Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Valg av Høgskole

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går studiespesialiserende andre året og er usikker i forhold til valg av videre utdanning. Jeg ønsker å bli siviløkonom siden det er en viss etterspørsel etter det, og tenker da å kanskje søke på BI. Men det jeg lurer på er.

-Hvilket gjennomsnitt må jeg ha?

-Virker som om det er et stort ønske for å søke siviløkonom, vil det da være lurt å søke på den utdanningen?

-Har lyst til å tilbringe 1-3 år i USA men jeg studerer, er dette mulig med utdanning innenfor siviløkonom?

Takk For All Hjelp

PS: ikke helt sikker på at jeg vil bli siviløkonom, men vil bare ha et mål å jobbe imot, som en slags inspirasjon. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styr unna BI, med unntak av den i Oslo. BI er for pappagutter som får alt betalt, og arbeidsmarkedet er ikke like happy for BI-folk. Du kan jo tenke deg selv til dette, med all den PR-relkamen BI kjører på av og til.

Det du kan gjøre, er å ta et år på høgskole i Norge, og så ta resten av bachelore-utdanningen i feks USA. Legg merke til at bachelore-utdanning i USA er 4år, og det første året ikke blir støttet av lånekassen. Dermed vil du med ta en utdanning på totalt 4år.(1 i Norge, 3 i USA)

For å studere i USA (ikke utveksling) må du gjennom en tung og tidkrevende søkeprosess. Start helst så tidlig som mulig, gjerne første semester du går på høgskole.

Du må avlegge en TOEFL-test, for å vise at dine engelskkunnskaper er gode nok. Denne testen får ut på at du skal svare på noen spørsmål, og skrive en lengre tekst om deg selv.

Merk også at de fleste skolene i USA krever at du betaler en viss sum for at de i det hele tatt skal vurdere søknaden din. Skolepenger krever de også(lånekassen er behjelpelig)

Mange krever også at du skriver dikt, poesi eller en lengre avhandling om deg selv, dine kunnskaper, evnenivå og motivasjon. (Selvsagt på engelsk)

Alt i alt, søknadsprosessen tar tid og koster penger.

Endret av Scannor
Lenke til kommentar

Styr unna BI, med unntak av den i Oslo. BI er for pappagutter som får alt betalt, og arbeidsmarkedet er ikke like happy for BI-folk. Du kan jo tenke deg selv til dette, med all den PR-relkamen BI kjører på av og til.

Det du kan gjøre, er å ta et år på høgskole i Norge, og så ta resten av bachelore-utdanningen i feks USA. Legg merke til at bachelore-utdanning i USA er 4år, og det første året ikke blir støttet av lånekassen. Dermed vil du med ta en utdanning på totalt 4år.(1 i Norge, 3 i USA)

For å studere i USA (ikke utveksling) må du gjennom en tung og tidkrevende søkeprosess. Start helst så tidlig som mulig, gjerne første semester du går på høgskole.

Du må avlegge en TOEFL-test, for å vise at dine engelskkunnskaper er gode nok. Denne testen får ut på at du skal svare på noen spørsmål, og skrive en lengre tekst om deg selv.

Merk også at de fleste skolene i USA krever at du betaler en viss sum for at de i det hele tatt skal vurdere søknaden din. Skolepenger krever de også(lånekassen er behjelpelig)

Mange krever også at du skriver dikt, poesi eller en lengre avhandling om deg selv, dine kunnskaper, evnenivå og motivasjon. (Selvsagt på engelsk)

Alt i alt, søknadsprosessen tar tid og koster penger.

Ok, takk for hjelpen :) Skal tenke litt mere over dette :)

Lenke til kommentar

Men dog, når du har kommet inn på en god skole, så er det verdt det!

Det er faktisk mye lettere å få A i USA enn i Norge. Mener å huske at

4+ fra VGS tilsvarte noe som B+ i USA. Har du et nivå på C i Norge, og tar utdanning i USA, kan du fort komme til å få mange Aer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...