Cthulhu Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Det finnes mange ulike harddisker på markedet, men hva bør du velge? Vi gir deg råd og tips i vår anbefaling. Les mer Lenke til kommentar
Qweel Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Ganske genialt med hardisk i PCIe, de aller fleste har jo bare et skjermkort. men som lagrings plass så holder det jo med gode gamle sata da Lenke til kommentar
Epp Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 SSD er og blir for lite og for dyrt. Om 3+ år, så skal jeg vurdere det. Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Føler vel her at konvensjonelle HDDer burde vært delt inn i to klasser "OS" og "lagring". En WD green-disk er ikke egnet til å kjøre OS på ! Om du da ikke liker at ting plutselig stopper opp 1/4 sekund, det gjør det nemlig om det er en stund siden data ble lest/skrevet til dem. Endret 23. mars 2011 av morten_b Lenke til kommentar
Vakuum Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Enig med morten_b. De fleste av hos har vel for lengst begynt å betegne HDDer som enten "OS" eller "Lagring"? En 2TB WD Green er IKKE en OS-disk, men den er ypperlig til lagring.. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Enig. Å anbefale en GREEN disk uten å nevne til utelukkende lagring er litt dumt. De er inni grrrraaanskauen trege til å ha OS på. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 SSD på PCIe er en god løsning, problemet er at eldre hovedkort ikke nødvendigvis er kompatible. Har nettopp oppgradert Raptordisken til en C300 256 Gb og er svært fornøyd med et kvikkere system. Forbedringen er dog neppe verdt pengene da jeg nå irriterer meg mer over trege webservere... Boot tiden er fortsatt lang da hovedkortet bruker lang tid fra start til boot. Hadde allerede 12 GB ram slik at systemet var rimelig raskt fra før (i7 920 @4G). Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Siden boot tar så lang tid , hva slags modus står BIOS i ? Endret 23. mars 2011 av johome Lenke til kommentar
Nator Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 morten_b har et MEGET godt poeng. Systemdisk = WD Black eller Samsung Spinpoint F3 1TB, mens WD Green knapt klarer å fungere som lagringsdisk. Enkelte SSD-er gir også tidvis frys. Håper alle slike barnesykdommer er borte vekk om 2-3 år. Lenke til kommentar
genesis Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) OCZ RevoDrive X2 hadde vel heller laber 4k read til å være 2011 modell?Å ha ca 200mb mer maks sekvensiell read / write sammenlignet med eks. vertex 3 vil sjelden komme vanlige folk til nytte. Endret 8. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Har selv leiket med tanken på SSD til min bærbare da jeg har litt problemer med den. Men jeg kan ikke gå laver enn 300Gb da det kun er plass til 1 disk der men prisene er ALT for høye. Til en stasjonær så er det sikkert fin med en SSD til system disk samet litt spill og programmer. men jeg ser ingen fremtid til SSD i bærbare per dags dato. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg synes nå det er litt rart at Samsung Spinpoint F3 ikke ble nevnt i det hele tatt. Jeg vil nå påstå at de er nesten like hva ytelse angår. Prisen derimot er noe helt annet. Black koster nesten 20 øre mer enn F3 per GB, mot at du får 2 års lengre garanti. Men hva skal du med det. Krasjer ikke disken den første måneden kan den holde i mange år. Samtidig er som regel innholdet på disken verdt mye mer enn hva en ny disk koster. Prissammenligning: HW prisguide, 1TB versjon Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hei. Et tips til dere som ønsker SSD i bærbar, men som trenger lagringsplass. Jeg har en 12" HP 2230s med både SSD og HDD. Dersom dere kan avse dvd spilleren ka dere kjøpe en slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=484244 . Jeg kjøpte min på ebay for en drøy hundrings inkludert frakt, byttet ut HDD'en med en F120 SSD satte den gamle hardisken i adapteret og vips... En lynkjapp laptop med god lagringskapasitet :-) Ja takk begge deler. Q Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Siden vi tar for oss SSDer i tråden så vil jeg gjerne benytte sjansen til å spørre: Vet noen hvilken sandforce kontroller versjon som brukes i vertex3 (non-pro)? og Kjenner noen til hvilke andre modeller som regnes med å komme ut i nær fremtid eller allerede er ute som bruker samme kontroller (og dermed sansynligvis har noenlunde lik ytelse)? Tingen er at jeg gjerne vil ha ytelsen som Vertex3 gir, men jeg har EGENTLIG ikke særlig behov for 120GB med plass på disken. Jeg kunne fint klart meg med 80 eller 60. Til og med 40GB in a pinch om prisen var god. over 2000 for 1200GB disken er littegrann i dyreste laget fremdeles synes jeg, og c300 som finnes i mindre størrelser synes jeg har litt skuffende ytelse i FORHOLD til vertex3 vel og merke. -Stigma Lenke til kommentar
johome Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) SF-2281 , mens Pro versjonen er SF-2282. Endret 24. mars 2011 av johome Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 SF-2281 , mens Pro versjonen er SF-2282. Nice. Takk. I så fall etterlyser jeg fra de som holder seg oppdatert på dette feltet (Simen1 oh Simen1 where art thou! =P ) hvike kommende konkurrenter vi bør holde øyene åpne etter som bruker samme eller tilsvarende kontroller. En 60-gig'er med samme ytelseskarakteristikker til rundt en tusenlapp for eksempel hadde vært uber - og jeg tror det ikke er noen umulighet å få til i grunn, gitt tidligere prissettinger på SSDer med forskjellige størrelser (det virker å skalere noegenlunde linjært sånn ca med kapasiteten). -Stigma Lenke til kommentar
andylove Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Jeg synes nå det er litt rart at Samsung Spinpoint F3 ikke ble nevnt i det hele tatt. Jeg vil nå påstå at de er nesten like hva ytelse angår. Prisen derimot er noe helt annet. Black koster nesten 20 øre mer enn F3 per GB, mot at du får 2 års lengre garanti. Men hva skal du med det. Krasjer ikke disken den første måneden kan den holde i mange år. Samtidig er som regel innholdet på disken verdt mye mer enn hva en ny disk koster. Prissammenligning: HW prisguide, 1TB versjon Skulle akkurat til å si det samme. Jeg hadde denne runden før jul hvor jeg måtte bestemme meg for disker. Det var overhode ikke enkelt, men jeg ble rett og slett anbefalt å styre unna diskene fra WD og Seagate. Jeg gikk for Samsung F4 (F3 egentlig vel) 2TB til lagring. Det kan jeg ikke påstå at jeg har angret på. Litt spesielt at anbefalinger av SSD er nyeste kontrollere hvor du MÅ ha native SATA6 for å utnytte full bredde. Det burde vært nevnt her i anbefalingene synes jeg. @Hardware: dette bør dere kunne gjøre litt mer ordentlig enn som så. Jeg er faktisk skuffet over en anbefaling jeg gledet meg til å lese. Hadde planer om å anbefale denne til mine ikke fult så tekniske kollegaer, slik at de får litt innblikk i det samme som jeg. Desverre mangler vesentlig informasjon og det later til at synsing har vært veldig viktig. Jeg forventer bedre, rett og slett. Regner med at dette blir i orden i løpet av dagen. Takk for meg. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Jeg er enig med mye i innlegget over. Jeg innser selvfølgleig at de som lager artiklene også bare er mennesker, men det skulle vel ikke være umulig å levere litt flere detaljer enn det vi får presentert her, gitt fagkompetansen som jeg er helt sikker eksisterer blandt hw.no medarbeiderene. Annbefalingene her slår meg som lite nøyansert og rudimentært. Det er gjerne en god annbefalingsliste for de som absolutt ikke har noe som helst peil fra før - men for de av oss som ihvertfall har et minimum at kunskap så virker artikkelen ganske overfladisk. Tross alt er kunskapsnivået gjennomsnittlig på leserene av hw.no sansynligvis en god del over gjennomsnittet i befolkningen, og jeg synes artiklene kunne ta dette til hensyn i forhold til hvilken informasjon som taes med. Punktet som nevnes over anngående at S-ATA3 er nødvendig for maks utnyttlese at mange av de nyeste (og noen av de gamle) SSDene for eksempel er rimelig fundamental for en slik artikkel. Jeg er også enig med at F3 diskene gjerne kunne blitt nevnt. Garanti i norge er lite relevant for de som har grunnleggende kunskap om reklamasjonsretten vi har, og ellers er diskene rimelig mye det samme utenom pris. Jeg er forøvrig av den overbevisning at merket du velger har lite med sansynligheten for å oppleve defekter. Dette tror jeg er mest påvirket av tilfeldigheter etter alt av statistiske analyser jeg har lest. Det er lett å få et nagativt eller positivt intrykk av et spesiellt merke i forhold til defekt-sansynlighet dersom man bare bruker sin egen begrenede erfaring som utgangspunkt. Dette er egentlig det eneste betydelige punktet jeg ikke er enig på med forrgående post. -Stigma Endret 24. mars 2011 av Stigma 1 Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 blir så bortskjemt av SSD at jeg må investere i en til å ha i arbeidstasjonen på jobb.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå