Gå til innhold

Kan man slippe unna himmelen?


Anbefalte innlegg

Herregud nå er du bare tragisk. Hvis du er så selvsikker på deg sjøl så trenger du vel ikke lage noe fakkings tråd, da kan du jo allerede svarene sjølv.

 

Hadde jeg noen fasit så ville jeg ikke postet innlegget.

 

Jeg har bare et par fisk jeg så gjerne vil mate trollet med...

 

 

Men til trådstarter αкαѕнα, si at himmelen faktisk finnes. Så tror jeg du uansett ikke kommer dit, for din holdning er ikke "troende" slik du begrunner deg. Når jeg forklarer ting slik som det er sagt det skal bli ifølge bibelen (Som ja er en tusen år gammel bok, men folk som har skrevet ned og tatt vare på "hans" ord o.s.v og satt sammen) Så går du til personangrep på MEG? Du er direkte spydig og kommer med ting jeg ikke har skrevet i det hele tatt!

Som at vi skulle være slaver i hans rike..

 

Hoppsann... Jeg beklager på det sterkeste at du tolket mitt sarkastiske innlegg som personangrep på deg.

 

Derimot så illustrerer din reaksjon noe som ofte skjer når man angriper religiøse dogmer.

 

Du føler at jeg kritiserer deg fordi jeg angriper ditt religiøse grunnfjell. Hvorfor ditt "jeg" ligger så nært knyttet til din tro må du nesten tenke over selv, men jeg håper du ser forskjellen.

 

Når det gjelder min påstand om slaveri så stammer det fra dette du skrev her:

 

Ifølge bibelen skal himmelriket være en plass der det er pen natur, og dem lever av jorda (Frukt, grønnsaker o.s.v) og gatene er av gull o.l

 

Jeg tolket begrepet "å leve av jorda" som jordbruk hvor man dyrker grønnsaker osv. Jeg kan aldri tenke meg at penger eksisterer i himmelen, og derfor heller ikke lønn.

 

Jobbing uten lønn for en arbeidsgiver kalles slaveri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du misforstår. Dersom himmelen er god, må Gud ta fra meg min frie vilje for at jeg ikke skal kunne være ond.

 

Du må gjerne peke på de såkalte «dumme spørsmålene», slik at jeg kan omformulere de.

 

Redigert: Ment til Plizket.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

I følge bibelen skapte han også jorda på seks dager, så hvorfor tar det så langt tid å gjøre i stand denne plassen du snakker om?

2. Pet 3,9: "Det er ikkje så som somme meiner, at Herren er sein med å oppfylla lovnaden. Nei, han er tolmodig med dykk og vil ikkje at nokon skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvending."

 

Derfor ventar Gud. Ikkje fordi han er sein eller makteslaus, men fordi han i sin kjærleik ønskjer at flest mogleg skal verte frelste.

Lenke til kommentar

Nei, ikkje slik å forstå. Gud ønskjer å vente lengst mogleg, men på eit tidspunkt er han nøydd til å ta eit endeleg oppgjer med herskaren i denne verda og hans vondskap og åndehær. Som ei innleiing til denne dramatiske tidsepoka vil Guds kyrkjelyd bli bortrykt, og kun dei ugudelege vil vere att når Antikrist står fram.

 

Som ein kommentar kan også nemnast at mange trur dette vil skje når evangeliet har nådd alle folkeslag. Jfr. misjonsbefaling: "Meg er gjeve all makt i himmelen og på jorda. Gå difor ut og gjer alle folkeslag til mine læresveinar i det de døyper dei i namnet åt Faderen, Sonen og Den Heilage, og lærer dei å halde alt det eg har bode dykk. Å sjå eg er med dykk alle dagar så lenge verda står." (Matt 28,18-20) Dette kan tolkast som at verda vil eksistere inntil vi som kristne har fullført vårt misjonsoppdrag.

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

Vente lengt mulig? Leste du i det hele tatt det du selv siterte?

 

«men at alle skal nå fram til omvending.»

 

Det betyr verken mange eller veldig mange. Det betyr alle.

Det betyr at Guds mål er at alle skal verte frelste. Det betyr ikkje at dette er praktisk mogleg.

 

For å ta eit banalt eksempel: Pepe Reina har truleg som mål å ikkje sleppe inn mål i nokon kamp han spelar for Liverpool. Dette er naturlegvis ikkje mogleg, men burde han heller sett seg som mål å sleppe inn eit par mål iblant? Naturlegvis ikkje. Å ønskje perfeksjonisme er ikkje eit symptom på falske illusjonar, men på ambisjonar og kampmoral. Bill Shankly sa: “Aim for the sky and you'll reach the ceiling. Aim for the ceiling and you'll stay on the floor.”

 

Det eg prøvar å seie er at Gud har som mål at alle menneske skal bli frelst, og at å vente med sin intervensjon tener dette føremålet.

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

Det var banalt, Pepe Reina er ikke allmektig.

Bare hold kjeft Bozzeye, du er en pessimisst og en kønnt og tror ikke på noen ting som helst.

 

"Vente lengt mulig? Leste du i det hele tatt det du selv siterte?

 

«men at alle skal nå fram til omvending.»

 

Det betyr verken mange eller veldig mange. Det betyr alle."

 

Tar du det virkelig helt bokstavelig? Du er dum, fordi det er ikke mulig å frelse de som er besatt av kriminalitet og ondskap. Enkelte vil da ikke bli frelst som du sikkert skjønner siden du er så smart og kjører på med flere teite innlegg som ikke gir mening, hvorfor kan ikke du bare GTFO?

 

Det er ikke det topic-emnet hanlder om engang.

Det er "Kan man slippe unna himmelen?" Og svaret i dette tilfelle er til trådstarter, Nei αкαѕнα, du kan ikke slippe himmelen, du kommer ikke inn dit engang, for du er så positiv til alt som er der inne at jeg håper for din egen skyld at det ikke finnes noen gud, for du kommer virkelig til å ha det verre der inne enn i helvette. Mest sannsynelig om det finns noen gud blir du igjen 1000 år på jorda sammen med satan og alle de andre menneskene som ikke ble frelst for å forsøke og beseire gud i den siste kampen på "Jorda".

 

Sånn der er spørsmålet til kverrulantene besvart, det er ikke noe mer og si på det.

Endret av Plizket
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke det topic-emnet hanlder om engang.

Det er "Kan man slippe unna himmelen?" Og svaret i dette tilfelle er til trådstarter, Nei αкαѕнα, du kan ikke slippe himmelen, du kommer ikke inn dit engang, for du er så positiv til alt som er der inne at jeg håper for din egen skyld at det ikke finnes noen gud, for du kommer virkelig til å ha det verre der inne enn i helvette. Mest sannsynelig om det finns noen gud blir du igjen 1000 år på jorda sammen med satan og alle de andre menneskene som ikke ble frelst for å forsøke og beseire gud i den siste kampen på "Jorda".

Du vet svært lite om αкαѕнα sin situasjon, og har dermed ikke noe grunnlag for å si dette. Hva om vedkommende «ser lyset» og blir frelst? «En gang ateist, alltid ateist» stemmer ikke alltid. Det var ikke et godt svar til oss «kverulanter». Det var en påstand som jeg har påpekt mangelen på grunnlag for.

 

Personangrep kan du la være, tåler du ikke engang spørsmål er dette feil plass å være. Legger resten av svarene i spoiler under.

 

Tar du det virkelig helt bokstavelig?

Hvordan skal en tolke det? Har du fasiten? Eller noen andre? Finnes det en fasit?

 

fordi det er ikke mulig å frelse de som er besatt av kriminalitet og ondskap.

Ergo er ikke Gud allmektig? Enten er ikke Gud allmektig eller så er det mulig.

 

Lenke til kommentar

Det var banalt, Pepe Reina er ikke allmektig.

Ekstrem banalt, men eg håpar likevel du forstod poenget, og at denne siste kommentaren er meint mest for å kverulere. Lat meg illustrere med eit nytt banalt eksempel: Har ein gift ungkar røysterett? Nei, vil du truleg slå fast, på det eg raskt vil replisere: - Men det betyr jo at vi ikkje har allmenn røysterett dersom ikkje alle menn har rett til å røyste!

 

Som du ser er det å snakke om Gud som allmektig, ikkje ekvivalent med at han kan overstyre vår frie vilje til å gjere det vonde samstundes som vi framleis har viljen til å tene han. Dette er ei umogleg oppgåve, og like absurd som å snakke om gifte ungkarar, sirkelrunde trekantar og steinar som ikkje kan løftast.

 

C.S. Lewis: "Hvorfor ga Gud dem fri vilje? Fordi fri vilje, selv om det nok gjør ondskapen mulig, også er det eneste som muliggjør kjærlighet eller godhet eller verdifulle gleder. Det ville neppe være verd å skape en verden av automater, av skapninger som arbeider som maskiner. Den lykke som Gud har planlagt for sine høyere skapninger, er den lykke å være fri, frivillig forbundet med ham og hverandre i en kjærlighetens og gledens ekstase som er så sterk at selv den mest flammende kjærlighet mellom en mann og en kvinne her på jorden er melk og vann sammenlignet med den. Og derfor må de være frie."

Endret av HEAL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var banalt, Pepe Reina er ikke allmektig.

Lat meg illustrere med eit nytt banalt eksempel: Har ein gift ungkar røysterett? Nei, vil du truleg slå fast, på det eg raskt vil replisere: - Men det betyr jo at vi ikkje har allmenn røysterett dersom ikkje alle menn har rett til å røyste!

Hvorfor skulle ikke den teoretiske gifte ungkaren ha stemmerett? :huh:

Lenke til kommentar

Du vet svært lite om αкαѕнα sin situasjon, og har dermed ikke noe grunnlag for å si dette. Hva om vedkommende «ser lyset» og blir frelst? «En gang ateist, alltid ateist» stemmer ikke alltid. Det var ikke et godt svar til oss «kverulanter». Det var en påstand som jeg har påpekt mangelen på grunnlag for.

Haha er du helt kake i huet eller? :!:

Har du lest det første innlegget hun siterte fra meg?

 

Hun snakket jo så pent om Gud, Jesus og Himmelriket at hun kunne fått litteraturprisen 2011!

 

Jeg har lest alt jeg trenger å vite å her kan du lese det selv, men det tviler jeg på at du gjør før du kommenterer.

 

Ifølge bibelen skal himmelriket være en plass der det er pen natur, og dem lever av jorda (Frukt, grønnsaker o.s.v) og gatene er av gull o.l

 

Ahhaaa.. så det er en slags arbeidsleir hvor man jobber (slaver) uten lønn slik at gud har penger nok til å dekorere gatene med gull..

 

Man skal også studere jordas historikk om jeg har skjønt riktig, hva som skjedde fra begynnelsen av i hele 1000 år. Og så blir det final-battle, mellom gud og djevelen som går rundt på jorda. Den kampen vinner gud, og jorda utslettes. Etter det så blir det "nye jerusalem" den nye jorda og man skal leve i harmoni..

 

Ikke nok med at man måtte slite seg gjennom skolen her på jorden skal vi altså nok en gang på skolebenken på ubestemt tid i himmelen.

 

Hvorfor skal historietimen blir mer spennende der oppe enn de er her nede og hvor stor underholdningsverdi har dette i en evighet?

 

Jeg ville tro at det ville være veldig kult og ha evig liv (om du er en troende) Og du får helt sikkert muligheten til å skape dine egne ting, som ett slags videospill.. Snakke med dyr.. Snakke med dine kjære som du er glad i, historiske personer, få igjen din ungdommelighet.

 

Tja... jeg er på sett og vis enig at det høres forlokkende ut ja, men tingen er at jeg ser allerede i dag at Playstation 3 spilling i 4-5 timer kan bli ganske slitsomt.

 

Jeg sitter også med en følelse at det kan oppstå noen kinkige situasjoner når du skal overbevise en løve at hans diett heretter skal bestå av gress.

 

Det eneste jeg ikke liker er at det skal ikke være giftemål. Alle skal være "single". Men det makes litt sense også, fordi si at du har hatt mange kjærester.. Du kunne ikke vært sammen med dem alle sammen oppi der. Om du bare hadde en kone og en true-love burde det vært lovlig men slik bibelen sier så NEI ingen skal få være sammen og ha sex :hrm:

 

Forestill deg at du skal se det samme stygge tryne hver eneste dag så skjønner du sikkert godt at det er en plan som ellers ville vært dømt å mislykkes.

 

MEN!!! Vi skal altså ikke få skape liv lenger?

Hva om jeg ønsker å få barn? Hva om jeg er gravid når jeg dør (kommer til himmelen) Hvordan skal vi gå på toalettet der oppe? Siden våre kjønn ikke lenger har noen funksjon så antar jeg de også blir fjernet for å unngå tukling...?

 

Om du syns det er så kjedelig kunne du bare bedt

vår herre om å destruere deg vel?

Ja takk... dette fæle stedet tror jeg ingen vil være på i lengden

 

Men finner vi noe informasjon om dette?

 

Jeg velger å tro det slik. Har alltid ønsket å kunne fly (jeg er troende, jeg velger å tro at det blir for dumt å leve for å bare dø, og når jeg er nærme min tro føler jeg meg beskyttet og priveligert, så det bare må.. må være noe åndelig bak jorda syns jeg enn bare at nå lever du og nå dør du liksom) :)

 

Du kan fly allerede i dag!

 

Du kan enten sitte på med fly eller ta fly lappen og fly selv..

 

Forresten kan det være du blir født på ny, energi kan ikke forsvinne

 

 

Men spørsmålet er, hvordan skal du i det hele tatt klare å lage ett opprør?

 

Det som ble gjort før er at satan fikk med en haug av engler med på sin side så ble det splittet.. Men som sagt, gud vet hva som kommer til å skje, så det blir ikke noe opprør uansett.

 

Enkelt... Jeg lar være å dyrke hagen hans, skulker skolen, urinerrer på gullveien, gir ekte mat til løvene og lokker jesus til å utføre analsex mens jeg skriker voldtekt.

 

Mens dette pågår sørger jeg selvfølgelig for å distribuere ekstreme mengder pot til alle som vil ha.. Den vokser jo fritt i guds rike..

 

Yes well said Bozzeye, hun kommer virkelig til å se lyset.

Lenke til kommentar

HEAL:

 

Synes du Gud gjør en god nok jobb for å omvende oss vantro? Jeg vil jo si at det er ganske strengt å brenne noen i helvete fordi de ikke tror på en påstand som ikke henger på greip i dagens verden, der vi har sendt satelitter langt utenfor solsystemet og har kan sekvensiere hele DNA'et til forskjellige dyrearter. Jeg er skapt med en rasjonell tankegang, som ikke tillater meg å tro at det eksisterer en allmektig Gud. For meg er det for fjernt å tro at vi skal komme til himmelen, nå som vi vet hvordan hjernen fungerer og hva som skjer når deler av den blir ødelagt. Hvem vi er defineres av hvilke neuroner som er knyttet sammen, og det er helt fysisk. At det skal være noe sjel der inne strider mot alt vi vet.

 

Jeg har jo ikke valgt selv om jeg vil tro på Gud eller ikke. Jeg kan ikke velge å tro på det jeg vil, og det tror jeg ikke du kan heller. Du kan jo forsøke å tro at det bor en flokk med flyvende rosa elefanter på månen, som spiller banjo og danser hver kveld. Det er ikke så lett når fornuften din sier at dette er helt ulogisk.

 

Hvis Gud så gjerne vil at flere skal følge ham, hvorfor gjør han ikke noen under og viser seg litt? Hadde han skrevet på månen at "i morgen skal solen være blå, og bevege seg baklengs", og solen faktisk hadde gjort det, hadde jeg vært den første som hadde omvendt meg!

 

[Her regner jeg med det kommer et svar om fri vilje og blabla, men det endrer ikke vår frie vilje å få litt bevis (evidence). Javel, det er kanskje vanskelig å ikke tro da, men det er nok like vanskelig for meg å tro nå. Det har ingenting med vilje å gjøre, fri eller ikke.]

 

Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at det er på grensen til ondskapsfullt å torturere folk fordi de ikke klarer å tro på noe, når man så enkelt kan overbevise alle om at det er sant.

 

Jeg regner med du hadde vært skeptisk til min moral om jeg gikk rundt med en løgndetektor og en pistol, og henrettet alle som ikke klarte å tro at det bor en flokk rosa elefanter på månen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge bibelen skal himmelriket være en plass der det er pen natur, og dem lever av jorda (Frukt, grønnsaker o.s.v) og gatene er av gull o.l

 

Man skal også studere jordas historikk om jeg har skjønt riktig, hva som skjedde fra begynnelsen av i hele 1000 år. Og så blir det final-battle, mellom gud og djevelen som går rundt på jorda. Den kampen vinner gud, og jorda utslettes. Etter det så blir det "nye jerusalem" den nye jorda og man skal leve i harmoni..

 

Jeg ville tro at det ville være veldig kult og ha evig liv (om du er en troende) Og du får helt sikkert muligheten til å skape dine egne ting, som ett slags videospill.. Snakke med dyr.. Snakke med dine kjære som du er glad i, historiske personer, få igjen din ungdommelighet.

 

Det eneste jeg ikke liker er at det skal ikke være giftemål. Alle skal være "single". Men det makes litt sense også, fordi si at du har hatt mange kjærester.. Du kunne ikke vært sammen med dem alle sammen oppi der. Om du bare hadde en kone og en true-love burde det vært lovlig men slik bibelen sier så NEI ingen skal få være sammen og ha sex :hrm:

 

Om du syns det er så kjedelig kunne du bare bedt vår herre om å destruere deg vel? Men nå vet GUD alt om alt, og hva som skjer og hva som kommer til å skje, så hvis du skal lage ett opprør kommer du nok ikke dit i det hele tatt.. Da blir du igjen på den ufattelige triste kjedelige jorda som blir ødelagt etter 1000 år..

Det er litt vanskelig for man vet ikke hvordan det blir der, men det kan jo hende at det er så mye morro at slikt ikke ER interessant..

 

Jeg velger å tro det slik. Har alltid ønsket å kunne fly (jeg er troende, jeg velger å tro at det blir for dumt å leve for å bare dø, og når jeg er nærme min tro føler jeg meg beskyttet og priveligert, så det bare må.. må være noe åndelig bak jorda syns jeg enn bare at nå lever du og nå dør du liksom) :)

 

Men spørsmålet er, hvordan skal du i det hele tatt klare å lage ett opprør?

 

Det som ble gjort før er at satan fikk med en haug av engler med på sin side så ble det splittet.. Men som sagt, gud vet hva som kommer til å skje, så det blir ikke noe opprør uansett.

 

 

Dette er fantastisk dårlig reklame for kristendommen. Stedet du beskriver virker som et mareritt. Greit nok med noen uker, eller til og med år. Men når det har gått noen hundre år med grønnsaksspising og studering av 1000 år gammel historie på jorden begynner du sikkert å bli litt lei. Hva da med 10 millioner år? 10 milliarder? 1000 milliarder? Bare å vende seg til det. Tror jeg foretrekker helvete. Og hva i huleste hjelper det at gatene er av gull? Hvorfor skulle gull være så mye bedre å gå på enn asfalt?

 

Og hvorfor skal man være interessert i å spise grønnsaker? Grønnsaker er jo ikke spesielt godt uansett og man spiser det for helsa sin del, ikke for nytelsen. Men i himmelen skal man jo eksistere i all evighet, man kan rett og slett ikke dø. Hvorfor da bry seg om hva du spiser? Hvorfor spise i det hele tatt? Og hvorfor bry seg om noe som helst? Du kan jo ikke dø lenger.

 

Jo mer man analyserer tanken om en himmel, jo mer absurd blir den.

 

Selv et mer virkelig utopia (mer lignende Valhall sikkert) hvor jeg hadde kunnet fly, ha sex med alle deilige damer jeg så, begå selvmord hver dag, spise junk food, benytte meg av alle mulige slags narkotiske stoffer osv. ville blitt en smule kjedelig etter mange nok år. 100 år er lenge nok. 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000 år er enda lenger, men fremdeles ikke i nærheten av uendelig. Tror jeg ville gått lei til slutt ja.

 

Vi skal være glade for at himmelen ikke eksisterer. Din personlighet forsvinner i det de elektriske impulsene i hjernen som utgjør din personlighet ebber ut.

 

Nei, du får heller prise deg lykkelig over at du lever nå og utnytte hver dag du er i live til fulle, uten at det går for mye utover helsa og livskvaliteten.

 

Drikk deg dritings innimellom og støt noen deilige damer (eller menn). Ta deg eventuelt en tur til Amsterdam eller Thailand. Hopp i fallskjerm eller spis en super size meny på Mc Donalds.

 

Penger er til for å brukes og Livet er til for å leves.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg er det for fjernt å tro at vi skal komme til himmelen, nå som vi vet hvordan hjernen fungerer og hva som skjer når deler av den blir ødelagt. Hvem vi er defineres av hvilke neuroner som er knyttet sammen, og det er helt fysisk. At det skal være noe sjel der inne strider mot alt vi vet.

Du har naturlegvis rett i at dei neurobiologiske interaksjonane har ein direkte relasjon til menneskets psyke, og vi kan idag betre enn nokon gong organisere dei ulike fragment av hjernen etter funksjon. Den tyske neourolog Korbinian Brodmann spelte her ei sentral rolle gjennom si cytoarkitektoniske inndeling av cortex i Brodmanns area, som seinare blei kopla direkte til funksjon. At hans inndeling i stor grad stemmer kan vi idag verifisere gjennom fMRi i det vi visuelt kan sjå kva delar av hjernen som vert aktiviserte.

 

Min påstand er trass i dette at monismen ikkje gir ei fullverdig forklaring. Den forklarar ikkje kvifor vi har eit subjektivt medvit, eit ego som vi i språket skildrar som noko ekstracorporalt. Vi seier til dømes ikkje "Handa mi kasta ein ball", vi seier "Eg kasta ballen", som siktar til at det ikkje er kroppen som handlar av seg sjølv, men at vi har eit ego som styrer viljen. Det motsette ser vi ved autonome refleksar, der kroppen reagerer på direkte stimulus. Eg har i tidlegare tråd nemnt C.I. Lewis sitt qualiaomgrep og Frank Jacksons analogi "Mary's Room" som viktige i mind-body-filosofien. Begge desse viser at vi mistar informasjon ved å redusere mennesket til noko utelukkande fysisk (jfr. det reduksjonistiske problem).

 

Andre meir konkrete moment som peikar i same retning er såkalla OBEs (Out-of-body experiences), der ein har prov på at prov på at personar har tileigna seg faktisk informasjon på eit tidspunkt der lekamen har vore ute av funksjon. Hjartekirurgen Maurice Rawlings er her ein interessant fagperson, som gjennom mange slike opplevingar blei overbevist om at det eksisterar eit liv etter døden. Anbefalar denne youtube-serien:

 

 

Jeg har jo ikke valgt selv om jeg vil tro på Gud eller ikke. Jeg kan ikke velge å tro på det jeg vil, og det tror jeg ikke du kan heller.

Eg er samd i dette, det er ikkje du som av din frie vilje kan avgjere om du vil tru. Tru er noko Gud må avle fram, noko han berre kan dersom vi let han få gjere det/ikkje forherdar oss. Gjennom å stole på Gud, vil Gud gradvis gi oss ei sterk tru gjennom erfaringar som stadfestar hans gode vilje for livet vårt.

 

Hvis Gud så gjerne vil at flere skal følge ham, hvorfor gjør han ikke noen under og viser seg litt?

Siterer Blaise Pascal: "Men når kristendommen tvert imot sier at menneskene befinner seg i et dypt mørke, fjernt frå Gud, at han har skjult seg for dem, at det navn han gir seg selv i skriften nettopp er Deus Absconditus (”den skjulte Gud”); og når den til og med bestreber seg på å slå fast disse to tingene – at Gud har anbrakt tydelige tegn i Kirken for å gi seg til kjenne overfor dem som oppriktig søker ham, og at han likevel har dekket dem til slik at han bare kan finnes av dem som søker ham av hele sitt hjerte – hva oppnår da disse menneskene ved å rope ut at ingenting viser dem sannheten når de likevel åpent erklærer at de ikke bryr seg om å søke den? Det mørket de befinner seg i og som de bebreider Kirken, bekrefter jo bare den ene av dens påstander utan å rokke ved den andre, og langt frå å undergrave Kirkens lære tvert om bekrefter den."

 

Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at det er på grensen til ondskapsfullt å torturere folk fordi de ikke klarer å tro på noe, når man så enkelt kan overbevise alle om at det er sant.

For det første torturerar Gud ingen. Gud aksepterar ikkje synd, og dette er grunnen til at han ikkje kan akseptere menneske utan gjennom Kristus, det har ingenting med å vere ondskapsfull å gjere. At personar går til helvete er ganske enkelt eit resultat av at personen ikkje har samfunn med Gud. Ein person som ikkje har samfunn med Gud, står lagleg til for hogg frå djevelen.

 

Og nei, eg trur ikkje at ikkje-kristne hadde hatt lettare for å tru dersom Gud hadde skrive namnet sitt i skyene. Hugs kva Abraham sa til den rike mannen i Luk 16,27-31: "Då sa den rike: «Så bed eg deg, far, at du sender han til heimen min. Eg har fem brør. Lat han åtvara dei, så ikkje dei òg skal koma til denne pinestaden.» Men Abraham sa: «Dei har Moses og profetane; dei kan høyra på dei.» «Nei, far Abraham,» svara han, «men kjem det nokon til dei frå dei døde, då vender dei om.» Då sa Abraham: «Høyrer dei ikkje på Moses og profetane, så trur dei heller ikkje om nokon står opp frå dei døde.»"

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

[snipp]

 

Jo mer man analyserer tanken om en himmel, jo mer absurd blir den.

 

[snapp]

 

Vi skal være glade for at himmelen ikke eksisterer. Din personlighet forsvinner i det de elektriske impulsene i hjernen som utgjør din personlighet ebber ut.

 

[snute]

 

helt korrekt, en analyse av hva man er så heldig å få når man trer inn i rollen som guds skoslikker 24/7 i en milliard år er noe skremmende.

 

Nå skal det sies at hva helvete faktisk er strides de kristne om da. Det er langt i fra alle som er enige om at det er evig pinsel, men heller "ingenting".

 

Men likefullt så er det mangt som ikke er så enkelt å gripe an når det gjelder oss mennesker. Man føler at man innehar en viss grad av åndelighet som ikke bare kan "forsvinne".

 

Hva består vi mennesker av, eller alt rundt oss av egentlig?

 

Er vi ikke en slags oppsamling eller "konsentrasjon" av energi?

 

Og om vi da legger et av universets lover til grunn så oppstår ikke energi av ingenting, det forsvinner heller aldri, men bare skifte fra én form til en annen.

 

Det betyr jo forsåvidt at du kanskje lever evig allerede?

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...