Gå til innhold

Over 40000kr?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå fått meg en lagerjobb hos en bekjent og har hittil vært slik at jeg kommer når han ringer og jobber ca. 5 timer. Var i starten sjelden, men har den siste uka jobbet 3 ganger og begynner å lure på om jeg kommer til å få en inntekt over 40000 eller i nærheten av 40000kr. Nå har han fått frikortet mitt, men slik jeg har forstått det så gjør det at jeg kan tjene opp til 40000kr skattefritt, hva gjør jeg hvis jeg får mer enn det beløpet?

I tillegg driver jeg en del med freelancing og antar at jeg kommer til å tjene 15k slik, men hittil så har betalingene kun skjedd via paypal og deretter overfører jeg dem til kontoen min. De fleste klientene mine kommer heller ikke fra Norge så de spør ikke og jeg gir dem som oftest ikke frikort eller noe sånt, tviler på at de vil stresse med det.

Må jeg også skatte av beløpet jeg tjener på freelancing, og som sagt, hva gjør jeg hvis jeg tjener over 40000kr, må jeg skatte mye av det?

Takk, Anton

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du jobber freelance betegnes det som selvstendig næringsdrivende eller enkeltmannsforetak og det skal derfor skattes av inntekt.

Hvis du går over frigrensen vil arbeidsgiver trekke 50% skatt om du ikke bestiller nytt skattekort med din beregne skattesats. Gå inn på http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Bestill-skattekort-og-frikort/Soknad-om-endring-av-skattekortforskuddskatt/ for å bestille eller endre skattekort :)

-B

Lenke til kommentar

Hvordan registrer jeg meg som en selvstendig næringsdrivende eller enkeltmannsforetak, er dette en vanskelig prosess? Vet ikke om jeg kommer å drive med det lenge. Er jo og under 18, er det fortsatt mulig?

Endret av scarfaze1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...