Trikrin Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Halloen! Har lagt dette innlegget under Annet (bedrift) fordi det kanskje involverer, Group Policy, Brannmurer, eller andre måter for å oppnå målet. I år er endelig 1. april på en arbeidsdag, og til og med fredag. Det jeg har tenkt ut, men ikke funnet ut hvordan jeg skal klare å løse problemet enda er følgende: Når folk kommer på jobb på morgenen, går de gjerne inn på www.vg.no. I stedet for å møte på vg.no, skal de bli automatisk videresendt til en side som sier noe om at dette er ulovlig, paragrafer, regler, underskrevet sjefen. I tillegg til at dette kun skal skje i lunsjen herretter, og at internett-surfingen i arbeidstiden er registrert. MEN, hvordan skal jeg løse dette? - Brannmur? - Sette opp en proxy? - Group Policy og redirecting? Hva er den enkleste og kjappeste måten å gjøre dette? Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Dette kan du løse på flere måter. Enten med en DNS-server du har kontroll over eller med en transparent proxy. Om du har kontroll over DNS-serveren maskinene bruker kan du overstyre IP-en til VG og peke domenet til en webserver du kontrollerer. Med en proxy kan du overskrive innholdet som kommer fra VG sin server. Flere detaljer kan jeg desverre ikke gi da jeg kun har gjort dette én gang, og da kun med én av metodene (proxy). Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 NAT i brannmuren bør vel kunne være et alternativ også? Andre forslag? Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 NAT i brannmuren bør vel kunne være et alternativ også? Andre forslag? Høres ikke ut som du vet hva NAT er Fra Wikipedia. Network Address Translation (NAT) er en teknikk som går ut på å endre sender- og/eller mottakeradresse på IP-pakker når de passer gjennom en ruter eller brannmur. Dette brukes vanligvis for å skjule mange nettverksenheter i et private nettverk bak én offentlig IP-adresse ut mot Internett, men det er også mulig å benytte flere offentlige IP-adresser. NAT er populært fordi det er begrenset tilgang på ledige IP-adresser, men ved å bruke NAT kan mange PC'er ha tilgang til Internett gjennom en felles IP-adresse. Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Så det fungerer altså ikke med natting??? Helt sikker :-) Endret 24. mars 2011 av Trikrin Lenke til kommentar
probin Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 genialt^^.. du kommer nok til å få MASSE folk på IT-kontoret ditt tenker jeg spamma på telefon o.l. gi oss status på åssen det går da Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Oppdatering: Det gikk ikke så veldig bra. Det gikk faktisk så dårlig at det ikke ble noe av i det hele tatt. Var hjemme med syke barn store deler av uken, i tillegg til at jeg var bortreist. Så det ble egentlig aldri tid. Alternativ 1: Aktivere url-filtrering i brannmuren gikk i vasken grunnet at lisensieringen lar vente på seg. Alternativ 2: dns-server har jeg ikke aksess til. Alternativ 3: Natting. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til det i brannmuren, men det er sikkert mulig. Alternativ 4: Group Policy og redirecte alle brukere til en side. Tiden strakk desverre ikke til (måtte ha godkjenning fra sjefen, og han var ikke der så tidlig på morgenen). Måtte nå morgenrushet :-) 2 år til neste 1. april på en ukedag? Jeg er klar :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå