Gå til innhold

Idèer til nettbutikk - Tips og råd trengs

Anbefalte innlegg

Tips til hva jeg kan selge? Gjerne et marked som ikke er så stort fra før. En ting som folk vil ha. Som interesserer. Kan det være lurt å bruke dropshipping? Hvor kan jeg bestille bra varer billig? Andre råd og tips mottas med stor takknemlighet :)

PS. Beklager for kortfattet innlegg. Brukte nettopp laaaang tid på å skrive et solid og utfyllende innlegg om temaet, men så mistet jeg alt og da orket jeg rett og slett ikke å skrive alt på nytt :p

Får heller sette ballen i rull med dette startinnlegget, så får jeg utdype etterhvert om det skulle utvikle seg den veien.

Endret av FlowerEye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at hvis noen hadde en skikkelig god idé, så sitter de gjerne på den selv til de får realisert den eller så finner de en kompajong som de kan realisere den sammen med. Ville du ha delt din gode idé med stort potensiale om både profitt og markedsandeler med en totalt fremmed på et forum?

Det er iallefall min tanke :tease:

Endret av Boneraw
Lenke til kommentar

Jeg tror at hvis noen hadde en skikkelig god idé, så sitter de gjerne på den selv til de får realisert den eller så finner de en kompajong som de kan realisere den sammen med.

Helt enig, hvis vi hadde kommet med forslaget her, ville det nok bare vært fordi vi ikke hadde klart å gjennomføre det selv.

Nå er "ideeskapning" bare en del for å komme veien videre.

Hvis jeg skulle vært forettningsmann så hadde jeg ikke hatt noe problemet å komme med ideer, men problemet ville nok vært at ting blir mislykket siden markedet ikke er villige å betale.

Uten å komme med alt for store forslag ville jeg sagt:

Forslag:

* Hydrogenbil

* Lage et Linux distribusjon for norske brukere som kan erstatte windows

* Selge blueray spill for PC

* Selge Hackintosh maskiner med OSX Lion (Med garanti)

* Starte en høy kvalitets video tjeneste med 1080p filmer (Digital kjøps nedlasting) (ikke leie) tilsvarende Steam.

* Selge modifisterte Xbox maskiner med 500 GB harddisker

* Få sony Playsation 3 å tilby linux (Som en spill tjeneste) Selge dette på playstation network eller som en blueray plate.

* Jobbe med å forbedre eldre spill for norske marked, og selge disse billig videre?

* Selge fiberlinje (1 gigabit) til ca 500 kr i måneden?

* Bevise at linuxbutikken lever videre?

* Kjøpe rettighetene til Microsoft windows XP også tilpasse den for å bli bedre for norske brukere? Slik at Bedrifter som fremdeles ønsker XP trenger ikke å installere drivere manuelt.

Men jeg tror ærlig du neppe klarer noe av dette, og tjene milioner.

Men kan være du har flaks.

Vertfall dette hadde jeg håpet noen ville forsøke på.

Skal jeg gi deg et tips til (All digital nedlasting) tjenester bør du heller være i kina eller et billig land, dermed koster fiberlinje, servere veldig lite.

Hvis du skulle lage noe slikt i norge, ville nok de fleste alle andre kunnet konkurere deg ut siden man måtte ha solgt 1 miliard tjenester til ca 200 kr stykke for å dekke alle utgiftene dermed vanskelig å klare i Norge.

Tilslutt, å kjøpe varer billig fra kina, bør du helst styre unna.

Riktignok er det mange nettbutikker som selger kina varer med dobbel fortjeneste, men folk i kina jobber med en lønn under 5 kr timen. Og kundene får varen etter 2 uker. Altså eneste man oppnår med det er å miste kunder, siden eneste nettbutikkene gjør er å bestille en vare fra kina til kunden, hvis varen er defekt, slipper man å sende varen til kina, men er lite sansynlig. Man får jo samme kvalitet også. Nå vet jeg ikke om det er tilfelle, men det er en del folk på QXL som selge kina varer, om det først blir dårlig kjøp. Er pengene tapt uansett.

Er jo svært umoralsk også, syns du heller bør vudere noe som folk får til nytte.

Hvis du er redd "onlinetjenester" skulle gå dårlig går det ann å legge reklame på sidene slik at man tjener fra flere personer i oppstartperioden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skal jeg gi deg et tips til (All digital nedlasting) tjenester bør du heller være i kina eller et billig land, dermed koster fiberlinje, servere veldig lite.

Der er da nettbutikker i andre land som tjener penger. Markedet er langt fra mettet, men å etablere seg i dag er nok vanskeligere enn i 1995.

Hvis du skulle lage noe slikt i norge, ville nok de fleste alle andre kunnet konkurere deg ut siden man måtte ha solgt 1 miliard tjenester til ca 200 kr stykke for å dekke alle utgiftene dermed vanskelig å klare i Norge.

Det er hevdet at for å starte et firma trenger man en

1. med penger,
  2. en drittsekk og
  3. en filosof.

Det er ikke spøk, så tenk gjennom hva jeg mener med det.

Har du Googlet

hvordan starte nettbutikk OR firma

Du får mange treff på det og sikkert noen nyttige råd om du finner noen gode artikler.

Du er en god selger om du selger kjøleskap og dypfryser til en eskimo.

Har du hørt om de to som ble sendt ut i ørkenen for å selge sandaler? Den første ringte hjem og sa:

Her er det ingen som går i sandaler og ingen muligheter.

Den andre ringte hjem og sa:

Her er det ingen som går i sandaler og uendelige muligheter.

En kjent amerkaner med navn Henry Ford sa:

Det er de som ser de små detaljer andre overser som lykkes.

RMI = Rett Mental Instilling er nøkkelordet.

P.S. Beklager at jeg ikke kunne være mer konkret. Hvor du skal begynne og hvilken bransje / nisje du skal begynne i er opp til deg.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Der er da nettbutikker i andre land som tjener penger. Markedet er langt fra mettet, men å etablere seg i dag er nok vanskeligere enn i 1995.

Er enig i det, men husk at norge er et dyrt land, husk også på arbeidmiljøloven, etc kan blir dyrt hvis halvparten av arbeidstakerne er ofte syke, eller hvis bedriften er dårlig å betale skatt, amentio.no er et bevis på det å være billig kan straffe seg. Så sant prisen ikke er for dyr og tjenste er gode vil folk kjøpe.

Det er hevdet at for å starte et firma trenger man en

1. med penger,
  2. en drittsekk og
  3. en filosof.

Det er ikke spøk, så tenk gjennom hva jeg mener med det.

Jeg tror deg, selv om dette var ærlig sagt.

Bare se steve ballmer, Steve Jobs, nå mener jeg ikke disse er så veldig drittsekk.

Men problemet er at disse bare vil tjene mye penger, ikke lytte til kundenes behov.

Derfor finnes "Piratkopiering" nå er jeg ikke blandt de, men ja ser tegningen.

Spessielt Steve Jobs, som hater hackintosh. Siden det er apples maskinvare Apple tjener penger på. Men ja er dette noe forskjell:

Tjene 200 kr per produkt & selge 200 0000 produkter?

Eller tjene 200 0000 per produkt og selge 200 produkter?

Det er jo slik programvare handler om, ofte selger man ting billig er det flere kjøpere, totaltsett taper man ikke stort. Steam, skype, (google, prisguide) som tjener på klikking et nok gode eksempler på det.

Nå mener jeg ikke at en microsoft lisens skulle bli solgt til alle personer til (200 kr stk) men at man vetfall har et sted å kjøpe noe billig, f.eks nedlastingversjon.

Er jo litt idiotisk at programvarelisenser er slik at har man 3 PCer som ikke er uvanlig folk med store tekniske interiesser har, Så må man i prinsippet betale 3 lisenser for hvert spill og programvare man har, i mitt tilfelle, ville jeg da ha brukt en rundt 30 000 kr bare på lisenser til forskjellige programvare/spill levrandører.

Så å fokusere på (Openlicence eller Brukerlisens) istedenfor maskinvarelisens vil jeg anbefale. Men vil antar at windows etterhver blir kombinert med brukerlisens og maskinvarelisens (Har man 3 maskiner og 3 brukere) trenger man 6 lisenser da blir det for dyrt.

Men nå betalter jeg ikke lisens for alle, så sant man kan bruke på flere maskiner (Ikke fysisk begrenset).

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bare se steve ballmer, Steve Jobs, nå mener jeg ikke disse er så veldig drittsekk.

Men problemet er at disse bare vil tjene mye penger, ikke lytte til kundenes behov.

En litt morsom video

om apples iTeknologier. Vet ikke om markedsverdien av Apple fortsatt er høyere enn markedsverdien av Microsoft, men den var det for ikke så lenge. Amerikanerne kan markedsføring.

Says lov sier at tilbudet skaper sin egen etterspørsel.

Det er jo slik programvare handler om, ofte selger man ting billig er det flere kjøpere, totaltsett taper man ikke stort. Steam, skype, (google, prisguide) som tjener på klikking et nok gode eksempler på det.

Siden du nevner Skype, så mener jeg det programmet ble utviklet i Delphi: http://www.embarcadero.com/products/delphi

opprinnelig utviklet av Borland og nå overtatt av http://www.embarcadero.com/ som virker til å være langt bedre på markedsføring enn Borland. Det nytter ikke å ha verdens beste plattform om nesten ingen vet om den. Embarcadero's programvare er det få som konkurrerer med etter min mening og de er ikke billige.

Tjene 200 kr per produkt & selge 200 0000 produkter?

Eller tjene 200 0000 per produkt og selge 200 produkter?

Men konskekvensen av at en kunde svikter er mye større under den andre modellen. Bill Gates skjønte dette og utkonkurrerte mange teknisk bedre løsninger.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...