suphadupha Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Liten ting jeg lurer på: Jeg har ikke aux-inngang i spilleren på bilen min, og hender jeg bruker headset og hører musikk/lydbøker direkte fra ipoden. Noen jeg har pratet med mener at dette ikke er lov, men jeg ser egentlig ikke problemet: mister jo ikke mer oversikt ved å høre på musikk på den måten enn å ha på høytalerne. Det er jo tillatt med handsfree - så hva er i så fall forskjellen? Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
burndrinker Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Du hører mere om du har høytalere enn med headset Hansfree er jo bare til telefon, og det er kun på ett øre.. EDIT: Du hører mere rundt deg** med høytalere Endret 22. mars 2011 av burndrinker Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Jeg har prøvd dette noen ganger. Det er skikkelig ubehagelig å ikke kunne høre lyder fra motor, trafikk etc. Jeg anbefaler ikke å satse på å høre på musikk etc fra et headset. Lenke til kommentar
suphadupha Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Tja, jeg synes ikke jeg går glipp av noe rundt meg - hører som regel kun på det ene øret. Men er det noen lover mot dette? Kan jeg f.eks bli tatt for dette ved en kontroll? Vet at mange gjør det samme når de kjører moped, men det ser jeg selv på som litt annerledes (selv om det kanskje ikke er det.. ) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Etter som eg forstår så er ikkje dette (direkte) ulovleg. Vegtrafikklova seier enkelt å greit: § 23b. Forbud mot bruk av elektronisk utstyr i motorvogn Departementet kan gi nærmere bestemmelser om forbud mot bruk i motorvogn av elektronisk utstyr som kan forstyrre føreren. Dei nærmare bestemmelsane er gitt her: Forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn. Fastsatt av Samferdselsdepartementet 17. desember 1999 med hjemmel i vegtrafikkloven 18. juni 1965 nr. 4 § 23b. I § 1. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning. § 2. Definisjoner I denne forskrift forstås med: a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse. c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst. Merk her at mobiltelefon er definert som radioutstyr og ikkje "elektronisk duppedings". Så utdypninga av forbud mot bruk av elektronisk utstyr i motorvogn innebærer at ein ipod ikkje er å rekne som elektronisk utstyr. Dersom ein hadde brukt ein streng tolkning av elektronisk utstyr så ville strengt tatt ikkje bilradio og elektronisk speedometer vært lov heller. Dersom det skjer ei ulykke medan du høyrer musikk så kan du fortsatt bli straffa etter § 3. Grunnregler for trafikk der det står: "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret". Men når det er sakt så er det vel forholdsvis innlysande at det å høyre musikk med headset blir noke anna en å bruke handsfree. Eit headset vil vanlegvis stenge ute mykje av lydane frå trafikken noke som kan gjere at du ikkje får med deg viktige lydsignal. Kjøyring med eit slikt handicap stiller strengare krav til oppmerksomheit då du i stor grad må kunne lese trafikkbiletet kun basert på synsinntrykk. Du vil f.eks være avhengig av å oppdage utrykkningskjøyretøy i speil då du antageligvis ikkje vil høyre sirenen før kjøyretøyet er veldig nært. På samme måte vil andre trafikkantar ha vanskeligheiter med å varsle deg om mulig fare ved hjelp av lydhornet. Eg er klar over at dei fleste trafikkantar fløyter berre når dei er irriterte på trafikken, men lydhornet skal eigentleg brukast til å avverge farer i trafikken. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Vil ikke anbefale å sitte med headsett når du kjører i byen hvertfall. Da kan det være greit å få med seg alle lydene som er i trafikken. Direkte ulovlig er det ikke, så lenge du bruker speiler og blikk så godt at du like kjapt oppfatter sirener, lydhorn ol. Kan jo nevne at du har vikeplikt for utrykningskjøretøy med sirene / blålys på. Om det kommer en rundt et hjørne er det ofte sirenen som gjør at du oppdager den tidsnok. Sitter du med headsett og får en brannbil inn i siden din, er det meget sannsynlig at du får hele skylda. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Det er tøys. Utrykningskjøretøy bærer ansvaret. Man skal slippe utrykningskjøretøy fram, men man blir ikke holdt ansvarlig hvis utrykningskjøretøy kjører på deg i et kryss hvor de har vikeplikt. Derimot er jeg enig i at hodetelefoner ikke har noe å gjøre over ørene til en sjåfør. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Det fins vel døve sjåfører, som sikkert klarer seg helt fint? Eller får ikke døve/hørselshemmede ta førerkortet? 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Visse kjøretøy (f.eks. traktor av eldre dato) er det påbudt (arbeidsmiljøloven) å bruke hørselvern, og samtidig er kjøretøyene tillatt på offentlig vei. Trekk konklusjonen selv. Om man bruker hørselsvern med eller uten radio, eller om man bare skrur opp radioen til den overdøver motoren og høres gjennom hørselsvernene, blir vel liten forskjell. Det er forøvrig ingen krav til hørsel, verken med eller uten hjelpemidler (eller "motmidler", som hørselsvern) i førerkortforskriften. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Jeg har prøvd dette noen ganger. Det er skikkelig ubehagelig å ikke kunne høre lyder fra motor, trafikk etc. Jeg anbefaler ikke å satse på å høre på musikk etc fra et headset. Jeg er enig, får følelsen av å miste kontroll når slike ting blir borte. Endret 23. mars 2011 av Sink Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Det er tøys. Utrykningskjøretøy bærer ansvaret. Man skal slippe utrykningskjøretøy fram, men man blir ikke holdt ansvarlig hvis utrykningskjøretøy kjører på deg i et kryss hvor de har vikeplikt. Derimot er jeg enig i at hodetelefoner ikke har noe å gjøre over ørene til en sjåfør. I denne saken fikk føreren av personbilen all skyld. Samme gjorde en Volvo som ble påkjørt av brannbil i akkurat samme kryss tidligere i år. P4 (Lillehammer): - Sikten i krysset mellom Olav Tryggvasons gate og Kjøpmannsgata i Midtbyen er for dårlig. Det mener to som begge har krasjet en brannbil i utrykning i krysset. De sier til Adressa at det enten må lages et skilt for eventuelle utrykningskjøretøy, eller så må brannvesenet styre lysreguleringen i krysset når de rykker ut. Etter at det sto i avisa 10.februar i år ble sakene behandlet på nytt, vet ikke utfallet, men skylddeling var mulig utfall ble det nevnt. Så å si at utrykningskjøretøyet alltid bærer ansvar stemmer ikke. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Det står ganske godt beskrevet i loven at Utrykkningskjøretøy ved god grunn kan unntas § 4,5,6,7,8 og 9. dette innebærer altså at et utrykkningskjøretøy ikke skal kjøre på rødt fortere enn at de kan stanse for eventuelle trafikkanter som ikke har oppdaget dem. Endret 24. mars 2011 av EMiRo 2 Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Det står ganske godt beskrevet i loven at Utrykkningskjøretøy ved god grunn kan unntas § 4,5,6,7,8 og 9. dette innebærer altså at et utrykkningskjøretøy ikke skal kjøre på rødt fortere enn at de kan stanse for eventuelle trafikkanter som ikke har oppdaget dem. Men det fratar ikke andre bilister ansvaret å oppdage kjøretøy som er i utrykkning. § 3 kan jo anvendes i de fleste tilfeller hvor to kjøretøy har kollidert, de eksemplene jeg viste regner jeg med at det har blitt vurdert til at personbilene ikke var aktpågivende nok. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Visse hodetelefoner slipper også veldig mye lyd fra omverdenen igjennom. Portapro er vel nesten notorisk for dette , i lag med mange andre "åpne" hodetelefoner. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Det fins vel døve sjåfører, som sikkert klarer seg helt fint? Eller får ikke døve/hørselshemmede ta førerkortet? Her. Som allerede påpekt kan det lønne seg å bruke åpne hodetelefoner siden de slipper mer lyd igjennom og du fortsatt får det du hører på rett i øret. Forøvrig, headset = hodetelefoner med mikrofon headphones = vanlige hodetelefoner.... uten mic Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Svært sjeldent at jeg hører noe som helst sirenelyder ifra uttrykningsbiler. Noe som i seg selv er litt irriterende. Liker å høre at de kommer på en avstand enn at jeg ser noen blålys i speilet. Har selv prøvd å kjøre med øreplugger mens jeg hørte på musikk. Dette var på en svært øde vei og nesten ikke noe trafikk i det hele tatt. Men ville som sagt ikke gjort dette på en trafikert vei eller i sentrum. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 FM-sender eller et sett små, batteridrevne høyttalere kan vel være en god ide. For begge produkter finnes det mye dårlige saker, så det lønner seg å teste først. For FM-sendere kan det antagelig bety en del hvor i bilen FM-antennen er. Om den ikke er synlig som "pisk" på panseret eller oppå taket er antennen antagelig integrert i en bakrute. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Når vi kjører er synet den desidert viktigste sansen i bruk (som sier seg selv), den står for 90% av sansebruken. Hørselen og lukten kommer vel på en delt andreplass med 5% hver. Dette handler bare om hvor mye vi bruker og har bruk for sansene i trafikken. Hørselen er jo viktig for, som sagt tidligere, utrykningskjøretøy, varselhorn og annen støy som f.eks. motorproblemer. Lukten bruker man til å lukte om det er noe lekasje i motoren o.l. Kunklusjonen blir vel at å bruke headset ikke er direkte farlig, men heller et hinder for å høre eventuelle nødsituasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå