fiskercool Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Hei noen som kunne hjulpet meg med noen sannsnynlighet oppgaver? Har prøve i morgen, og er ikke klar... Trenger hjelp til hele b oppgaven. Oppgave 1. På en stor videregående skole har 65% av elevene valgt programfag i matematikk på vg2. a) Vi velger tilfeldig to av elevene på skolen. 1) Hva er sannsynligheten for at begge har valgt programfag i matematikk? 0.65^2 2) Hva er sannsynligheten for at ingen av dem har valgt programfag i matematikk? 0.35^2 3) Hva er sannsynligheten for at akkurat en av dem har valgt programfag i matematikk? (0.65*0.35)+(0.35*0.65) b) Vi velger tilfeldig fem av elevene på skolen. 1) Hva er sannsynligheten for at akkurat tre av de fem har valgt programfag i matematikk? 2) Hva er sannsynligheten for at minst en av dem ikke har valgt programfag i matematikk? Hadde satt stor pris på hjelp, eller et lite dytt i rett retning hvertfall. Har som sagt prøve i morgen :s Endret 22. mars 2011 av pistasj Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Oppgavene i a) er riktige (hvis du ikke visste det fra før..). I oppgave b1) kan du i prinsippet gjøre det samme som i a3), men det er fryktelig mye jobb. Regn heller ut sjansen for at elev 1, 2 og 3 har matte, og så regn ut hvor mange måter man kan kombinere tre av fem elever. I b2) (og så godt som alle andre oppgaver hvor de spør om minst en) er det enklere å regne ut sannsynligheten for at ingen har det og så trekke denne fra 1. (Tenk gjennom hvorfor du kan gjøre det.) Endret 22. mars 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Oppgavene i a) er riktige (hvis du ikke visste det fra før..). I oppgave b1) kan du i prinsippet gjøre det samme som i a3), men det er fryktelig mye jobb. Regn heller ut sjansen for at elev 1, 2 og 3 har matte, og så regn ut hvor mange måter man kan kombinere tre av fem elever. I b2) (og så godt som alle andre oppgaver hvor de spør om minst en) er det enklere å regne ut sannsynligheten for at ingen har det og så trekke denne fra 1. (Tenk gjennom hvorfor du kan gjøre det.) Først vil jeg beklage, mente selvfølgelig sansnylighet når jeg skrev statistikk.. Takk for at du prøver å hjelpe meg, the_last_nick_left. Men jeg kommer ikke fram til noe svar... Vet at svaret på B1 skal være 0,34 og B2 0,88 Dette er sikkert lett, men kunne du vist meg utrening hvis det ikke er alt for mye skriving? Klarer såvidt å tenke, er litt stresset... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Kan muligens hjelpe deg Men jeg må vite fasiten slik jeg ser om jeg har tenkt rett. Edit: Har Horrorbyte rett så stemmer det jeg gjorde. Jeg brukte bare BPD funksjonen på kalkulatoren x=3 numtrial=5 p=0.65 Endret 22. mars 2011 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Sannsynligheten for akkurat 3 av fem er: Det gir omtrent 0,345 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Men jeg kommer ikke fram til noe svar... Vet at svaret på B1 skal være 0,34 og B2 0,88 Dette er sikkert lett, men kunne du vist meg utrening hvis det ikke er alt for mye skriving? Klarer såvidt å tenke, er litt stresset... Se Horrorbytes post for 1). Sannsynligheten for at alle tar matte er 0,655. Enten tar alle det eller så er det minst en som ikke tar det. Sannsynligheten skal summeres opp til 1, så sannsynligheten for at minst en ikke tar det er da 1-0,655 Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Skjønner det nå, takker begge to! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå