Panerai Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Etter å ha lest robertaas sine tester tenkte jeg at jeg skulle satse på å gjøre det samme på min neste tur. Siden jeg reiser med to små barn ble det ikke like mange og gode bilder som robertaas pleier å ha, men jeg gjør alikevel et forsøk. Jeg har akkurat kommet hjem fra denne turen. Kristiansand - Oslo med SAS Oslo - New York med Continental New York - Orlando Kristiansand - Oslo med SAS På grunn av kraftig tåke dagen før var det første flyet til SAS (til København) kansellert noe som igjen førte til store køer i innsjekkingen. Vi fikk av en eller annen grunn ikke sjekket inn på selv innskjekkingen og måtte ha kontakt med en SAS ansatt, men det var lettere sagt enn gjort. Først stod vi rundt 10 minutter i kø for å snakke med ei dame ved en pc, men når hun var ferdig med kunden gikk hun bare uten å si et eneste ord til oss. Så da var det på den igjen i en ny kø. Etter ca 10 nye minutter fikk vi hjelp og klarte etterhvert å få sjekket inn ved hjelp av en mindre blid SAS ansatt. Siden vi reiste med to små barn (1år og 3år) synes vi det er greit å ha vognene med på flyplassene og er vant med å kunne levere dem ved gaten og få dem igjen når vi går av flyet. For SAS virket dette vanskelig, så vi måtte krangle litt med dem og si at det var helt vanlig med alle flyselskap og at vi tidligere alltid har fått det til. De nevnte noe om nye strenge regler. Vi fikk dem med til slutt. På hjemveien derimot ble det problemer på returen på denne flyvningen. Det var tydligvis ikke mulig å få med vogn inn til gaten, selv om vi hadde gjort det. Vognene skulle vært sjekket inn og sendt som bagasje og sendt på bagasjebåndet. Med små barn som skal sove er man på en måte avhengig av vogn for å få dem til å sove. Så over til frokosten Frokost SAS by kaffekoppen, on Flickr Flyet gikk før 0900 og da får man frokost, den smakte egentlig helt ok, og vi fikk tilbud om kaffe eller te. Flyet var av den gamle typen med askebeger i armlenet, ingen underholdning og forholdsvis liten plass til bena. Seteryggen foran Oslo - New York med Continental Før vi kom inn på venteområdet her måtte vi gjennom en ny sikkerhetskontroll, hvor de spurte om de vanlige spørsmålene som hvor bagasjen har vært siden den var pakket, om du har med noen skarpe objekter osv. Det var også tåke denne dagen og flyet var forsinket inn til Gardermoen, og vi ble ca 30 minutter forsinket. Ikke noe å klage over det. De ansatte hos Continental kom bort til oss og sa at vi skulle få lov til å boarde først siden vi hadde med små barn. Dette skjedde ikke hos SAS der vi måtte krangle i køen med alle de andre. Og det var selvfølgelig ikke noe problem å få en rosa lapp på vognene som sier at den skal leveres rett før flyet og få den igjen (ferdig oppslått) når vi går av flyet. Min første tanke var at det var et veldig lite fly vi skulle fly. Det var kun 2 rader med 3 seter i hver rad, og da naturligvis bare en midtgang. Det var helt grei plass til bena. Underholdningssystemet var bra. Det var en touchskjerm i alle seteryggene. Kartet Battelship Det var mange filmer og velge mellom, både nye og gamle klassikere. Et godt utvalg av musikk fra RnB til Heavy, mange spill og en del TV-serier. Det var også et kart så man kunne følge med hvor man var. Det jeg savnet var kamera fram og ned. Og muligheten til å velge om jeg ville se kart eller tekniske data. Det skiftet hele tiden og jeg kunne ikke bestemme hva jeg kunne se. Continental gir ut gratis ørepropper av den typen man putter inn i øret. De kunne kanskje ha lagt litt mer i kvaliteten da jeg på turen klarte å ødelegge 2 par. Ødelagte ørepropper Serveringen var god. Det var mulighet for å få alkoholfri drikke gratis hele tiden, og middagen var god. Jus Snacks New York - Orlando med Continental Vi hadde litt dårlig til i New York og vet fra tidligere at det kan ta litt tid å komme seg gjennom alle kontroller og sjekke inn bagasjen igjen. Derfor la vi ut i god fart når vi kom ut av flyet, det tjente vi på for etter oss i passkontrollen begynte køen. Innreise og alt gikk fint, samt innsjekk av bagasjen. Flyet videre var av omrent samme størrelse som det som tok oss til New York. Underholdningsalternativet her var den samme skjermen, men det var kun filmer og TV man kunne se. For å få tilgang måtte man betale 6 dollar, og det gadd jeg ikke. Vi kunne også raske med oss de samme dårlige øreproppene ved inngangen til flyet. Her var det heller ingen problemer med å få med vognene. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Ser ikke ut til å ha endret seg mye siden jeg fløy over dammen med Continental for ett år siden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1206132 Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Ser ut til å være det samme som de gangene jeg har flydd også. Helt årleit har egentlig vært min konklusjon. Det gjelder spesielt dersom man skal ha flere destinasjoner på samme reise. (Hadde f.eks. Oslo-New York-Orlando, Orlando-Cleveland-Chicago og Las Vegas-New York-Oslo i høst. Kostet meg 6500-ish.) Enkelt og ofte billigere enn andre muligheter. Jeg er derimot ikke enig i at maten de serverer er god. De gangene jeg har flydd, har det vært noe kjipe pastaretter uten smak. Ikke at annen økonomiklassemat stort sett er bedre, men den er likevel ikke god. Underholdningssystemet deres er derimot bra, og det er også et stort pluss for min del at de har stikkontakt mellom alle setene. Hodetelefoner tar jeg alltid med selv. De man får uttdelt er, som du skriver, bare søppel. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Maten fra oslo var faktisk bra, men dårlig på hjemturen. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Her kommer et lite referat om returen. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å skrive noe, men jeg fant et par bilder fra EWR på vei hjem. FLL - EWR med Continental Vi kom rett fra cruise, og etter å ha hentet bagasjen vår på terminalen. De hadde et overraskende bra system for å la over 5000 mennesker hente koffertene sine. Han duden som hjalp oss med å med koffertene bestemte selv hvor mye han skulle ha i tips. Og for oss endte det på $20, men å hadde vi totalt 9 kolli og vi hadde ikke mulighet til å bære dem selv. Så prisen var vel ikke så gal. Untitled by kaffekoppen, on Flickr Bagasjeutleveringen Untitled by kaffekoppen, on Flickr Bagasjeutleveringen Det var tydeligvis ikke lov å ta bilder der, for det var ei dame som vifta febrilsk med henende og ropte noe som jeg ikke hørte som sikkert betydde at det var forbudt. Vi ankom FLL ganske tidlig på dagen, og hadde god tid. Men vi sjekket inn med en gang. Før vi gikk inn i køen hadde vi mulighet til å veie koffertene og se om de var for tunge. Noen av dem var det, selv om vi dagen før hadde sjekket dem med en kjekk liten bagasjevekt. Maksvekten var 50,9 lbs. Selvfølgelig var det noen problemer og han som hjalp oss med å sjekke inn svettet litt og brukte ca en halvtime for å sjekke oss inn. Vi kjøpte et ekstra kolli og betalte $50 for det. Da vi veide koffertene og de fikk bagasjetag på seg viste det seg at den vekten viste lavere vekt enn den som stod ved inngangen til innsjekken. Dermed hadde vi tatt ut litt vekt helt uten grunn. Sikkerhetskontrollen gikk greit, og den er som den er alle andre plasser i USA. Men så veldig nøye kan de ikke være for når vi kom gjennom så vi at vi hadde fått igjennom en solkrem. Gateområdet var lite, men det var en liten kiosk, et spisested og en dunkin donuts. Der tilbrakte vi ca 4 timer. FLL - EWR med Continental 3+3 seter med underholdningssystem i seteryggen foran. Man kunne betale $6 for å få tilgang til rundt 100 kanaler og noen filmer. Siden det kun var en flytur på 2-2.5timer så gadd jeg ikke det. Det var ingen servering av mat, men vi kunne få alkoholfri drikke. Alkoholholdig drikke kostet $7 om jeg ikke husker helt feil. Untitled by kaffekoppen, on Flickr Satt ved vingen her også. EWR - OSL med Continental Det var greit å finne fram til hvor man skulle gå for å komme videre. Det var også en kjekk foodcourt med mange restauranter inne på gateområdet. Omtrent samme størrelse på flyet som det som tok oss til New York. Maten var ikke fult så god som på reisen til EWR. Dette flyet gikk også på kvelden amerikansk tid. Derfor prøvde jeg å få sove litt på denne turen, noe som gikk ganske greit. IMG_7700 by kaffekoppen, on Flickr Flyet som tok oss fra New York til Oslo IMG_7711 by kaffekoppen, on Flickr Utsikten mot New York. IMG_7713 by kaffekoppen, on Flickr Slik så det ut utenfor gaten OSL - KRS med SAS Her måtte vi ta ut bagasjen og gå igjennom tollen med den, for så å gå opp i innsjekkingsskrankene for å levere den igjen. Et par av oss manglet boardingkort på den siste strekningen, men damen i innsjekken fikset det. Og vi fikk mulighet til å sjekke inn med fingeren Bagasjen ble levert og vi gikk mot sikkerhetskontrollen. Den gikk også greit og vi gikk igjennom sammen med hele Kaizers Orchestra. Når vi skulle fikse en lapp til å henge på vognene så sa damen plutselig at vi ikke var sjekket inn. Det tok litt tid, men det ble fikset og vi fikk sitte i nærheten av hverandre. Men det å få den lappen som man henger på vogna var ikke like lett. Vi skulle tydeligvis ha sjekket vognene inn sammen med bagasjen. Og vi skulle visst ha gått rundt på Gardermoen i 6 timer uten vogn. Det var litt rart synes jeg. Men vi fikk en bagasjetag på vognene og slang dem ned i sklia rett utenfor flyet sånn at vi skulle få den på bagasjebåndet. Overraskende nok kom all bagasje og alle vognene på båndet på KRS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå