikke er trøtt når jeg våkner før jeg har sovet 11-14 timer. (er fortsatt sliten og trøtt utover dagen, men etter 11-14 timer med søvn så er det lettest å stå opp. 2. Har prøvd dette før, men skader vel ikke å prøve igjen 3. Drikker ikke alkohol veldig ofte. Nå er det derimot snart russetid, men etter russetida så er det tilbake til det vanlige igjen. Drikker kanskje alkohol hver tredje eller fjerde helg, så dette burde ikke være noe stort problem? 4. Melk drikker jeg ikke så ofte. Har hatt en gastroskopiundersøkelse, og de konstanterte med at jeg ikke hadde cøliaki (men kan kanskje være sensitiv ovenfor gluten likevel? Har iallefall ikke merket noe spesielt ved slike produkter) 5. Her skal jeg prøve å skjerpe meg, har blitt litt mye cola før sengetid de siste ukene. Har aldri merka noen forskjell på søvnen eller innsovninga om jeg har drukket koffein eller ikke rett før sengetid. Har blitt litt mye cola i det siste, skal prøve å kutte ned, og ikke drikke dette etter klokken 16:00. 6. Svømte to ganger i uken fra november til februar. Da svømte jeg på tirsdag og torsdag fra 16:00-17:00. Ikke no lettere å sove om kvelden selvom jeg hadde vært i aktivitet og var sliten. 7. Både PC, alarm og mobiltelefon er alltid over 1,5m ifra der jeg sover. Rommet mitt er alltid mørkt, har rom i kjeller med ett bittelite vindu. 8. Dette blir vanskeligere for meg, da jeg må ha en serie eller film å se på for å sovne så fort som mulig. Innsovning uten noe å se på tar for meg veldig lang tid. Belysningen dempes alltid én-to timer før jeg sover. Vet at det ikke er bra at man er avhengig av slike ting for å sovne, men har nå blitt sånn den siste tiden (hadde insomni fra starten av januar til vinterferien, da jeg fikk melatoninet). Skal prøve å gjøre meg mindre og mindre avhengig av TV-en. 9. Her skal jeg skjerpe meg, selvom jeg har testet det før. 10. Jeg er undervektig, så her er det ikke mye jeg kan gjøre. 11. Jeg er veldig lettfryst når jeg skal sove, så om vinteren pleier det å være ganske varmt på rommet. (22-23 grader kanskje?) Nå som det er vår har jeg det ikke så varmt, da har jeg heller lett for å bli fort varm, og tipper temperaturen ligger på rundt 18-19 grader stort sett døgnet rundt. 12. Valerian har jeg aldri testet, men kan godt prøve. 5-HTP kjøpte min mor til meg for noen uker siden, og har tatt dette nesten hver kveld siden hun kjøpte det. Har derimot ikke merket noen forskjell, i det hele tatt. Merket heller ingen forskjell på søvnkvaliteten når jeg brukte melatonin (eneste var at jeg faktisk sovnet mye tidligere, men dette har jeg tenkt på i ettertid, og kan være psykisk (placeboeffekt(?)) Virker nesten som om slike ting ikke blir tatt opp i kroppen. Merker uansett ikke så mye til det. Takker for svar, og skal teste ut så mye av dette som lar seg gjøre. Setter stor pris på alle som skriver og er villig til å hjelpe! Trening trøtter deg ut på alle de riktige måtene, slik at når kroppen din er klar for å reparere muskel vev etter din trening vil du være klar for en dyp søvn. 20 til 30 min 3- 5 ganger i uken er best. Du trenger ikke et treningsenter for å trene og få igang blod pumpa. Du kan gjøre kroppsbærende øvelser , sprints, gå turer etc. Vi er skapt for å være i bevegelse, du må prøve å gjøre det en del av din hverdag. Rutiner er også viktig, vi er vane dyr vi mennesker. Så sove rutiner er viktig, om du prøver å legge deg ved samme tid hver dag over en periode og også stå opp hver dag ved smame tid, vil kroppen bli trøtt ved din normale legge tid og naturlig våkne ved din satte stå opp tid.Men du må gjøre dette kontinueleig.Selv i helger. Ved Sommer tider skal du helst være i seng kl 10. det gjør at binyrene dine får tid på å reparere og opplade seg.Ved denne tiden så dumper galleblæra ut toksisitet som du har samlet opp igjenom dagen. Så det er viktig at du legger deg ved den tiden så dine indre organer får tid til å rense seg og reparer seg. Vist du forandrer legge tiden din gjør du det harderer for peneal kjertelen til å tilpasse seg med nok mengder neurotransmittere og hormoner. Når du blir vant med en sove tid, vil du som sagt begynne å bli trøtt ved de riktige tider og våkne ved de vante tidene. Prøv å bli kvitt tv titting før du legger deg. Det er altfor stimulerende for hjernen, fortgående bilder, farger og lyder stimulerer pineal kjertelen og du vil ikke kunne få den optimale søvnen du trenger fordi hormon produksjonen blir ampetert. Prøv med en avslappende cd, musikk, ledende hypnose eller meditasjon, kan fungere veldig bra. Hvor kroppen blir fortalt å slappe av , det er også veldig beroliggende og avslappende. Du finne gratis podcast eller cder på nettet. Mest på engelsk kanskje men det går fint det også vell? Hr du mange tanker når du legger deg, kan du også ha en notat bok ved siden av sengen som du kan skrive ned hva det er du tenker på, på den måten vil du gi slipp på de tankene før du legger deg for å sove. Cola er ikke bra, det tror jeg du forstår selv. i cola finnes det to 2 søvn stjelere sukker og koffein. Drikk varmt vann med peppermynt, eller camomille er beroliggende og rensende for kroppen. Jeg vet det ikke er noen sammenligning med cola, men vil du bli kvitt dette problemt så er du vel villig til å prøve det meste, om du ikke har prøvet så vet du jo ikke. Men cola er ikke veien å gå. Kosten og maten du spiser kan ha en stor invirkning på hvordan du sover. Nå vet ikke jeg hvor du bor men om du får tak i noen som kan gjøre en kost analyse på deg og se hva slags sammensetning av matvarer du burde ha for din forbrennings type så kan du prøve ut med forskjellig matvarer for å se hva som forbedrer søvnen din. Jeg gjør en slik annalyse på min klinikk i Sarpsborg. Du sa du var tynn, legger du på deg når du spiser mye eller på virker dette deg lite? Prøv dette en middag: spis fet fisk makrell eller laks og grønnsaker (unngå poteter) med ekte smør (noter deg hvordan du sover) Dagen etter kan du prøve : Kylling bryst med grønnsaker med litt smør på ( noter deg hvordan du sover den natten) Den tredje dagen: Prøv gullerot juice ,kylling bryst og grønn salat og en bakt søt potet ( noter deg hvordan du sover) Jeg håper du er blandt de unge som forstår at grønnsaker er viktig for å få nok næring og vitaminer i kroppen:)Her har du noe å røve deg frem på. Lykke til Kristoffer Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Melatonin er ikke en placebo-effekt. Det er det samme hormonet som produseres i kroppen når man er ute i sola. Jo mere bar hud i sola, jo mer melatonin produseres. Det er kroppens eget søvnhormon, som det står på Wikipedia. Melatonin forsvinner fra kroppen når man er i lyset; det er D-vitamin som skapes i sollyset. Til en annen post: Legemiddelverket som bestemmer hva som er reseptpliktig i Norge, i mange andre land selges melatonin som helsekost/reseptfritt. Endret 29. mars 2011 av Svedge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå