KarlRoger Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Uten å vektlegge hva Bibelen sier eller hva kirken sier, så hadde jeg selv en forestilling om at vi i Himmelen hadde alle våre minner og vår personlighet inntakt, men at kroppen var ung og sterk, f.eks. et sted mellom 15 og 30, selv om du døde langt eldre enn det. Kjedelig å skulle være 90 år til evig tid. Men det er enklere å se for seg et eldre sinn i en yngre kropp, enn et yngre eller rett og slett et ufullstendig sinn, i en eldre kropp. Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 25. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2011 Så alle vil fremstå som å være like gamle, et sted mellom 15 og 30 år? Hva med de som døde når de var yngre enn denne alderen, f.eks 5 år gamle? Vil de ha minnene de skulle fått om de hadde levd til å bli 90? Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Det blir jo problemer uansett. Hva med 2 dager gamle babyer som dør? De har jo ikke noen minner, og en kropp som ikke akn brukes til noenting. Nei, et liv etter døden er helt utenkelig Lenke til kommentar
ryback Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Hvis man ikke er døpt er man syndig og kommer ikke til himmelen, men til helvete. 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Kan også lure på om barna i det hele tatt evner å akseptere Jesus, selv om de får det presset på seg med barnedåp og t.o.m. Søndagsskole. Når jeg selv virkelig begynte å få en forståelse for hva det innebærte, så var det starten på en prosess som endte med at jeg forkastet troen. Så alle vil fremstå som å være like gamle, et sted mellom 15 og 30 år? Hva med de som døde når de var yngre enn denne alderen, f.eks 5 år gamle? Vil de ha minnene de skulle fått om de hadde levd til å bli 90? Som sagt, vanskeligere å forestille seg. Jeg ville heller ha sett at de skulle gjennom en annen prosess hvor de fikk muligheten til å vokse opp likevel. Endret 25. mars 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Hvis man ikke er døpt er man syndig og kommer ikke til himmelen, men til helvete. Jepp Kjenner noen kristne som skulle få et annet par som hadde fått en prematur baby til absolutt å døpe ungen mens den lå og kjempet for livet. De fikk passet sitt påskrevet!!! Men de skjønte til slutt hvor dumt det er å skulle døpe en dagsgammel baby for at den ikke skal ende opp i helvete Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Hvis man ikke er døpt er man syndig og kommer ikke til himmelen, men til helvete. Det er forakt for sakramentet som fordømer, ikkje saknet av det. Pontoppidan: "Men hvis et lite barn dør før det blir døpt, går det da fortapt? Nei. Det forakter ikke Guds nådemiddel, men mister det. Til dette nådemidlet har Gud bundet oss, men ikke seg selv, for han kan frelse også uten dåp." Lenke til kommentar
ryback Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Ja, selv i Danmark er man ikke fremmed for å tolke Guds ord for å tilpasse det egen livsførsel. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Så alle vil fremstå som å være like gamle, et sted mellom 15 og 30 år? Hva med de som døde når de var yngre enn denne alderen, f.eks 5 år gamle? Vil de ha minnene de skulle fått om de hadde levd til å bli 90? Det med minne er jo litt spesielt, fordi det ikke kan bli noen himmel så lenge folk har minner om alt det vonde som skjedde i livet deres. Om de har minne om det, vil de dra det med seg til himmelen, og da kan det ikke bli noen himmel.. Hehe.. Det blir jo problemer uansett. Hva med 2 dager gamle babyer som dør? De har jo ikke noen minner, og en kropp som ikke akn brukes til noenting. Nei, et liv etter døden er helt utenkelig Har skrevet om dette på forrige side, tror jeg det var. Hvis man ikke er døpt er man syndig og kommer ikke til himmelen, men til helvete. Not so. Vet det er en del kristne som tror dette, men det har de ikke bibelsk belegg for. Er så enkelt som å se på han gærningen som hang ved siden av Jesus på korset. Han var jo en "forbryter", som det står, og var nok ikke døpt. Han fikk jo bli med Jesus, han, uten noe om og men. Så enkelt var det faktisk; "39 En av forbryterne som hang der, spottet ham også og sa: «Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!» 40 Men den andre irettesatte ham og sa: «Frykter du ikke Gud, enda du har samme dom over deg? 41 For oss er dommen rettferdig, vi får bare igjen for det vi har gjort. Men han har ikke gjort noe galt.» 42 Så sa han: «Jesus, husk på meg når du kommer i ditt rike!» 43 Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i paradis.»" Ikke døpt, ingen gode gjerninger, ingen ting. Han bare trodde. Dette argumentet kan for noen virke litt tynt, så jeg tar med et til: Mark 16, 16 "Den som tror og blir døpt, skal bli frelst. Men den som ikke tror, skal bli fordømt." Står ikke noe om at den som ikke blir døpt skal bli fordømt, bare den som ikke tror. Kan også lure på om barna i det hele tatt evner å akseptere Jesus, selv om de får det presset på seg med barnedåp og t.o.m. Søndagsskole. Når jeg selv virkelig begynte å få en forståelse for hva det innebærte, så var det starten på en prosess som endte med at jeg forkastet troen. Har du vært kristen? Hva innebar det da? Jepp Kjenner noen kristne som skulle få et annet par som hadde fått en prematur baby til absolutt å døpe ungen mens den lå og kjempet for livet. De fikk passet sitt påskrevet!!! Men de skjønte til slutt hvor dumt det er å skulle døpe en dagsgammel baby for at den ikke skal ende opp i helvete Idiotisk. Er litt som Frp, er alltid en eller annen luring som skal ødelegge for alle de andre. Det med at barnet må døpes er det ikke bibelsk belegg for å påstå. Endret 25. mars 2011 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Karina Hulesangerhule Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Er du i himmelen IHS? Ja, alle kristne er i himmelriket, Tobben70 Himmelriket kom til jorden med Jesus Kristus for 2000 år siden. Matt 3,2 "himmelriket er kommet nær!" Matt 4,17 "himmelriket er kommet nær!" Matt 10,7 Gå og forkynn: 'Himmelriket er kommet nær! Matt 16,19 "Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler" Før Jesus Kristus dro overførte Han himmelriket til sine displer. Luk 22,29 "nå overdrar jeg riket til dere, slik som min Far har overdratt det til meg, for at dere skal spise og drikke ved mitt bord i mitt rike" De kristne sitter nå til bords med Jesus Kristus i himmelriket (her på jorden) Hvorfor gjør ikke jeg det? Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Jeg skulle gjerne hatt noen kristne til å besvare noen spørsmål relatert til "himmelen". a) Se for dere følgende hypotiske, kristne familie - hvor alle er sikret "adgang til himmelen". Far - født 1960 - død 2010 => 50 år Mor - født 1962 - død 2022 => 60 år Datter - født 1990 - død 2015 => 25 år Datter - født 2000 - død 2090 => 90 år Sønn - født 2005 - død 2105 => 100 år Hvordan vil disse være i himmelen? Vil minstesønnen være eldst, yngstedatteren nest eldst, eldstedatteren yngst, og foreldrene midt i mellom? b) Hva med dette familiemedlemmet? Sønn - dødfødt 1995 => 0 år Vil han kunne ha opparbeidet seg adgang til himmelen iløpet av sitt liv som i sin helhet ble levd i morens livmor? Hvis ja, i hvilken tilstand vil han være i i himmelen? Kommer han til å forstå hvor han er og hvorfor han er der? Hallo! Fred være med dere alle sammen, i den Herre Jesus Kristi navn, Amen! Til de av dere som lurer på disse spm angående alder, så kan jeg utdype det litt. I himmelen vil ALLE som har vært på jorden, dvs også de som døde i mors liv, få et legeme som tilsvarer nøyaktig det legemet man hadde, så ut som i sin beste alder, dvs 23-25 år. Vi er alle skapt i Guds bilde. For å ta del i det evige liv, får man den gaven i Tro. I Himmelen er det en total kjærlighet i Herren. Det vi forstår med kjærlighet, kan ikke forklares ut ifra det. Det er en kjærlighet som overgår all forstand. Vennligst BmOnline Endret 26. mars 2011 av BmOnline Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Er du i himmelen IHS? Ja, alle kristne er i himmelriket, Tobben70 Himmelriket kom til jorden med Jesus Kristus for 2000 år siden. Matt 3,2 "himmelriket er kommet nær!" Matt 4,17 "himmelriket er kommet nær!" Matt 10,7 Gå og forkynn: 'Himmelriket er kommet nær! Matt 16,19 "Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler" Før Jesus Kristus dro overførte Han himmelriket til sine displer. Luk 22,29 "nå overdrar jeg riket til dere, slik som min Far har overdratt det til meg, for at dere skal spise og drikke ved mitt bord i mitt rike" De kristne sitter nå til bords med Jesus Kristus i himmelriket (her på jorden) Hvorfor gjør ikke jeg det? Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Det er slik: Himmelriket gav Jesus til Peter. Idet Jesus kom ned fra berget sa Han. "Hvem sier menneskene at jeg er, og hvem sier dere (disiplene) at jeg er? Da svarte Peter, du er Messias den Levende Guds Sønn. Da svarte Jesus Peter, Sannnelig sier jeg deg Peter, Jonas sønn, kjøtt og blod har ikke åpenbaret deg dette, men Min Fader i Himmelen har gjort det, og på denne Klippen skal du bygge Min Kirke. Her ser dere hemmeligheten, det er på Åpenbaring AV Den Hellige Ånd Menighetene skal bygges, og dødsrikets (satans) porter skal ikke ha makt over dem. Ser dere dette nydelige bilde? Ikke på en konfesjon av studenter ved teologiske fakulteter, NEI. Men ved Den Hellige Ånd. Og den Hellige Ånd kan KUN mottas ved TRO- på Sønnen Jesus Kristus. INGEN andre enn Herren kan slippe deg inn. INGEN andre. IKKE paven eller en biskop. DE er i denne sammenhengen helt "tannløse". Og her fikk Peter nøklene til Himmelen av Jesus. Men tror dere at Paven og Peterskirken har disse nøklene i dag? Glem det.. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1179759&st=140 Kom til Meg alle dere som strever og har tunge byrder, så skal Jeg gi dere hvile. Her har dere det, kom til MEG. Det er personlig pronomen, en du kjenner. Du må bli kjent med Jesus. Og Han, GUD ble kjøtt for å forene seg med oss, bli i slekt med oss, for å ta bort dødens brodd-. Det var det Han gjorde på Korset. Gud bodde i sin Kjødelige Sønn Jesus Kristus. Amen! Jesus var nemlig et ulastelig offer, dermed ble dødens brodd stående fast i Jesu Legeme en gang for ALLE-, som dog tror i sitt hjerte. Og det er ikke for sent til å vende om inntil du tar ditt siste åndedrag. Her nede er ikke Himmelen. Men Han er i ALLE dem som tror. I Ånden, Amen! Og Han viser oss alle ting vi trenger å vite. Han lovet å reise oss opp på den ytterste dag, og det svor Han ved seg selv FOR, fordi der ikke fins noen større! Vennligst BmOnline Endret 26. mars 2011 av BmOnline Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Hvis man ikke er døpt er man syndig og kommer ikke til himmelen, men til helvete. Det er forakt for sakramentet som fordømer, ikkje saknet av det. Pontoppidan: "Men hvis et lite barn dør før det blir døpt, går det da fortapt? Nei. Det forakter ikke Guds nådemiddel, men mister det. Til dette nådemidlet har Gud bundet oss, men ikke seg selv, for han kan frelse også uten dåp." Her er noen ord til eftertanke, fødselen. Når du blir født, da er det ild, blod og vann, dvs vannet går. Ser dere dette? Grunn på dette. Vennligst BmOnline Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Når du blir født, da er det ild, blod og vann, dvs vannet går. Ser dere dette? Dersom du ikkje ønskjer å forstå er dette di sak, men prøv å unngå denne typen sarkasme mot det mystiske i kristendom. Sakramenta er igrunnen ikkje så vanskelege å forstå om ein tolkar utifrå ein heil Bibelen, og lèt den heilage Ande rettleiie oss til sanninga. For å byggje vidare på din teori utifrå Thales: H: Alt er vatn O: Vatnet går før fødselen K: Fødsel = sjølvutsletting ?? Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Når du blir født, da er det ild, blod og vann, dvs vannet går. Ser dere dette? Dersom du ikkje ønskjer å forstå er dette di sak, men prøv å unngå denne typen sarkasme mot det mystiske i kristendom. Sakramenta er igrunnen ikkje så vanskelege å forstå om ein tolkar utifrå ein heil Bibelen, og lèt den heilage Ande rettleiie oss til sanninga. For å byggje vidare på din teori utifrå Thales: H: Alt er vatn O: Vatnet går før fødselen K: Fødsel = sjølvutsletting ?? Vel nå er saken slik at det er din Tro som frelser deg. Og nå var min lille "flukt" her bare noe å vise til. Det er ikke alle her som skjønner hva den Hellige Ånd er en gang. Så en plass må man begynne å fortelle at det fins meget mellom himmel og jord, likeså mange veier til ROM les Den katolske kirke, men bare EN vei til Jesus Kristus. Vennligst BmOnline Lenke til kommentar
Capcent7 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Man boer ikke tenke saa konkret, fysiskt og materialistisk om hvordan ting eventuelt vil vaere i himmelen. Dersom det er en himmel, kan jeg tenke meg at vi ikke har noen objektiv fysisk form, men at hver enkelt vil gjenkjenne oss slik de husker oss best. Tviler paa at det er mange teologer som tror vi gaar rundt i kjoett og blod slik i gjoer i dette livet. Dette spoersmaalet er det nok uansett ingen som kan gi noe godt svar paa. Endret 26. mars 2011 av Capcent7 Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Man boer ikke tenke saa konkret, fysiskt og materialistisk om hvordan ting eventuelt vil vaere i himmelen. Dersom det er en himmel, kan jeg tenke meg at vi ikke har noen objektiv fysisk form, men at hver enkelt vil gjenkjenne oss slik de husker oss best. Tviler paa at det er mange teologer som tror vi gaar rundt i kjoett og blod slik i gjoer i dette livet. Dette spoersmaalet er det nok uansett ingen som kan gi noe godt svar paa. Heisann! Nei, du går ikke rundt i kjøtt og blod i Himmelen, men du vet eller skal vi si lest i Bibelen at Gud skapte oss i sitt Bilde? Dvs vi fikk samme Legeme som Ham. Men så skapte han atter et legeme, det er nemlig det vi er i nå, dvs i kjøtt. Vi sier at vi i dag er i et "forheng", som hindrer oss fra og se alle som er til stede. 2 Kong 6,17 Den gamle profeten hadde en ung gutt ved sin side i en kamp. Gutten følte seg ikke trygg, men da svarte profeten, ta det helt med ro, vi er mange flere enn dem. Da gned gutten seg i øinene for han så ingen. Da sa profeten, Herre ta forhenget bort fra guttens øine et øyeblikk. Og det gjorde Herren, og gutten fikk se, mange brennende vogner og hester på fjellene rundt. Da svarte gutten, åå javel, jeg forstår. Dette er hentet fra Bibelen. 17 Så ba Elisja og sa: «Å, Herre, lukk opp guttens øyne, så han kan se.» Herren åpnet hans øyne, og han fikk se at fjellet var fullt av ildhester og ildvogner rundt omkring Elisja. Dette Legemet kalles teofania. VI kan se hverandre som før og ta på hverandre, men vi trenger ikke å sove. Vennligst BmOnline Endret 26. mars 2011 av BmOnline Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2011 I himmelen vil ALLE som har vært på jorden, dvs også de som døde i mors liv, få et legeme som tilsvarer nøyaktig det legemet man hadde, så ut som i sin beste alder, dvs 23-25 år. Så de overvektige vil altså være overvektig inn i evigheten i himmelen? Hva med briller/kontaktlinser? Hvordan kommer en mor til å kjenne igjen en 24 år gammel versjon av barnet som døde som nyfødt? Vil de ha hukommelsen bevart? Og hvor mye husker isåfall en som døde som nyfødt? Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Vel nå er saken slik at det er din Tro som frelser deg. Di tru frelser ingen. Det er ikkje graden av tru som er det avgjerande, men kven trua er retta mot (trua er såleis ikkje ei årsak til rettferdiggjering, men eit middel). Jfr. Ef 2,8: "For av nåde er de frelste, ved tru. Det er ikkje dykkar eige verk, det er Guds gåve". Merk at det her ikkje står av tru, men ved tru. Dette er ein viktig distinksjon, i det du kan sjå trua som "den tome handa som tek imot gåva". Om du har ei sterk tru eller om du kjempar mot tvil og anfekting, er du like fullt frelst sålenge du søkjer tilflukt i Kristus med både tru og tvil (det motsette er å vere forherda/vantru). Og nå var min lille "flukt" her bare noe å vise til. Det er ikke alle her som skjønner hva den Hellige Ånd er en gang. Forstår framleis ikkje kva du meinte med setninga "Når du blir født, da er det ild, blod og vann, dvs vannet går." Siktar du til den greske elementlæra (jord, luft, eld og vatn)? Så en plass må man begynne å fortelle at det fins meget mellom himmel og jord, likeså mange veier til ROM les Den katolske kirke, men bare EN vei til Jesus Kristus. Ein god parallell ettersom den katolske kyrkja i stor grad har forfekta ein lovisk form for kristendom. Jesus er den einaste som har danna ein ny og levande veg til heilagdomen gjennom hans kjød (Hebr 10,20). Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 (endret) Vel nå er saken slik at det er din Tro som frelser deg. Di tru frelser ingen. Det er ikkje graden av tru som er det avgjerande, men kven trua er retta mot (trua er såleis ikkje ei årsak til rettferdiggjering, men eit middel). Jfr. Ef 2,8: "For av nåde er de frelste, ved tru. Det er ikkje dykkar eige verk, det er Guds gåve". Merk at det her ikkje står av tru, men ved tru. Dette er ein viktig distinksjon, i det du kan sjå trua som "den tome handa som tek imot gåva". Om du har ei sterk tru eller om du kjempar mot tvil og anfekting, er du like fullt frelst sålenge du søkjer tilflukt i Kristus med både tru og tvil (det motsette er å vere forherda/vantru). Og nå var min lille "flukt" her bare noe å vise til. Det er ikke alle her som skjønner hva den Hellige Ånd er en gang. Forstår framleis ikkje kva du meinte med setninga "Når du blir født, da er det ild, blod og vann, dvs vannet går." Siktar du til den greske elementlæra (jord, luft, eld og vatn)? Så en plass må man begynne å fortelle at det fins meget mellom himmel og jord, likeså mange veier til ROM les Den katolske kirke, men bare EN vei til Jesus Kristus. Ein god parallell ettersom den katolske kyrkja i stor grad har forfekta ein lovisk form for kristendom. Jesus er den einaste som har danna ein ny og levande veg til heilagdomen gjennom hans kjød (Hebr 10,20). Ser ut som du ikke har så dårlig tid, eller skal vi si skrivekløe? Hvis jeg en gang skulle skrive et ord om tro mens jeg i samme stund snakker om Jesus Kristus, da er det helt opplagt at det ikke er en stein ein ska tru, lita på.. Alle organisasjonene har intet med Herren Rike å gjøre, snarere driver de kun med på å bli rikene. Samler seg medlemmer og penger i laden. http://bmonline.no/forum/viewforum.php?f=1&sid=99ff222794d575896411b037bdc66bfc At du ikke fattet det med fødselen og blodet og vannet var jo litt snodig, det var for å anskueliggjøre et faktum som skjer under fødselen. Så har vi da den andre fødselen. Når du blir født på ny, da har du fått det ved din Tro, (åndsdøpt). Dåpen i Den Hellige Ånd er noe annet, da går du inn i Legemet og får del i nådegavene. Vennligst BmOnline Endret 26. mars 2011 av BmOnline Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå