jeIIy Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Hva er forskjellen på server prosessor og vanlige prosessorer? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 spørs i hvordan sammenheng du mener, om du tenker intel xenon eller amd sitt alternativ vs vanlige forbrukerprosessorer på samma sokkel så er forskjellen at "server prosessorne" er plukket ut som bedre chips og de tilbyr lengre garanti på de da de skal være av samme kvalitet. ytelsesmessig er det nok ikke noen forskjell Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Ytelse ikke noe forskjell? Kan være riktig hvis man bruker XP på disse prosessorene under, da merker man ikke store ytelse forskjeller, kanskje maskinen ikke funger en gang, men ja tror nok server prosessorene (High end) er langt kraftigere. Men muligens spilling går dårligere siden flere velger core i7 2500 isteden, husk at server prosessorene er dyre. Bare se på: AMD Opteron™ 6000 Series Processors Intel® Xeon® Processor X7560(24M Cache, 2.26 GHz, 6.40 GT/s Intel® QPI) 12 kjerner prosessor til desktop? Selv har jeg bare hørt best AMD Phenom II X6 1100T Black Edition er den beste AMD prosessoren for vanlige brukere og Intel® Core™ i7-990X Processor Extreme Edition er best fra intel. For Windows 7 brukere. Nå vet jeg lite om prosessorene for server klarer mye små beregninger raskere, men kan være. Men det jeg lurer på er de som kjøper slike prosessor, hva de bruker maskinen sin til. Kanskje google bruker disse som søkemonitor? http://www.geek.com/articles/chips/ibms-million-dollar-cpu-is-the-fastest-in-the-world-20100826/ Nå vet jeg lite om denne prosessoren er raskest ennå. Endret 23. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
weebl Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 som jeg nevnte: en intel xeon er bastert på samme arkitekturen som i7, forskjellen er at xeon kan brukes i fler-cpu oppsett, i7 kan ikke, i7 har bedre støtte for virtualisering. men i bunn og grunn er det den samma brikken, men de beste chipsene fra en batch blir valgt ut og brandet som xeon da de vil kjøre på lavere temperatur, være mer stabile og mest sannsynlig vare lengre. det samme gjelder amd opteron VS phenom. og de brukes i de fleste x86 baserte servere framfor prosessorer beregnet for forbrukerne da nedetid fort blir dyrt og noe man vil unnvike. xeon prosessorer er også å finne i mac pro da den kan konfigureres i fler-cpu oppsett. de som konkurerer på verdensnivå i overklokking kjøper også ofte xeon/opteron prosessorer da de kan tvinge de siste prosentene de trenger ut av de. og når du nevner google: du trenger ikke alltid de kraftigste CPU'ene når du kan bruke mange små som her: http://news.cnet.com/8301-1001_3-10209580-92.html men alle intel xeon/amd opteron prosessorer fungerer helt likt som en i7/phenom i windows. men det er også andre mer "sære" arkitekturer som brukes i supercomputere og serverparker. disse er som oftest designet for å behandle store mengder data eller utføre et høyt antall beregninger i sekundet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå