Gå til innhold

Er Bibelens Gud unik?


Anbefalte innlegg

Ja, det lurer jeg også på... hva skal jeg bli frelst fra? Hvilken grusom forbrytelse er det jeg har begått?

 

Er det fordi en mytologisk (ikke-eksisterende) person for tusenvis av år siden skal ha spist et eple? Er det derfor jeg skal pines i all evighet med mindre jeg underkaster meg? Høres dette ut som en rettferdig og "kjærlig" gud? Elsker han meg så ufattelig høyt at jeg må må umenneskelig og urimelig straff på grunn av en bagatellmessig forseelse noen andre "kanskje" har gjort for lenge siden?

 

Den guden kan du få billig av meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Matteus 7,21 Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje.

Å seie 'Herre, Herre!' er ikkje det same som å kalle på Herrens namn av ein enkel grunn; Det første er ei utelukkande ytre handling, medan det andre har å gjere med hjartelaget.

 

Rom 10,9: "For sannar du med munnen din at Jesus er Herre, og trur du i hjarta ditt at Gud reiste han opp frå dei døde, då skal du verta frelst."

 

Korleis kan eit menneske tru i sitt hjarte dersom det ikkje gjer sin himmelske Fars vilje? Nei, dette er ikkje tru, men vantru. Om du sannar med din munn og fornektar i ditt hjarta, er du like fordømt til helvete som om du ikkje skulle ha sanna noko i det heile.

 

Ikke "ta imot" men vandre i, HEAL

 

Ef 2,10 > vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.

 

Det er fortsatt slik at gode gjerninger fører til frelse. Men ikke den kristnes egene gjerninger. Kun Jesu Kristi gode gjerninger, som den kristne vandrer i (integrerer seg i) og derved blir frelst.

Nettopp, og desse Kristi gjerningar kan vi ta imot av berre nåde som grunnlag for rettferdiggjeringa. Den kristne sine eigne gjerningar vil gradvis verte meir heilage, som følgje av det nye livet som lever i oss, men det er ikkje dei vi vert frelste av. Vers 10 talar her om heilaggjering, ikkje rettferdiggjering ved tru.

Lenke til kommentar

2) Frelse gjennom nåde - I motsetning til andre religionar, der mennesket må vinne si eiga frelse gjennom dydige gjerningar, fortel Bibelen om ein Gud som har gjort alt ferdig slik at det for oss berre er igjen å ta imot. Ef 2,8: "For av nåde er de frelste, ved tru. Det er ikkje dykkar eige verk, det er Guds gåve."

 

Ikke "ta imot" men vandre i, HEAL

 

Ef 2,10 > vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.

 

Det er fortsatt slik at gode gjerninger fører til frelse. Men ikke den kristnes egene gjerninger. Kun Jesu Kristi gode gjerninger, som den kristne vandrer i (integrerer seg i) og derved blir frelst.

Nettopp, og desse Kristi gjerningar kan vi ta imot av berre nåde som grunnlag for rettferdiggjeringa. Den kristne sine eigne gjerningar vil gradvis verte meir heilage, som følgje av det nye livet som lever i oss, men det er ikkje dei vi vert frelste av. Vers 10 talar her om heilaggjering, ikkje rettferdiggjering ved tru.

Ikke "ta imot" men ta aktivt del i, HEAL

 

Jesu Kristi gjerninger, Jesu Kristi oppfyllelse av loven, Jesu Kristi selvoppofrelse osv. er noe du og alle andre egentlig skulle ha gjort for å bli frelst. Siden du og alle andre ikke er i stand til det, gis du anledning til å tre inn i Jesu Kristi ferdige arbeid, for så å bli frelst. Det gjør du gjennom å bli ett med Ham, akkurat som Han er ett med Gud.

 

NT > Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? Sett at en bror eller søster ikke har klær og mangler mat for dagen, og en av dere sier til dem: «Gå i fred, hold dere varme og spis dere mette» – hva hjelper det, dersom dere ikke gir dem det kroppen trenger? Slik er det også med troen: Har den ikke gjerninger, er den rett og slett død. Kanskje vil noen si: «Du har tro, jeg har gjerninger.» Vis meg din tro uten gjerninger, så vil jeg ut fra gjerningene vise deg min tro. Du tror at Gud er én? Det gjør du rett i. Også de onde åndene tror det – og skjelver! Du tankeløse menneske, vil du ikke innse at tro uten gjerninger er til ingen nytte? Var det ikke på grunn av gjerninger at vår far Abraham ble regnet som rettferdig

 

Også du kan bli regnet som rettferdig pga. Jesu Kristi gjerninger, som du kan gjøre til dine gjerninger, gjennom en forening med Ham.

 

Da vil du være det Paulus stadig nevner "i Kristus" "in Christ"

 

thewhiterobe.jpg

Ef 4:24 > Kle dere i det nye mennesket

Rom 13:14 > kle dere i Herren Jesus Kristus

Endret av IHS
Lenke til kommentar

2) Frelse gjennom nåde - I motsetning til andre religionar, der mennesket må vinne si eiga frelse gjennom dydige gjerningar, fortel Bibelen om ein Gud som har gjort alt ferdig slik at det for oss berre er igjen å ta imot. Ef 2,8: "For av nåde er de frelste, ved tru. Det er ikkje dykkar eige verk, det er Guds gåve."

 

Ikke "ta imot" men vandre i, HEAL

 

Ef 2,10 > vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.

 

Det er fortsatt slik at gode gjerninger fører til frelse. Men ikke den kristnes egene gjerninger. Kun Jesu Kristi gode gjerninger, som den kristne vandrer i (integrerer seg i) og derved blir frelst.

Nettopp, og desse Kristi gjerningar kan vi ta imot av berre nåde som grunnlag for rettferdiggjeringa. Den kristne sine eigne gjerningar vil gradvis verte meir heilage, som følgje av det nye livet som lever i oss, men det er ikkje dei vi vert frelste av. Vers 10 talar her om heilaggjering, ikkje rettferdiggjering ved tru.

Ikke "ta imot" men ta aktivt del i, HEAL

 

Jesu Kristi gjerninger, Jesu Kristi oppfyllelse av loven, Jesu Kristi selvoppofrelse osv. er noe du og alle andre egentlig skulle ha gjort for å bli frelst. Siden du og alle andre ikke er i stand til det, gis du anledning til å tre inn i Jesu Kristi ferdige arbeid, for så å bli frelst. Det gjør du gjennom å bli ett med Ham, akkurat som Han er ett med Gud.

 

NT > Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? Sett at en bror eller søster ikke har klær og mangler mat for dagen, og en av dere sier til dem: «Gå i fred, hold dere varme og spis dere mette» – hva hjelper det, dersom dere ikke gir dem det kroppen trenger? Slik er det også med troen: Har den ikke gjerninger, er den rett og slett død. Kanskje vil noen si: «Du har tro, jeg har gjerninger.» Vis meg din tro uten gjerninger, så vil jeg ut fra gjerningene vise deg min tro. Du tror at Gud er én? Det gjør du rett i. Også de onde åndene tror det – og skjelver! Du tankeløse menneske, vil du ikke innse at tro uten gjerninger er til ingen nytte? Var det ikke på grunn av gjerninger at vår far Abraham ble regnet som rettferdig

 

Også du kan bli regnet som rettferdig pga. Jesu Kristi gjerninger, som du kan gjøre til dine gjerninger, gjennom en forening med Ham.

 

Da vil du være det Paulus stadig nevner "i Kristus" "in Christ"

 

thewhiterobe.jpg

Ef 4:24 > Kle dere i det nye mennesket

Rom 13:14 > kle dere i Herren Jesus Kristus

Kler man seg i Jesus dersom man tar på seg en hvit kjortel?

Lenke til kommentar

Kler man seg i Jesus dersom man tar på seg en hvit kjortel?

Nei, bildet er symbolsk. Som du ser har også Jesus Kristus en hvit kappe på seg. Den kristne skal identifiserer seg med Jesus Kristus, se seg selv i Jesus Kristus, bli ett med Ham. Derigjennom vil den kristne bli et nytt menneske, skikket til et liv i den nye verden (himmelriket)

Lenke til kommentar

Kler man seg i Jesus dersom man tar på seg en hvit kjortel?

Nei, bildet er symbolsk. Som du ser har også Jesus Kristus en hvit kappe på seg. Den kristne skal identifiserer seg med Jesus Kristus, se seg selv i Jesus Kristus, bli ett med Ham. Derigjennom vil den kristne bli et nytt menneske, skikket til et liv i den nye verden (himmelriket)

Så en prest i en slik kjortel kan altså identifiseres som Jesus Kristus? Han ser på seg selv som en person som er inni Jesus Krisus?

Er kristne mennesker nyere enn andre mennesker? Er for eksempel jeg et gammelt menneske, mens du et helt nytt ett?

Blir man ny når man har kledd seg ut som Jesus Kristus? Hmm... :)

Lenke til kommentar

Ja de kristne er nye mennesker. Men du må nok lese litt identifikasjons psykologi for å forstå dette, turbonello :)

Haha :) Ja, det må jeg nok. =)

Men hvordan kan det å identifisere seg med en religiøs oppvigler som levde i oldtiden, og som gikk rundt med en hvit kjortel, gjøre meg til et nytt menneske? Oldtiden er jo ganske så lenge siden, og dersom man skulle anta at han fortsatt lever, så er det vel heller logisk og anta at man da blir et svært, svært gammelt menneske, og at dersom man er seg selv fullt ut og ikler seg sin egen guddommelighet, at man først DA er et nytt menneske? ... Er slik jeg ser på det. Jeg er min egen Herre. Jeg er min egen Gud, og jeg er en moderne Gud, som ikke tilber noen andre Guder enn Gud, som da er meg selv... Du kan gjerne gjøre dette, for all del... ;)

Lenke til kommentar

I vår pluralistiske tidsalder høyrer vi stadig påstandar som "Alle religionar byggjer i hovudsak på dei same vidareførte dogmene" (same shit new wrapping), "Kristendom er berre ei smørje av eldre tiders overtru og har like lite truverde som andre mytologiar", "Ikkje-kristne har like stor grunn til å forkaste den kristne gud, som kristne har for å forkaste alle konkurrerande mytologiske vesen". Problemstillingane eg vil vi skal diskutere i denne tråden er derfor om det eksisterar moment som klart distingverar den kristne guddom frå andre relgionar, og om desse skilnadane på nokon måte aukar kristendomens kredibilitet i forhold til desse. Lat oss byrje med å setje opp nokre få punkt:

 

1) Vegen til frelse - Eit kjent kristent slagord seier "Religion er menneskets veg til Gud. Kristendom er Guds veg til mennesket". Vi har alle menneske ein indre lengsel etter noko som er større enn oss sjølv, men medan religiøse søkjer samfunn med guddomen i seg sjølv, naturen eller gjennom rituelle handlingar, er det i kristendomen Gud sjølv som er den aktive part, som kallar og dreg menneska til han: "Ingen kan koma til meg utan at Faderen som sende meg, dreg han; og eg skal reisa han opp på den siste dagen. "

 

2) Frelse gjennom nåde - I motsetning til andre religionar, der mennesket må vinne si eiga frelse gjennom dydige gjerningar, fortel Bibelen om ein Gud som har gjort alt ferdig slik at det for oss berre er igjen å ta imot. Ef 2,8: "For av nåde er de frelste, ved tru. Det er ikkje dykkar eige verk, det er Guds gåve."

 

3) Frelsesvisse - Medan til dømes muslimar må avvente Guds avgjersle til domedag, har vi som kristne garanti frå Gud om at hans nåde er nok. "Kvar den som kallar på Herrens namn, skal verta frelst." (Rom 10,13) Hebr 6,19: "Denne vona er eit trygt og fast anker for sjela."

 

4) Gud som elskar - Ef 1,5: "I kjærleik og av eigen fri vilje har han føreåt etla oss til å få barnekår hjå seg ved Jesus Kristus". Bibelens Gud er ikkje berre unik i sin altriustiske agapeform for kjærleik, men også i det han audmykjer seg sjølv til fattigdom og død, for at vi i han skal få liv og rikdom. Jes 53,10: "Det var Herrens vilje å knusa han med sjukdom. Men fordi han gav sitt liv til soning, skal han få etterkomarar og leva lenge, og ved han skal Herrens vilje ha framgang."

 

5) Gud som inkarnert menneske (med historisk kredibilitet)- Joh 1,14: "Og Ordet vart menneske og tok bustad mellom oss"

 

6) Gud som treeinig - Denne spesielle form for monoteisme er unik for kristendommen.

 

7) Gud som kontaktperson - Gud er ein kjærleg far som vi når som helst kan søkje kontakt med gjennom bøn. Den Heilage Ande verkar her som mellommann mellom Gud og menneske, og lever i alle kristne.

 

Om CS Lewis vert det fortalt denne historia:

`During a British conference on comparative religions, experts from around the world debated what, if any, belief was unique to the Christian faith. They began eliminating possibilities. Incarnation? Other religions had different versions of gods appearing in human form. Resurrection? Again, other religions had accounts of return from death. The debate went on for some time until C. S. Lewis wandered into the room. “What’s the rumpus about?” he asked, and heard in reply that his colleagues were discussing Christianity’s unique contribution among world religions. Lewis responded, “Oh, that’s easy. It’s grace.”‘ `Only Christianity dares to make God’s love unconditional.’

 

1 - Skriv skikkelig norsk.

 

2 - Det er ingenting som skiller kristendommen fra andre religioner. Alt er tankespinn, og ingenting annet.

 

3 - Historisk kredibilitet? LOL. Kilder og bevis takk! I følge historien så er jesu fødsel umulig da det er et 7 års gap mellom to hendelser som i følge bibelen begge skjedde ved jesu fødsel.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Vi mangler fortsatt svar på hvilken grusom forbrytelse det er jeg har begått for å trenge tilgivelse og frelse?

I følge den kristne/jødiske mytologien var det Adam og Eva som fucket dette opp for oss med eple spisingen sin. De fikk skylden for noe den kløne guden med letthet kunne forutsett, men de som tror på denne mytologien mener at de, altså eplespiserne, hadde "fri" vilje og ble lurt av en snakkende slange til å spise det eplet... Historien forteller om en gud som bare må være unik dum hvis vi skal tro på dette, for hvem gud lager noen dumme som kjøpebrød og etterpå setter skylden på dem fordi de ikke skjønte at de gjorde noe galt? Hvorfor skapte han ikke bare jesus og satte han til å passe på det jævla treet eller brukte englene til dette?

 

Hele myten vitner om en gud så ufattelig dum at det rett og slett er en umulighet for en så dum gud å få til noe slikt som et menneske. For tabben er gud sin, men isteden for å sette skylden på seg selv så vil den kristne/jødiske mytologien ha det til at den fiktive jesus kan frelse deg fra syndene som ble begått av eplespiserne for omlag 6000 år siden... Henger det på greip for deg?

 

 

Selv kommer jeg ikke inn i himmelriket fordi jeg har sterilisert meg. Ingen som har skader på kjønnsorganene kommer inn i guds rike i følge sjefen selv (hva alle de som kommer inn der skal bruke kjønnsorganene sine til sies det ingenting om, for hva skal man med barn når man lever evig?). Dette er bare et av slike koko bud som den kristne/jødiske guden befaler mens han i neste settning forlanger at folk skal kappe forhuden av små barn for å vise at de er herrens folk.... Jøss, for en idiot.... Men sånn går det meste av bibelen, der påstander møter påståtte motsigelser som igjen slås ihjel av andre påståtte motsigelser... Klart et eller annet sted MÅ du tolke dette i favør av guden, hvis ikke klarer du ikke å tro på dette i det hele tatt...

 

Så det eneste som er unikt med den jødiske/kristne (og muslimske guden) er hans ufattelig dumhet. For en skulle jo tro at en gud hadde litt mer kløkt og logisk sans, (det er jo i følge de som tror på en av versjonene ingen som er så smart, god og klok som Yahwe/elohim/allaah...)og da er det ganske forvirrende å lese om hvor ufattelig stupid og lite gjennomtenkt denne guden er.

 

Nå er ikke muslimenes gud et hakk bedre, for hvor ufattelig dum må ikke allaah ha vært der han valgteen som hverken kunne lese eller skrive for å formidle sitt aller siste og eneste sanne ord? En må jo trekke på smilebåndet over folk som er like dumme og klarer å tro på dette... for en klovn....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja de kristne er nye mennesker. Men du må nok lese litt identifikasjons psykologi for å forstå dette, turbonello :)

Haha :) Ja, det må jeg nok. =)

Men hvordan kan det å identifisere seg med en religiøs oppvigler som levde i oldtiden, og som gikk rundt med en hvit kjortel, gjøre meg til et nytt menneske? ....

Ja, nå reduserer du Jesus Kristus til en oltidens oppvigler. I de kristnes øyne er Han fremtidens menneske, som de alle er på vei mot.

 

Du blir et nytt menneske, fordi noe helt grunnleggende endres i deg, når du lar Jesus Kristus (det nye mennesket) bli en del av deg.

Lenke til kommentar

Ja, nå reduserer du Jesus Kristus til en oltidens oppvigler. I de kristnes øyne er Han fremtidens menneske, som de alle er på vei mot.

Og her gjør du det motsatte, du maksimerer jesus til noe som du overhodet ikke har grunnlag for å si.... For så dum og klønete som bibelen fremstiller jesus er han nok ingen fremtidens mann nei... Og dette skal liksom være en gud?

 

 

 

Du blir et nytt menneske, fordi noe helt grunnleggende endres i deg, når du lar Jesus Kristus (det nye mennesket) bli en del av deg.

Ja, fra den dagen må du juge så det renner av deg for deg selv og andre om påstander som overhodet ikke holder vann, så jeg forstår godt at både du og de rundt deg oppfatter deg som et nytt menneske ja... Problemet til religiøse er at de ser på seg selv som ærlige fordi de tror på et eller annet og fordi doktrinene narrer dem til å tro at det er slik, men er det noe de fleste religiøse IKKE er så er det nettopp ærlige når det kommer til hva de tror på.

 

I så måte foretrekker jeg å forbli det gamle mennesket, for jeg er i det minste ærlig både mot meg selv og andre og forsøker ikke å lyve om påstander det ikke finnes belegg for. Men jeg har full forståelse om at dere føler dere som nye mennesker ja, spesielt hvis du var ærlig før du ble religiøs.... Så jeg kondolerer på dine vegne IHS, du er nok et nytt menneske, men noe bedre menneske er du overhodet ikke! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, nå reduserer du Jesus Kristus til en oltidens oppvigler. I de kristnes øyne er Han fremtidens menneske, som de alle er på vei mot.

Og her gjør du det motsatte, du maksimerer jesus til noe som du overhodet ikke har grunnlag for å si.... For så dum og klønete som bibelen fremstiller jesus er han nok ingen fremtidens mann nei... Og dette skal liksom være en gud?

Hah, der sa du det :)

Hadde denne mannen kommet i dag, og ikke den gang, ville han bare fått noen rare blikk, eventuelt hadde han blitt tatt hånd om av noen mennesker i hvite frakker...

 

Jeg har selv vært å besøkt steder som det finnes folk som har tanker om at de er profeter etc... =) Disse kalles psykiatriske pasienter. :)

 

Jeg anser ikke Jesus for å være noe historisk menneske slik mange her måtte tro og mene uavhengig av religiøst*/ikke-religiøst ståsted...

 

Jesus er for meg noe av det samme som det IHS beskriver, på en måte... I et gnostisk skrift blir ikke Jesus nevnt, men man bruker heller begrepet "Det perfekte mennesket"... Det står følgende:

 

Og vi burde heller skamme oss og ikle oss Det Perfekte Menneske, til å forme oss [?] som han befalte oss, og forkynne evangeliet [Les: De gode nyhetene (ikke bibelen)], uten å forkynne noen videre befaling eller noen annen lov enn den som Frelseren sa." Da Levi hadde sagt dette, de begynte de å gå ut for å proklamere ham og forkynne ham.

 

Hentet fra det såkalte kjetterske evangeliet:

Maria Magdelenas evangelium:

http://trosvitne.no/Aandelig/Maria_ev.htm

 

 

Jesus var ikke noe annet enn et bilde på det perfekte mennesket, som alle mennesker skulle streve mot å bli lik. Derfor blir han kalt Gud og så videre... I bunn og grunn er det jo vi som er gudene:

Sal 82,6 Jeg har sagt: «Dere er guder, Den Høyestes sønner er dere alle.

 

Joh 10,34Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: Dere er guder...

Lenke til kommentar

Ja, nå reduserer du Jesus Kristus til en oltidens oppvigler. I de kristnes øyne er Han fremtidens menneske, som de alle er på vei mot.

Og her gjør du det motsatte, du maksimerer jesus til noe som du overhodet ikke har grunnlag for å si.... For så dum og klønete som bibelen fremstiller jesus er han nok ingen fremtidens mann nei... Og dette skal liksom være en gud?

RWS, det er på det rene at disse egenskapene Jesus Kristus hadde, er noe fremtidens mennesker vil kunne gjøre, tingene beveger seg i denne rettningen.

 

På et gitt tidspunkt i fremtiden vil denne personen Jesus Kristus igjen dukke opp. Og da er det de som var for Jesus Kristus, som går videre inn i fremtidsverden.

Lenke til kommentar

Jesus var ikke noe annet enn et bilde på det perfekte mennesket, som alle mennesker skulle streve mot å bli lik. Derfor blir han kalt Gud og så videre... I bunn og grunn er det jo vi som er gudene:

Sal 82,6 Jeg har sagt: «Dere er guder, Den Høyestes sønner er dere alle.

 

Joh 10,34Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: Dere er guder...

 

Og vi er noen navlebeskuende tåper, som tror at vår plass, og vår intelligens på noen måte er unik. Det er bare å ta seg en tur ut i mørket i vinter, og rette blikket opp. Ikke mot himmelen, men forbi. Bare å prøve å fatte hvor stort universet faktisk er gjør meg egentlig litt uvell, fordi jeg vet at min mentale kapasitet er latterlig i forhold til hva som kan eksistere der ute.

 

Og det at enkelte klarer å påstå at de "sitter med alle svarene" uten å ha satt sine bein utenfor den lille ubetydelige flekken av stein som vi befinner oss på er direkte idiotisk. Det er som om jeg skulle sitte hjemme i indre bartestad, og fortelle alle mine bygdetullinger om hvordan verden utenfor er, uten å ha satt mine bein der.

 

I don't wana live on this planet anymore!

Lenke til kommentar

Ja, nå reduserer du Jesus Kristus til en oltidens oppvigler. I de kristnes øyne er Han fremtidens menneske, som de alle er på vei mot.

Og her gjør du det motsatte, du maksimerer jesus til noe som du overhodet ikke har grunnlag for å si.... For så dum og klønete som bibelen fremstiller jesus er han nok ingen fremtidens mann nei... Og dette skal liksom være en gud?

RWS, det er på det rene at disse egenskapene Jesus Kristus hadde, er noe fremtidens mennesker vil kunne gjøre, tingene beveger seg i denne rettningen.

Det kalles vell gjerne evolusjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, nå reduserer du Jesus Kristus til en oltidens oppvigler. I de kristnes øyne er Han fremtidens menneske, som de alle er på vei mot.

Og her gjør du det motsatte, du maksimerer jesus til noe som du overhodet ikke har grunnlag for å si.... For så dum og klønete som bibelen fremstiller jesus er han nok ingen fremtidens mann nei... Og dette skal liksom være en gud?

RWS, det er på det rene at disse egenskapene Jesus Kristus hadde, er noe fremtidens mennesker vil kunne gjøre, tingene beveger seg i denne rettningen.

Det kalles vell gjerne evolusjon?

Nei det er ferdig tillrettelagt program i ferd med å ta form.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...