Crenos Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Har tenkt å kjøpe meg 2 stk av dette kortet. Vil det gå an å plassere begge i dette hovedkortet? Er ikke så god på maskinvare osv Lenke til kommentar
srbz Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Ja. Men jeg tror heller jeg ville kjøp ett stk kraftigere skjermkort, og eventuelt legge til et ekstra skulle behovet vise seg. Lenke til kommentar
roffenn Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Ville heller kjøpt ett kraftigere skjermkort enn to "dårlig" Noen spill sliter med to kort, Bedre kjøling med ett, og kansje mindre strøm bruk Lenke til kommentar
Crenos Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Ja. Men jeg tror heller jeg ville kjøp ett stk kraftigere skjermkort, og eventuelt legge til et ekstra skulle behovet vise seg. Ville heller kjøpt ett kraftigere skjermkort enn to "dårlig" Noen spill sliter med to kort, Bedre kjøling med ett, og kansje mindre strøm bruk Takker for tipsene! Hvilket kort kan dere anbefale som ikke ligger over ihvertfall 3000 kr? Jeg har GeForce 9600 GT med 1 GB minne fra før. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) HD 6970 burde være et greit valg i den prisklassen, ligger vel rundt 2700 og oppover? Nåja, ved nærmere ettertanke: Test av HD 6850 Crossfire Test av HD 6970 Som du ser er dette to separate tester, men de er gjort av samme nettsted og tydeligvis på identisk maskinvare. Blar du videre til testresultatene i ulike spill ser du at HD 6850 Crossfire stort sett måler seg med HD 5970, mens HD 5970 etter tur grisebanker HD 6970. Med dette i bakhodet tror jeg heller jeg ville gått for 2* HD 6870. Litt over budsjett, dog kun 200 ekstra per kort kontra HD 6850 (merk at Komplett har dem på tilbud, nå nedsatt 200 kr per stk), og denne testen (igjen samme nettsted og maskinvare) viser igjen en markant ytelsesøkning i forhold til HD 5970 kontra resultatene til HD 6850 Crossfire. Endret 22. mars 2011 av srbz Lenke til kommentar
Crenos Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 HD 6970 burde være et greit valg i den prisklassen, ligger vel rundt 2700 og oppover? Nåja, ved nærmere ettertanke: Test av HD 6850 Crossfire Test av HD 6970 Som du ser er dette to separate tester, men de er gjort av samme nettsted og tydeligvis på identisk maskinvare. Blar du videre til testresultatene i ulike spill ser du at HD 6850 Crossfire stort sett måler seg med HD 5970, mens HD 5970 etter tur grisebanker HD 6970. Med dette i bakhodet tror jeg heller jeg ville gått for 2* HD 6870. Litt over budsjett, dog kun 200 ekstra per kort kontra HD 6850 (merk at Komplett har dem på tilbud, nå nedsatt 200 kr per stk), og denne testen (igjen samme nettsted og maskinvare) viser igjen en markant ytelsesøkning i forhold til HD 5970 kontra resultatene til HD 6850 Crossfire. Da tror jeg, jeg går for dette kortet du linket. Men med 2 stk, kommer jeg til å trenge en ekstra sterk strømforsyning? Den strømforsyningen jeg har i handlelisten er på 750W. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) HD 6870 har visstnok 151W TDP, samtidig som Komplett anbefaler total strømforsyning på 500W eller mer (for ett kort i et system). Kombinert gir disse to et maks teoretisk strømforbruk på ca 650W - men mer at dette er teoretisk, det reelle strømforbruket vil nok ligge langt lavere. Nå vil jo strømforsyningen din eldes med tiden, så jeg ville nok uansett holdt på den du allerede har valgt. Men du trenger altså ikke noe mer enn det heller. For å sette det i perspektiv: denne grafen er hentet fra en test hw.no gjorde av HD 5670. Den viser total strømforbruk for hele systemet ved idle og load. Det som imidlertid er interessant her er strømforbruket til HD 5870 Crossfire. Dette kortet har enkeltvis en TDP på 188W, altså betydelig mye høyere enn HD 6870. Her ser du ytterligere maskinvare brukt i testen. Merk at Crossfire ikke klarer å utnytte det ekstra kortet maksimalt, selv om ytelsesøkningen har bedret seg betraktelig etter at hovedkortetne begynte å få bedre støtte for dette. Følgelig vil ikke et ekstra kort med 151W TDP bety at systemet vil trekke 151W ekstra. TDP er vel ment som en "peak"-verdi, samt at to kort i Crossfire altså generelt vil trekke mindre enn det dobbelte av hva et enkelt kort vil gjøre. Forøvrig: det er et genialt sjakktrekk å velge modulær strømforsyning i et Crossfireoppsett, særlig dersom kabinettet ditt ikke har allverdens mulighet til å skjule kabler. Selv har jeg 5 harddisker og 1 DVD-drev i maskinen. Bare det gir et helv***s kabelkaos. At skjermkortet mitt krever to stk 6-pins-strøm og at jeg har enda et skjermkort av samme type liggende som venter på å bli satt inn, gjør ikke saken et hakk bedre. Jeg har da ikke-modulær strømforsyning, og et kabinett som strengt tatt kunne vært bedre organisert, særlig mtp. plassering av disker. Med en modulær strømforsyning kan du enkelt og greit kutte ut de strømkablene du ikke trenger. Hos meg henger det endel ubrukte molex-kabler og dingler :\ Endret 23. mars 2011 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå