TuppY Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Vi har en prøve i atomfysikk her om noen dager og jeg får ikke til å balansere denne ligningen: 12/6 Carbon -> X + Gammastråling (Y) Skal finne ut hvilket stoff X blir. Noen som kan ballansere denne ligningen? Jeg får 2 svar fra denne der det blir følgende: 12/6 Carbon -> 12/6 Carbon + Ve eller: 12/6 Carbon -> 12/7 Nitrogen + O/-1 Elektron + Ve => 12/7 Nitrogen* -> 12/7 Nitrogen + Y Hva er rett? Noen som vet? Takker på forhånd Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Carbon-12 er da en stabil isotop... Lenke til kommentar
TuppY Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Akkurat der problemet ligger Får det ikke til å gå opp. Så egentlig slutt produktet blir 12/6 Carbon + Foton i form av energi? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Gammastråling bidrar ikke til noen endring i nukleontal, så ville satset på at du ender opp med 12/6 C. Virker ut som om karbonet er eksitert, noe som ikke krever at isotopen er ustabil for å sende ut gammastråling. Gammastråling er vel som følge av energidifferanser i kjernen, er det ikke? Correct me if I'm wrong. Lenke til kommentar
TuppY Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Jo det var akkurat det jeg og mente. Men et eksempel i boken under gammastråling bruker de bare eksempler der hvor de har en beta utstråling å så man blir litt forvirret Takk for gode svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå