Gå til innhold

På glattcelle for å ha tatt bilder av politiet


Anbefalte innlegg

Det er noe jeg har påpekt før, nemlig at det er underlig at mange tar en journalists tabloide fremstilling som en sannhet, egentlig er det skremmende at så mange stoler så blindt på pressens ord.

 

Mer skremmende er det med de som stoler blindt på politiets ord.

Mer skremmende er det med de som vil nekte oss å kunne dokumentere hva som faktisk skjer i samfunnet.

 

Politiet er glad i å komme med "har du ikke gjort noe galt, bør du ikke være negativ til å ha blitt tatt bilde av" - men dette gjelder vist nok bare den ene veien... og det på tross av at det er langt mer viktig at vi holder øye med hva de med makten faktisk bruker den til.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, spørsmålet er vel

2. Er det forbudt å være uhøflig? I så fall hvilken verdi har en påbudt høflighet?

Hvorfor må alt dreie seg kun om hva som er forbudt/ikke forbudt? Jeg gjentar meg selv nok en gang med at det er noe som heter "normal folkeskikk" - og normal respekt for andre mennesker. At noen er uten normale sosiale antenner er en annen sak og ikke normalen.

 

Fordi politiets rolle er å opprettholde loven, ikke å gå rundt å misbruke sin egen makt for å presse på folk det de anser som folkeskikk. Å gjøre det er mangel på både folkeskikk, respekt ovenfor den det gjelder og embedet

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom de to er at sistnevnte (som altså ikke er norsk lov, men som du forfekter som sannhet) ikke setter som premiss at pålegg skal være hjemlet i lov - men det er altså ikke opp til den enkelte politimann å begrense borgeres frihet etter eget hode - hans skal alltid handle med hjemmel i lov og håndheve denne. Politiloven beskriver situasjoner som hjemler bruk av virkemidler - og hvilke virkemidler som kan nuyttes i de ulike situasjoner.

Det er helt riktig, men her er altså situasjonen at politimannen har gjort feil, det er mulig at det kommer som en overraskelse på deg, men politiet gjør faktisk feil de også - akkurat som du og jeg gjør. I en slik situasjon, hvor man vet at politiet tar feil, så er den desidert smidigste løsningen å bli med inn på stasjonen, ikke sette seg til motverge på denne måten.

 

Om politiet gjentakene gjør slike feil, så er det bra noen tar til motmæle, dette er jo feks et problem i USA. Jeg kan strekke meg til å si begge parter har gjort feil her, politiet har størst ansvar og er profesjonelle, og jorden den største feilen. Allikevel insisterer du på å fokusere på fotografen. Noe som er ganske interessant.

 

Ellers er det jo lov å spørre hvordan man skal spørre om lov til å ta et slikt bilde uten å risikere å forstyrre politiets arbeid, og faktisk potensielt bryte loven? Hvem vet hvor ønskelig det er å distrahere barna fra det politiet spør om.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ved negativt svar kan de allikevel ta bilder uten at noen dermed har rett til å få bildene fjernet.

Hvordan kan du bombastisk komme til at den konklusjonen skal være gyldig uansett?

 

Litt skremmende at enkelte skal gå rundt med slike meninger og en såpass mangelfull forståelse av normal respekt for andre mennesker.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvordan ting fortsatte får vi vel vite etter hvert, men allerede her vet vi at det ikke skulle fortsatt videre.

 

Egentlig vet vi svært lite, om noe, som vi kan stole på - så jeg er slettes ikke enig uten videre i siste del av din konklusjon. Det blir for enkelt å kun forholde seg til en journalists fremstilling.

 

Tor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ved negativt svar kan de allikevel ta bilder uten at noen dermed har rett til å få bildene fjernet.

Hvordan kan du bombastisk komme til at den konklusjonen skal være gyldig uansett?

Hvilken situasjon på offentlig sted burde i tilfelle tilsi at man har rett til å be andre personer ødelegge deres egne fotografier ?

Litt skremmende at enkelte skal gå rundt med slike meninger og en såpass mangelfull forståelse av normal respekt for andre mennesker.

Vær forsiktig med påstandene, jeg har ikke med et ord nevnt hva jeg selv ville gjort.

Lenke til kommentar

Mer skremmende er det med de som stoler blindt på politiets ord.

Har noen her sagt at de gjør det? Mer skremmende at mange tar nesten blindt ordene til en journalist (som sikkert og sitter på svært få fakta) som "bevis" for et eller annet.

 

Mer skremmende er det med de som vil nekte oss å kunne dokumentere hva som faktisk skjer i samfunnet.

Hvem nekter deg å "dokumentere" så langt du kan i følge lovverket, alminnelig respekt for andre mennesker og alminnelig skikk og bruk? Hvis du følger disse 3 enkle reglene er det neppe noen som vil bry seg særlig.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Siden deres handlinger på ingen måte representerer norsk lov

Hvordan vet du det 100% sikkert i dette tilfellet? Kjenner du inngående (altså rene fakta og ikke bare journalistens fremstilling) sakens fulle omfang og derav hele det juridiske landskapet summen omfatter? Vet du f.eks 100% sikkert hvorfor politiet ba han slette bildene? "Hvorfor" i dette tilfellet kan være en lovlig årsak for alt hva vi vet.

 

Jeg har sagt det før: Kanskje oppførte politiet seg noe dustete, kanskje oppførte fyren seg dustete, kanskje oppførte begge parter seg dustete, men vet vi 100% sikkert hva som er de rette saksforhold? Nei.. De aller fleste her kun tror noe pga et tabloid oppslag i en avis.

 

Tor

Lenke til kommentar

5. Man skal aldri motsette seg politiet fysisk. Dersom politiet ber deg følge med skal du gjøre dette. Du skal ikke ta til motverge eller bruke vold mot en politimann, noe jeg aldri ville funnet på å gjøre selv. Voldsbruken i denne saken er omstridt (politimannen anklager mannen for vold mot politiet, mannen anklager politiet for politivold, begge deler kan godt stemme, men vi vet ikke hvilken som stemmer)

Mulig jeg tar feil her, men er det ikke noe som heter selvforsvar i Norge lenger?

 

Eller har de laget en lov som sier at det er forbudt å forsvare seg mot angrep igangsatt av Politimenn?

 

Mao om en Politimann bruker vold mot deg uten hjemmel i lov kan jeg ikke se at han er noe annet en en hvilken som helst voldsmann, og bør behandles deretter.

 

Blir gjerne opplyst om de juridiske finurligheter som sier at Politiet kan gjennomføre voldtekter, lemlestelser, tortur, etc uten å bekymre seg om at ofret skulle kunne motsette seg en slik behandling?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vær forsiktig med påstandene, jeg har ikke med et ord nevnt hva jeg selv ville gjort.

 

Og hva ville du gjort?

 

Jeg (som andre) tar stort sett andres meninger som dere egne i slike diskusjoner (dersom de ikke har nevnt at det ikke er deres meninger). Jeg forventer selv og at mine ord her tas som mine meninger dersom jeg ikke har sagt at de er andres.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvem nekter deg å "dokumentere" så langt du kan i følge lovverket, alminnelig respekt for andre mennesker og alminnelig skikk og bruk? Hvis du følger disse 3 enkle reglene er det neppe noen som vil bry seg særlig.

 

Kverulering?

 

Ingen har nektet meg det enda, men karen det dreier seg om ble jo tydeligvis nektet det og på tross av at han fulgte regelverket. Ingenting har kommet frem som gir oss nogen som helst grunn til å tro noe annet. Dette er sålangt de fakta vi vet er ubestridelige.

 

Deretter kan vi selvfølgelig sidde og ønske at han ikke hadde gjort motstand og kanskje ble kvalt istedenfor, og for hva? Eneste han kanskje har gjort feil var at forsøke å komme seg unna da han ble overfalt av politimannen.

 

Når det gjelder fakta i saken, er der ikke kommet noe frem til tilsier at dette ikke kunne ha skjedd hvem som helst av oss.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du det 100% sikkert i dette tilfellet? Kjenner du inngående (altså rene fakta og ikke bare journalistens fremstilling) sakens fulle omfang og derav hele det juridiske landskapet summen omfatter? Vet du f.eks 100% sikkert hvorfor politiet ba han slette bildene? "Hvorfor" i dette tilfellet kan være en lovlig årsak for alt hva vi vet.

Vel, du får henvise til lovverk eller rettskraftige dommer som faktisk angir situasjoner hvor politiet har rett til å forlange at du sletter bilder tatt på offentlig sted.

 

For "hvorfor" er fullstendig irrelevant så lenge det dreier seg om et ulovlig pålegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden deres handlinger på ingen måte representerer norsk lov

Hvordan vet du det 100% sikkert i dette tilfellet? Kjenner du inngående (altså rene fakta og ikke bare journalistens fremstilling) sakens fulle omfang og derav hele det juridiske landskapet summen omfatter? Vet du f.eks 100% sikkert hvorfor politiet ba han slette bildene? "Hvorfor" i dette tilfellet kan være en lovlig årsak for alt hva vi vet.

 

Jeg har sagt det før: Kanskje oppførte politiet seg noe dustete, kanskje oppførte fyren seg dustete, kanskje oppførte begge parter seg dustete, men vet vi 100% sikkert hva som er de rette saksforhold? Nei.. De aller fleste her kun tror noe pga et tabloid oppslag i en avis.

 

Tor

 

Hva slags krav til sikkerhet er det egentlig du krever? Det er ingenting man vet 100%, for alt vi vet kan hele historien være et fantasifoster fra journalisten, kanskje hadde vedkommende en bombekaster og ikke et kamera, kanskje voldtok politiet han på åpen gate. Hvor meningsfyllt er det å spekulere i alt mulig slikt? Hva er det egentlig du kan tenke deg å diskutere om du krever 100% sikkerhet?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Og hva ville du gjort?

Jeg vet egentlig ikke.

 

To ganger (som jeg kommer på) har jeg blitt bedt om ikke å fotografere spesifike personer. Begge ganger før jeg hadde rukket å starte seriene. Dette ble løst ved å skifte vinkel på motivet slik at de involverte personer ble utelatt. Jeg kunne vel dog ane en lettere uvilje mot at jeg i det hele tatt dreiv på.

Den ene gangen var forøvrig i et bryllup hvor jeg var litt avhengig av å få med meg noen ok bilder av brudeparet hjem. Personlig synes jeg det er lettere småsært å gå i full motivnekt under en slik seanse på offentlig sted og samtidig nekte å flytte på seg et par meter.

 

Jeg har altså aldri hittil blitt bedt om å slette bilder. Jeg antar at noen ganger hadde det sikkert vært greit, andre ganger litt mer problematisk. Det spørs på hva slags bilder det var og muligheten for å gjenskape motivet ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Kverulering?

Det aner jeg ikke ikke noe om, men kan ikke se at jeg har sagt at du eller andre driver med kverulering?

 

Når det gjelder fakta i saken, er der ikke kommet noe frem til tilsier at dette ikke kunne ha skjedd hvem som helst av oss.

 

Jeg er usikker på hvor du har dine "fakta" fra, men neppe kunne det skjedd særlig mange av de som har foto som hobby slik jeg ser det. Tvilsomt om særlig mange (sett i lys av hvor mange som driver med fotografering) kommer i en lignende situasjon med politiet. Og skulle noen komme i en slik situasjon ville antagelig de aller fleste bare slettet bildet/bildene og ikke laget en stor sak av det.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvordan vet du det 100% sikkert i dette tilfellet? Kjenner du inngående (altså rene fakta og ikke bare journalistens fremstilling) sakens fulle omfang og derav hele det juridiske landskapet summen omfatter? Vet du f.eks 100% sikkert hvorfor politiet ba han slette bildene? "Hvorfor" i dette tilfellet kan være en lovlig årsak for alt hva vi vet.

Vel, du får henvise til lovverk eller rettskraftige dommer som faktisk angir situasjoner hvor politiet har rett til å forlange at du sletter bilder tatt på offentlig sted.

 

For "hvorfor" er fullstendig irrelevant så lenge det dreier seg om et ulovlig pålegg.

 

Nå er jeg ingen jurist, og antagelig svært få andre, om noen her i denne diskusjonen. Derfor skrev jeg "kan være for alt hva vi vet". Hva "kan være" er derfor vanskelig å mene noe om siden vi vet egentlig svært lite om det bakenforliggende i denne saken. Det kan ha noe med etterforskningen å gjøre (som f.eks at man ikke ønsker å la noen bli gjenkjent, at situasjonen ikke skal bli misforstått osv osv) Det kan og tenkes at noen av personene har reagert på fotograferingen og sett i ly av situasjonen. Vi vet ikke noe i grunnen om selve sakens bakenforliggende forhold.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen jurist, og antagelig svært få andre, om noen her i denne diskusjonen. Derfor skrev jeg "kan være for alt hva vi vet". Hva "kan være" er derfor vanskelig å mene noe om siden vi vet egentlig svært lite om det bakenforliggende i denne saken. Det kan ha noe med etterforskningen å gjøre (som f.eks at man ikke ønsker å la noen bli gjenkjent, at situasjonen ikke skal bli misforstått osv osv) Det kan og tenkes at noen av personene har reagert på fotograferingen og sett i ly av situasjonen. Vi vet ikke noe i grunnen om selve sakens bakenforliggende forhold.

Fremdeles så klarer ikke du å faktisk komme frem med situasjoner der politiet har rett til å kreve sletting. Det er faktisk noe politiet rett og slett ikke har myndighet til. Spørre pent, ja. Ta ham inn på politihuset, ja. Potensielt sett konfiskere dem som bevis, ja (men det vil nok kreve at politijurister blir blandet inn i bildet). Kreve dem slettet: nei!

 

Gi ett eksempel på en situasjon der politiet har myndighet til å gi deg pålegg om å destruere bilder tatt på offentlig sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ved negativt svar kan de allikevel ta bilder uten at noen dermed har rett til å få bildene fjernet.

Hvordan kan du bombastisk komme til at den konklusjonen skal være gyldig uansett?

Det bør holde å vise til norsk lov og rettspraksis. Jeg vet dette er en litt uortodoks ide, men når det kommer til lovlig tvang tror jeg fortsatt jeg foretrekker at den kun utøves av voldsmonopolet i de tilfeller der loven faktisk åpner for det. Tvang er i dette tilfellet å gi et pålegg med en uttalt konsekvens dersom det ikke følges.

 

Litt skremmende at enkelte skal gå rundt med slike meninger og en såpass mangelfull forståelse av normal respekt for andre mennesker.

 

Tor

Jeg er enig i at det er synd at samfunnet som helhet er mye mindre høflig i dag. Det gjelder alle felter, stort sett. Fra bartendere til butikkfolk til de som arbeider på fly.

 

Men kan du virkelig ikke se hvor skremmende det er at enkelte synes å mene at politiet skal opptre utenfor norsk lov? Kan du finne noen andre situasjoner der du mener politiet skal få opptre utenfor loven?

 

Har noen her sagt at de gjør det? Mer skremmende at mange tar nesten blindt ordene til en journalist (som sikkert og sitter på svært få fakta) som "bevis" for et eller annet.

Det er en ting som er ubestridt. At dette begynte på grunn av fotografering, og at politiet kom med et pålegg om å slette bildet. Det er det vi diskuterer. Voldsbruken vet vi ingenting om, siden den er omstridt.

 

Hvem nekter deg å "dokumentere" så langt du kan i følge lovverket, alminnelig respekt for andre mennesker og alminnelig skikk og bruk? Hvis du følger disse 3 enkle reglene er det neppe noen som vil bry seg særlig.

 

Tor

Hvordan grunngir du at noe annet enn norsk lov skal være påtvunget å følge?

 

Hvordan vet du det 100% sikkert i dette tilfellet? Kjenner du inngående (altså rene fakta og ikke bare journalistens fremstilling) sakens fulle omfang og derav hele det juridiske landskapet summen omfatter? Vet du f.eks 100% sikkert hvorfor politiet ba han slette bildene? "Hvorfor" i dette tilfellet kan være en lovlig årsak for alt hva vi vet.

Fordi to politifolk, en voksen og to unger ikke er et sikkerhetsfølsomt motiv eller den russiske grensen. Jeg vet ikke om det fortsatt er forbudt å fotografere den russiske grensen, men det pleide å være slik. Militære motiv kan ha fotoforbud, men det er faktisk ett hundre prosent lovlig å fotografere i alle andre tilfeller, og vi har rettskraftig dom som slår fast at politiet ikke har anledning til å kreve at bilder skal slettes, de har ikke engang anledning til å kreve å se på bildene du har tatt.

 

Det er ingen lovlig grunn til å kreve at bilder skal slettes i Norge, med forbehold for de to unntakene jeg har nevnt. Punktum.

 

Nå kan det selvfølgelig være at disse to politifolka eller politibilen er ett helt nytt og topp moderne hemmelig våpen, men jeg tviler.

 

Jeg har sagt det før: Kanskje oppførte politiet seg noe dustete, kanskje oppførte fyren seg dustete, kanskje oppførte begge parter seg dustete, men vet vi 100% sikkert hva som er de rette saksforhold? Nei.. De aller fleste her kun tror noe pga et tabloid oppslag i en avis.

 

Tor

Vi vet at mannen ble trakassert av politiet for å fotografere. Det kan gå an, siden politiet må få lov til å snakke med folk, om de bryter loven eller ei. Vi vet også at de kom med pålegg om at fotografen skulle slette bilder. Det er ikke okei.

 

Mulig jeg tar feil her, men er det ikke noe som heter selvforsvar i Norge lenger?

 

Eller har de laget en lov som sier at det er forbudt å forsvare seg mot angrep igangsatt av Politimenn?

 

Mao om en Politimann bruker vold mot deg uten hjemmel i lov kan jeg ikke se at han er noe annet en en hvilken som helst voldsmann, og bør behandles deretter.

 

Blir gjerne opplyst om de juridiske finurligheter som sier at Politiet kan gjennomføre voldtekter, lemlestelser, tortur, etc uten å bekymre seg om at ofret skulle kunne motsette seg en slik behandling?

Dette handler lite om juss, det handler om praktiske realiteter. Dersom du bruker vold mot en politimann i en slik utstrekning som du beskriver her vil du nesten alltid bli dømt for vold eller grov vold mot politiet.

 

De tilfellene der det kanskje kunne stille seg annerledes er vanskelige å forestille seg, men dersom en politimann uprovosert begynner å banke opp forbipasserende på Karl Johan en lørdag formiddag tror jeg nok man vil kunne agere mot denne politimannen selv om han er i uniform. Men det blir et ganske ekstremt tilfelle. I praksis vil du stort sett bli dømt, i alle fall dersom det ikke er overveldende vitnemål eller videoopptak som viser hva som skjer. Men husk at politiet har rett til å bruke makt under en pågripelse, dersom du selv tyr til vold vil det i praksis kunne gi politiet et forsvar for voldsbruken. At man i nesten alle tilfeller vil tape et slagsmål mot politiet grovt nevner jeg som en selvfølge.

 

I tillegg syns jeg det er en fordel å unngå voldsbruk om man kan. Jeg ser ikke det moralsk høyverdige i å slå politifolk. Dersom du selv er ikkevoldelig har du også en sterkere sak.

 

I teorien kan nok nødretten gjelde også dersom overfallsmannen er en politimann, men i praksis vil det nok ikke fungere.

 

Jeg er usikker på hvor du har dine "fakta" fra, men neppe kunne det skjedd særlig mange av de som har foto som hobby slik jeg ser det. Tvilsomt om særlig mange (sett i lys av hvor mange som driver med fotografering) kommer i en lignende situasjon med politiet. Og skulle noen komme i en slik situasjon ville antagelig de aller fleste bare slettet bildet/bildene og ikke laget en stor sak av det.

 

Tor

Tja. Jeg ville ikke slettet bildene, som tidligere nevnt. Jeg vil oppfordre absolutt alle til å motsette seg et slikt ulovlig pålegg. Og jeg vil oppfordre alle til å følge rolig med til stasjonen uten å gjøre noen som helst motstand, for så å rydde opp i situasjonen der.

 

Sannheten er at 99,99 % av politifolk er smertelig klare over at fotografering på offentig sted er noe de ikke skal legge seg opp i. Det er også inntrykket jeg har fått under samtaler med politifolk, som det opp gjennom årene har blitt en del av (og da for å være trivelig, snakker stort sett med de som liker å snakke, mistenkt for noen forbrytelse har jeg så vidt jeg vet aldri vært). At to politifolk tror noe annet (eller for den saks skyld bare en) endrer ikke på det.

 

Det som dreier seg om fotograferingen er ganske klart i denne saken. Det er ikke noe å diskutere, pålegget fra politiet var ikke et lovlig pålegg, det var et feilaktig pålegg, og med mindre dette bygger på manglende forståelse fra de aktuelle politifolkenes side kan det kanskje også nærme seg tjenestefeil, i det minste misbruk av autoritet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det er interessant at du påpeker at alle saker har to sider, samtidig som du selv gir ensidige fremstillinger av konkrete saker...

Jeg regner med at du refererer til saken om tjuvradden som jeg skrev. Denne saken har naturligvis to sider, og jeg ser for meg at den andre siden er noe i retning av ressursmangel eller noe slikt. Det hjelper egentlig ikke på poenget mitt, for enten politiet er udugelige, maktsyke eller underbemidlede tar det ikke bort det faktum at man ikke kan ha tillit til en politistyrke som på ulike vis ikke gjør det de skal.

 

Ja, nettopp. Igjen er særdeles ensidig bilde fra din side, like etter at du har kritisert andre for det samme. Du tar et par enkeltepisoder og dømmer hele politiet nord og ned.

 

Fantastisk selvskudd. Dobbeltmoralen lenge leve.

 

Jeg beklager inderlig at jeg ikke brukte min (dog ikke spesielt verdifulle) tid til å lesse ned forumet med meningsløse lenker til nyhetssaker der henlagt pga bevisets stilling blir meninsløst stemplet, eller noen av de mange forumposter og samtaler der det fremkommer at medlemmer av folket ofte (og ofte med god grunn) oversetter "henlagt grunnet bevisets stilling" til "vi gidder ikke/har ikke råd/det gir ikke inntekter".

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...