Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feriepenger


unik42

Anbefalte innlegg

I forbindelse med selvangivelsen så har det oppstått et finurlig problem som sikkert noen her kan svare på.

 

I august i fjor så byttet jeg jobb. Siste arbeidsdag hos arbeidsgiver A var siste arbeidsdag i juli. Arbeidsgiver A fusjonerte og januar 2010 så kom min lønn fra en annen avdeling, på Stord, mens februar til juli så kom lønnen fra Haugesund.

 

Årsoppgavene mine viser dette. Den ene viser ansatt 01.01.2010 - 31.01.2010 på Stord, og den andre viser ansatt 01.01.2010 - 31.07.2010.

 

Problemet mitt er at jeg fikk utbetalt opptjente feriepenger fra 2010 i juli, i forbindelse med sluttoppgjør. I tillegg fikk jeg feriepenger fra 2009 i juni, som normalt.

 

Det jeg trodde, men som nå sannsynligvis viser seg å være feil, er at feriepengene fra 2009 blir skattet gjennom årets 10,5mnd. Det som nå viser seg er at disse blir lagt på bruttolønn det året man får det utbetalt.

 

I tillegg så fikk jeg jo 2010 feriepengene utbetalt i 2010, og skattet 50% på dem (tror det var 50).

 

Dette har da gjort at jeg må betale en del i toppskatt, noe som i stor grad ville vært ungått om det jeg trodde var rett var rett.

 

Det finnes ikke tilfeldigvis et håp om at jeg har rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedregelen er at inntekt skal skattes for i det året inntekten utbetales, jfr. skatteloven § 14-3, alternativt på det tidspunkt man tidligst kunne fått inntekten utbetalt. Det vil si at feriepenger utbetalt i 2010 skal skattes for i inntektsåret 2010.

 

Kan ikke se noe håp for deg, gitt.

Lenke til kommentar

Når alt kommer til alt så spiller det liten rolle. Det er nemmelig ikke slik at vi ikke skatter av feriepengene, vi skatter bare ikke på akkurat de månedene vi får de utbetalt. Feriepengene er en del av intektsgrunnlaget ditt og skatten er beregnet ut i fra det totale intektsgrunnlaget. Så når man så skal slippe å få skatte trekk i juni og halvt skattetrekk i desember så fordeles den totale (beregnede) skatten på årets resterende lønninger.

 

Så til det som berører deg; du har fått feriepengene forskudsutbetalt og da havner de på intektsgrunnlaget for det året du får de utbetalt i stede for året etter. Strengt talt så kan man faktisk kreve at feriepengene ikke skal utbetales før året etter. Noen bedrifter har som policy å utbetale ved sluttlønning andre betaler de ved normal feriepengeutbetaling året etter. Men det hjelper ikke å være etterpåklok.

 

Slik er reglene; du betaler skatt for feriepengene det året du får dem utbetalt. Og du har strengt talt ikke betalt 50% skatt på denne utbetalingen, men det var det som ble trekt på den lønningen. Det er vanlig å trekke 50% skatt på lønn ut over ordinær lønn når ikke annet er spesifisert i skattekort.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok det du sier, men om jeg hadde fått feriepengene fra sluttoppgjøret i 2011, så hadde jeg nesten ikke trengt å betale toppskatt. Det var egentlig det som er litt plagsomt. Den "esktra" feriepengeutbetalingen gjør at jeg betaler toppskatt på feriepengene i stedet for vanlig skatt.

Lenke til kommentar

ja det er jo kjipt hvis man ikke har noe serlig fratrekk. Litt mye av feriepengene som forsvinner. Men da kan du jo stille deg spørsmålet; kommer du til å tjene så mye i 2011 at du uansett ville ende opp med å betale topskatt på de? I så tilfelle spiller det jo ingen rolle om når du betaler denne skatten.

 

 

edit: når jeg tenker meg om så blir du ikke kvitt toppskatten selvom du finner noen trekk du har rett på. Toppskatten betales på intektsgrunnlaget uten noen fratrekk.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...