Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Gjøre minst mulig uten å stryke på VGS

Anbefalte innlegg

Målet mitt på videregående er å gjøre minst mulig uten å stryke, utenom det jeg faktisk har lyst til å lære. Om jeg får 2-er i snitt så gjør det ingenting. Jeg har noen spørsmål om hvordan karaktersetting virker.

Fravær

Hva har fravær å si for karakterene mine? Jeg går 3. året på påbygg til generell studiekompetanse, på privatskole. Hittil i år så har jeg skulket i flere uker, men det har vel ingen påvirkning i seg selv? Det er vel innleveringer og presentasjoner som har noe å si? Hva med muntlige fag?

Innleveringer

Hvor mye må jeg levere får å få en karakter? Si at jeg leverer kun én oppgave, men jeg får en 5-er. Stryker jeg faget da? Hva om jeg får en 6-er på en stor oppgave, men 2 eller 3 på alle andre. Hvilken karakter skal jeg ha da?

Noen som har andre tips til å gjøre minst mulig uten å stryke? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har litt kunnskap om fagene, kan du ta dem som privatist og forsøke å sikre deg en rekke toere. Da slipper du ordinær undervisning og får karakterene du ønsker deg.

Nå er det bare 3 måneder til jeg slutter, så det er litt for sent. Eller?

Ah, Norges fagre ungdom.

Jeg senser en anelse sarkasme..?

Kan jeg få spørre om hvorfor du gjør dette?Selv gjør jeg så lite som mulig og skulker men jeg går på ungdomsskolen så det teller ikke.

Fordi jeg ikke trenger karakter. Jeg trenger egentlig ikke generell studiekompetanse en gang, men nå har jeg allerede gått 2,5 år, så det blr litt dumt å slutte nu. Dessuten har jeg lært mye, men bare det jeg vil. Enkelte fag som nynorsk, norsk (diktanalyse, lesing av gammel ekstremt kjedelig litteratur osv.), engelsk (jeg skriver så godt at jeg kan få 5 og 6-ere når jeg vil) og enkelte tema i naturfag er totalt uinteressant for meg, så hvorfor skal jeg gidde å lære om det? Det eneste lærerne har å friste med er karakterer, noe jeg ikke trenger. Fag som historie, enkelte tema i naturfag, matte, og kroppsøving (ikke teoretisk) interesserer meg, så de går jeg på.

Grunnen til at jeg ikke trenger karakterer er at jeg ikke velger den "trygge" ruten aka. følge saueflokken: Jobbe 8-4 i en kjedelig jobb i 40 (?) år, mens jeg teller ned dagene til pensjon. Jeg går den andre veien, som er blandt annet entreprenørskap og kontaktbygging. Hvis du vil lese mer, så søk på lifestyle design.

Når du leser dette, så tror du kanskje at jeg er ung og dum og tar forhastede beslutninger som påvirker resten av livet. Men det er more to it enn det jeg skrev her.

Noen som kan svare på spørsmålene i første post? Særlig dette: Hvor mye/lite må jeg levere for å få en karakter i faget?

Lenke til kommentar

Jeg tror du er ung og dum. :)

Karakterer, og det du lærer på skolen skal du bruke senere. Jeg trodde det jeg lærte i norsk var dumt, men ser nå at det er veldig viktig å ha et godt og variert språk når man skal skrive tekster andre skal lese. Hvis du skriver så godt at du får 6 i Engelsk, ja da er det bare å gjøre det. Hvis du har så mye innsikt i livet som du skriver her, så burde du ha forstått hvorfor videregående er viktig. Gjør du ikke det er du nok ikke moden nok til å konkludere med at du skal klare deg fantastisk bra som entreprenør.

Men, hvorfor bry seg? Jeg er jo bare sau.

Lenke til kommentar

Jeg kan skrive side opp og side ned med hvorfor og hvordan og hva jeg skal gjøre. Forretnigsplaner og backup-planer osv. osv. Men det gjør jeg ikke. Hvorfor? Fordi denne tråden handler ikke om det. Enten kan dere svare på spørsmålene i første post eller så kan dere gå tilbake til "Siste 24 timer" og finne en ny tråd.

@Ingardj

Det samme gjelder norsk, om jeg vil så kan jeg få 5 eller 6-er. Så si meg hvorfor jeg skal lese "mesterverkene" til Ibsen?

Jeg har forstått hvor viktig videregående er. Om man skal bli [insert sauejobb :tease: ], så kommer man ingen vei uten feks. generell studiekompetanse. Sånn, er jeg moden nok nå, til å konkludere med at jeg skal klare meg fantastisk bra som entreprenør?

Nå har jeg ikke sagt at jeg skal bli entreprenør. Som sagt, så gidder jeg ikke skrive side opp og side ned. Saken er at det finnes alternativer til *sauejobber. Saken er også at jeg vet at jeg ikke hadde taklet en sauejobb i 40 år. Det er rett og slett ikke et alternativ for meg.

*Jeg sier ikke sauejobb for å provosere. Slike jobber passer nok utmerket for mange mennesker. Som sagt så hadde jeg ikke taklet en slik jobb i år etter år. Whatever makes you happy.

Lenke til kommentar

Særs samd med dei andre. I arbeidslivet, i 2011 óg, er kvar einaste dag ein eksamen kor andre spør etter resultat. Slett ikkje einkvar på 17-18-19 er klar over det, ser det ut til.

Men det er ikkje eg som skal oppdra deg, og du har på normalt høfleg måte stilt eit spørsmål eg skal prøva å svara på. Du må levera så mykje at læraren meiner han/ho har eit trygt og samansett grunnlag for å vurdera den faglige ytinga di og utviklinga av henne gjennom året. Kor mykje det er, er det til sist lærar og skule som har siste ordet rundt. I eit slikt tilfelle kan og skulen nekta deg å gå opp til eksamen, men dei må ikkje.

Same regel gjeld for det å vera vekke. Det er ikkje lov, men innarbeid praksis at du kan nektast karakter i eit fag om du har meir enn 10-15 % fråvær, skuleåret sett under eitt. Det du yt, eller ikkje yt, i timane har og å seia for standpunktkarakteren, og læraren skal ha høve til å vurdera det. Utviklinga gjennom skuleåret er heller ikkje heilt utan noko å seia, men har nok i praksis mest å seia om det gjeld opp eller ned ved tvil. Det finst unnatak, men normalt skal skulen melde frå før dei tek ei slik avgjerd på grunnlag av fråvær åleine. Har dei posta/gjeve ei slik melding, kan du ikkje ha ein time fråvær etterpå, same kor sjuk du er eller kva som måtte henda.

Har skulen endeleg avgjort at du ikkje får karakter, kan du (foreldra dine om du er under 18) levera ei grunngjeven klage. Då vil fylkesskulesjefen avgjera, etter at lærar/rektor ved din skule har uttala seg og klagen din er lagd fram for han/henne. Denne avgjerda er endeleg. Ei slik klage endrar til vanleg ikkje på avgjerda om eksamen her og no. Vinn du henne får du rett til å gå opp til eksamen året etter, om du ikkje fekk no.

Endret av Atlanterhavet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det handler ikke VGS nødvendigvis om hva du lærer, men ditt læringspotensiale. Sitter du med 2-ere i alt vil du jo vise til de rundt deg at du bare kan lære deg enkle grunnleggende ting. Men for all del, med mye, hardt og målretta arbeid er faktisk det meste mulig. Det å drive eget firma/enkeltmannsforetak er voldsomt mye arbeid.

Legger merke til at du går på privatskole. Min tolkning er da at du i utgangspunktet er motivert for å gå der. Hvorfor skulker du fra en skole du betaler i dyre dommer for å gå på? Husk: har du for mye fravær kan du risikere å ikke få karakter i det hele tatt, da de ikke har nok grunnlag for å gi deg vurdering. Videre, leverer du bare inne en oppgave er det ikke sikkert lærerene har nok grunnlag for å gi deg karakter. For å vite disse grensene bør du snakke med lærerne dine. Å yte hakket over minimum vil du nok ha godt av senere, spesielt hvis du ikke skal studere, men forholde deg til kravstore kunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Dette kan være induviduelt fra skole til skole. Forhør deg med inspektøren :)

Nå kan det være jeg bare skriver drit, men har hørt at du kan ha mye mer fravær på privat enn offentlig skole og likevel få karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...