Gå til innhold

Olympus C-750 UltraZoom - et bra kamera

Anbefalte innlegg

For de som er ute etter skikkelig "herrezoom", kan jeg varmt anbefale Olympus' siste lekkerbisken, C-750. Har hatt et C-700 et år, men falt for fristelsen til en "oppgradering", siden et meget godt kamera hadde fått enda bedre egenskaper. Foruten et par hakk bedre oppløsning har C-750 fått mye bedre lysfølsomhet, kortere objektiv (med samme zoomstyrke), blitz-sko, nær doblet oppløsning på den lille LCD-søkeren samt mye mer. Det har dukket opp flere merker med kraftig zoom, men jeg tror denne er det mest kompakte zoomen på markedet.

Jeg har startet en testside på min side www.manskow.nu/kameratest, der kan dere se en liten sammenlikning mellom C-700 og C-750. Skal utvide denne siden etterhvert, dog kun med 750-bilder da 700'n nå er solgt.

-Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, akkurat hva jeg var på jakt etter!

Har litt erfaring med 700 kamera og jeg lurte på hva som var forskjellen mellom det og 750 siden jeg vurderer sistnevnte :)

Ser du syns det er ett rødstikk på bildene tatt med 700, men jeg syns også det er ett rødstikk på 750 bildene, f.eks på dette bilde er jo skyene nesten rosa. Muligens skjermen min er litt på bærtur, så bare koriger meg hvis jeg tar feil :)

Syns også det blåe på himmelen ble veldig "blokkete" men det vises vel kanskje ikke så tydlig ved fremkalling?

Uansett takk for en glimrende sammenligning, akkurat det jeg lette etter!

Fikk du med fjernkontroll og batterilader med kamera foresten?

Lenke til kommentar

Jada, begge deler. Jeg leste at Olympus hadde sluttet å levere med lader og batterier, men det fulgte iallfall med. Med C-700'n var det en egen eske, mens med C-750 lå det hele i kameraesken. Mulig de har kjøpt inn fra et annet land, og gitt beng i Olympus Norge. Jeg kjøpte hos Mpx.no, de var meget raske. De og et par andre sjapper fikk inn 12 stk. hver, men de ble revet bort, nå ser jeg det er leveringstid igjen....

Lenke til kommentar

Ja det er vel nesten standar prosedyre uansett hvilket digitalkamera du kjøper idag :roll:

Hva betyr det at det er inkl panorama funksjon på minnebrikkene?

Noe annet du ville ha bestilt med det samme? Lader og batterier, hvilken type?

Lenke til kommentar

Nei, lader og batterier følger som sagt med. Det er Olympus-lader og 1700 mAH Olympus-batterier. Det kjekke er jo at det er standard AA-batterier så i nødsfall går det jo greit med en pakke Duracell. Men jeg har kjøpt et ekstra sett oppladbare, type GP. Du har sikkert sett dem hos enkelte elektrokjeder. Men se opp, det er mange utvager, helt fra 1300 til 1600 og 1800, so mjeg har. De er dritseige og holder meget lenge. Har også hørt at GP har kommet med 2000 eller 2100 mAH. Nå er også 750 snill på batterier, sies det. Jeg leste en test av 740, og han karen hadde knipset hele 1140 bilder før det var slutt (!). I praksis holder det jo ikke så lenge, med mange av- og påslag, men allikevel.

Panoramafunksjon er noe som bare funker på Olympus originalkort. Når det er aktivert, får du opp smale hjelpefelt på sidene, og tar du da flere bilder ved siden av hverandre, som eterpå skal bli panoramabilde, skal disse feltene overlappe hverandre for hvert bilde. Da vil Olympus-programmet sette sammen skjøtene perfekt. Sjekk www.manskow.nu, klikk på Favorittbilder, Side 1 og se siste bilde, av Seljordvannet. Det er laget av to bilder, men hvor er skjøten?

Trikset er at panoramafunksjonen måler lyset i første bildet, og beholder denne innstillingen gjennom hele serien, slik at ikke himmel og slikt for forskjellig eksponering. Med flere bilder tatt normalt klarer du aldri å få dette likt. Genial funksjon.

Lenke til kommentar

NeoGeo: Glemte å kommentere dine kommentarer til bildene mine. Jeg tror skjermen din er litt på bærtur, det er iallfall ikke mye rødstikk på 750-bildene hos meg, på min bærbare. Det er klart det kan bli noe på dette kameraet også, men poenget var at det var tydelig forskjell på de to. Hvis du har bildeviseren ACDSee, og laster ned de store bildene, vil du lettere se forskjellen når du blar mellom dem.

Jeg er iallfall megafornøyd. Det var jeg også med 700, men ting skjer hele tiden....

Lenke til kommentar
NeoGeo: Glemte å kommentere dine kommentarer til bildene mine. Jeg tror skjermen din er litt på bærtur' date=' det er iallfall ikke mye rødstikk på 750-bildene hos meg, på min bærbare...quote']

Min Eizo F931 viser helt klart rosa helikoptere, unnskyld rosa SKYER på bildet!

Mvh Børge

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men la oss bare drite i evt. rosa skyer ( eller elefanter, for den del). Hvis man legger litt godvilje til, er det iallfall klar fargeforskjell på de to kameraene, det var det jeg ville frem til. Det ville jo ikke være helt usannsynlig med litt rosa/rødfarge når sola er på vei ned.

Nå har jeg iallfall lagt ut flere testbilder, så lar vi skyene drive av gårde....

Lenke til kommentar

Nei, si det. Jeg har bare funnet en makroinnstilling, jeg. Det er blomst-symbolet på displayet, og der har jeg bare sett en variant. Nå er de fleste av bildene jeg har tatt i makro som du ser på testsiden min tatt med 700'n, jeg har ikke satt meg 100% inn i 750'n ennå, mulig det er mer å velge mellom der.

Lenke til kommentar

Jeg siterer testen av 740:

I makromodus kan man fokusere fra 7 cm. på vidvinkel og 1.2 meter på tele. Førstnevnte er OK, sistnevnte dårlig.

Imidlertid finnes det også en supermakromodus som man må aktivisere i menyen. Denne virker bare på vidvinkel, og innebærer at man kan fokusere fra 3 cm. til uendelig. Dybdeskarpheten er begrenset, men med litt øvelse kan man få flotte makrobilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...