empetre Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Postet for noen måneder siden et topic om at jeg hadde problemer med å sovne, og at jeg sov dårlig. Jeg gikk til legen og fikk melatonin. Dette brukte jeg hver kveld, til samme tid, i tre uker. Jeg fikk orden på det å sovne, men sliter fortsatt med søvnen. Jeg bruker som regel 30-60 min på å sovne nå, noe som er betydelig bedre enn det var før. Før kunne jeg ligge fra 21-07 uten å sovne. Nå sovner jeg som sagt relativt fort, men jeg våkner utrolig ofte hver natt. Kan være opptill 8-10 ganger hver natt. Når jeg våkner, så er jeg utrolig sliten og trøtt, og dette er jeg som regel helt til kvelden. Jeg holder meg våken til jeg skal legge meg på kvelden, og unngår å sove på dagen (noen ganger glipper jeg, men det er sjeldent). Jeg kan sove seks, åtte, ti eller 14 timer, og tilstanden er den samme når jeg våkner. Så mitt spørsmål er: er det noen som vet hva dette kan komme av? Kan det være søvnapné? - Kristoffer Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hei At du våkner så hyppig, er det noe som har kommet etter at du begynte med melatonin? Hvordan har du det ellers for tiden? Jeg tenker da spesielt på om du er nedfor eller engstelig og om det er noen større livsforandringer på gang. Hilsen Dag Lenke til kommentar
empetre Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Den hyppige oppvåkningen hadde jeg før melatoninet også. Ikke noe jeg er engstelig for. Større livsforandringer? Hmm. Går siste året på vgs, så skal jo velge hva jeg vil gjøre neste år snart. Men jeg tenker ikke ofte over dette, så tror ikke dette har noe å si. Ellers er det ikke noen, verken større eller mindre, livsforandringer her. Edit: Føler meg ikke nedfor heller, men kanskje litt ensom til tider. Dette er nok fordi jeg er mye sliten og heller ikke orker å gjøre så mye, så blir ofte til at jeg er hjemme og slapper av. Tenker heller ikke noe spesielt over dette. Endret 23. mars 2011 av empetre Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hei igjen Skjønner. Men vet du om vanlige regler for søvnhygiene og følger du dem? Dag Lenke til kommentar
empetre Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Ja, og har også prøvd mange forskjellige metoder for å sovne og sove bedre. Har prøvd å trene, har prøvd å kutte ut alt av brus, har testet vitamintilskudd og noe helsekost som vistnok skulle bedre søvnen, og ingenting hjelper. Når jeg gikk på melatonin følte jeg ingen forskjell bortsett fra at jeg faktisk sovnet (noe som også kan ha vært placeboeffekt). Hver morgen etter melatonin var jeg like trøtt og sliten, akkurat som jeg er nå. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Har du alltid hatt problemer med å "sove godt"? Blir du plutselig mer "våken" eller "kjappere" i hodet mot kvelden, selv om du er totalt utslitt? Lenke til kommentar
empetre Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Har du alltid hatt problemer med å "sove godt"? Blir du plutselig mer "våken" eller "kjappere" i hodet mot kvelden, selv om du er totalt utslitt? Kan ikke huske at jeg har hatt problemer med å sove godt som yngre. Startet i slutten av førsteklasse på vgs. Nå går jeg sisteåret på vgs. Mot kvelden blir jeg ofte mer våken, sånn som nå. Nå er jeg ikke spesielt trøtt, men er fortsatt sliten. Selvom jeg nå ikke er trøtt, så prøver jeg alltid hver kveld å legge meg mellom 22-24. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Legger til i mine innlegg, har samme problemer. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Legger til i mine innlegg, har samme problemer. Har du det? Går du på skole eller jobber du? Hvordan opplever du hverdagen med disse problemene? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Kan ikke huske at jeg har hatt problemer med å sove godt som yngre. Startet i slutten av førsteklasse på vgs. Nå går jeg sisteåret på vgs. Kan du huske at når du var mindre, så var det godt og legge seg, og at du sluknet "tvert" vis mor eller far hadde lest nattafortelling for deg? Eller vis du hadde lest en bok litt forut? Godt mulig du har hatt "problemet" lenge, men du har ikke merket det før nå fordi det har ikke vært et problem tidligere. Mot kvelden blir jeg ofte mer våken, sånn som nå. Nå er jeg ikke spesielt trøtt, men er fortsatt sliten. Selvom jeg nå ikke er trøtt, så prøver jeg alltid hver kveld å legge meg mellom 22-24. For meg høres det ut som forsinket søvnfase syndrom. Jeg vet ikke spesielt mye om det bortsett fra at du har en "unormal" søvnfase satt til noe som er upraktisk sammen med "vanelige" ting, altså at du blir virkelig våken midt på natta, og så blir du ikke egentlig trøtt før en gang ut på morgenkvisten. Det "legen" sa til meg sist gang jeg var innom at jeg hadde valget mellom å leve med det, stikke til neurolog for å få en spesifik diagnose på det, eller bli avhengig av søvntabletter som ville få stadig mindre effekt. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Har aldri vært sliten og trøtt hele dagen før slutten av ungdomsskolen/begynnelsen av videregående. Hvordan jeg har sovnet inn har jeg heller aldri tenkt over, men tror jeg som regel har sovnet relativt kjapt. Ikke "sovne-før-hodet-treffer-puta"-kjapt, men du skjønner sikkert hva jeg mener Skal ta og sjekke ut om dette syndromet som du snakker om, og tror jeg skal bestille ny legetime snart. Er ganske uutholdelig å være på skolen for tiden. Er altfor trøtt og sliten. Tror jeg skal ta en tur til Strømstad en dag og kjøpe litt sterkere melatonintabletter enn det jeg får hos legen her, bare for å teste. EDIT: Tittet litt på det nå, og ifølge lommelegen.no, så er søvnkvaliteten god, og du er oppegående og sliter ikke med trøtthet om du sover lenge nok. Dette er da altså ikke mitt tilfelle. Jeg våkner som sagt hyppig, og jeg er nesten like trøtt når jeg våkner, uansett hvor lenge jeg sover. Endret 23. mars 2011 av empetre Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Legger til i mine innlegg, har samme problemer. Har du det? Går du på skole eller jobber du? Hvordan opplever du hverdagen med disse problemene? Ja har en del av "symptomene" som har vært nevnt her. Går på høyskole. Merker at jeg er mye sliten, kjenner meg spesielt igjen i å bli våken mot kvelden med problemer med å få sove. Andre ganger sovner jeg lett, og våkner da opp utmatta og sliten. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 empetre, jeg sitter i en veldig lik situasjon. Og venter for tiden på brev fra en øre, nese, hals-klinikk ang time for utredning. Jeg har pustestopp om natten (og sannsynligvis begynte det for flere år siden), har du ingen du sover sammen med som kan "oppdage" om det er tilfelle med deg? I tillegg så har jeg mye tett hals og nese. Samt at jeg har vært inne på ØNH-klinikk tildigere, da jeg var mindre, for diverse. Jeg har også x antall oppvåkninger om natten. Ofte med en følelse av panikk uten at jeg egentlig har hatt noe mareritt, selv om følelsen er den samme. Mine søvnproblemer startet med at jeg rett og slett ikke fikk sove, uansett hvor sliten og trøtt jeg var. Nå får jeg sove, men er mer sliten enn i den perioden hvor jeg ikke fikk sove mer enn noen få timer hver natt. Skole har jeg satt på pause. Jobb går faktisk ganske fint, men da er selvfølgelig en fordel at kunnskapen sitter fra før. Prat med legen din. Be han gi deg noe annet enn melatonin. Det hjelper ikke om du får sove, dersom kvaliteten på søvnen er ræva. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 empetre, jeg sitter i en veldig lik situasjon. Og venter for tiden på brev fra en øre, nese, hals-klinikk ang time for utredning. Jeg har pustestopp om natten (og sannsynligvis begynte det for flere år siden), har du ingen du sover sammen med som kan "oppdage" om det er tilfelle med deg? I tillegg så har jeg mye tett hals og nese. Samt at jeg har vært inne på ØNH-klinikk tildigere, da jeg var mindre, for diverse. Jeg har også x antall oppvåkninger om natten. Ofte med en følelse av panikk uten at jeg egentlig har hatt noe mareritt, selv om følelsen er den samme. Mine søvnproblemer startet med at jeg rett og slett ikke fikk sove, uansett hvor sliten og trøtt jeg var. Nå får jeg sove, men er mer sliten enn i den perioden hvor jeg ikke fikk sove mer enn noen få timer hver natt. Skole har jeg satt på pause. Jobb går faktisk ganske fint, men da er selvfølgelig en fordel at kunnskapen sitter fra før. Prat med legen din. Be han gi deg noe annet enn melatonin. Det hjelper ikke om du får sove, dersom kvaliteten på søvnen er ræva. Takk for svar. Dette virker veldig likt mitt tilfelle. Jeg har ingen som kan oppdage om jeg har pustestopp om natten (dette er vel det som kalles søvnapné?). Når jeg våkner om natten har jeg ikke noen følelse av panikk. Jeg bare våkner uten å tenke noe spesielt over hvorfor. Drømmer forsåvidt veldig lite også (kan hende jeg drømmer, men husker isåfall aldri drømmene mine). Merker selv at det er veldig tøft å gå på skole når jeg føler meg slik som nå, men må jo bare fullføre vgs, er tross alt bare noen få måneder igjen. Er ikke frista på videre skolegang enda, men har tenkt en del på folkehøgskole, kanskje dette kan være lettere å gå på enn vanlig skole? Angående sovetabletter, så har jeg heller ikke lyst til å gå på sovemedisiner jeg kan bli avhengig av, men klart; Om dette fortsetter og ødelegger skolen enda mer, så har jeg vel ikke noe valg Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hjelper jo ikke med sovetabletter dersom det er søvnkvaliteten det er noe galt med. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Finnes vel sovetabletter som bedrer søvnkvaliteten eller gjør at du sover dypere? Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Vel, hvis du har søvnapné, som du skriver du mistenker, er ikke det et sjakktrekk å skaffe deg medisiner som får deg til å sove "dypere". Når du slutter puste, reagerer hjernen ved å "vekke" deg for å få pusten i gang igjen. Om du er dopet ned på sovepiller for å forhindre at du skal våkne, så kan jo det få ganske kjipe konsekvenser - i verste fall. edit: Det er i hvert fall slik jeg har fått forklart det. Og jeg har ikke fått noen ny resept på innsovningspiller heller etter at jeg fortalte om apnéen. Endret 24. mars 2011 av bazukh Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Søvnapné vil gi flere symptomer enn bare tretthet også. Vedvarende hodepine og kvalme bl.a. fordi hjernen ikke får nok oksygen mens du sover. Det gjør at du slutter å puste ganske ofte. En på jobb fikk den diagnosen etter en sovetest på sykehuset, der han måtte legge seg med en elektrode-hatt også overvåket de søvnen hans. Han sleit med veldig mye fravær pga hodepine som bare plutselig kom eller var der helt fra morgenen av, han sa det føltes som han konstant var fyllesjuk, og legene som sjekka fant aldri noe galt, helt til noen foreslo å sende han til søvnapné-test. Han fikk da utdelt en slags maske som han skal sove med som begynner å gi oksygen når maska detekterer at du slutter å puste. Men du kan jo spørre legen om en slik kontroll. Endret 24. mars 2011 av Bytex Lenke til kommentar
empetre Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Søvnapné vil gi flere symptomer enn bare tretthet også. Vedvarende hodepine og kvalme bl.a. fordi hjernen ikke får nok oksygen mens du sover. Det gjør at du slutter å puste ganske ofte. Etter å ha undersøkt litt, så tror jeg ikke det apné jeg har. Jeg har aldri merket at jeg har våknet ved at jeg har sluttet å puste. Har heller ikke så ofte (langvarige) hodepiner. Heller ikke så veldig mye kvalm. Kan derimot føle meg ør og svimmel til tider. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Sånn han sa det, så våkner han ikke når han stopper å puste heller. Det bare er et opphold på kanskje 30 sekunder også suger han inn masse luft automatisk. Men det er alle disse dødperiodene som gjør at hjernen får for lite oksygen, og derfor følte han seg alltid dårlig på morgenen. Nå har han oksygenmaske han bruker av og til, er ikke så behagelig å ta på seg darth vader-maske m/ en maskin i enden når man legger seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå