Gå til innhold

Dårlig lønn på kiosk

Anbefalte innlegg

Hei! Har jobbet på kiosk, som er privat, men med leid navn, i over fire år. Startet da jeg var 15 år med å jobbe sammen med andre, men når jeg var cirka 16 startet jeg å jobbe alene på kveld og helger. Da hadde jeg alene ansvar for både Post i butikk, tipping, riks toto og kioskvarene. Startet på en lønn på 82 kr, men hadde til slutt 110 kr/t. Sluttet i sommer siden jeg flyttet, men vet ikke om jeg skal søke sommerjobb der igjen i år, men føler ar lønnen er ganske lav. Mener dere dette er lite lønn, med tanke på ansvar og 4 års erfaring? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om kiosk går under butikk?

For minste lønn i butikk er vell (var når jeg jobbet)

95,50 under 18 og 120 (tror jeg) Over 18.

Går vell an å sjekke med forbundet å se hva minste satsene er :)

EDIT: sorry, det finnes vell faktisk ikke minste lønn, men mente jo seff Teriff! men da må man vell være organisert for å ha KRAV på det.

Endret av Høybusk
Lenke til kommentar

Hvis dere solgte tobakk i kiosken så brøt vel strengt tatt arbeidsgiveren din loven en gang i tiden...

Har hørt det noen ganger fra blant annet kunder, sjefen sa egentlig ikke noe om det, bare at det var ok at jeg solgte det :whistle: ...

• Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.lo.no/Global/Lonn_Tariff/Tariff2010/FORHANDLINGSPROTOKOLL%20%20HSH-HK.pdf

Landsoverenskomsten m/tillegg bingoforetak, fotolaboratorier og kiosker (HSH/HK)

Står ikke timelønn, står bare lønn per måned:

Under 16 år Kr 16.413

Under 18 år Kr 16.900

Lønnstrinn 1 år Kr 20.960

Lønnstrinn 2 år Kr 21.098

Lønnstrinn 3(over 25) år Kr 21.436

Og opp til trinn 6

Hmmm. Ja, men jobbet ikke alltid fast per måned, blir vanskelig å beregne.

Lenke til kommentar

Ikke med lønnen :

Beklager, det finnes ingen lovfestet "minstelønn" i Norge, uansett alder eller bransje. Det er dermed opp til deg og din arbeidsgiver å bli enige om hva du skal ha i lønn.

Dette utgangspunktet må imidlertid modifiseres. Er du organisert i en arbeidstagerorganisasjon, og det er tariffavtale ved bedriften, ser det straks litt lysere ut.

Da har du nemlig krav på "tarifflønn", det vil si den lønna din organisasjon har forhandlet seg fram til med din arbeidsgiver, på vegne av sine medlemmer.

Kilde: Dinside

Er han organisert så har han KRAV på teriff, men i teorien ikke, vist han ikke er.

Lenke til kommentar

16413 skulle tilsi 109 kr, circa.

Hørtes ut som sjefen din tok litt lett på statlige reguleringer og lover...

Ja, skjønte det egentlig :ohmy: Hehe, husker når jeg var 14 år og jobbet på blomsterbutikk og fikk 70 kr/t under bordet, Uff, luselønn! Blir bættre å søke sommerjobb en annen plass no ja!

Lenke til kommentar

Ikke med lønnen :

Beklager, det finnes ingen lovfestet "minstelønn" i Norge, uansett alder eller bransje. Det er dermed opp til deg og din arbeidsgiver å bli enige om hva du skal ha i lønn.

Dette utgangspunktet må imidlertid modifiseres. Er du organisert i en arbeidstagerorganisasjon, og det er tariffavtale ved bedriften, ser det straks litt lysere ut.

Da har du nemlig krav på "tarifflønn", det vil si den lønna din organisasjon har forhandlet seg fram til med din arbeidsgiver, på vegne av sine medlemmer.

Kilde: Dinside

Er han organisert så har han KRAV på teriff, men i teorien ikke, vist han ikke er.

Vil tro han er organisert siden kiosken er knyttet til en kjede.. Men, men, hjalp vel ikke det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...