IkkeSåPro Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 jeg er en gutt på 17 år og skal vere vitne i en rettsak. here i go: vi gikk fra byen og og skulle hjem til meg, og da gikk vi gjennom et sted kalt renseannleget. (altså et sanitær anlegg) det stod en mercedes på den borteste parkerings plassen der. og "en venn" eller en som kjøpte snus til meg noen ganger AKA bekjent. han tok en stein og slo igjennom vinduet og sa han skulle hjem og hente mer verktøy. da gikk jeg og 2 andre kammerater og lot han vere igjen, og vi gikk ikke tilbake dit igjen. vi tenkte at detta blir for dumt og vere med på. jeg og kammeratene mine anmeldte han 2 dager etter hendelsen. MEN da har jeg noen spørsmål: er jeg skyldig på NOEN måte? kan jeg bli beskyldt for noe? og hva skal jeg si i rettsaken?( akkuratt hva som skjedde? eller hele dagen?) som foreksempel: hva skjedde? da kan jeg svare: jeg så han knuse vinduet og deretter gikk han for og hente mer verktøy, og da forlatet jeg og mine venner plassen.? funker det? og åssen slags spørsmål kan jeg få? prøver de og runnsnakke meg? TAKK for svar =) Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Tviler pa at du har noen problemer. De er bare interesert i din forklaring for retten. Det eneste du trenger a gjore er a ga igjennom hva som skjedde den kvelden. Og i rettsaken sa bor du bare svare hvis du forstar hva du blir spurt om og du husker hva som skjedde. Jeg tviler pa at de vil sporre deg, "hva skjedde?". Er du usikker pa hva de mener, still sporsmal. Og ikke glem a kle deg anstendig og det skal ga fint. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 dette går nok bvra skal du nok se. det eneste du trenger å gjøre er å gjenfortelle det du opplevde den kvelden. det kan hende aktor og forsvarsadvokaten stiller deg noen spørsmål og som oftest spør de disse spørsmålene for å få utdypet det du har sagt. siden du er stevnet som vitne og ikke er tiltalt i saken er du ikke skyldig i nor som helst. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Har selv vært vitne i en rettsak. Du møter opp på den tiden det står i brevet (merk, det kan forekomme forsinkelser). Iallefall blir du etterhvert kalt inn. Du setter deg i viteboksen(en stol). Du oppgir ditt navn, osv. Og så forklarer du det du så. Kan godt tenkes det ligger bilder der hvor du sier hvor du stod osv. Etter du har avgitt din forklaring er du ferdig. Etter jeg var ferdig, kunne jeg bli sittende og høre på andres forklaringer eller gå. Jeg valgte å bli sittende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå