bisken123 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Nå til sommeren skal jeg bruke en båt som har stått i 5 år uten å bli kjørt, så jeg lurer på er det noe jeg må gjøre på motoren (Yamaha 30 hk 2 takter) før jeg starter den? Det står i brukerhandboka at man skal løsne på en skrue for å lufte smøringsystemet (det er automatisk smøring)er dette nødvendig? Jeg har fylt olje på motoren. Endret 23. mars 2011 av bisken123 Lenke til kommentar
bisken123 Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Ingen som vet det? Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Ingen som vet det? Du må lufte oljepumpa etter lang tids lagring fordi det vil komme luftbobler i systemet, noe som kan føre til manglende smøring og motorhavari. Pumpa sitter under oljetanken, det er bare å følge slangen fra tanken så finner du den. Lufteskruen sitter midt på pumpa, og du trenger en 8 eller 10 mm fastnøkkel. Åpne skruen og la det renne minimum 10 sekunder, i alle fall så lenge at du ser det ikke kommer luftbobler lengre. Hvis det er den 3-sylindrede varianten tror jeg du må løsne oljetanken for å komme til pumpa. Bruk ikke billigoljer, og helst ikke selvblandende oljer da de vanligvis har høyere viskositet enn olje som er beregnet til oil injection. Endret 28. mars 2011 av Piperenser Lenke til kommentar
bisken123 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Båten trenger nytt bateri. Anbefalt ah er 40, men går det bra med 65 ah? Lenke til kommentar
bisken123 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Jeg har tegnet en rød runding rundt det jeg tror er pumpa og lufteskruen Er dette olje pumpa? Er dette lufteskruen? Endret 30. mars 2011 av bisken123 Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Båten trenger nytt bateri. Anbefalt ah er 40, men går det bra med 65 ah? Det gjør ikke noe. Det er bare et mål for kapasiteten på batteriet, så det gir ikke mer strøm eller noe (dersom det var det du tenkte på?). Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Du burde bytte firhusolje og kontrolere at oljepumpa fungerer. Hvis den ikke gjør det må du blande 2% i bensinen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå