Gå til innhold

AMD eller Intel?

Anbefalte innlegg

Nå driver jeg og bygger en PC med et budsjett på 10 000 akkurat, og der må Skjerm og tastatur inkluderes. Men dette er en mindre detalj.

Jeg sitter nå og lurer på om jeg skal bygge utifra en Intel i5 2500k prosessor, eller en AMD phentom II X4 955. Jeg vil gjerne høre hvorfor den ene egner seg mer enn den andre osv.

Takker for alle svar.

EDIT: glemte ett ord

Endret av StPatric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD og Intel lager begge gode prosessorer, men de er forskjellige på mange måter.

AMD har gode tilbud i økonomi-segmentet, og i tillegg gjevnt over billigere tilhørende hovedkort som også hjelper på prisen. De har også veldig billige prosessorer med mange kjerner, og er dermed godt egnet til bruksområder der alle kjernene ofte kan brukes fullt ut (ihvertfall i forhold til prisen).

Intel har derimot sterkere CPUer totalt i det høyere prissegmentet, dog til høyere pris. De har også et sterkt overtak på å ha færre men sterkere kjerner for pengene. i vanlig bruk er dette fint å ha siden langt fra alt kan bruke 4 eller 6 kjerner fullt ut.

I din prisklasse vil jeg påstå at en core 2500K er optimalt. Spesiellt om du ikke er redd for å gjøre litt veldig enkel overklokking så gir denne massivt med ytelse for pengene og er samtidig ikke langt unna fra å være det raskeste som du kan få fatt i for de fleste bruksområder. 2600K har multithreading også, men er ikke verdt den ekstra prisen i mine øyne da det kun vil merkes betydelig i "tallknuser" type applikasjoner.

Det hele vil selvfølgleig avhenge litt av brukområdet ditt også - men jeg vil påstå at du kan ikke gå feil med en 2500K så lenge du først skal legge såpass med penger i prosessoren.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...