Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hygiene - best å vaske hendene i varmt eller kaldt vann?

wacz

23 stemmer

1. 1. Vasker du hendene i varmt eller kaldt vann?

• Varmt
      15
    • Kaldt
      4
    • Varierer i stor grad
      4

Anbefalte innlegg

Jeg satt her en dag og tenkte over spørsmålet i emnetittelen. På ungdomsskolen sa heimkunnskapslæreren min at vi burde vaske oss i kaldt vann. Siden da har jeg faktisk gjort det, uten å helt vite hvorfor.

Likevel er jeg på en måte enig i lærerens utsagn.

Her er min teori: (jeg har absolutt ingen fakta, jeg bare funderer)

Man burde vaske seg i kaldt vann fordi vannet ikke trenger være så veldig kaldt før bakteriene drepes. Videre tror jeg at du må ha vannet ganske så varmt før du oppnår den samme effekten med varmt vann (legg merke til at jeg ikke vet noe om hvilken effekt såpe har i kaldt VS varmt vann)

Ellers sparer du jo tid, for du slipper å vente på at vannet skal bli varmt (varmtvannsbeholderen er kanskje flere etasjer unna), og så sparer du jo strøm på å ikke bruke vann som er blitt oppvarmet ved hjelp av strøm .

Noen andre meninger som slår mine langt ned i støvlene?

Endret av wacz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men jo varmere jo bedre effekt.

Edit: Men såpe og varmt vann dreper ikke bakterier, det bare er med på å fjerne bakterier slik at det renner ned i vasken. Vil du drepe bakterier må du bruke sanitærvask med alkohol.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så for å bli skikkelig ren er det bare å skolde hendene?

Neida, når man begynner å stille seg slike spørsmål er det i mine øyne et tegn på at man har tendenser til å by seg for mye om hva som er "hygienisk" eller ikke.

Og før dere skyter meg - jeg dusjer ca. en gang om dagen og bruker alltid håndsåpe. Bruker forøvrig den temperaturen som er behagelig på hendene, noen ganger er det varmt, andre ganger kaldt.

Lenke til kommentar

Bakterier dør ikke av kaldt vann...

Tror bakterier dør ved rundt 70 grader C. Lykke til med å bruke såpass varmt vann på hendene dine.

Grunnen til at man skal bruke varmt vann når man vasker seg, er fordi fett løser seg enklere opp.

Lenke til kommentar

Bakterier dør ikke av kaldt vann...

Tror bakterier dør ved rundt 70 grader C. Lykke til med å bruke såpass varmt vann på hendene dine.

Grunnen til at man skal bruke varmt vann når man vasker seg, er fordi fett løser seg enklere opp.

Prøv å les hva jeg skrev en gang til... ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...