Kenny Bones Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Hei, jeg lurer på om noen har forslag til en god preamp for mikrofon? Når jeg kobler mikrofonen jeg har til PA-anlegget (et dårlig ett) via et miksebord så får jeg ikke høyt nok volum uten at det feeder. Gitaristen mente jeg burde kjøpe en preamp for da kan jeg bruke det til å mikke både vokal og kassagitar. Så jeg har søkt litt rundt, men jeg kan nada om sånt. Forslag? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Om det feeder er akustikken i rommet feil. Det kommer av at mikrofonen plukker opp lyden fra høytalerne og sender det ut igjen sterkere. Å skaffe en preamp for å guffe opp lyden vil bare gjøre det værre. Flytte høytalerne lenger ut til siden/lenger forover, passe på å ikke stå foran noen av dem er de to enkleste tipsene uten å vite mer om rom og utstyr. Lenke til kommentar
GAu Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Lytt til kommentaren fra Flimzes Om du får feedback på vokalen sjøl ved lavt volum, kan du oppnå mye bare ved å flytte deg noe i forhold til høytaleren. Mer volum (og opprinnelig posisjon) vil bare gi enda mer hyling Skulle du uansett ha bruk for en preamp, kan du jo vurdere MIC200 fra Behringer. Ganske god (rør), og utrolig billig: http://www.musikklink.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=15253 beste vokal-hilsen, GAu Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Hmm, mikrofonen står temmelig langt unna, men det feeder jo, noe som betyr at det faktisk er noe feil Høyttalere og forsterkere står plassert som en slags sirkel i rommet. Og jeg sitter et stykke unna. Men jeg bruker en Sennheiser md421 og det er denne som feeder. Kanskje jeg stiller den feil? For er ikke dette en retningsstyrt mikrofon? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Står den foran eller bak høytalerne? Har du noe filter på den? Lenke til kommentar
GAu Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Sennheiser md421 er en grei vokalmik med vanlig nyre-karakteristikk. Sjelden noe problem med den Evt innstillinger har kun med bass-responsen å gjøre, det endrer ikke retnings-karakteristikken Det er nok din (mik-) posisjon som er uheldig i forhold til en høytaler eller monitor. Prøv flere andre posisjoner hilsen, GAu Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Vanskelig å forklare hvordan jeg satt egentlig. Jeg satt foran høyttalerne ja. Jeg satt på en bar-krakk med Sennheiseren pekende mot gitar-hullet, ca 20-30 cm unna. Så var høyttalerne til PA-anlegget øverst til venstre for meg. Det betyr med andre ord at Sennheiseren pekte rett mot høyttalerne når jeg tenker meg om, bare med meg og gitaren mellom. Det er sikkert det som gjorde det. Da må jeg flytte meg til den andre siden tror jeg, så de andre ser hva jeg holder på med Jeg kan prøve det på neste øving, som er i morgen Men grunnen til at jeg tenkte at jeg bør ha en preamp er fordi så fort de andre kobler på elgitarer og bass så høres jeg knapt. Så de må skru lyden veldig ned. Og da blir det lite trøkk på trommene igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå