Windoge Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Er man virkelig nødt til å oppsøke folk med Telenor for å få sjekka selvangivelsen sin på nett? Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 37 timer senere er problemet fortsatt til stede. 1 millard vel anvendte kroner. En slik inkompetanse hører ikke hjemme noen steder. thomas: tydeligvis er det løsningen. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Ser for meg reklamene fra Telenor i tiden fremover; Problemer med å sjekke selvangivelsen? Altinn prioriterer oss når systemet steiker! Lenke til kommentar
runerask Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Ser for meg reklamene fra Telenor i tiden fremover; Problemer med å sjekke selvangivelsen? Altinn prioriterer oss når systemet steiker! Virket bra med Altibox også :-D Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 det nye slagordet : Altinn, der alt ting går galt Hva skjer nat til 1. april når fristen går ut og alle skal lever selvangivelsen . I fjor måtte jeg etterlyse papirutgaven som kom i posten bare noen dager før fristen til tross for at jeg ikke har bedt om bare elektronisk utgave. Man skulle nesten tro at de slutter å levere papirutgaven etter at jeg har sendt den inn elektronisk i noen år nå. 1 Lenke til kommentar
Teac Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Kom til slutt inn, men har fått feil skatteberegning. Plaster såret er at jeg får 15k igjen Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Oppe igjen etter 36t. Det BØR være noen som er trøtte nå! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Trøtte får de faen meg bli, jeg får fortsatt samme beskjed som før. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Kom inn nå, men tør ikke logge ut igjen. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Da har jeg endelig fått sjekket skatten ved å koble til Internett gjennom mobiltelefonen min! Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Auto-refreshen fungerte ypperlig. Kom inn nå og fant ut at det ble ca kr 1500 i restskatt. Urk. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Fikk sjekket den til slutt jeg også, via telenor internett Fikk igjen en liten slump på skatten... Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Fortsatt utilgjengelig, Trondheim, Loqal er ISP Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Til alle de som har ytret sine tanker om at en ikke kan skalere systemet etter kun 1 dag i året med stor trafikk må jeg bare si følgende: Jo tenk akkurat det må man kunne forvente. Andre land klarer det med betydelig større brukermasse. Og i ærlighetens navn, når de først har brukt 1 milliard på systemet så hadde vi vel tålt om det trengtes 50-100 mill til for å få ting til å gå på skinner? Slik ting er nå har vi brukt 1 milliard på et system som faktisk ikke virker og etter snart 39 timer siden publisering virker dritten fortsatt ikke. Ja ja hva skal man si da? Vel anvendte kroner? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Jeg kan ikke huske at det var slik fokus på det i media i fjor . Er det bilt så fryktelig mange flere som bruker det i år ? Faktisk ikke, det eneste er at løsningen er oppdatert fra i fjor til i år. Kanskje påtide at skattetaten tar en prat med svenskene, der var det ikke problemer, I tillegg er det enda flere svensker.... Selv om systemene bygger på omtrent samme arkitektur/løsning/teknologi er det nok noen forskjeller - Altinn er totalt sett noe mer kompleks fordi den inneholder langt flere systemer/funksjoner. F.eks er autentiseringsløsningen mer kompleks pga bedriftsbruken. Og nå er faktisk realiteten at om man har to nesten identiske løsninger - helt identisk er det umulig å få til, så kan den ene knele selv ved middels last og den andre fungere helt som den skal. Det er noe vi som jobber med portaler/webapplikasjoner opplever av og til når vi f.eks må bytte ut hardware. Altinn er faktisk en løsning som har ruslet og gått i ulike versjoner siden 2003, til og med dagens løsning (Altinn II) har vært i produksjon en god stund. Men vi får muligens svaret på hvorfor den knelte pga en litt spesiell situasjon. @mrs.robinson: Systemet er skalert for denne belastningen - faktisk skalert for betydelig høyere last. Så årsaken er nok noe helt annet enn hvordan systemet er designet for å skalere. Så vidt jeg har sett av "statistikk" knelet det faktisk på lavere last enn det alt har klart å håndtere i vanlig drift. Ellers er ikke systemet publisert for 39 timer siden, det eneste som ble gjort i systemet var at ligningen ble lagt inn i systemet - resten av systemet ble faktisk ikke endret i det hele tatt. Ligningen er bare et omfattende datasett som "overføres" fra skatteetaten sine interne systemer. Slike datasett "overføres" til og fra Altinn på daglig basis. Altinn er heller ikke laget primært for akkurat dette "skjemaet", men for en lang rekke formål. Personlig bruker jeg Altinn stadig vekk og det sparer meg for en betydelig mengde arbeid i løpet av ett år. PS! Ellers betyr dette null og niks for de fleste som sprer edder og galle her, dog har det faktisk negativ effekt på mange i næringslivet. Endret 23. mars 2011 av Bolson Lenke til kommentar
andreg Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Bah! Jeg får fremdeles bare melding om at "Altinn er utilgjengelig"... Måtte fluene fra tusen kameler hjemsøke armhulene til de som er ansvarlige for denne dritten! 1 Lenke til kommentar
anbar Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 samme her. Jeg vedder på at altinn/brreg skaffer seg 4/6 timer call to repair avtale med en av de store nå. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 samme her. Jeg vedder på at altinn/brreg skaffer seg 4/6 timer call to repair avtale med en av de store nå. De har nok SLA på Altinn med langt krafigere krav enn enn 4/6 timer call to repair. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Ellers er ikke systemet publisert for 39 timer siden, det eneste som ble gjort i systemet var at ligningen ble lagt inn i systemet - resten av systemet ble faktisk ikke endret i det hele tatt. Ligningen er bare et omfattende datasett som "overføres" fra skatteetaten sine interne systemer. Slike datasett "overføres" til og fra Altinn på daglig basis. Altinn er heller ikke laget primært for akkurat dette "skjemaet", men for en lang rekke formål. Personlig bruker jeg Altinn stadig vekk og det sparer meg for en betydelig mengde arbeid i løpet av ett år. PS! Ellers betyr dette null og niks for de fleste som sprer edder og galle her, dog har det faktisk negativ effekt på mange i næringslivet. Har heller ikke sagt at systemet_ble_publisert_for_39_timer_siden. Det jeg refererte til var at selvangivelsen var publisert for 39 timer siden. Og det har jo vært den trafikken som gjorde at dritten knelte. På generelt grunnlag blir det noe underlig å si at et løsning er laget for å håndtere betydelig større last enn den faktisk taklet. For tenk den er jo ikke laget for takle stor last. Tvert imot. De laget den til å takle utrolig_lav_last. Sure designet i mock-up virket helt sikkert. Men nå har vi i 40 timer sett at i praksis så er løsningen ubrukelig. Nei for min del blir all videre informasjons-deling med staten gjort via papir. Enere og nuller det takler ikke staten. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Kom endelig inn nu, og det var jo som forventa Tilbake litt på skatten, passer bra med 6 ukers ferietur i sørøst-Asia til sommern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå