NothingForever Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg skulle gjerne hatt noen kristne til å besvare noen spørsmål relatert til "himmelen". a) Se for dere følgende hypotiske, kristne familie - hvor alle er sikret "adgang til himmelen". Far - født 1960 - død 2010 => 50 år Mor - født 1962 - død 2022 => 60 år Datter - født 1990 - død 2015 => 25 år Datter - født 2000 - død 2090 => 90 år Sønn - født 2005 - død 2105 => 100 år Hvordan vil disse være i himmelen? Vil minstesønnen være eldst, yngstedatteren nest eldst, eldstedatteren yngst, og foreldrene midt i mellom? b) Hva med dette familiemedlemmet? Sønn - dødfødt 1995 => 0 år Vil han kunne ha opparbeidet seg adgang til himmelen iløpet av sitt liv som i sin helhet ble levd i morens livmor? Hvis ja, i hvilken tilstand vil han være i i himmelen? Kommer han til å forstå hvor han er og hvorfor han er der? 5 Lenke til kommentar
Karina Hulesangerhule Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Slenger meg på, vil se hva folk tror Lurer på det jeg også Lenke til kommentar
blindheim1 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) - si det O.o ? Endret 22. mars 2011 av blindheim1 Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Jeg baserer meg som sagt på at jeg liker å "knekke gåter", og bruker kun egne logiske refleksjoner. Logiske?! Skulle gjerne hatt noe informasjon om denne (kjemiske?) reaksjonen/prosessen/overgangen fra man var seg selv i kjødelig form (med sanser, følelser og en 37 grader varm kropp), til en løst definert "energiform" - som virker å være mindre eksklusiv enn livet på jorden.. Syns du ikke den himmelen der høres veldig kaotisk og usystematisk ut? Stemmer det at Oles besteforeldre ikke vil oppleve Ole? Og hva med det dødfødte barnet? Endret 22. mars 2011 av NothingForever Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Aldring er ei ettervekst av syndefallet, og det er derfor ingenting som tyder på at vår nye uforgjelege lekam vil vere bunden av dei same biologiske prosessane som vår noverande. Av utsjånad vil eg førestelle meg at vi alle vil vere i fullmogen alder (slik som Adam og Eva i paradis), men dette vert berre synsing frå mi side. Historia om den blinde mannen og Lasarus gir meg eit stikk motsett bilete ved framstillinga av far Abraham som ein erfaren farsfigur. (Luk 16,25) Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Av utsjånad vil eg førestelle meg at vi alle vil vere i fullmogen alder (slik som Adam og Eva i paradis), men dette vert berre synsing frå mi side. Så alle vil se ut til å være rundt 30 år gamle i himmelen? De som døde 15 år gamle i 2010 vil dermed tilsynelatende være 30 år gamle i himmelen mens det var år 2010 på jorden? Vil den dødfødte ungen også se ut til å være 30 år gammel? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg skulle gjerne hatt noen kristne til å besvare noen spørsmål relatert til "himmelen". a) Se for dere følgende hypotiske, kristne familie - hvor alle er sikret "adgang til himmelen". Far - født 1960 - død 2010 => 50 år Mor - født 1962 - død 2022 => 60 år Datter - født 1990 - død 2015 => 25 år Datter - født 2000 - død 2090 => 90 år Sønn - født 2005 - død 2105 => 100 år Hvordan vil disse være i himmelen? Vil minstesønnen være eldst, yngstedatteren nest eldst, eldstedatteren yngst, og foreldrene midt i mellom? b) Hva med dette familiemedlemmet? Sønn - dødfødt 1995 => 0 år Vil han kunne ha opparbeidet seg adgang til himmelen iløpet av sitt liv som i sin helhet ble levd i morens livmor? Hvis ja, i hvilken tilstand vil han være i i himmelen? Kommer han til å forstå hvor han er og hvorfor han er der? Når du kommer inn i himelriket (blir født på ny) er du 0 år gammel (du er som et lite barn) Lenke til kommentar
Karina Hulesangerhule Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg skulle gjerne hatt noen kristne til å besvare noen spørsmål relatert til "himmelen". a) Se for dere følgende hypotiske, kristne familie - hvor alle er sikret "adgang til himmelen". Far - født 1960 - død 2010 => 50 år Mor - født 1962 - død 2022 => 60 år Datter - født 1990 - død 2015 => 25 år Datter - født 2000 - død 2090 => 90 år Sønn - født 2005 - død 2105 => 100 år Hvordan vil disse være i himmelen? Vil minstesønnen være eldst, yngstedatteren nest eldst, eldstedatteren yngst, og foreldrene midt i mellom? b) Hva med dette familiemedlemmet? Sønn - dødfødt 1995 => 0 år Vil han kunne ha opparbeidet seg adgang til himmelen iløpet av sitt liv som i sin helhet ble levd i morens livmor? Hvis ja, i hvilken tilstand vil han være i i himmelen? Kommer han til å forstå hvor han er og hvorfor han er der? Når du kommer inn i himelriket (blir født på ny) er du 0 år gammel (du er som et lite barn) Og det vet du av ... erfaring? Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Når du kommer inn i himelriket (blir født på ny) er du 0 år gammel (du er som et lite barn) Vil de deretter bli eldre, slik at det jordiske dødsåret blir et slags fødselsår? Så i år 2030 vil de i de eksempelet være slik: Far - død 2010 => 20 år Mor - død 2022 => 8 år Datter - død 2015 => 15 år Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Når du kommer inn i himelriket (blir født på ny) er du 0 år gammel (du er som et lite barn) Vil de deretter bli eldre, slik at det jordiske dødsåret blir et slags fødselsår? Så i år 2030 vil de i de eksempelet være slik: Far - død 2010 => 20 år Mor - død 2022 => 8 år Datter - død 2015 => 15 år Nei, det himmelske livet er slik at du stadig blir født på ny. Og det vet du av ... erfaring? Ja Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Så alle vil se ut til å være rundt 30 år gamle i himmelen? De som døde 15 år gamle i 2010 vil dermed tilsynelatende være 30 år gamle i himmelen mens det var år 2010 på jorden? Vil den dødfødte ungen også se ut til å være 30 år gammel? Eg ser for det første ingen problem med ein slik tankegang ettersom det ikkje eksisterer kontakt mellom himmel og jord. For det andre verkar det på meg litt meiningslaust å snakke om alder i det heile når vi har ein kropp som ikkje eldest. Du kan godt seie som IHS at vi alle er null år, eller du kan seie som meg at vi alle er fullvaksne. Som det heiter seg i klisjèen: Alder er berre eit tal! Lenke til kommentar
Karina Hulesangerhule Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Når du kommer inn i himelriket (blir født på ny) er du 0 år gammel (du er som et lite barn) Vil de deretter bli eldre, slik at det jordiske dødsåret blir et slags fødselsår? Så i år 2030 vil de i de eksempelet være slik: Far - død 2010 => 20 år Mor - død 2022 => 8 år Datter - død 2015 => 15 år Nei, det himmelske livet er slik at du stadig blir født på ny. Og det vet du av ... erfaring? Ja Hvordan ble du erfart det? har du opplevd det? Endret 24. mars 2011 av Karina Hulesangerhule Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Ja, den døren var liten. Helt umulig for store egoister å gå igjennom. Endret 24. mars 2011 av IHS Lenke til kommentar
Karina Hulesangerhule Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Jøss, er jeg egoist? hva vet du om meg egentlig? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Og hvordan ser man ut i himmelen? Hva med de som tar sitt eget liv pga dårlig selvtillitt med utseendet, har de dødd for ingenting? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Jøss, er jeg egoist? hva vet du om meg egentlig? Ingen har sagt noe om deg. Men alle har et ego som ikke kan komme inn i himmelriket. Man må oppgi seg selv (egoet) for å kunne pasere inn i himmelriket, man fødes så på ny med et nytt selv. Lenke til kommentar
Karina Hulesangerhule Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Vi kom litt OT, men jeg skjønner hva du mener. Men det jeg lurte på var: hvordan vet du at det himmelske livet er slik at du stadig blir født på ny? Du kan vel ikke vite det? Det er bare noe du tror? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Det har med følelselivet å gjøre. Du føler at du er i himmelen, du føler at du er utenfor. Utenfor er det veldig vondt (pine), innenfor er det veldig godt (glede). Utenfor er det engstelse, innenfor er det fred. Jesus Kristus er veien og porten inn i himmelriket. Endret 24. mars 2011 av IHS Lenke til kommentar
Karina Hulesangerhule Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Mhhm ja ok. Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Dette er opphavet til den kristnes evige liv: "Engelen synte meg ei elv med livsens vatn; klår som krystall renn ho ut frå kongsstolen til Gud og Lammet. Midt imellom bygata og elva står livsens tre, fritt til begge sider." (Op 22,1-2) Slik eg forstår dette verset, verkar elva og treet som ein slags ungdomseliksir for vår nye herlegdomslekam. At vi et og drikk av desse fører til at vi aldri vert gamle. Evt kan det vere slik at vi sjølv kan velje om vi vil vere unge eller gamle.. alt etter kor mykje og ofte vi konsumerer av eliksiren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå