Gå til innhold

Kristne: alder i "himmelen"?

Anbefalte innlegg

For det andre verkar det på meg litt meiningslaust å snakke om alder i det heile når vi har ein kropp som ikkje eldest. Du kan godt seie som IHS at vi alle er null år, eller du kan seie som meg at vi alle er fullvaksne. Som det heiter seg i klisjèen: Alder er berre eit tal!

Om dere to begge er kristne men har en så forskjellig mening om hvordan himmelen utarter seg, så må det jo være noe muffens et sted. "Alderen" er ikke meningsløs.

Da jeg var 0 år gammel visste og skjønte jeg ingenting, og jeg kunne verken gå eller snakke. Vil disse evige nullåringene i himmelen være bevisst? Vet de hvor de er? Har de minner fra sine jordiske liv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kommer inn i himelriket (blir født på ny) er du 0 år gammel (du er som et lite barn)

Vil de deretter bli eldre, slik at det jordiske dødsåret blir et slags fødselsår? Så i år 2030 vil de i de eksempelet være slik:

Far - død 2010 => 20 år

Mor - død 2022 => 8 år

Datter - død 2015 => 15 år

Nei, det himmelske livet er slik at du stadig blir født på ny.

Og det vet du av ... erfaring? :hmm:

Ja

Du vet det av erfaring? Hvordan i all verden kan du ha erfart det? Hvilken retning tilhører du, forresten?

Lenke til kommentar

Når du kommer inn i himelriket (blir født på ny) er du 0 år gammel (du er som et lite barn)

Vil de deretter bli eldre, slik at det jordiske dødsåret blir et slags fødselsår? Så i år 2030 vil de i de eksempelet være slik:

Far - død 2010 => 20 år

Mor - død 2022 => 8 år

Ja

Du vet det av erfaring? Hvordan i all verden kan du ha erfart det? Hvilken retning tilhører du, forresten?

Tipper en veldig religiøs kristen :p

Lenke til kommentar

Far - død 2010 => 20 år

Mor - død 2022 => 8 år

Ja

Hovedretningen. Alle kristne er født på ny og har kommet inn i himmelriket, de er alle barn (Guds barn)

Lenke til kommentar

Far - død 2010 => 20 år

Mor - død 2022 => 8 år

Ja

Hovedretningen. Alle kristne er født på ny og har kommet inn i himmelriket, de er alle barn (Guds barn)

Åja, sånn ja. Tog an. Mente mer om du er NLM-er, pinsevenn eller hva du er for noe. Men hvordan blir du stadig født på ny?

Dessuten, å "bli som et barn" sier jo ikke noe spesielt om alder.

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Far - død 2010 => 20 år

Mor - død 2022 => 8 år

Ja

Du svarer fortsatt ikke på om du har ERFART det, noe jeg er temmelig sikker på at du ikke har.

Med mindre du er et spøkelse da :!:

Endret av Karina Hulesangerhule
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt noen kristne til å besvare noen spørsmål relatert til "himmelen".

a)

Se for dere følgende hypotiske, kristne familie - hvor alle er sikret "adgang til himmelen".

Far - født 1960 - død 2010 => 50 år

Mor - født 1962 - død 2022 => 60 år

Datter - født 1990 - død 2015 => 25 år

Datter - født 2000 - død 2090 => 90 år

Sønn - født 2005 - død 2105 => 100 år

Hvordan vil disse være i himmelen? Vil minstesønnen være eldst, yngstedatteren nest eldst, eldstedatteren yngst, og foreldrene midt i mellom?

b)

Hva med dette familiemedlemmet?

Sønn - dødfødt 1995 => 0 år

Vil han kunne ha opparbeidet seg adgang til himmelen iløpet av sitt liv som i sin helhet ble levd i morens livmor? Hvis ja, i hvilken tilstand vil han være i i himmelen? Kommer han til å forstå hvor han er og hvorfor han er der?

Interessant spørsmål. Tanken har slått meg et par ganger, men har ikke spunnet videre på det.

Menneh.. Ettersom vi skal få en ny kropp, tror jeg ikke alder eksisterer i himmelen. Man trenger liksom ikke å ta hensyn til den gamle kroppen for å gi en ny heller, spesielt ikke når Gud er utenfor/uavhengig av tid og rom. Når det er sagt; det står faktisk om akkurat dette i 1 Kor 15, 35-49. Om man ikke har lest så mye i Bibelen er det kanskje stress å koble alt som står, men hovedsaken er vers 48 og 49.

"Slik det første jordiske mennesket var, slik er også de andre jordiske. Og slik Den Himmelske er, slik skal også de himmelske være. 49 På samme måte som vi har båret det jordiske menneskets bilde, skal vi også bære Den Himmelskes bilde."

Stikkordene her er "Den Himmelske", dvs. Jesus. "Slik skal altså de himmelske være" og "vi også bære Den Himmelskes bilde".

Jesus var rundt 33 år gammel da han døde, så da kan man anta at vi vil få en kropp som er voksen, men ung, slik en person i 30-åra vil være.

Det med opparbeidet adgang til himmelen; i kristendom er det ingen "opparbeidelse" i den forstand som i feks islam. Dette er for øvrig en av hovedforskjellene, at man i kristendommen ikke kan gjøre seg fortjent til noen ting. Man trenger ikke å ha gjort en eneste gjerning, ei heller sagt et eneste ord for å kunne bli frelst. Om foreldrene da er kristne og ønsker dette for barnet, er det nok for at ungen skal komme til himmelen, selv om barnet dør før det blir født. Og ja, ungen kommer til å forstå det, fordi det er snakk om ånd, ikke menneskelig forståelse.

Og hvordan ser man ut i himmelen? Hva med de som tar sitt eget liv pga dårlig selvtillitt med utseendet, har de dødd for ingenting?

Les over, det med ny kropp osv.

For det andre verkar det på meg litt meiningslaust å snakke om alder i det heile når vi har ein kropp som ikkje eldest. Du kan godt seie som IHS at vi alle er null år, eller du kan seie som meg at vi alle er fullvaksne. Som det heiter seg i klisjèen: Alder er berre eit tal!

Om dere to begge er kristne men har en så forskjellig mening om hvordan himmelen utarter seg, så må det jo være noe muffens et sted. "Alderen" er ikke meningsløs.

Da jeg var 0 år gammel visste og skjønte jeg ingenting, og jeg kunne verken gå eller snakke. Vil disse evige nullåringene i himmelen være bevisst? Vet de hvor de er? Har de minner fra sine jordiske liv?

De kommer ikke til å være evige nullåringer. (Se det jeg skrev lenger oppe her)

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Du svarer fortsatt ikke på om du har ERFART det, noe jeg er temmelig sikker på at du ikke har.

Jo på ny fødelsen, adgangen til himmelriket, er erfart. Det er ikke en fysisk begivenhet.

Lenke til kommentar

Syns ikke akkurat det høres fristende ut.. Å leve evig som et hjernevasket spedbarn? Langt mindre lukrativt enn det jeg trodde at dere forestilte dere.

Hva er det man kan gjøre i himmelen egentlig se bortifra å stå i kø med en milliarder av mennesker som skal snakke med Jesus? Har man Facebook og VG der osv? Har man TV hvis man skulle kjede seg?

Alle de som har gått inn i himmelriket (åndelig/psykisk) forsetter som vanlig med å lese bøker, klippe plenen, gå ut å spise, treffe venner osv.

Lenke til kommentar

Syns ikke akkurat det høres fristende ut.. Å leve evig som et hjernevasket spedbarn? Langt mindre lukrativt enn det jeg trodde at dere forestilte dere.

Hva er det man kan gjøre i himmelen egentlig se bortifra å stå i kø med en milliarder av mennesker som skal snakke med Jesus? Har man Facebook og VG der osv? Har man TV hvis man skulle kjede seg?

Alle de som har gått inn i himmelriket (åndelig/psykisk) forsetter som vanlig med å lese bøker, klippe plenen, gå ut å spise, treffe venner osv.

Er du i himmelen IHS?

Lenke til kommentar

Er du i himmelen IHS?

Ja, alle kristne er i himmelriket, Tobben70

Himmelriket kom til jorden med Jesus Kristus for 2000 år siden.

Matt 3,2 "himmelriket er kommet nær!"

Matt 4,17 "himmelriket er kommet nær!"

Matt 10,7 Gå og forkynn: 'Himmelriket er kommet nær!

Matt 16,19 "Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler"

Før Jesus Kristus dro overførte Han himmelriket til sine displer.

Luk 22,29 "nå overdrar jeg riket til dere, slik som min Far har overdratt det til meg, for at dere skal spise og drikke ved mitt bord i mitt rike"

De kristne sitter nå til bords med Jesus Kristus i himmelriket (her på jorden)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Er du i himmelen IHS?

Ja, alle kristne er i himmelriket, Tobben70

Himmelriket kom til jorden med Jesus Kristus for 2000 år siden.

Matt 3,2 "himmelriket er kommet nær!"

Matt 4,17 "himmelriket er kommet nær!"

Matt 10,7 Gå og forkynn: 'Himmelriket er kommet nær!

Matt 16,19 "Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler"

Før Jesus Kristus dro overførte Han himmelriket til sine displer.

Luk 22,29 "nå overdrar jeg riket til dere, slik som min Far har overdratt det til meg, for at dere skal spise og drikke ved mitt bord i mitt rike"

De kristne sitter nå til bords med Jesus Kristus i himmelriket (her på jorden)

Men hva skjer med deg når du dør da?

Vil du fortsette med "med å lese bøker, klippe plenen, gå ut å spise, treffe venner osv."

Hvor vil du være? Vil du fysisk eksistere?

Hvor gammel vil du være mentalt og kroppslig?

Lenke til kommentar

Det er to former for død i den kristne verden, den åndelige (psykiske) og den fysiske død. Når den kristne dør åndelig, er han ute av himmelen. Men vil igjen komme inn (bli levende) dersom han vender om.

Joh 11:25 Jesus sier til henne: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør.

Når den kristne (som er i himmelriket på jorden) dør fysisk, er det bare den jordiske kroppen som dør. Den kristne lever videre i himmelriket i Jesu Kristi kropp.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er to former for død i den kristne verden, den åndelige (psykiske) og den fysiske død. Når den kristne dør åndelig, er han ute av himmelen. Men vil igjen komme inn (bli levende) dersom han vender om.

Joh 11:25 Jesus sier til henne: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør.

Når den kristne (som er i himmelriket på jorden) dør fysisk, er det bare den jordiske kroppen som dør. Den kristne lever videre i himmelriket i Jesu Kristi kropp.

Så du ser bare for deg en sjelelig oppstandelse, der du kun eksistere som en del av noe større?

Du blir ikke et eget individ?

Du har ikke egne tanker og meninger?

Lenke til kommentar

Nei, den sjelelig oppstandelsen begynnte for 2000 år siden og pågår forsatt. Åndelig døde blir levende i det de kommer inn i himmelriket.

I himmelriket er du både stor (Jesus Kristus) og liten (deg selv) på en gang.

Det at de kristne deler kropp, tanke og følelsesliv med Jesus Kristus betyr ikke at i de ikke har et eget tanke og følelsesliv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...