Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varetekt - informasjon til pårørende

krish01

Anbefalte innlegg

Hvis en person blir satt i varetekt, har familien da rett til å få vite hva som foregår? Er det riktig at de pårørende hverken får noe info når man prøver å ringe dit, eller i det hele tatt får vite at denne personen er satt i varetekt. Jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig av familien selv skal finne ut av varetektsfenglsingen ved å finne vedkommedes hus teipet ned med politisperring?

Hvorfor skal avisene få informasjonen om saken først, når de pårørende samme kveld/dag som avisene ringer ned og ber om opplysninger? Er det noe sted på nettet jeg kan lese om retningslinjer mht varetektsfengsling?

Endret av krish01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål. Slik jeg har forstått det har politiet taushetsplikt også ovenfor pårørende i slike saker så fremt personen er myndig, og personen selv må samtykke til at informasjon kan utleveres (og kan også motsette seg dette).

På politi.no står følgende:

Varsel til pårørende og ambassade

•Du har som regel rett til å få varslet de du bor sammen med eller en annen du peker ut, senest to timer etter at du ble tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret

•Politiet kan likevel utsette varslingen hvis det kan være til vesentlig skade for etterforskningen av saken

•Er du under 18 år, vil politiet vanligvis varsle familien din uavhengig av ditt ønske.

•Er du utenlandsk statsborger har du rett til å varsle ditt lands ambassade eller konsulat om at du er pågrepet.

Lenke til kommentar

Hugo_Hardnuts:

Takk for svar! Det som da er litt rart at media kan få denne informasjonen, men ikke pårørende. Tviler på at vedkommende ville at media kunne skrive det de ville ang. saken, men pårørende ikke en gang får vite at vedkommende et fengslet. Synes det er et utrolig rart system.

Lenke til kommentar

Hvis politiet ikke gikk ut med navn eller andre opplysninger som direkte identifiserer personen har de nok sitt på det tørre. Nå husker jeg ikke hva man omtaler dette som, men det handler om at media skal ha tilgang på opplysninger som er "nødvendige for befolkningen" eller noe i den duren...

I det de kontakter pårørende identifiseres derimot personen og da har man plutselig brutt taushetsplikten. Men ja, jeg forstår godt at det oppleves som belastende. Har selv snakket med en del foreldre til narkomane og de lever daglig med uvissheten. Får de ikke kontakt er det ikke godt for dem å vite om sønnen/datteren er skikkelig ute på kjøret, fengslet, på sykehus eller i værste fall død.

Dette er for øvrig ikke en problemstilling som er unik for politiet, men også i helsevesenet. Har selv vært borti psykisk syke (psykotiske) personer som enten ikke ønsker kontakt med familien eller som oppnevner vilt fremmede som pårørende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...