thessa86 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 I hele 2010 leide vi ut leiligheten jeg og min x eide. Ingen av oss hadde råd til å bo igjen der så det var siste løsning før vi fikk solgt den. Vi leide den ut for 10 000 kroner pr mnd. Og hadde minst 11 000 i utgifter på lån og husleie. Er en borettslag leilighet. Hvor mye av den summen er det vi skal skatte for? Jeg har sjekket om jeg finner info på nettet, men ble ikke så klok på det Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Dere skal skatte av 11000 - husleie - andre relevante utgifter (men ikke lån og renter dere selv har på leiligheten). Hvis beløpet som står igjen er under 20000 skal dere ikke skatte. Med andre ord er det noen ganger det er fordel med høy fellesgjeld. Lenke til kommentar
thessa86 Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Dere skal skatte av 11000 - husleie - andre relevante utgifter (men ikke lån og renter dere selv har på leiligheten). Hvis beløpet som står igjen er under 20000 skal dere ikke skatte. Med andre ord er det noen ganger det er fordel med høy fellesgjeld. Jeg vet ikke om jeg forstår dette riktig. Er det husleie på 10 000 minus fellesutgifter. Lånet i banken kan vi ikke trekke fra? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Sorry, jeg leste feil. Det er 10000 - fellesutgifter, kommunale avgifter og denslags Lånet dere selv har i banken kan dere ikke trekke fra, det får dere fratrekk for gjennom rentefradraget allerede. Hvis det er fellesgjeld som betales over husleia/fellesutgiftene, så kan de trekkes fra. Lenke til kommentar
thessa86 Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Sorry, jeg leste feil. Det er 10000 - fellesutgifter, kommunale avgifter og denslags Lånet dere selv har i banken kan dere ikke trekke fra, det får dere fratrekk for gjennom rentefradraget allerede. Hvis det er fellesgjeld som betales over husleia/fellesutgiftene, så kan de trekkes fra. Hm, da forstår jeg. Da er det ikke mye som er fratrekk. Vi har hatt husleie på ca 6500 i mnd, men bare 1600 kroner av dette er ikke renter. Så da er bare fradraget på 1600 i mnd da? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Nei, alt som dere betaler til borettslaget/sameiet kan du trekke fra. Det er deres private lån og renter som ikke kan trekkes fra. Så regnestykket blir da 10000 - 6500 = 3500 - evt andre utgifter på leiligheten = sum * 12 måneder. Men jeg vet ikke hvordan dette er i forhold til deling på to forskjellige personer. Jeg er i samme situasjon, men har ikke fått sjekket opp dette med skatteetaten enda. Lenke til kommentar
thessa86 Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Nei, alt som dere betaler til borettslaget/sameiet kan du trekke fra. Det er deres private lån og renter som ikke kan trekkes fra. Så regnestykket blir da 10000 - 6500 = 3500 - evt andre utgifter på leiligheten = sum * 12 måneder. Men jeg vet ikke hvordan dette er i forhold til deling på to forskjellige personer. Jeg er i samme situasjon, men har ikke fått sjekket opp dette med skatteetaten enda. Det høres jo veldig bra ut. Da er det ikke så gale. Jeg kommer bare til å føre det opp og oppgi personnr på x en og si at det skal deles på 2. Det står i selvangivelsen at jeg bare eier 50% av leiligheten. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Ja, i deres tilfelle så blir det 21000 på hver uansett, med mindre du klarer å få tallet ned 2000 til med ytterligere utgifter. Spørsmålet jeg skal stille dem er om skattegrensen er 20000 per leilighet eller per eier av leilighet. Jeg antar jo at det er det første, men håper på siste. Lenke til kommentar
kerti Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Jeg er i samme situasjon, leier ut en leilighet i borettslag. Men man får IKKE fradrag av fellesgjeld. Man må skatte 28% av nettoinntekten, dvs. de reelle utleieinntektene minus det som er fradragsberettiget (slitasje av møbler, oppussing osv.. samt det som gjelder borettslaget av utgifter osv.) (Fradrag for fellesgjelda står allerede som en egen post i selvangivelsen,og du har fått fradrag for den allerede, derfor kan du ikke ta med den på skjemaet for utleie) Vi har hatt utleieinntekter på 108 000 i fjor, og må betale 20 000 i skatt på leiligheten ut i fra det vi har kommet frem til nå.. Endret 23. mars 2011 av kerti Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hmmm, broren min fikk annen beskjed i forhold til hans borettslagsleilighet, men der kan både han og jeg ta feil Lenke til kommentar
kerti Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hmmm, broren min fikk annen beskjed i forhold til hans borettslagsleilighet, men der kan både han og jeg ta feil I det skjemaet man fyller ut for utleie av bolig, står det i rettledningen at man ikke skal ta med fellesgjeld Prøver febrilsk å finne noe mer vi kan skrive av som fradragsberettiget for å få ned nettoinnekten litt, er jo helt insane at man må skatte så mye... Virkelig tapsprosjekt å leie ut leilighet som privatperson... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Det er fordi at det er ønsket at flest mulig skal eie og at de som skal leie skal leie av folk som har hus. Men ja, jeg ser poenget, og takk for rettelsen 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 I det skjemaet man fyller ut for utleie av bolig, står det i rettledningen at man ikke skal ta med fellesgjeld Hvis borettslaget har innrapportert renter på din andel av fellesgjeld til Skatteetaten, så skal det komme opp som en post på den ferdigutfylte selvangivelsen (den som de aller fleste, uten hell, prøver å laste ned fra AltInn akkurat nå...) Har borettslaget derimot ikke gjort det, må du ta det med selv. Men ikke på utleieskjemaet; før opp fellesgjeld og renter sammen med annen gjeld og renter, direkte i selvangivelsen. Når alt kommer til alt, så er det vel stort sett bare den delen av de 11.000 som er avdrag på lån som ikke er fradragsberettiget (fordi avdrag ikke er en kostnad, ligningsmessig sett; du betaler til deg selv.) Noen av utgiftene skal på eget skjema, mens andre (rentene) føres direkte i selvangivelsen, men alt utenom selve avdragene kan tas med. Lenke til kommentar
thessa86 Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Jeg er i samme situasjon, leier ut en leilighet i borettslag. Men man får IKKE fradrag av fellesgjeld. Man må skatte 28% av nettoinntekten, dvs. de reelle utleieinntektene minus det som er fradragsberettiget (slitasje av møbler, oppussing osv.. samt det som gjelder borettslaget av utgifter osv.) (Fradrag for fellesgjelda står allerede som en egen post i selvangivelsen,og du har fått fradrag for den allerede, derfor kan du ikke ta med den på skjemaet for utleie) Vi har hatt utleieinntekter på 108 000 i fjor, og må betale 20 000 i skatt på leiligheten ut i fra det vi har kommet frem til nå.. Huff, der forsvinner hele overskuddet mitt. Hvilke fradrag har du funnet? Jeg har bare funnet det så går på fellesugifter på 1600 kroner i mnd. Kommer ikke på noe annet i farten. Er det noe som er automatisk fradrag? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Du får fradrag for renteutgifter da. Lenke til kommentar
thessa86 Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Du får fradrag for renteutgifter da. Det har de klart å legge inn, men ikke inntektene på utleie. Det er første året med utleie så har helt gått i glemmeboken at det må sendes inn og som inntekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå