Gå til innhold

Katt som markerer inne


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har to katter, en hokatt og en hankatt, De er begge 5 måneder og er fra forskjellige kull.

Nå har hankatten begynt å markere seg inne, er bare en fryktelig stank, men ingen pytter med tiss. Så jeg finner heller ikke ut hvor han har tisset/markert seg...

 

Hun er jo ikke i kjønnsmoden alder enda og de sier hannene ikke er det før de er 9-10 måneder gammel. Så er det mulig at han markerer seg allerede nå?

Har ikke sett at hun har virket noe anderledes, feks rullet seg på gulvet eller hvest til han ellernoe...

 

Har dere noen tips??

De er også mye ute om dagene :) Bruker nesten ikke dokassen lenger, men når de er inne har de mulighet likevel!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fem måneder er litt tidlig, men han kan begynne å bli kjønnsmoden. Er du sikker på at det er markering og at han ikke er syk (urinveisinfeksjon eller annet som kan gjøre at han skvetter ukontrollert). Jeg ville tatt ham til dyrlegen for en sjekk. Hvis pus er frisk, ville jeg kastrert ham.

Lenke til kommentar

ikke skaff fler katter iallefall.. vi har 7 katter hjemme. til og med kjærringkattene markerer seg hos oss. alle kattene er steriliserte og fortsatt markerer seg overalt.

 

dokasse er EGENTLIG dumt(ikke når dem er så små da) for da gidder dem ikke å gå ut for å gå på do.

 

kan hjelpe deg om du ser katten markerer seg, så kast den ut med en gang.

Lenke til kommentar

ikke skaff fler katter iallefall.. vi har 7 katter hjemme. til og med kjærringkattene markerer seg hos oss. alle kattene er steriliserte og fortsatt markerer seg overalt.

 

dokasse er EGENTLIG dumt(ikke når dem er så små da) for da gidder dem ikke å gå ut for å gå på do.

 

kan hjelpe deg om du ser katten markerer seg, så kast den ut med en gang.

 

 

Har ikke tenkt å skaffe fler katter nei...

Tingen er, dette gjør han om natten, og da må de nesten ha tilgang på do og eg kan ikke akkurat hive han ut.

Dagen gjør han det ikke er og er ute stort sett hele dagen.

Og inne på dagen har jeg dodøren(ut i gangen) igjen så da har de ikke sjans å gå på do, og vist de er urolige og mjauer enten utenfor vinduet eller i gangen der doen står så slipper jeg han ut.

 

Fem måneder er litt tidlig, men han kan begynne å bli kjønnsmoden. Er du sikker på at det er markering og at han ikke er syk (urinveisinfeksjon eller annet som kan gjøre at han skvetter ukontrollert). Jeg ville tatt ham til dyrlegen for en sjekk. Hvis pus er frisk, ville jeg kastrert ham.

 

Har vært hos dyrelege og sjekket dette allerede... Han er vel for liten for kastrering enda?

Lenke til kommentar

Er det rasekatt? Vet ikke om det er eneste utvei, men det er jo synd at han etterhvert vil parre seg ute og vi får enda flere uønskede kattunger. Innekattehold synes jeg grenser til dyreplageri, så det er jo heller ingen god løsning. Hva om du kjøper sånn "anti-katt" spray og sprayer der han markerer?

Lenke til kommentar

Er det rasekatt? Vet ikke om det er eneste utvei, men det er jo synd at han etterhvert vil parre seg ute og vi får enda flere uønskede kattunger. Innekattehold synes jeg grenser til dyreplageri, så det er jo heller ingen god løsning. Hva om du kjøper sånn "anti-katt" spray og sprayer der han markerer?

 

Han er halvt norsk skogkatt og mainecoon, så jeg vurderer å bruke han ja.

Er vel de med hokatt som burde vurdere å sterelisere kattene om de ikke vil ha uønskede kattunger syns nå jeg. For kattene må få være ute!

Anti spray ja, men tingen er jeg vet ikke hvor han markerer og finner liksom ikke ut ved å lukte eller å se.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke avlet på blandingskatter. Det er mer enn nok katter i Norge som det er, og vi flommer over av uønskede kattunger som lider diverse uønskede skjebner. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å kastrere katten (og hunnkatten, selvsagt).

 

Jeg har allerede 4 stykker som er svært interresert i kattunge fra denne blaningen, fordi rasekatter er som regel i det dyreste laget.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er riktig å parre blandingskatter, men det ser vel ut som om du allerede har bestemt deg. Så hvis du ikke vil kastrere og ikke klarer å finne ut hvor pus markerer, så vet jeg ikke hva du kan gjøre. (Du bør ikke kaste pus ut som straff, det fungerer ikke og kan i verste fall føre til at katten forbinder deg med å bli kastet ut og løper når du kommer mot ham).

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er riktig å parre blandingskatter, men det ser vel ut som om du allerede har bestemt deg. Så hvis du ikke vil kastrere og ikke klarer å finne ut hvor pus markerer, så vet jeg ikke hva du kan gjøre. (Du bør ikke kaste pus ut som straff, det fungerer ikke og kan i verste fall føre til at katten forbinder deg med å bli kastet ut og løper når du kommer mot ham).

 

Kan ikke akkurat kaste han ut når han markerer når jeg sover, om natten....

 

Men, da tenker jeg, hva gjør de med rasekatter med hannene når de markerer inne?

Du har sikkert rasekatt siden du mener man ikke skal parre blaningskatter...

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke rasekatt. Har en helt vanlig huskatt. :) Så jeg vet ikke helt hva de med rasekatter gjør. Jeg har hørt at noen har et eget rom som tilhører katten, hvor de får lov til å markere. Andre bruker anti-katt spray. Ellers vet jeg ikke.

 

Antikatt spray har jeg jo, lengesiden jeg har brukt den, får ta meg en runde :)

Lenke til kommentar

Kastrering er den mest effektive metoden, og venter du til han er blitt helt voksen så kan dette være en vane som han aldri blir kvitt selv om du kastrerer han.

 

Ingen trenger flere kattunger, de er ekstremt søte, men husk at de vokser veldig fort opp til voksne katter, og det er altfor mange uansvarlige katteeiere som nekter å kastrere katten sin og som til og med kan finne på å mishandle katten eller forlate den. De fire som står på vent til kattunge kan du be ta en tur til deres nærmeste dyrebeskyttelse istedet, hvor det alltid er fult av katter som er blitt mishandlet og/eller forlat av sine eiere.

 

 

Husk at get-off sprayen også funker for å fjerne kattepiss-lukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...