Kaarerekanraadi Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Hvordan fungerer tradisjonell automatgir? Hva er forskjellen på L, 2, D og innkoblet over-drive? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Overdrive er på måte som 5. gir, brukes til å holde en jevn fart når du ikke trenger å belaste motoren så mye og sparer bensin. Som for eksempel vanlig kjøring på e6. L er lavgir, brukes til å bestige ulent terreng o.l i veldig lav hastighhet. 2 er at kassa starter i 2. gir for å gjøre det lettere å ta i gang på snøføre for eksempel. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Men alle girene får økt turtall når OD kobles vekk. Det er jeg nesten sikker på, og girene skifter kun til og med 3de. H Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 På min '93 Nissan Maxima (og andre eldre biler med automat jeg har prøvd) så har ikke OD noe som helst innvirkning på de andre girene. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Men alle girene får økt turtall når OD kobles vekk. Det er jeg nesten sikker på, og girene skifter kun til og med 3de. H Det stemmer det. Overdrive er et ekstra-drev utenom selve girkassen, som da kobles til hovedaksling ut fra girkassen. Dette finnes også på manuelle kasser. Var vanlig bl.a. på Volvo fra 60-70 tallet. Vanligvis er dette elektrisk aktivert. Det påvirker selvfølgelig alle girene når du aktiverer OD. Dette fordi det er et separat drev utenom selve girkassen. OD brukes til å gjøre bilen mer "langbeint" og dermed få lavere turtall og bensinforbruk i høy hastighet. Det er særskilt viktig at man husker å skru av OD'en når man kjører med automatgir i byen. Kjører man med OD'en aktivert i byen vil man jo naturligvis belaste automatkassen mye mer enn vanlig. Videre, når du snakker om 2, så er det for å manuelt kunne gire ned, eksempelvis hvis du skal bremse på gir i en nedoverbakke. 1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) [Det påvirker selvfølgelig alle girene når du aktiverer OD. Nei, ikke alle biler har det orginalt. F.eks Mg hadde kun OD på 3. og 4.gir. EDIT: Det er pga en føler som kun aktiverer OD i 3 og 4. Man kan manipulere den til virke i alle gir. Endret 23. mars 2011 av trra Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Det er nok ganske få biler som har slike begrensninger, f ex Mitsubishi space wagon fra 90-tallet med automatgir lar OD'en aktivere på alle gir. Nå tror jeg ikke OD er så vanlig lengere nå, de fleste biler kommer nå med automatkasser som har mange flere gir enn før. Før i tida hadde jo gjerne automatkasser bare 2 eller 3 gir.. Lenke til kommentar
trra Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Ah, ser at det var ment om autokasse nå, jeg tenkte på manuel kasse Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 På -98 mod Mustang cab'en, så er overdriven et slags fjerdegir. Overdrive er aktivert per default. Deaktiverer man den, så girer den rett og slett ikke opp til det fjerde giret (som har 0.66:1 i girratio). Sånn var det på 91 mod cab'en jeg hadde også. AOD kasse forøvrig (AODE på den -98'en). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå