Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vurder å bytte batteri?

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Hei.

Det har kommet fram en advarsel over batteriikonet når jeg lader, om at jeg bør bytte batteri. Må jeg gjøre det, eventuelt hvor fort, og hva koster et batteri?

Blir batteriet til å slutte å fungere helt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hvor mye koster et batteri?" Meget vanskelig å si noe om, da du ikke sier hva slags pc du har... Noen batterier koster 500-700kr, andre koster 1500-1800kr.

Sikkert ikke farlig å fortsette å bruke batteriet, vil tippe det snart er "oppbrukt". Et batteri har kun et visst antall ladesykluser før det er "dødt", så kanskje du nærmer deg slutten. Hvor gammelt er batteriet, og har det stått på kontinuerlig lading siden du kjøpte den bærbare?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg kjøpte pcn for cirka et år siden, og den lader når jeg bruker pcn. Ikke om natta og når jeg ikke bruker pcn. Men pcn står på ganske mye om dagene.Merket er: Asus K501.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nei det har den ikke, og batteriet funker enda, men det har kommet opp varseltegn.

Så det er ikke 2 års garanti på batteriet?

Lenke til kommentar

Prøv følgende:

Lad PC'en helt opp.

Slå av alle strømsparefunksjoner.

Bruk PC'en på batteri til den slår seg av.

Lad PC'en helt opp uten å slå den på.

Du kan gjerne gjenta prosessen 2-3 ganger.

Du har nå mistet 20-30% batterikapasitet som vil forsvinne over de neste ukene.

_aldri_ lad batteriet helt ut. Deep cycling kan fungere bra, det er å lade ned under 5% og så lade opp med en gang.

Lenke til kommentar

Prøv følgende:

Lad PC'en helt opp.

Slå av alle strømsparefunksjoner.

Bruk PC'en på batteri til den slår seg av.

Lad PC'en helt opp uten å slå den på.

Du kan gjerne gjenta prosessen 2-3 ganger.

Du har nå mistet 20-30% batterikapasitet som vil forsvinne over de neste ukene.

_aldri_ lad batteriet helt ut. Deep cycling kan fungere bra, det er å lade ned under 5% og så lade opp med en gang.

Dette har du greie på, skjønner jeg :-) Men du tar sørgelig feil...

Lenke til kommentar

Dette har du greie på, skjønner jeg :-) Men du tar sørgelig feil...

Flimzes har rett. Dette er Li-ion-batteri som aldri skal utlades helt. (mobil og PC slår seg av før de er helt utladet.)

Batteriet har heller ingen memoryeffekt, det kan derfor toppes når det er tilgang til strøm.

Disse batteriene har en viss levetid og startes å degraderes fra de forlater fabrikken (20% pr år).

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Les, lær og forstå. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1305932&st=0&p=17029926&hl=omnithunder&fromsearch=1entry17029926

Et "batteri" er ikke bare et "batteri". Et "batteri" består av flere "batteri-celler" og en hardware krets "chip ++" som prøver å holde kontroll.

Dyp utladning vil aldri bli et problem med originale laptop batterier fra produsenten.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Nei det har den ikke, og batteriet funker enda, men det har kommet opp varseltegn.

Så det er ikke 2 års garanti på batteriet?

Det er to års reklamasjonsrett på batteri - så om batteriet har mistet betydelig ytelse på litt over et år så er det en relativt klar reklamasjonssak.

Opp mot 20 % pr år stemmer bra når det gjelder batteri sin degradering - men ikke nødvendigvis fullt så mye. Jeg har en Lenovo T60 som fremdeles har ca 3 timer batteritid (ny hadde den ca 6 timer), og det gir degradering på langt mindre enn 20 % pr år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...