Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående kjøp av MB 1996 E230 Classic


Anbefalte innlegg

Hallais folkens.

Jeg trenger litt hjelp av dere. Har lenge suglet på bil, og som 18 åring så har jeg funnet en bil som jeg meget godt liker. Den ser bra ut på bildene, har ok med utstyr (soltak, automat, bakhjulsdrift er ett pluss) og en akseptabel km stand. Bilen jeg snakker om er en Mercedes E230 Classic, kjørt 253 000 km. Linker bilen her: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27410241

 

Har vert i kontakt med selger, via mail, og fikk opplyst at bilen var i meget bra stand til å være 15 år, det er ingen store problemer med bilen, lite rust, men det eneste gale som han var opplyst om var at v.vindusheiser bak ikke virket, klimaanlegget virket ikke (han vet ikke om det er gass eller om det er lekkasje) , drenering i takluken er sikkert tett, men det kommer inn vann når det regner kraftig. Eier har hatt bilen i 6 år.

 

Så mitt spørsmål til dere er om dette i sinhelhet er et bra kjøp? Er dette dyre kostnader og eventuelt lett å fikse? Jeg er forresten svært lite handy når det gjelder fiksing å mekking så dette må et lokalt verksted stå til ansvar for.

 

TAKK FOR HJELPEN :) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne årgangen er kjent for å ruste ekstremt mye. Mye mye mye mer enn serien før. Ikke uvanlig at dører og forskjermer måtte byttes etter få år.

Så når selger sier det er lite rust har jeg vondt for å tro på han. Det foreslår jeg derfor at du tar med en klype salt og gjør grundige undersøkelser av bilen, bl.a. under.

 

Vindusheiser bak blir noen tusen kroner hvis det er elektriske vindusheiser.

Det som pleier å skje er at mekanismen havarerer/stivner og taggene blir nedslitt.

Tror selve mekanismen koster ca 2200, dette var noen år siden så den kan jo ha blitt dyrere siden den gang. Så skal den jo byttes da, hvis du ikke gjør dette selv må du jo regne med å betale en del for det, du kan jo regne 1500kr.

 

Når det gjelder klimaanlegg som ikke virker så blir det fort veldig dyrt.

Måten dette fungerer på er at viftereima drar rundt et hjul på en kompressor, ytre ringen på dette hjulet går rundt hele tida.

Så er det en magnetclutch som slår inn, og da går den indre delen av hjulet rundt, og dermed også kompressoren.

Når denne slår inn hører man et høylytt klikk. Dersom denne er defekt vil jo anlegget ikke være aktivt.

Så er det sånn da, at i dette anlegget så sitter det noen trykksensorventiler eller hva man skal kalle de, med andre ord sensorer som merker hvor mye trykk det er i anlegget. Dersom trykket er for lavt eller for høyt, så vil ikke anlegget være aktivt.

Videre er det slik at det er flere steder det kan være lekkasje, og komponentene har varierende priser.

Det grunnleggende er jo en håndfull slanger. Videre er det selve kompressoren, som er svært kostbar og gjerne koster flere tusen.

Så har du noe som kalles en condenser, det er rett og slett en slags radiatoraktig sak. Den er også brukbart dyr.

 

Dersom du skal ha feilsøkt et slikt A/C anlegg er det flere firmaer i Oslo som driver med dette, bl.a. har jeg sett et på Alna der ved Ulven, men du må nesten regne med at det kan bli dyyyyyyyyyyyyyyyrt å reparere. Hvor mange tusen blir bare gjetninger. Men det kan fort bli noen tusen. Det blir nok vesentlig dyrere hvis du drar til et vanlig bilverksted. Drar du til en A/C spesialist i Oslo blir det nok vesentlig billigere - siden de vet hva de driver med.

 

Så over til dette med drenering i takluken.

Har du sjekket at takluken åpner og lukker som den skal?

Det er nemlig slik at på Mercedes takluke (jeg har hatt flere slike selv) er det slike sakse-ledd som åpner og lukker.

Det har en tendens til å oppstå brudd i disse, slik at sakseleddet på ene siden for eksempel, ikke fungerer som det skal.

Dersom du skal bytte et slikt ledd må du ned med hele taktrekket, det er en ganske stor operasjon, jeg mener jeg sjekket pris på dette på et verksted en gang for fem seks år siden og det var avskrekkende prisnivå. Det ble aldri reparert noe takluke, for å si det sånn.

 

Jeg antar at mye av det samme vil være relevant også for tett dreneringsrør. Dersom du ikke har noen måte å komme til disse rørene for å blåse de rene, kan det jo hende du må demontere ganske mye for å komme til. Det er jo heller ikke sikkert at det er det som er feil og forårsaker lekkasjene.

 

Husk alltid:

Når du skal kjøpe bil er det ofte slik at selgere bagatelliserer reparasjonskostnader ved ting som er feil med bilen.

Da er det kjekt å ha en sunn skepsis.

Hvis det koster nesten ingenting, hvorfor har ikke selger gjort det selv?

VÆR SKEPTISK!

Det vil gjerne være slik at sannheten er en ganske annen, selger har sjekket prisen for reparasjonene, og kommet til at det beste er å selge bilen......

 

Videre har jeg et tips til etter å ha eid flere Mercedeser.

Mercedes E klasse er den mest uegnede førstebilen jeg kan tenke meg!

Hvorfor i all verden ønsker du å kjøpe en slik?

La meg begrunne dette:

 

-reservedelskostnadene er skyhøye! Drar du til Mercedes for å kjøpe vindusviskerblad til monovisker E-klasse koster dette 700 kroner hos bertel o steen. (Ja, jeg vet at "ingen" kjøper vindusviskerblad hos Mercedes, men poenger er å illustrere delekostnad.) Delekostnadene er ca 3x til 4x hva tilsvarende deler koster til en Golf eller en Corolla. Her vil lommeboka bløøøøøøø. Og ikke si at du ikke regner med å reparere så mye, det VIL ALLTID bli utgifter.

 

-bensinforbruket er ut av en annen verden! Selgere av disse bilene vil alltid lyve så det renner av de. "Nei, den bruker 0.8-0.9 på mila" - Dette er BLANK LØGN!!!!

Jeg har selv hatt flere slike E-klasse biler. 230CE, 220CE, etc. Bensinforbruket var alltid helt latterlig høyt. Hvis du rånekjører i byen kan du klare å bruke flere liter på mila. Ja, du leste riktig, to liter pluss opp mot tre liter, PER MIL!! Kjører du langtur og kjører med egg på pedalen klarer du å ligge på ca en liter på mila. Men begynner du å kjøre forbi biler og ligger i litt hastighet, er du med en gang oppe i 1.3-1.4 på mila på langkjøring.

Bensintanken på disse er vel rundt 70 liter. Nå er bensinprisen 14,50kr per liter og på vei opp. Da har du en kostnad på 1015 kroner for å fylle tanken!!!

Husk at en slik bil veier ca 1.6 tonn (etter hukommelse).

 

Skal du ha førstegangsbil er det dessverre mye lurere å kjøpe "verdens kjedeligste bil" med minst mulig feil, lav delekostnad og lavt bensinforbruk.

Hvorfor? Da får du:

-mest mulig kilometer kjørt for pengene (mindre forbruk per mil)

-mer penger igjen til faktisk kjøring (mindre delekostnad, færre reparasjoner)

 

Kjøp deg en gammel Corolla, med minst mulig km og minst mulig rust, så får du kjørt mange mange mange flere kilometer mye mye billigere..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for et enormt BRA svar! Du klarte å svare på alt jeg lurte på, og også en del ekstra som jeg også lurte på :) Bilen skal besiktes i morgen, og dersom det eventuelt skal bli noen ting form for kjøp så skal bilen tas med til NAF for full sjekk. Men jeg tar det som ble skrevet i betraktning og nok en gang, takk for bra svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Tyske biler er generelt dyrere i drift enn f.eks japanske. Første bilen min var en 1,3l Toyota Corolla. Flott førstegangsbil jeg kunne herje litt med uten at det oppsto noen problemer av den grunn. Nå er jeg på min fjerde bil, som er en Mercedes C200 og kan skrive under på at mercedes er dyrt å ha som hverdagsbil. Byttet nettopp dynamoen på min nå, siden den gamle begynte å hyle no jævli. 6000 kroner med arbeid. Har vært gjennom Mercedes, BMW, Opel og Toyota i min tid, og kan si at Toyotan var den eneste bilen jeg ikke hadde ett problem med. Opelen måtte jeg bytte motor på, siden den gamle skitmotoren (1,7TD) hoppa over på registeret. BMWen endte jeg opp med å bytte radiator, grill og panser på (mye på grunn av at jeg kjøpte den med en LETT skade, lett skade my ass). Merca har jeg bare bytta dynamoen hittil.

 

Uansett, poenget er: Bil er dyrt og du burde kjøpe deg noe annet en enn gammel E-klasse Mercedes. Kjøp deg noe billig: Corolla eller primera eller noe slikt :)

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar

Nå er det noen år siden jeg jobbet med Mercedes, men viskerbladet kostet aldri 700 kroner hos oss, jeg mener å huske at det kostet et sted mellom 3 og 500 kroner (viskere til biler med to, koster gjerne 3-400 kroner pr.stk?). (Det var mulig å få tak i løs gummi som du skiftet på ca. 10 sekunder.)

.

 

Det er uansett svært lite hensiktsmessig å overdrive reservedelsprisen i så stor grad som du gjør, du må huske at du må sammenligne tilsvarende biler. Nå hadde vel ikke Toyota noe som kunne sammenlignes svært godt med en E-klasse på det tidspunktet, så det blir litt vanskelig å kunne gjøre en sammenligning.

Men jeg kan ihvertfall garantere at alle bilimportører har fokus på konkuransetilpassing av priser på deler og service, og såvidt jeg husker så har vel en del av de store innført prisgaranti, bl.a. Ford, Opel, Peugeot og Mercedes-Benz.

 

 

Og at en bil til 25.000 har rust i dørene spiller egentlig svært liten rolle. Den rusta som eventuelt kommer er fra falsen, og har ingen praktisk betydning driftssikkerheten.

Uten at jeg kan se så mye på bildene, så ser det ikke ut som det er noen utvendige rustangrep, for da tyter det som regel ut bak lister, rundt bagasjeromslåsen og overgangen skjerm/støtfanger. Om eier har hatt denne bilen noe år, så er det faktisk mulig at rusten også har blitt utbedret tidligere. Såvidt jeg husker fikk man reparert vederlagsfritt rust om bilen var under 7 eller 8 år.

 

Ser også at han har byttet skiver og klosser på hele alle hjul (sist eu-kontroll, som antageligvis var i september 2009), samt skiftet begge forskjermene (antageligvis pga rust).

 

Dreneringen til takluka er egentlig en forholdsvis enkel sak å ordne om det bare er å stake opp/blåse igjennom, men om han ikke har gjort det tyder det på at det er en litt mer omfattende jobb.

 

Det samme gjelder også airconditionen, hadde det bare vært å fylle det opp tror jeg selger alt hadde gjort noe med det.

 

Forøvrig så tror jeg det må ha vært noe galt med de bilene du har kjørt med tanke på det drivstofforbruket du referer til, eventuelt så har du grisekjørt hele tiden.

 

Jeg er helt med på at en 230CE kan bruke mye, for det er jo gammel teknologi. En 220CE burde ikke bruke så veldig mye mer enn 220TE, en bil jeg hadde i 7 år. Denne i gjennomsnitt 1-1,2 liter på mila t/r jobb (litt bykjøring), og 0,8-0,9 på langkjøring.

 

Jeg er forøvrig enig med Ideal om at en E-klasse nok ikke er stedet å begynne, og at du burde se deg etter noe som er litt mindre kostbart å forsikre og som bruker litt mindre drivstoff.

Og vær alltid kritisk til det selgeren opplyser om mulige reparasjoner/mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en W123 Mercedes (E klassen før 1985). Den hadde 2l forgassermotor og brukte 1 l på mil ved blandet kjøring. Manuell gir da. Har ikke eiererfaring med modellen du linker til, men mener at Ideal svartmaler situasjonen.

 

Selvfølgelig kommer du billigere ut med en golf. Dette har med bilbudsjett å gjøre. Er overasket over hvor mange som ikke fatter omfanget av et bilbudsjett. Eksempelvis koster en ny VW passat ca 100.000 kr pr år de første årene med ca 18000 km pr år. Tipper Mercedesen din kommer til å ligge på ca halvparten. Da blir 5000 kr for en eventuell ny ac-pumpe bare en en liten søyle i bilregnskap diagrammet ditt.

 

Uansett er bilen så pass billig at du kan bosse flere sånne pr år uten å komme opp i Passat budsjettet som jeg gav eksempel på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...