Gå til innhold

Ubuntu og ZFS

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på å kjøre ubuntu som OS på serveren min. Jeg har idag et :HighPoint RocketRAID 2340 16P SATAII/300 med disker i forskjellig raid konfigurasjon.

Vil jeg kunne kjøre ZFS i unbuntu? og vil jeg kunne bruke denne konrolleren.

Dersom ubuntu ikke egner seg, hvilket OS kan jeg da kjøre for å bruke ZFS.

OS'et må også støtte SqueezeBox programware, samt programvare til Dune HD.

Setter pris på all mulig hjelp.

Snabelen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, for å bruke ZFS bør du til FreeBSD eller (Open)Solaris. Er et eget UNIX underforum for spm om slikt, dog de fleste der henger også her i Linux-hjørnet.

Men hvorfor vil du bruke ZFS? Med mindre jeg missforstår posten din så har du allerede data på de forskjellige diskene, og da innebærer en migrering til ZFS backups av data og reformatering av diskene.

Og mtp på kortet så regner jeg med at du kjører hardware-RAID...?

ZFS har sin egen form for software-RAID, og selv om jeg ikke bruker ZFS sjøl, så syns jeg det er litt bortkasta å bruke ZFS som kun "vanlig" filsystem. Ved å kjøre HW-RAID mener jeg du ikke får utnyttet ZFS' raidfunksjonalitet (unntatt hvis du nester RAID-nivåer da, raid1 på HW og raid0 på SW f.eks. (raid10 effektivt)), men jeg kan ta feil iom jeg ikke bruker ZFS. Hvis du vil kjøre kun HW-RAID via kontroller så kan du like godt gå for XFS eller ext4 i min mening...

Om FreeBSD eller (Open)Solaris støtter programvare du bruker bør du sjekke med BSD/UNIX gutta.

EDIT: hør med bruker NgZ f.eks. and ZFS. En fornuftig person :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Nåja, fornuftig og fornufitg, jeg har en opgave som må levers innen kl 0800 i morgen, men sitter her.. :p

Det enkleste er ofte å google "programnavn freebsd" eller sjekke her om progrmavaren man trenger allerede finnes i ports-systemet.

Men nå finnes det faktisk også Debian med BSD-kjerne, i tillegg til ulike andre blandinger av GNU og BSD som f.eks. Nexenta - men jeg er usikker på hvordan det er med disse og oppdatering til nyeste versjon av XFS til enhver tid. (Debian vil vel i hvert fall oppdatere kjernen rimelig sjelden i stable versjon.)

Enklere tilgang på mer "forbrukerprogramvare" er hovedårsaken il at je ønsker å migrere fra ZFS på FreeBSD over på linux på sikt.

Du har forresten ZFS-fuse som du kan bruke i alle distroer, men jeg er veldig usikker på ytelsen her - men derosm den er god nok til streaming av musikk og HD-video, er det kanskje ikke så farlig for deg om det yter maksimalt?

Lenke til kommentar

Nåja, fornuftig og fornufitg, jeg har en opgave som må levers innen kl 0800 i morgen, men sitter her.. :p

Det enkleste er ofte å google "programnavn freebsd" eller sjekke her om progrmavaren man trenger allerede finnes i ports-systemet.

Men nå finnes det faktisk også Debian med BSD-kjerne, i tillegg til ulike andre blandinger av GNU og BSD som f.eks. Nexenta - men jeg er usikker på hvordan det er med disse og oppdatering til nyeste versjon av XFS til enhver tid. (Debian vil vel i hvert fall oppdatere kjernen rimelig sjelden i stable versjon.)

Enklere tilgang på mer "forbrukerprogramvare" er hovedårsaken il at je ønsker å migrere fra ZFS på FreeBSD over på linux på sikt.

Du har forresten ZFS-fuse som du kan bruke i alle distroer, men jeg er veldig usikker på ytelsen her - men derosm den er god nok til streaming av musikk og HD-video, er det kanskje ikke så farlig for deg om det yter maksimalt?

Hei,

Takker for svar, det som allerede ligger på diskene har jeg laget en backup av. Hadde et raidi 2008R2 med 16 1TB disker... men investerer nå i 6 3TB disker og skal lage et raid av dem i tilegge til da 10 1TB disker.

Har da lest at ZFS er den riktige veien å gå..

Lenke til kommentar

Nja, vel, som jeg var inne på: skal du bruke HW-RAID eller SW-RAID?

Hvis SW-RAID, ja, gå for ZFS.

Hvis HW-RAID, så er jeg ikke sikker på om det vil ha noen fornuftige fordeler å velge ZFS fremfor andre godt utviklede filsystem, som XFS eller ext4.

ZFS folk her på forumet burde ha bedre meninger om dette.

Lenke til kommentar

Om du skal ha serveren kjørende 24/7, sparer du noe kroner i strøm på å ha færre disker. I tillegg får du noe mindre varmeutvikling, som kan gi mindre viftestøy. Ikke minst kan du få plass til mer lagringsplass i kabinettet, og på færre sata-porter (raid-kort koster og pegner).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...