Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer - Får til å sovne, men er likevel trøtt

empetre

Anbefalte innlegg

Sånn han sa det, så våkner han ikke når han stopper å puste heller. Det bare er et opphold på kanskje 30 sekunder også suger han inn masse luft automatisk. Men det er alle disse dødperiodene som gjør at hjernen får for lite oksygen, og derfor følte han seg alltid dårlig på morgenen.

Nå har han oksygenmaske han bruker av og til, er ikke så behagelig å ta på seg darth vader-maske m/ en maskin i enden når man legger seg.

Så du tror at jeg kan ha søvnapné? Skal bestille legetime innen få dager, så skal jeg snakke med legen om dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Melatonin fikser innsovningsproblemer om man har forstyrret døgnrytme, hva søvnkvaliteten angår kommer an på andre ting.

Jeg har forstyrret døgnrytme, rundt 18-20 timer våkentid, før kunne jeg ligge i 1-4 timer uten å få sove, derfor bruker jeg melatonin (agestop.net er min løsning for horrible apotek priser, tollen sjekker, men melatonin går fint gjennom selv om jeg har resept liggende i tilfelle ikke).

Det som påvirker min søvnkvalitet er hvor mye snus (nikotin generelt) jeg bruker om dagen. Vanligvis tar jeg 6mg melatonin, for min del øker det drømmeaktiviteten betraktelig vs. 2-3mg.

Finn ut hva som påvirker din søvnkvalitet; livsstil, kosthold, rusmidler etc.

Melatonin er ikke avhengighetsskapende, det er også en sterk antioksidant noe som er en helsemessig fordel. Jeg kan godt gå en dag eller to uten melatonin, før leggetiden eskalerer for mye.

Jeg jobber skift (F-E-N), så jeg kan bruke både døgnrytmen og melatonin til fordeler mens de andre på jobben sliter. :)

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Jepp, har fått inn døgnrytmen, så bruker ikke så lang tid på å sovne lenger (30-60min). Før jeg brukte melatonin kunne jeg ligge oppe hele nattan. Har folk på skolen som også har testet det (uten å ha noen søvnforstyrelser), og de har sagt at de føler seg så utroligt mye mer opplagte når de våkner. Dette er eventuelt bare placebo, eller?

Lenke til kommentar

For meg fungerte Melatonin utmerket på søvnkvaliteten, men så etter 3-4 uker så begynte effekten i gi seg.

Søsteresen derimot fikk ikke så mye ut av Melatonin, hun endte opp med å knaske tablettet for å dra i gang søvnfasen, men hun sov ikke bedre av Melatonin.

Lenke til kommentar

Hvor lenge er du våken hver gang du våkner opp i løpet av natten? Sovner du raskt igjen? Vedr. søvnhygiene, er det dørgende mørkt på soverommet ditt? Hvis ikke, vurder å skaffe en blendegardin. Merker selv hyppigere oppvåkninger på natten nå som det blir lysere, men kunstig lys utenfor soverommet kan også forstyrre søvnen.

Lenke til kommentar

Hvor lenge er du våken hver gang du våkner opp i løpet av natten? Sovner du raskt igjen? Vedr. søvnhygiene, er det dørgende mørkt på soverommet ditt? Hvis ikke, vurder å skaffe en blendegardin. Merker selv hyppigere oppvåkninger på natten nå som det blir lysere, men kunstig lys utenfor soverommet kan også forstyrre søvnen.

Dette kan variere veldig. Kan være alt fra 5-60 min. Jeg har rom i en kjeller, med et lite vindu. Det kommer aldri lys inn her. Tror derimot at kjelleren her er litt fuktig. Vet det er en del fukt i noen deler av den (inni veggene). Om lufta her også er litt fuktig, kan dette ha noen innvirkning? Det kan ikke være farlig for at jeg utvikler noen form for infeksjoner i lungene?

Lenke til kommentar

Høres ut som ME etter det jeg leser her. Har et par kompiser som har hatt det, og det forekommer i mange forskjellige grader og går ofte i perioder. Ellers anbefaler jeg å prøve å finne den "perfekte" søvnen. Jeg har funnet ut at jeg ofte sover best hvis jeg sover cirka 6 timer, og da helst fra 2300---til morgen! :) Ikke sov lenge utover dagen i helgene, det ødelegger bare rytmen for resten av uka! Prøv å sove ut, men ikke for mye, da for mye søvn bare kan gjøre deg mer trøtt!

Ikke drikk/spis sukker, eller ting med høyt energiinnhold før du legger deg og pass på at du ikke spis for store måltider på kvelden. Spis helst 2 timer før du legger deg, og da ikke store energirike måltid!

Noen tanker fra meg iallefall:)

Lenke til kommentar

Hei

Nå hagler det med forslag.

Du trenger en skikkelig utredning for søvnvaskene dine, tror jeg. Det er begrenset hva almennlegene vet om dette. Enten ber du legen din om utredning hos en spesialist, eller du kan spørre [email protected] i en PM om han vet om en så har særskilt greie på søvnvansker i ditt hjemdistrikt. Han er den som har mest greie på søvn her i forumet.

Lykke til

Dag

Lenke til kommentar

Høres ut som ME etter det jeg leser her. Har et par kompiser som har hatt det, og det forekommer i mange forskjellige grader og går ofte i perioder. Ellers anbefaler jeg å prøve å finne den "perfekte" søvnen. Jeg har funnet ut at jeg ofte sover best hvis jeg sover cirka 6 timer, og da helst fra 2300---til morgen! :) Ikke sov lenge utover dagen i helgene, det ødelegger bare rytmen for resten av uka! Prøv å sove ut, men ikke for mye, da for mye søvn bare kan gjøre deg mer trøtt!

Ikke drikk/spis sukker, eller ting med høyt energiinnhold før du legger deg og pass på at du ikke spis for store måltider på kvelden. Spis helst 2 timer før du legger deg, og da ikke store energirike måltid!

Noen tanker fra meg iallefall:)

Takker for svar

Har prøvd å finne den "perfekte" søvnen. Har prøvd forskjellige søvnlengder i en periode på 5 dager (en skoleuke). Har testet alt fra 2 til 12 timer. (Har forsåvidt sovet lenger også noen ganger, helt opp til 14 timer), men føler ikke no mer forskjell, bortsett fra at det er større fare for å sovne på skolen med mindre søvn. Jeg føler meg fortsatt nesten like trøtt, og ikke minst utslitt.

I helgene sover jeg som oftest til 11:00, ligger i senga i en times tid før jeg står opp. Når jeg da står opp føler jeg meg bedre enn på skolen, jeg føler meg ikke så veldig sliten, men er fortsatt ganske trøtt.

Sluttet en periode helt med brus, og energiholdige drikker generelt, men dette hjalp lite. Merket ingen forskjell fra om jeg drakk 1,5 liter brus eller et par red bulls eller om jeg bare drakk vann.

Måltidene mine på kvelden består som regel av tre brødskiver, eller 5 egg. Spiser i god tid før innsovning. Jeg er ikke store gutten, så måltidene mine er uansett ikke store. Jeg blir veldig fort mettet!

Lenke til kommentar

Hva er det du gjør i løpet av dagen?

Hva gjør du i timene før du skal sove?

Nå for tiden så gjør jeg veldig lite. Blir en del gaming og skolearbeid. Men har også testet å trene et par ganger i uka (har ikke gjort det de siste ukene pga sterk forkjølelse).

Timene før jeg skal sove går jeg ned på rommet, demper belysningen, og ser på en serie. :)

Lenke til kommentar
Tror derimot at kjelleren her er litt fuktig. Vet det er en del fukt i noen deler av den (inni veggene). Om lufta her også er litt fuktig, kan dette ha noen innvirkning? Det kan ikke være farlig for at jeg utvikler noen form for infeksjoner i lungene?

Har du prøvd å sove andre steder og er i så fall søvnen like dårlig uansett hvor du sover? Fuktige kjellere kan fort være fulle av mugg?

Lenke til kommentar
Tror derimot at kjelleren her er litt fuktig. Vet det er en del fukt i noen deler av den (inni veggene). Om lufta her også er litt fuktig, kan dette ha noen innvirkning? Det kan ikke være farlig for at jeg utvikler noen form for infeksjoner i lungene?

Har du prøvd å sove andre steder og er i så fall søvnen like dårlig uansett hvor du sover? Fuktige kjellere kan fort være fulle av mugg?

Om jeg sover andre steder, så våkner jeg fortsatt like ofte om natten. Hva angår søvnkvaliteten vet jeg ikke, har aldri tenkt no særlig over det.

Fuktige kjellere kan fort være fulle av mugg, ja. Har derimot aldri sett eller luktet noe til noe mugg. Har et rom ved siden av mitt rom som er "sperret" av. Er en dør inn dit som det står tv og seng foran, og inne der er det ikke pusset opp, kan brått hende det er litt mugg i hjørnene der, men har aldri sett noe særlig til mugg der inne, iogmed at vi lufter der ganske ofte.

For å gi et bilde over hvor fuktig lufta her, så kan jeg fortelle at vi har en avfukter på ute i peisestua (rett utenfor der jeg sover). Den står på i ett døgn før vi tømmer den, og da tømmer vi den for 8-10dl vann. Vet ikke om dette er mye eller lite i forhold til vanlig.

Lenke til kommentar

Har du muligheten til å forsøke å sove et mer gunstig sted en uke ville jeg prøvd det bare for å ha fått utelukket det. Har en fetter som var mye plaget med hodepine og konsentrasjonsvansker helt til han flytte ut av kjellern (som forøvrig viste seg å være full av sopp). Du burde også fått tatt et blodprøvebatteri for å utelukke åpenbare fysiske grunner til at du er så sliten. Sovetabletter av typen Vallergan kan hjelpe mot hyppige oppvåkninger og har ikke samme toleranse-utviklingen som sovetabletter av bensodiazepin-typen, men blir ofte en utilfredsstillende løsning i et langtidsperspektiv. Søvnregistrering med EEG kan være en idé, men har lang ventetid.

Lenke til kommentar

Postet for noen måneder siden et topic om at jeg hadde problemer med å sovne, og at jeg sov dårlig. Jeg gikk til legen og fikk melatonin. Dette brukte jeg hver kveld, til samme tid, i tre uker. Jeg fikk orden på det å sovne, men sliter fortsatt med søvnen.

Jeg bruker som regel 30-60 min på å sovne nå, noe som er betydelig bedre enn det var før. Før kunne jeg ligge fra 21-07 uten å sovne. Nå sovner jeg som sagt relativt fort, men jeg våkner utrolig ofte hver natt. Kan være opptill 8-10 ganger hver natt.

Når jeg våkner, så er jeg utrolig sliten og trøtt, og dette er jeg som regel helt til kvelden. Jeg holder meg våken til jeg skal legge meg på kvelden, og unngår å sove på dagen (noen ganger glipper jeg, men det er sjeldent). Jeg kan sove seks, åtte, ti eller 14 timer, og tilstanden er den samme når jeg våkner.

Så mitt spørsmål er: er det noen som vet hva dette kan komme av? Kan det være søvnapné?

- Kristoffer

Hei Kristoffer

Det må være slitsomt å ha slike søvn problemer når du er så ung. Jeg skal prøve å gi deg none råd som forhåpentligvis kan hjelpe deg.

1. Sove rutiner er viktig, legg deg samme tid hver dag og stå opp samme tid hver dag selv på helger. 22.00-06.00 er den optimale tiden for søvn. Prøv å få solys på deg de 2 første timene du er våken, dette kan lade opp melatonin produksjonen i hjernen( sove hormonet)

2. Unngå å spis sukker før du legger deg, heller ikke korn produkter fordi de raskt gjøres om til sukker og kan forstyrre søvnen ved å gi deg høyt blod sukker for så å gi deg lavt blodsukker, som kan gjøre at du våkner på natten.

3. Ungå alkohol mye av samme grunn som punktet over, alkohol kan for mange føle at det hjelper dem å sove, men det vil våkne noen timer etter uten å være fult uthvilt og heller ikke ha fått den dype søvnen som vi trenger for å reparere oss fra dagen .

4. Unngå mat som du tror du er sensetiv eller allergisk mot ( gluten og ku melk er for mange et problem selv uten at de er klar over det)

5. Ikke drikk noe 2 timer før du skal legge deg da det kan hende du blir vekket av at du må på toalettet,jeg trenger vell ikke nevne koffein som er et stimulerende middel og en halvt leve tid på 6 timer så vist du drikker en kopp kaffe kl 15.på ettermiddagen vil du fremdeles ha koffein i blodet kl 21.00 på kvelden.

6. Trening er bra, men kun tidelig på dagen og iallefall ikke etter kl 18.00 da trening øker stress hormone i kroppen, de må være lave for at vi skal kunne sove og at vekst hormonet skal kunne gå opp å hjelpe kroppen restituere seg.

7.Sov i total mørke. Du skal ikke kunne se handen din foran nesen din engang, så mørkt skal det være. Unngå klokke alamer, telefoner, pc ved siden av hodet dit da dette utgir elektomagnetiske stråler og kan forstyrre produksjonen av melatonin og seretonin i hjernen som er søvn hormonene.

8.Unngå og se på tv og bruke pc og telefon de siste timene før du legger deg. Les heller en bok, slapp av med rolig musikk og demp belysningen slik at kroppen gjør seg klar for å sove.Ta et varmt bad eller dusj kan også hjelpe

9. Bruk sengen din kun til soving, ikke noe annet.

10. Å være overvektig kan ha en invirkning på søvnen, ved å gå ned i vekt kan du forbedre søvnen.

11.Tempraturen i soverommet skal ikke være for varmt og ikke for kaldt ( 18 grader er optimalt) Det er for at ikke kroppen skal måtte varme deg opp eller kjøle deg ned når du sover= stress . Å bruke sokker når du sover kan hjelpe på søvnen vist du får kalde føtter, en undersøkelese har på vist at de som brukte sokker når de sov våknet mindre om natten.

12.Du sa du har prøvet melatonin, du har også valerian som er en plante som skal hjelpe på søvn. Eller kosttilskuddet 5-HTP skal også ha en innvirkning på tiden det tar for å sovne og ganger man våkne rom natten. 5 -HTP finnes naturlig i kosten og i kroppen så det er greit å ta som et tilskudd over en periode.

Håper dette hjelper , hvis ikke så har du da sove lab som kan hjelpe deg.

Lykke til:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...