nixerN Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Hei. I dag eier jeg ett hus og ett lite lokale, ca 20m unna huset. Jeg skal nå leie ut det lille lokalet til næring og lurer på om jeg da må skatte av leieinntektene. Huset og lokalet har fått samme gårds og bruksnummer og er mindre enn huset. Jeg har venner som leier ut over garasjen sin og de slipper å skatte av leieinntektene, fordi det utleiebare området er mindre enn bruksarealet (såvidt jeg har forstått). Garasjen er ikke en del av huset men et separat bygg. Er det noen som har noen erfaringer eller tips? Lenke til kommentar
eneboern Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hei. I dag eier jeg ett hus og ett lite lokale, ca 20m unna huset. Jeg skal nå leie ut det lille lokalet til næring og lurer på om jeg da må skatte av leieinntektene. Huset og lokalet har fått samme gårds og bruksnummer og er mindre enn huset. Jeg har venner som leier ut over garasjen sin og de slipper å skatte av leieinntektene, fordi det utleiebare området er mindre enn bruksarealet (såvidt jeg har forstått). Garasjen er ikke en del av huset men et separat bygg. Er det noen som har noen erfaringer eller tips? Du er nok i utgangspunktet skattepossisjon når det gjelder dette lokalet slik du beskriver det, men det er vanskelig å vurdere dette uten at du mer i detalj kan beskrive type bygning, tilknytning til hovedhuset etc. Jeg har tatt med noe av årsaken til dette nedenfor. I utgangspunktet er det neppe noe krav til at det leies ut til boligformål utifra fritaket i skatteloven § 7-2. Årsaken til dette er at skattefritaket for utleieinntekter gjelder egen bolig, og dette må derfor avgrenses mot andre bygninger som ikke kan defineres som skatteyters egen bolig. I praksis er det lagt til grunn at bygninger som har en "tjenede funksjon" til hovedbygningen kan omfattes av skattefritaket. Derfor vil en frittstående garasje kunne leies ut under skattefritaket, mens ett annen fristående bygning uten en "spesiell" funksjon for utleiers egen bolig ikke omfattes. Dette vil du også finne igjen i lignings ABC under emnet Bolig – fritakslignet bolig og fritidseiendom punkt 4.1.3 og 4.1.4. http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC1/Kapitler/B/?mainchapter=143494#x143494 2 Lenke til kommentar
nixerN Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Du er nok i utgangspunktet skattepossisjon når det gjelder dette lokalet slik du beskriver det, men det er vanskelig å vurdere dette uten at du mer i detalj kan beskrive type bygning, tilknytning til hovedhuset etc. Jeg har tatt med noe av årsaken til dette nedenfor. Skal prøve å beskrive litt bedre. Imellom lokalet og hovedhuset går det en privat vei til ett byggefelt. Type bygning er Butikk. Lokalet har to etasjer, der underetasjen er på samme plan som den private veien. Den øvre delen er i samme plan som forbigående riksvei. Parkering både bak og foran. Hva er sannsynligheten for skattefritak, hvis jeg beholder underetasjen som f.eks egen lagringsplass? Hvordan går man frem for å søke om skattefritak ved utleie? Lenke til kommentar
eneboern Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Du er nok i utgangspunktet skattepossisjon når det gjelder dette lokalet slik du beskriver det, men det er vanskelig å vurdere dette uten at du mer i detalj kan beskrive type bygning, tilknytning til hovedhuset etc. Jeg har tatt med noe av årsaken til dette nedenfor. Skal prøve å beskrive litt bedre. Imellom lokalet og hovedhuset går det en privat vei til ett byggefelt. Type bygning er Butikk. Lokalet har to etasjer, der underetasjen er på samme plan som den private veien. Den øvre delen er i samme plan som forbigående riksvei. Parkering både bak og foran. Hva er sannsynligheten for skattefritak, hvis jeg beholder underetasjen som f.eks egen lagringsplass? Hvordan går man frem for å søke om skattefritak ved utleie? For å ta det siste først. Det er mulighet for å søke bindende forhåndsuttalelse vedrørende din skattepossisjon. Forhåndsuttalelsen er bindende for skattemyndighetene, men du vil ikke være pliktet til å gjennomføre den transaksjonen slik den er beskrevet (I dette tilfellet utleie). Ellers er det ikke noe annen søknadsprosess. hvis du er i skattepossisjon skal du fylle ut RF-1189b. der er det viktig å få med alle fradragene. Du skriver at lokalet er i utgangspunktet en butikk. Dette kan neppe sies å tilfredstille kravet om å ha en tjenede funksjon for hovedbygget. Selv om du justerer bruken din slik at du bruker 1.etg til lagring er det tvilsomt om dette er etter lovens intensjon, og jeg tror ikke det vil gå igjennom hos ligningsmyndighetene. Selve vurderingen må nok være opp til deg, om bygningen kan sies å ha en tjenende funksjon for hovedhuset. Eksempelvis på hvor strengt dette skal tolkes er at ved utleie av garasje er dette skattepliktig hvis utleier disponerer en annen garasje på tomten.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå